Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Hvis det er tilfelle at 5 forskjellige, originale strømforsyninger gir stor forskjell i lydkvalitet så må det da være noe feil med opptil flere av de?
    En vekselstrømforsyning skal levere en fast spenning med fast frekvens, og det burde da ikke være et stort problem å få til for en nogenlunde oppegående ingeniør?
    De fleste platespillere har mye mindre avansert strømforsyning enn på Linn LP12. Mener du at fordi Linn siden 1972 har oppdatert strømforsyningen noen ganger på ca. 50 år at det er feil på flere av dem? De fleste andre leverandører har byttet modell flere enn 5 ganger på tilsvarende tid. Tror du ikke de også har klart å lage mer sofistikerte løsninger etter hvert?
    Men hvis det har noget med vibrationer at gøre, hvorfor så ikke bygge motoren udenfor plinten?
    Motoren på LP12 er avkoblet mot subchassis hvor arm og tallerken er plassert så det er tenkt på....allerede for 50 år siden, men reima må nødvendigvis være i kontakt med både motor og tallerken. Ellers er det jo flere konstruktører av platespillere som har motoren i et annet kabinett enn platespilleren, nettopp for å hindre vibrasjoner fra motoren i å nå tallerken. Da bør de heller ikke stå på samme hylleplate.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Å benytte en ekstern motor ville medført så store endringer at det ville bety en helt annen type spiller.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    ^ Å benytte en ekstern motor ville medført så store endringer at det ville bety en helt annen type spiller.
    Ja, så Linns løsning har vært å ta i bruk stadig mer avanserte strømforsyninger i tillegg til en avkoblet motor for å minimere problemet med vibrasjon. I tillegg har de innført DC motor i Radikal som har medført en reduksjon i elektromagnetisk støy.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    10
    Jeg er ingen elektroingeniør, men husker godt hvor overrasket jeg var over forskjellen i lydkvalitet da jeg byttet ut original innebygd strømforsyning med Lingo I på min gamle LP12. Selvfølgelig kunne jeg ikke gjøre A/B-test, og det har hendt at heg har hørt feil, men opplevelsen var klar, og uventet. Utvendig strømforsyning har alltid virket logisk på meg, for alle hifi-apparater.
    Det er ikke umulig at jeg kommer til å kjøpe ny LP12 en gang, og da vil et hovedspørsmål være AC eller DC-motor. Radikal med DC koster flesk, så foreløpig er den usannsynlig.
    Ja, Lingo1 var en stor forbedring i forhold til Valhalla. Jeg syntes Naim Armageddon var enda bedre så jeg solgte Lingo'en til tross for kun 33 1/3 rpm på 'geddon. Kjøpte Radikal for 10 år siden og oppgraderte den med Dynamik PSU et par år etterpå, men har fremdeles Armageddon på spiller nr. 2.
    Jeg prøvde også en gang en slik Armageddon og syns den ga stor lydmessig forbedring i forhold til Valhalla, helt til jeg koblet tilbake og plutselig syntes Valhalla var
    minst like bra. Tror nok derfor at våre slutninger mange ganger kan tilskrives forventninger. Jeg avskriver ikke dermed at det kan være forskjell på psu'er. Sannsynligvis er det nok det, siden så mange har den opplevelsen, men noen ganger tror jeg rett og slett vi lurer oss selv litt. Et annet eksempel: Jeg hadde en gang muligheten til å teste et sett kostbare signalkabler. Var i utgangspunktet skeptisk til forskjell på kabler, men disse var jo så flotte med en box på midten og dessuten dyre, så de måtte vel spille himmelsk? Joda, helt fantastisk og all min kabelskepsis var forduftet, helt til jeg koblet tilbake til mine egne kabler, som plutselig låt akkurat like bra. Men den fantastiske opplevelsen av nettopp disse kablene kan ingen ta fra meg. Bare synd den ikke lot seg gjenskape flere ganger. I så fall hadde de blitt kjøpt tvert.
    Jeg kjøpte for 10-12 år siden to Armageddon-kort slik at jeg kunne bruke samme Armageddon på begge mine LP12-ere. Begge spillerne har Keel subchassis, den ene Ekos2 og den andre Ekos SE. PU'er var hhv. Benz Ruby2 og Benz LP. Kjøpte en Valhalla PSU fra Cymbiosis som var re-cappet hos Class A og i følge Peter Swain bedre enn Hercules. Byttet til Valhalla i spilleren med Ekos2 armen og brukte den andre som referanse. Det var utrolig stor forskjell så at du ikke opplevde Armageddon som mye bedre er overraskende.
    Og for meg er det kanskje like overraskende at Cymbiosis kunne mene at Valhalla av eldre dato var bedre enn en nyutviklet Hercules. Min opplevelse da jeg gikk fra Valhalla til Hercules var kanskje heller motsatt. Jeg byttet imidlertid ikke for å få bedre lyd, men muligheten til 45 rpm. Så igjen; det finnes vel mange "sannheter", litt avhengig av hvem man spør.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Jeg prøvde også en gang en slik Armageddon og syns den ga stor lydmessig forbedring i forhold til Valhalla, helt til jeg koblet tilbake og plutselig syntes Valhalla var
    minst like bra. Tror nok derfor at våre slutninger mange ganger kan tilskrives forventninger. Jeg avskriver ikke dermed at det kan være forskjell på psu'er. Sannsynligvis er det nok det, siden så mange har den opplevelsen, men noen ganger tror jeg rett og slett vi lurer oss selv litt. Et annet eksempel: Jeg hadde en gang muligheten til å teste et sett kostbare signalkabler. Var i utgangspunktet skeptisk til forskjell på kabler, men disse var jo så flotte med en box på midten og dessuten dyre, så de måtte vel spille himmelsk? Joda, helt fantastisk og all min kabelskepsis var forduftet, helt til jeg koblet tilbake til mine egne kabler, som plutselig låt akkurat like bra. Men den fantastiske opplevelsen av nettopp disse kablene kan ingen ta fra meg. Bare synd den ikke lot seg gjenskape flere ganger. I så fall hadde de blitt kjøpt tvert.
    Jeg kjøpte for 10-12 år siden to Armageddon-kort slik at jeg kunne bruke samme Armageddon på begge mine LP12-ere. Begge spillerne har Keel subchassis, den ene Ekos2 og den andre Ekos SE. PU'er var hhv. Benz Ruby2 og Benz LP. Kjøpte en Valhalla PSU fra Cymbiosis som var re-cappet hos Class A og i følge Peter Swain bedre enn Hercules. Byttet til Valhalla i spilleren med Ekos2 armen og brukte den andre som referanse. Det var utrolig stor forskjell så at du ikke opplevde Armageddon som mye bedre er overraskende.
    Og for meg er det kanskje like overraskende at Cymbiosis kunne mene at Valhalla av eldre dato var bedre enn en nyutviklet Hercules. Min opplevelse da jeg gikk fra Valhalla til Hercules var kanskje heller motsatt. Jeg byttet imidlertid ikke for å få bedre lyd, men muligheten til 45 rpm. Så igjen; det finnes vel mange "sannheter", litt avhengig av hvem man spør.
    En ny Hercules vil nok være bedre enn en Valhalla som ikke har vært på service og byttet kondiser og noen motstander som ble alt for varme. Alle Valhalla-kort jeg har sett har tydelig merker etter varmgang. Husk forøvrig at Valhalla PSU'ene nå er godt over 30 år gamle og derfor ikke fungerer så godt som de en gang gjorde. Derfor tviler jeg ikke på at du fikk bedre lyd med Hercules enn en gammel Valhalla. Det var også grunnen til at jeg nevnte i innlegget over at Valhalla'en jeg sammenlignet med Armageddon var nyoverhalt av Darren i Class A og fungerer som den skal.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.439
    Sted
    Under stjernene
    Gjeler fremdels tommelfingeregelen:
    Drivverk 10%
    Arm 20%
    PU 30%
    RIAA 40% (muligens skal % for PU og RIAA byttes om)
    Eller er det bare tull?

