Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tommyna

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Nesten som ny!
    Takk, iallefall bedre enn den var😂 Neste trinn blir å bytte olje i lageret, sette på ny reim, nye fjærer inni og bytte hengslene som har blitt litt slappe i lukkemuskelen etter alle disse årene. Har fått tak i et brukt blankt lokk til å bytte ut det sotfargede som stod på...

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    431
    Torget vurderinger
    3
    Som fersking med LP12 tillater jeg meg å spørre dere erfarne ringrever om noen av dere er i stand til ut fra dette bildet av Valhalla kortet i min LP12 fra tidlig 80-tall er av såkallt "serviced" utgave? Eller ser det ut som originalt fra +/- 40 år siden? Vis vedlegget 1028244
    Synes det ser originalt ut med gamle elektrolyttkondensatorer.

Tommyna

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Synes det ser originalt ut med gamle elektrolyttkondensatorer.
    Takk for svar, det høres logisk ut ja siden vel resten av spilleren og virker å være i original tilstand ja...jeg har noe å jobbe med fremover da...😀

• Liker
    Reaksjoner: FZ

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    431
    Torget vurderinger
    3
    Takk for svar, det høres logisk ut ja siden vel resten av spilleren og virker å være i original tilstand ja...jeg har noe å jobbe med fremover da...😀
    Det du bør begynne med er å sjekke at topplata er tight mot plinthet. Når du slår på plata skal det ikke komme noen klirrelyder. Spesielt i motorhjørnet er det viktig at plata sitter skikkelig tight mot plinthet. Om det ikke gjør det vil du få dårligere lyd fra spilleren.
    Det er også en ide å bytte ut filtmatta. De nye mattene er tynnere enn de gamle og det låter bedre. Prøv begge sider opp, den ene låter bedre enn den andre siden.

Tommyna

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Det du bør begynne med er å sjekke at topplata er tight mot plinthet. Når du slår på plata skal det ikke komme noen klirrelyder. Spesielt i motorhjørnet er det viktig at plata sitter skikkelig tight mot plinthet. Om det ikke gjør det vil du få dårligere lyd fra spilleren.
    Det er også en ide å bytte ut filtmatta. De nye mattene er tynnere enn de gamle og det låter bedre. Prøv begge sider opp, den ene låter bedre enn den andre siden.
    Ja, jeg har fått i posten ny matte, lagerolje og reim. Nytt fjærkit og hengsler er på vei. Bra tips om den klirringen, det skal jeg sjekke!
    IMG_7739.jpeg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.656
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det du bør begynne med er å sjekke at topplata er tight mot plinthet. Når du slår på plata skal det ikke komme noen klirrelyder. Spesielt i motorhjørnet er det viktig at plata sitter skikkelig tight mot plinthet.
    Og "trikset" dersom... er kort og greit å bøye en liten kurve på topplaten slik at den får et svakt spenn når skruene strammes.

Tommyna

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Brukt blankt lokk, ny matte fra Origin Live, nye originale hengsler, nytt originalt fjærsett, ny fake drivreim, ny original lagerolje, ny pickup og nytt sett originale pickup-kabler. Det blir starten. Tenker jeg kan beholde den gamle drivreima til bruk med 45rpm-adapteren...så jeg slipper å slite unødvendig på hovedreima som jeg bruker til vanlig 33 1/3...

IMG_7762.jpeg

Sist redigert:

Tommyna

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Fattigmanns "Trampoline", et eksperiment. Soundcare Superspikes montert med dobbelsidig tape ytterst på bunnplata slik at de støttes opp mot ramma på plinthet på samme måte som de originale små gummiføttene. "Fjærinnsatsen" montert med små dobbelsidig tapelapper som fulgte med i pakken. Noe helt annet jeg merket nå, det kan se ut som en tidligere eier har malt nederste del av plinthet svart en gang i tiden...treverket har vel opprinnelig hatt samme farge helt ned regner jeg med...?

IMG_7833.jpeg
    IMG_7835.jpeg
    IMG_7847.jpeg
    IMG_7851.jpeg

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.803
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Trur det er eit lurt tweak, @Tommyna

Sorbotan-puter med ⌀ = 25mm tok iallfall bort det aller meste av vibrasjonsproblem på min Thorens (same konstruksjonsprinsipp, sjølv det sikkert er som å samanlikna Golf og Porsche).

Tommyna

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    ^ Trur det er eit lurt tweak, @Tommyna

Sorbotan-puter med ⌀ = 25mm tok iallfall bort det aller meste av vibrasjonsproblem på min Thorens (same konstruksjonsprinsipp, sjølv det sikkert er som å samanlikna Golf og Porsche).
    Ja tenkte det var verdt et forsøk selv om såklart den Trampoline bunnplata og innebærer aluminium som er mye stivere i selve bunnplata og istedet for