    Eier av LP 12 fra 78-85, modifisert med subchassis, fjærer, motor, kretskort og bryter med Led.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    10
    Jeg prøvde også en gang en slik Armageddon og syns den ga stor lydmessig forbedring i forhold til Valhalla, helt til jeg koblet tilbake og plutselig syntes Valhalla var
    minst like bra. Tror nok derfor at våre slutninger mange ganger kan tilskrives forventninger. Jeg avskriver ikke dermed at det kan være forskjell på psu'er. Sannsynligvis er det nok det, siden så mange har den opplevelsen, men noen ganger tror jeg rett og slett vi lurer oss selv litt. Et annet eksempel: Jeg hadde en gang muligheten til å teste et sett kostbare signalkabler. Var i utgangspunktet skeptisk til forskjell på kabler, men disse var jo så flotte med en box på midten og dessuten dyre, så de måtte vel spille himmelsk? Joda, helt fantastisk og all min kabelskepsis var forduftet, helt til jeg koblet tilbake til mine egne kabler, som plutselig låt akkurat like bra. Men den fantastiske opplevelsen av nettopp disse kablene kan ingen ta fra meg. Bare synd den ikke lot seg gjenskape flere ganger. I så fall hadde de blitt kjøpt tvert.
    Jeg kjøpte for 10-12 år siden to Armageddon-kort slik at jeg kunne bruke samme Armageddon på begge mine LP12-ere. Begge spillerne har Keel subchassis, den ene Ekos2 og den andre Ekos SE. PU'er var hhv. Benz Ruby2 og Benz LP. Kjøpte en Valhalla PSU fra Cymbiosis som var re-cappet hos Class A og i følge Peter Swain bedre enn Hercules. Byttet til Valhalla i spilleren med Ekos2 armen og brukte den andre som referanse. Det var utrolig stor forskjell så at du ikke opplevde Armageddon som mye bedre er overraskende.
    Og for meg er det kanskje like overraskende at Cymbiosis kunne mene at Valhalla av eldre dato var bedre enn en nyutviklet Hercules. Min opplevelse da jeg gikk fra Valhalla til Hercules var kanskje heller motsatt. Jeg byttet imidlertid ikke for å få bedre lyd, men muligheten til 45 rpm. Så igjen; det finnes vel mange "sannheter", litt avhengig av hvem man spør.
    En ny Hercules vil nok være bedre enn en Valhalla som ikke har vært på service og byttet kondiser og noen motstander som ble alt for varme. Alle Valhalla-kort jeg har sett har tydelig merker etter varmgang. Husk forøvrig at Valhalla PSU'ene nå er godt over 30 år gamle og derfor ikke fungerer så godt som de en gang gjorde. Derfor tviler jeg ikke på at du fikk bedre lyd med Hercules enn en gammel Valhalla. Det var også grunnen til at jeg nevnte i innlegget over at Valhalla'en jeg sammenlignet med Armageddon var nyoverhalt av Darren i Class A og fungerer som den skal.
    Nå har jeg vel ikke sagt noe om at min Valhalla var gammel og brent, det er det du som forutsetter. Den oppgraderte Valhalla'en du nevner som Cymbiosis hevdet var bedre enn Hercules var vel ikke nødvendigvis bedre enn den opprinnelige Valhalla som ny, selv om man hadde erstattet utslitte komponenter. Så la oss da si at de to var jevnbyrdige. Da skulle jo det bety at Hercules var en dårligere konstruksjon enn opprinnelig ny, men mye eldre Valhalla? I så fall litt rart når man samtidig hevder at psu'ene er blitt bedre og bedre med årene.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Gjeler fremdels tommelfingeregelen:
    Drivverk 10%
    Arm 20%
    PU 30%
    RIAA 40% (muligens skal % for PU og RIAA byttes om)
    Eller er det bare tull?

    Eier av LP 12 fra 78-85, modifisert med subchassis, fjærer, motor, kretskort og bryter med Led.
    Jeg synes det er bare tull uten at jeg vil komme med noen annen regel. Men for min platespiller er drivverket desidert dyrest, deretter armen og så PU'en. RIAA-trinnet er forøvrig integrert i min forforsterker som er en Audio Research SP-11.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Og for meg er det kanskje like overraskende at Cymbiosis kunne mene at Valhalla av eldre dato var bedre enn en nyutviklet Hercules. Min opplevelse da jeg gikk fra Valhalla til Hercules var kanskje heller motsatt. Jeg byttet imidlertid ikke for å få bedre lyd, men muligheten til 45 rpm. Så igjen; det finnes vel mange "sannheter", litt avhengig av hvem man spør.
    En ny Hercules vil nok være bedre enn en Valhalla som ikke har vært på service og byttet kondiser og noen motstander som ble alt for varme. Alle Valhalla-kort jeg har sett har tydelig merker etter varmgang. Husk forøvrig at Valhalla PSU'ene nå er godt over 30 år gamle og derfor ikke fungerer så godt som de en gang gjorde. Derfor tviler jeg ikke på at du fikk bedre lyd med Hercules enn en gammel Valhalla. Det var også grunnen til at jeg nevnte i innlegget over at Valhalla'en jeg sammenlignet med Armageddon var nyoverhalt av Darren i Class A og fungerer som den skal.
    Nå har jeg vel ikke sagt noe om at min Valhalla var gammel og brent, det er det du som forutsetter. Den oppgraderte Valhalla'en du nevner som Cymbiosis hevdet var bedre enn Hercules var vel ikke nødvendigvis bedre enn den opprinnelige Valhalla som ny, selv om man hadde erstattet utslitte komponenter. Så la oss da si at de to var jevnbyrdige. Da skulle jo det bety at Hercules var en dårligere konstruksjon enn opprinnelig ny, men mye eldre Valhalla? I så fall litt rart når man samtidig hevder at psu'ene er blitt bedre og bedre med årene.
    For å ta det siste første så er det ikke Linn som leverer Hercules, men en 3. parts leverandør, så at den er nyere må ikke nødvendigvis innebære at den er bedre enn den Linn lagde for mange år tilbake. Jeg har forøvrig aldri hørt en LP12 med Hercules så jeg sa bare hva Peter Swain fortalte meg for mange år tilbake da han besøkte meg. Han selger forøvrig både Hercules og renoverte Valhalla-kort så burde være kvalifisert til å uttale seg om det.
    Uansett, ganske uvesentlig i denne sammenheng. Poenget mitt er at Armageddon er langt bedre enn Valhalla og faktisk også Lingo1, som jeg hadde samtidig med Armageddon. Så i det tilfellet var Naims strømforsyning bedre enn Linns, men ulempen var at man mistet 45 rpm.
    Når det kommer til din Valhalla så vet jeg selvsagt ikke tilstanden på den, men Valhalla kom i 1982 og ble vel produsert en 10 års tid. Vet ikke når din var fra, men som nevnt, er de fleste, om ikke alle, modne for service som innebærer bytte av elektrolyttkondensatorer og noen motstander og kanskje litt til.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Da skulle jo det bety at Hercules var en dårligere konstruksjon enn opprinnelig ny, men mye eldre Valhalla? I så fall litt rart når man samtidig hevder at psu'ene er blitt bedre og bedre med årene.
    Nei, egentlig ikke rart. Hercules er ikke et produkt produsert av Linn. Det er en Kina-produsent som står bak det.
    Så spørs det også om hvilke Hercules man sammenlikner med, m/u Mose osv.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    10
    Vel, slik jeg leser dette mener du at opprinnelige og renoverte Valhalla var bedre enn Hercules, ut fra hva Peter Swain hevdet i sin tid, noe som altså ikke var min opplevelse da jeg monterte inn Hercules. Jeg er klar over at Hercules ikke ble produsert av Linn og det er kanskje nettopp derfor den har fått et ufortjent dårlig rykte. Jeg klarer nemlig ikke å se noen logikk i at en ny konstruksjon skulle være dårligere enn en som kom over 20 år tidligere, uansett produsent og hvor i verden den kom fra. Min erfaring gjør at jeg heller ikke føler meg overbevist om at Naim Armageddon var bedre enn alt annet den gangen. Nok om det, tror ikke vi blir enige om disse tingene uansett skriblerier. Mitt poeng var at det kanskje er sunt å være litt spørrende og kritisk til diverse påstander og "sannheter" omkring LP12 og ikke bare sluke rått det som måtte komme både fra guruer og andre.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    10
    Da skulle jo det bety at Hercules var en dårligere konstruksjon enn opprinnelig ny, men mye eldre Valhalla? I så fall litt rart når man samtidig hevder at psu'ene er blitt bedre og bedre med årene.
    Nei, egentlig ikke rart. Hercules er ikke et produkt produsert av Linn. Det er en Kina-produsent som står bak det.
    Så spørs det også om hvilke Hercules man sammenlikner med, m/u Mose osv.
    Jeg er klar over opprinnelse, men hvorfor skulle Hercules plutselig bli dårligere fordi den ble produsert i Kina og ikke av Linn? Jeg snakker om Hercules for innvendig montering.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Da skulle jo det bety at Hercules var en dårligere konstruksjon enn opprinnelig ny, men mye eldre Valhalla? I så fall litt rart når man samtidig hevder at psu'ene er blitt bedre og bedre med årene.
    Nei, egentlig ikke rart. Hercules er ikke et produkt produsert av Linn. Det er en Kina-produsent som står bak det.
    Så spørs det også om hvilke Hercules man sammenlikner med, m/u Mose osv.
    Jeg er klar over opprinnelse, men hvorfor skulle Hercules plutselig bli dårligere fordi den ble produsert i Kina og ikke av Linn? Jeg snakker om Hercules for innvendig montering.
    Les hva jeg skriver. Jeg har da absolutt ikke skrevet noe om dårligere eller bedre enn... basert på hvor- eller av hvem produktet er produser...t:confused:

    Jeg skrev et tilsvar til at du blander inn Linn´s produkter med 3-partsprodukter i en "tidslinje" for produktutvikling/forbedring - og med det hevder at produktutvilking/forbedring ikke har gått i "riktig" retning.

    Som FZ også har skrevet:
    Om (helt generelt) en 3-parts produsent produserer et hvilket som helst produkt og lanserer det nå - og det viser seg at det har dårligere ytelse, kvalitet eller whatsoever enn det opprinnelig produsent lagde- og lanserte for 2 år siden, så kan man jo ikke si at produktutviklingen har gått i feil retning.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.439
    Sted
    Under stjernene
    Gjeler fremdels tommelfingeregelen:
    Drivverk 10%
    Arm 20%
    PU 30%
    RIAA 40% (muligens skal % for PU og RIAA byttes om)
    Eller er det bare tull?

    Eier av LP 12 fra 78-85, modifisert med subchassis, fjærer, motor, kretskort og bryter med Led.
    Jeg synes det er bare tull uten at jeg vil komme med noen annen regel. Men for min platespiller er drivverket desidert dyrest, deretter armen og så PU'en. RIAA-trinnet er forøvrig integrert i min forforsterker som er en Audio Research SP-11.
    Dårlig formulering igjen av meg;D
    Trur det var G.B. som viste en grafisk fremstilling hvor stor del (i %) som drivverk, arm, PU og RIAA som har betydnig for lyden, ikke nødvendigvis pris.
    På samme måte som deg er RIAA (og DAC) integrert i forforsterker, Mola Mola Makua.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    10
    Da skulle jo det bety at Hercules var en dårligere konstruksjon enn opprinnelig ny, men mye eldre Valhalla? I så fall litt rart når man samtidig hevder at psu'ene er blitt bedre og bedre med årene.
    Nei, egentlig ikke rart. Hercules er ikke et produkt produsert av Linn. Det er en Kina-produsent som står bak det.
    Så spørs det også om hvilke Hercules man sammenlikner med, m/u Mose osv.
    Jeg er klar over opprinnelse, men hvorfor skulle Hercules plutselig bli dårligere fordi den ble produsert i Kina og ikke av Linn? Jeg snakker om Hercules for innvendig montering.
    Les hva jeg skriver. Jeg har da absolutt ikke skrevet noe om dårligere eller bedre enn... basert på hvor- eller av hvem produktet er produser...t:confused:

    Jeg skrev et tilsvar til at du blander inn Linn´s produkter med 3-partsprodukter i en "tidslinje" for produktutvikling/forbedring - og med det hevder at produktutvilking/forbedring ikke har gått i "riktig" retning.

    Som FZ også har skrevet:
    Om (helt generelt) en 3-parts produsent produserer et hvilket som helst produkt og lanserer det nå - og det viser seg at det har dårligere ytelse, kvalitet eller whatsoever enn det opprinnelig produsent lagde- og lanserte for 2 år siden, så kan man jo ikke si at produktutviklingen har gått i feil retning.
    Nei, det er riktig, du har ikke påstått direkte at Hercules var dårligere, men det virket som du mente det godt kunne være sannsynlig, nettopp fordi den ikke ble produsert av Linn. I en verden som normalt går framover når det gjelder kvalitet og ytelse på elektronikk, i alle fall i et lengre tidsperspektiv, må det være lov å undres over at dette ikke også skulle kunne gjelde Hercules.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Vel, slik jeg leser dette mener du at opprinnelige og renoverte Valhalla var bedre enn Hercules, ut fra hva Peter Swain hevdet i sin tid, noe som altså ikke var min opplevelse da jeg monterte inn Hercules. Jeg er klar over at Hercules ikke ble produsert av Linn og det er kanskje nettopp derfor den har fått et ufortjent dårlig rykte. Jeg klarer nemlig ikke å se noen logikk i at en ny konstruksjon skulle være dårligere enn en som kom over 20 år tidligere, uansett produsent og hvor i verden den kom fra. Min erfaring gjør at jeg heller ikke føler meg overbevist om at Naim Armageddon var bedre enn alt annet den gangen. Nok om det, tror ikke vi blir enige om disse tingene uansett skriblerier. Mitt poeng var at det kanskje er sunt å være litt spørrende og kritisk til diverse påstander og "sannheter" omkring LP12 og ikke bare sluke rått det som måtte komme både fra guruer og andre.
    Hvis du mener at jeg sluker rått det som kommer fra "guruer og andre" tar du nok feil K.H. Jeg har som nevnt hatt 5 PSU'er til LP12 gjennom en årrekke. Jeg har aldri solgt den forrige når jeg kjøpte den nye og har hatt muligheten til å sammenligne dem mot hverandre over lang tid for å gjøre meg opp et bilde av hva de gjør med lyden. Først etter at jeg har sjekket dem ut har jeg solgt den jeg syntes var dårligere enn den andre. Jeg hadde f.eks. både Lingo1 og Armageddon samtidig i flere måneder for å sjekke ut hva de gjorde med lyden.
    På den tiden hadde både Lingo sine tilhengere og Armageddon sine tilhengere. Mange av dem som foretrakk Armageddon var de som hadde Naim elektronikk. Jeg har aldri hatt verken forsterkere eller høyttalere fra verken Linn eller Naim så der er jeg upartisk.
    Uansett, jeg syntes Armageddon var best og beholdt den selv om jeg mistet 45rpm. Det som er helt klart er at både Lingo og Armageddon er langt bedre enn Valhalla.
    Nå har jeg altså to referanser vedrørende hvilken som er best av en renovert Valhalla og Hercules: Deg og Peter Swain. Hvem av dere som har rett er uansett likegyldig for meg.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    10
    Vel, slik jeg leser dette mener du at opprinnelige og renoverte Valhalla var bedre enn Hercules, ut fra hva Peter Swain hevdet i sin tid, noe som altså ikke var min opplevelse da jeg monterte inn Hercules. Jeg er klar over at Hercules ikke ble produsert av Linn og det er kanskje nettopp derfor den har fått et ufortjent dårlig rykte. Jeg klarer nemlig ikke å se noen logikk i at en ny konstruksjon skulle være dårligere enn en som kom over 20 år tidligere, uansett produsent og hvor i verden den kom fra. Min erfaring gjør at jeg heller ikke føler meg overbevist om at Naim Armageddon var bedre enn alt annet den gangen. Nok om det, tror ikke vi blir enige om disse tingene uansett skriblerier. Mitt poeng var at det kanskje er sunt å være litt spørrende og kritisk til diverse påstander og "sannheter" omkring LP12 og ikke bare sluke rått det som måtte komme både fra guruer og andre.
    Hvis du mener at jeg sluker rått det som kommer fra "guruer og andre" tar du nok feil K.H. Jeg har som nevnt hatt 5 PSU'er til LP12 gjennom en årrekke. Jeg har aldri solgt den forrige når jeg kjøpte den nye og har hatt muligheten til å sammenligne dem mot hverandre over lang tid for å gjøre meg opp et bilde av hva de gjør med lyden. Først etter at jeg har sjekket dem ut har jeg solgt den jeg syntes var dårligere enn den andre. Jeg hadde f.eks. både Lingo1 og Armageddon samtidig i flere måneder for å sjekke ut hva de gjorde med lyden.
    På den tiden hadde både Lingo sine tilhengere og Armageddon sine tilhengere. Mange av dem som foretrakk Armageddon var de som hadde Naim elektronikk. Jeg har aldri hatt verken forsterkere eller høyttalere fra verken Linn eller Naim så der er jeg upartisk.
    Uansett, jeg syntes Armageddon var best og beholdt den selv om jeg mistet 45rpm. Det som er helt klart er at både Lingo og Armageddon er langt bedre enn Valhalla.
    Nå har jeg altså to referanser vedrørende hvilken som er best av en renovert Valhalla og Hercules: Deg og Peter Swain. Hvem av dere som har rett er uansett likegyldig for meg.
    Uansett ikke viktig for meg heller. Har anskaffet en annen spiller i hovedanlegget som jeg totalt sett er mer tilfreds med. LP12 er flyttet til mitt nr.2 anlegg i et kjellerrom med betonggulv, noe jeg opplever som en stor fordel i forhold til LP12's nervøse fjæring.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Dårlig formulering igjen av meg;D
    Trur det var G.B. som viste en grafisk fremstilling hvor stor del (i %) som drivverk, arm, PU og RIAA som har betydnig for lyden
    Det er litt ulike meninger om akkurat dette - og det er nok heller ikke ubetydelig i sammenhengen hvilke kvalitetsnivå man legger som utgangspunkt.

    Tar man utgangspunkt i et "dårlig" drivverk som har et stort hastighetsavvik, genererer masse støy og vibrasjoner, så blir ikke det nødvendigvis en god platespiller selv om det øvrige (og da "teoretisk" 90%) er top-notch :)
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.439
    Sted
    Under stjernene
    Dårlig formulering igjen av meg;D
    Trur det var G.B. som viste en grafisk fremstilling hvor stor del (i %) som drivverk, arm, PU og RIAA som har betydnig for lyden
    Det er litt ulike meninger om akkurat dette - og det er nok heller ikke ubetydelig i sammenhengen hvilke kvalitetsnivå man legger som utgangspunkt.

    Tar man utgangspunkt i et "dårlig" drivverk som har et stort hastighetsavvik, genererer masse støy og vibrasjoner, så blir ikke det nødvendigvis en god platespiller selv om det øvrige (og da "teoretisk" 90%) er top-notch :)
    Tenker nok mest på High End og hva som har mest betydning av Drivverk, Arm, PU og RIAA. Ikke at noe i utgangspunktet er dårlig.
    Et interessant tema, i og med at det er en Linn tråd så passer det vel ikke med videre diskusjon om temaet i denne tråden.

    God helg ;D
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Har nå hørt på ny Majik spiller med karusell lageret i helgen. Denne viser ettertrykkelig prinsippet med drivverk først og pick-up sist som det minst viktige. Drivverk oppdelt i lager, motorstyring, chassis, arm og til slutt pickup. Jeg er jo klar over dette fra før etter diverse demoer og spillere men likevel da:
    Har også tops-speck LP12 (med Akurate Radikal) og Urika 2 i heimen. Dvs bare pickup'en koster mer enn hele Majik spilleren. Majik LP12 frembringer likevel mange flere detaljer i musikken som jeg ikke har hørt før mens hovedspilleren høres ut som et rimelig drivverk med dyr pick-up på i forhold, dvs en god del detaljer men litt flatt og kjedelig. Selv med Majik strømforsyningen som ikke akkurat er veldig hig tech. (Hørte spilleren med Lingo4 på Eksakt og det var en helt annen dynamik)
    Nå er det jo 30 år siden siste utgaven av lageret kom og således artig at det gir så stor effekt. Nå ligger det et Karousel lager å venter på å bli satt inn i hovedspilleren også :)
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    431
    Antall liker
    1.033
    Torget vurderinger
    7
    Hei,

    Har fått henda mine på en gammel LP12, som jeg tenker å sette i stand på sikt. På spilleren står det idag en Infinity Black Widow arm(bilde lånet fra nett).

    Ikke så mye informasjon å finne om denne armen, utover at den har meget lav effektiv masse. Noen som har kjennskap til denne?

    Skjønner at det kan være utfordrende å finne en bra PU til den, men den fikk gode kritikker i sin tid (80-tallet).

    Synes armen ser veldig bra ut (estetisk), men duger den?

    Ellers er det jo en jungel av oppgraderinger til LP12, men hva er et «must»? Alt innenfor rimelighetens grenser, da dette enn så lenge blir en nr. 2 spiller 😀
     

    Vedlegg

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Hei,

    Har fått henda mine på en gammel LP12, som jeg tenker å sette i stand på sikt. På spilleren står det idag en Infinity Black Widow arm(bilde lånet fra nett).

    Ikke så mye informasjon å finne om denne armen, utover at den har meget lav effektiv masse. Noen som har kjennskap til denne?

    Skjønner at det kan være utfordrende å finne en bra PU til den, men den fikk gode kritikker i sin tid (80-tallet).

    Synes armen ser veldig bra ut (estetisk), men duger den?

    Ellers er det jo en jungel av oppgraderinger til LP12, men hva er et «must»? Alt innenfor rimelighetens grenser, da dette enn så lenge blir en nr. 2 spiller 😀
    Dårlig med svar på denne, men sannsynligvis ikke mange som har erfaring med den sorte enken på LP12. Jeg har heller aldri sett denne annet enn på bilder og som du er klar over ble denne laget da armer helst ikke skulle ha bevegelig masse i det hele tatt og PU'ene var veldig myke. Ikke mye som passer til denne nå til dags og jeg kjenner ikke mye til gamle Shure, ADC etc. PU'er fra den tiden som var i den myke enden. Tror kanskje du skulle prøve en egen tråd så de som ikke nødvendigvis er interessert i LP12 også leser innlegget ditt.

    Når det gjelder spilleren hadde det vært greit om du sier noe mer om hvordan spilleren din er satt opp, strømforsyning, lager osv. Er den fra samme tid som armen har den nok det gamle lageret (pre-Cirkus) og den første strømforsyningen som ikke hadde noe eget navn. Men fyll på med opplysninger så får du sikkert noen tips.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    431
    Antall liker
    1.033
    Torget vurderinger
    7
    Dårlig med svar på denne, men sannsynligvis ikke mange som har erfaring med den sorte enken på LP12. Jeg har heller aldri sett denne annet enn på bilder og som du er klar over ble denne laget da armer helst ikke skulle ha bevegelig masse i det hele tatt og PU'ene var veldig myke. Ikke mye som passer til denne nå til dags og jeg kjenner ikke mye til gamle Shure, ADC etc. PU'er fra den tiden som var i den myke enden. Tror kanskje du skulle prøve en egen tråd så de som ikke nødvendigvis er interessert i LP12 også leser innlegget ditt.

    Når det gjelder spilleren hadde det vært greit om du sier noe mer om hvordan spilleren din er satt opp, strømforsyning, lager osv. Er den fra samme tid som armen har den nok det gamle lageret (pre-Cirkus) og den første strømforsyningen som ikke hadde noe eget navn. Men fyll på med opplysninger så får du sikkert noen tips.
    Hei,
    Takk for svar. Jeg vurderer å selge armen og gå for en Ekos eller Ittok. Mest på grunn av begrensningene når det kommer til PU.

    Spilleren er helt stock, og så vidt jeg kan lese fra serienr en gang fra 79-80. Den er da pre-valhalla, så ser for meg bytte av subchassi, inn med Cirkus og strømforsyning. Tar nok litt og litt etterhvert ettersom jeg har en Planar 8 jeg bruker daglig.

    Generelt sett er jeg ikke noe originalpoliti, og tenker typisk tredjeparts subchassi (eks. Vinyl Passion) og strøm (Mose/Hercules). Vil topplate (f.eks. Kahn) gi meg stor lydmessig oppgradering?

    Hvilke tredjepartsleverandører leverer kvalitet? Eller sagt på en annen måte; er det noen jeg bør styre unna?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Hei,
    Takk for svar. Jeg vurderer å selge armen og gå for en Ekos eller Ittok. Mest på grunn av begrensningene når det kommer til PU.

    Spilleren er helt stock, og så vidt jeg kan lese fra serienr en gang fra 79-80. Den er da pre-valhalla, så ser for meg bytte av subchassi, inn med Cirkus og strømforsyning. Tar nok litt og litt etterhvert ettersom jeg har en Planar 8 jeg bruker daglig.

    Generelt sett er jeg ikke noe originalpoliti, og tenker typisk tredjeparts subchassi (eks. Vinyl Passion) og strøm (Mose/Hercules). Vil topplate (f.eks. Kahn) gi meg stor lydmessig oppgradering?

    Hvilke tredjepartsleverandører leverer kvalitet? Eller sagt på en annen måte; er det noen jeg bør styre unna?
    Hei,
    Høres ut som en god ide å bytte til en pent brukt Ittok eller enda bedre Ekos, helst da Ekos2. Har hatt alle 3 armene og den nyeste av dem er best. Selv om den ser pen ut så sjekk lagerne før du handler.
    Jeg ville nok hoppet over Valhalla, hvis du ikke får et eksemplar som er re-cappet, men gått rett på Lingo2. Stor forskjell i lyden mellom disse to.
    Nytt lager hadde sikkert også vært greit, men da må du også ha et nyere sub-chassis. Bør være mulig å få et av de originale Cirkus sub-chassiene til en god pris. Sikkert en del som har byttet til Kore eller Keel som har et liggende i skuffen. Nå som Karousel-lageret har kommet blir det nok også noen brukte Cirkus-lagere å få tak i sammen med tilhørende innertallerken.
    Bytt også fjærer og gummipakninger i samme slengen. Koster ikke mye.
    Motoren kan godt holde noen år til. De varer i lang tid så hvis den ikke støyer er det bare å la den gå noen runder til.
    Kjenner ikke så godt til 3. parts leverandører, men har en Naim ArmageddonPSU på en av mine spillere og bruker sKale, fra Tiger Paw, motvekt på min EKOS SE. Begge er veldig bra.

    Khan får du ikke tak i nytt lenger, produsenten Tiger Paw, har gitt seg. Ikke alle mener den er bedre enn stålplata til Linn.

    Du kan holde på i det uendelige som f.eks. nytt plinth, din mangler sikkert de store hjørneavstiverne, men skal du kjøpe delene nytt er det nok bedre å kjøpe en helt ny spiller enn å oppgradere den du har i det uendelige.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    431
    Antall liker
    1.033
    Torget vurderinger
    7
    Hei,
    Høres ut som en god ide å bytte til en pent brukt Ittok eller enda bedre Ekos, helst da Ekos2. Har hatt alle 3 armene og den nyeste av dem er best. Selv om den ser pen ut så sjekk lagerne før du handler.
    Jeg ville nok hoppet over Valhalla, hvis du ikke får et eksemplar som er re-cappet, men gått rett på Lingo2. Stor forskjell i lyden mellom disse to.
    Nytt lager hadde sikkert også vært greit, men da må du også ha et nyere sub-chassis. Bør være mulig å få et av de originale Cirkus sub-chassiene til en god pris. Sikkert en del som har byttet til Kore eller Keel som har et liggende i skuffen. Nå som Karousel-lageret har kommet blir det nok også noen brukte Cirkus-lagere å få tak i sammen med tilhørende innertallerken.
    Bytt også fjærer og gummipakninger i samme slengen. Koster ikke mye.
    Motoren kan godt holde noen år til. De varer i lang tid så hvis den ikke støyer er det bare å la den gå noen runder til.
    Kjenner ikke så godt til 3. parts leverandører, men har en Naim ArmageddonPSU på en av mine spillere og bruker sKale, fra Tiger Paw, motvekt på min EKOS SE. Begge er veldig bra.

    Khan får du ikke tak i nytt lenger, produsenten Tiger Paw, har gitt seg. Ikke alle mener den er bedre enn stålplata til Linn.

    Du kan holde på i det uendelige som f.eks. nytt plinth, din mangler sikkert de store hjørneavstiverne, men skal du kjøpe delene nytt er det nok bedre å kjøpe en helt ny spiller enn å oppgradere den du har i det uendelige.
    Har et langsiktig perspektiv på det hele. Det vil si at jeg kjøper deler brukt når jeg kommer over noe til en OK pris. Plinth har ikke hjørneavstivere vet jeg, og tanken er ikke at spilleren skal bli "helt der oppe" (i hvert fall ikke de første årene) uansett.

    Valhalla tenker jeg å hoppe over, og enten gå for Lingo eller Mose/Hercules. En gammel Lingo koster fort det dobbelte av en M/H, er forskjellen mellom de så stor? Har jo sett det har vært noen diskusjoner på tråden her angående PSU :) Tenker at en gammel Lingo fort må påkostes nye kondiser osv, så da blir den jo fort enda dyrere...?

    Prisforskjell på Karousel og Cirkus kit (med subplatter, gummipakninger, lager og fjærer) er jo ikke så vanvittig, men vil Karousel pakken passe med f.eks. alle subchassi etter 1993?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Har et langsiktig perspektiv på det hele. Det vil si at jeg kjøper deler brukt når jeg kommer over noe til en OK pris. Plinth har ikke hjørneavstivere vet jeg, og tanken er ikke at spilleren skal bli "helt der oppe" (i hvert fall ikke de første årene) uansett.

    Valhalla tenker jeg å hoppe over, og enten gå for Lingo eller Mose/Hercules. En gammel Lingo koster fort det dobbelte av en M/H, er forskjellen mellom de så stor? Har jo sett det har vært noen diskusjoner på tråden her angående PSU :) Tenker at en gammel Lingo fort må påkostes nye kondiser osv, så da blir den jo fort enda dyrere...?

    Prisforskjell på Karousel og Cirkus kit (med subplatter, gummipakninger, lager og fjærer) er jo ikke så vanvittig, men vil Karousel pakken passe med f.eks. alle subchassi etter 1993?
    Jeg har aldri hørt Mose/Hercules så kan ikke uttale meg om dem. Skal du gå for Karousel kan du ikke bruke verken Valhalla eller Hercules pga. for liten elektrisk avstand fordi Karousel har større diameter enn Cirkus. Men Mose kan du bruke. Vet ikke hva Mose/Hercules koster, men vil tro du kan få en brukt Lingo2 for 5-6000,-.

    Nytt Cirkus-kit er vel uaktuelt. Tror ikke de selges lenger. Sub-chassis har heller ikke vært med i Cirkus-kittet på mange år så du må uansett kjøpe et brukt Cirkus sub chassis eller Majik, Kore eller Keel sub-chassis om du skal oppgradere lageret ditt.

    Jeg tror Karousel vil passe med det gamle sub-chassiet i stål som kom i '92-'93. Men for å være sikker bør du spørre forhandler først om du velger å gå for et Karousel lager.
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Har et langsiktig perspektiv på det hele. Det vil si at jeg kjøper deler brukt når jeg kommer over noe til en OK pris. Plinth har ikke hjørneavstivere vet jeg, og tanken er ikke at spilleren skal bli "helt der oppe" (i hvert fall ikke de første årene) uansett.

    Valhalla tenker jeg å hoppe over, og enten gå for Lingo eller Mose/Hercules. En gammel Lingo koster fort det dobbelte av en M/H, er forskjellen mellom de så stor? Har jo sett det har vært noen diskusjoner på tråden her angående PSU :) Tenker at en gammel Lingo fort må påkostes nye kondiser osv, så da blir den jo fort enda dyrere...?

    Prisforskjell på Karousel og Cirkus kit (med subplatter, gummipakninger, lager og fjærer) er jo ikke så vanvittig, men vil Karousel pakken passe med f.eks. alle subchassi etter 1993?
    Sammenlignet nylig:
    LP12 Majik Subchassis, Lingo 1 (byttet kondiser) med LP12 med Kore subchassis (som er bedre) men med Hercules. Spilleren med Lingo 1 var som ventet klart bedre ala det hørtes raskere ut med bedre dynamik. Begge spillere hadde Ittok arm m Adikt og avstivet ramme. Ville gått for en Lingo1 når du er i gang, Tonlaget i Gøteborg har vist en til god pris som trenger nye kondiser. Avstiving av rammen utgjør forøvrig stor forskjell så greit å følge med når disse dukker opp
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    431
    Antall liker
    1.033
    Torget vurderinger
    7
    Sammenlignet nylig:
    LP12 Majik Subchassis, Lingo 1 (byttet kondiser) med LP12 med Kore subchassis (som er bedre) men med Hercules. Spilleren med Lingo 1 var som ventet klart bedre ala det hørtes raskere ut med bedre dynamik. Begge spillere hadde Ittok arm m Adikt og avstivet ramme. Ville gått for en Lingo1 når du er i gang, Tonlaget i Gøteborg har vist en til god pris som trenger nye kondiser. Avstiving av rammen utgjør forøvrig stor forskjell så greit å følge med når disse dukker opp
    Interessant! Så strømforsyningen gav altså mer enn subchassiet? Eller er Majik chassiet såpass bra at oppgradering til Kore ikke nødvendigvis gir så mye?
    Forstår jo at det er mange nyanser her, og at en enkelt oppgradering ikke nødvendigvis gjør alt, men heller summen av alle oppgraderingene. Fant ikke den hos Tonlaget, men er på utkikk :)

    Ellers har jeg vanskelig med å forstå prisene på enkelte av oppgraderingene til Linn. F.eks. Keel. Hvordan kan et frest stykke alu koste så mye? Jeg skjønner jo at det er knyttet noe utviklingskostnader osv, men når først modellen er tegnet opp, så handler det om å få den frest ut (og litt etterarbeid med gradering osv). Har en del ting her hjemme som er frest ut av alu, og som presisjonsmessig ikke bør stå noe tilbake for en Keel, men prisen er jo en brøkdel.

    Det er da jeg tenker at kanskje det er fornuftig å velge en tredjepartsleverandør av subchassi.

    Uansett så blir det ikke Keel på meg :)

    Prioritetsliste per nå:
    • Ittok
    • Lingo 1
    • Cirkus subchassi og lager (evt Majik chassi).
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    10
    Da er vi to. Har heller aldri skjønt hvordan det er mulig å forlange så mye for Keel. Bunnplatene på mine Dynaudio høyttalerstativ kan minne en del om oppbygningen av Keel, med sine utfresinger, men her koster begge stativene komplett en brøkdel. Det var vel egentlig Keel som gjorde at jeg valgte å hoppe av Linn-karusellen. Man vil jo ikke bli flådd heller.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    431
    Antall liker
    1.033
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har jo akkurat hoppet på Linn-karusellen, men har et edruelig forhold til det.
    Har en annen spiller jeg er veldig fornøyd med, og LP12`en er mer et "prosjekt" for å ha noe å morsomt å holde på med :)

    Blir uansett spennende å se hvor det ender opp, og hvor godt jeg kommer til å like lyden fra den.
    Er ikke all verdens bevandret i platespillerverdenen, gikk i 1200/1210 i ungdommen og Projeckt DC Espirit og videre til P8. P8 synes jeg er helt topp, så det er på en måte referansen min. Får jeg LP12 opp på det nivået uten å bruke en formue er jeg fornøyd :)

    PS: vokste faktisk opp med en tagentialspiller, en Technics SL7 (tror jeg, måtte få hjelp av googles bilder).
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har valgt å holde meg på et heller beskjedent nivå når det gjelder min LP12 og er likevel godt fornøyd med det. Betviler ikke at diverse oppgraderinger ville gitt bedre lyd, men uansett så har LP12 sine svakheter, ut fra mine erfaringer. Jeg tenker da først og fremt på vanskelighetene med å få fjæringen helt optimal. Har virkelig prøvd ved bl.a å benytte Linns egen jig, men aldri følt jeg har kommet helt i mål, bare nesten. Derfor har jeg valgt en annen, enklere spiller, og syns faktisk den gjør tingene minst like bra som LP12. Jeg har likevel valgt å beholde LP12 fordi jeg syns den også spiller fint nok til mitt bruk. Dessuten er det jo en klassiker og meget pen og nett, etter min smak.

    Interessant at du syns Rega P8 er så bra. Viser jo bare at det er mange veier til rom og det skal vi være glade for.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    431
    Antall liker
    1.033
    Torget vurderinger
    7
    Ja Rega har jo en totalt forskjellig filosofi når det kommer til hvordan platespillere bør konstrueres enn f.eks. Linn. Det er jo andre produsenter igjen som er forskjellige fra de to også (VPI, Nottingham etc.). Inntrykket mitt er at det er slik på mange plan, spesielt innen forsterkere med f.eks. rør og klasse d på hver sin side.
    Det finnes jo utvilsomt mye bra i alle leire, så er nok ikke så bastant som enkelte i henholdsvis Rega- eller Linn-klanen. De kan jo lage platespillere begge to (som mange andre også kan).

    Men igjen, så har jeg ikke eid alt for mange spillere selv til å kunne si så mye om hva som er bedre enn hva, men fornøyd med P8 er jeg absolutt. Whathifi og mange andre gir den jo også gode kritikker. Whathifi har vel P10 på sin A-liste, og man kommer ikke med der om man ikke har laget noe som faktisk funker vil jeg tro...
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Interessant! Så strømforsyningen gav altså mer enn subchassiet? Eller er Majik chassiet såpass bra at oppgradering til Kore ikke nødvendigvis gir så mye?
    Forstår jo at det er mange nyanser her, og at en enkelt oppgradering ikke nødvendigvis gjør alt, men heller summen av alle oppgraderingene. Fant ikke den hos Tonlaget, men er på utkikk :)

    Ellers har jeg vanskelig med å forstå prisene på enkelte av oppgraderingene til Linn. F.eks. Keel. Hvordan kan et frest stykke alu koste så mye? Jeg skjønner jo at det er knyttet noe utviklingskostnader osv, men når først modellen er tegnet opp, så handler det om å få den frest ut (og litt etterarbeid med gradering osv). Har en del ting her hjemme som er frest ut av alu, og som presisjonsmessig ikke bør stå noe tilbake for en Keel, men prisen er jo en brøkdel.

    Det er da jeg tenker at kanskje det er fornuftig å velge en tredjepartsleverandør av subchassi.

    Uansett så blir det ikke Keel på meg :)

    Prioritetsliste per nå:
    • Ittok
    • Lingo 1
    • Cirkus subchassi og lager (evt Majik chassi).
    Jepp. Strømforsyning er viktigere. I grunn som hierarkiet til Linn beskriver. Jeg har forøvrig hørt demo om Majik - Kore - Keel og alle har en tydelig oppgradering. Strømforsyning er uansett viktige (og lager før det) hvis man hører på musikken og hvordan det blir presentert.
    Keel virker jo dyrt hvis man antar: Jeg lar noen som koster 1000 kr i time t holde på i mange timer med beregninger, deretter prototyper og i tillegg markedsfører, pakker, sender og har en hel kjede dett i forhold til: Hm, denne dingsen tar jeg å setter inn i min 3D printer og stjeler. Blir litt billigere da. Ref mange med kinaprodukter som kopiererer utvikling.
    Bortsett fra prisen på Keel så har jeg såpass mange erfaringer med de fleste 3. parts leverandører til LP12 at det heller er bedre å kjøpe seg en annen billig spiller. Med et par uttak. Tiger Pawn, Organ Live etc- Fullstendig katastrofe, bedre (og masse penger spart) med en Rega RP1.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Jepp. Strømforsyning er viktigere. I grunn som hierarkiet til Linn beskriver. Jeg har forøvrig hørt demo om Majik - Kore - Keel og alle har en tydelig oppgradering. Strømforsyning er uansett viktige (og lager før det) hvis man hører på musikken og hvordan det blir presentert.
    Keel virker jo dyrt hvis man antar: Jeg lar noen som koster 1000 kr i time t holde på i mange timer med beregninger, deretter prototyper og i tillegg markedsfører, pakker, sender og har en hel kjede dett i forhold til: Hm, denne dingsen tar jeg å setter inn i min 3D printer og stjeler. Blir litt billigere da. Ref mange med kinaprodukter som kopiererer utvikling.
    Bortsett fra prisen på Keel så har jeg såpass mange erfaringer med de fleste 3. parts leverandører til LP12 at det heller er bedre å kjøpe seg en annen billig spiller. Med et par uttak. Tiger Pawn, Organ Live etc- Fullstendig katastrofe, bedre (og masse penger spart) med en Rega RP1.
    Dette tror jeg nok ikke mye på. At en LP12 med en eller annen 3. parts oppdatering fra Tiger Paw eller Origin Live (regner med at når du skriver Organ Live er det en trykkleif) skal spille dårligere enn en Rega RP1 er bare tull. I tilfelle så er LP12 feil montert.
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Dette tror jeg nok ikke mye på. At en LP12 med en eller annen 3. parts oppdatering fra Tiger Paw eller Origin Live (regner med at når du skriver Organ Live er det en trykkleif) skal spille dårligere enn en Rega RP1 er bare tull. I tilfelle så er LP12 feil montert.
    TIger Paw Khan er et sjangesløst dårlig produkt. Selv om forhandler monterer det eller noen privat og passer på med generelt anbefalt moment så er det urdårlig. Ok, en RP1 var kanskje å ta i da ;--) men en Linn Basis spiller bedre. Av Origin Live så har jeg prøv denne. Av https://www.originlive.com/linn-lp12-turntable-upgrades/linn-lp12-turntable-belt-upgrade/
    Ikke umulig at det finnes tredjepartsprodukter som er ok, men gjenstår å se - høre
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    TIger Paw Khan er et sjangesløst dårlig produkt. Selv om forhandler monterer det eller noen privat og passer på med generelt anbefalt moment så er det urdårlig. Ok, en RP1 var kanskje å ta i da ;--) men en Linn Basis spiller bedre. Av Origin Live så har jeg prøv denne. Av https://www.originlive.com/linn-lp12-turntable-upgrades/linn-lp12-turntable-belt-upgrade/
    Ikke umulig at det finnes tredjepartsprodukter som er ok, men gjenstår å se - høre
    Overraskende at du opplever Khan så dårlig. Har aldri hørt en LP12 med Khan, men tilbakemelding fra f.eks. Peter Swain, som virkelig kan sette opp en LP12 og som har hørt det meste av 3. parts produkter på LP12, var positiv. At en LP12 med Khan skal spille dårligere enn en Linn Basik (regner med at det er den du tenker på når du skriver Basis) høres utrolig ut. Så feil kan vel ikke den godeste Peter ta.
    Ellers så er jeg veldig fornøyd med sKale fra samme firma, Tiger Paw. Bruker denne på Ekos SE.
    Har heller aldri prøvd 3. parts leverandører av reimer, bruker bare de Linn leverer, men leser at andre også er misfornøyd med f.eks. reimer fra Thakker.
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Jepp, fikk en demo hos Swain på 3 topplater og syns nå oppsettet var gjort for å kunne pushe dingser så ikke så imponert over proffesjonaliteten i så måte - selv om han sikkert er dyktig ellers og har et uovertruffent antall demomuligheter. Kjøpe ved en sammenheng en 89 mod standard spiller som jeg sammenlignet mot min spiller med Khan, og den gamle spilte bedre på alle måter (senere oppgradering med Cirkus og Majik chassis løftet den mye mer). Basiken var også noe bedre, men da kun på egasjement - som er det viktigste. Resten var jo litt varierende skal det innrømme. Har også prøvd Tranqulity fra samme nedlagte firma som ga litt av det samme: fremhevet enkelte deler av musikken men fjernet annet. Reim fra Thakker er heller ikke noe (desverre da den er mye billigere og forøvrig bra produsert), kastet min. Den er også tykker så hastigheten blir ørlite feil.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Hvordan kan en tykkere reim gi endret hastighet?
    "Utvekslingen" er forhold mellom diameter på motorpulley og diameter på subplatter. Anleggsflaten på reim mot disse er lik, helt uavhengig av hvor tykk den er.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.850
    Antall liker
    38.603
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    ^ Hvordan kan en tykkere reim gi endret hastighet?
    "Utvekslingen" er forhold mellom diameter på motorpulley og diameter på subplatter. Anleggsflaten på reim mot disse er lik, helt uavhengig av hvor tykk den er.
    Det lurer jeg også veldig på? Samme med den såkalte white belt hos Rega

    mvh
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^Ja, samme sak der, men....
    … med en o-ring (strikk) som er rund kan utvekslingen endre seg med tykkelsen dersom den løper i en kile/et spor i motorpulley og således griper lenger ut i kilen.
    Om så er, så er det jo egentlig heller ingen god løsning all den tid o-ringen også vil "knipe" i kilen/sporet - noe som vil gi øket motstand i form av drag/drop-effekt (er nå min mening).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn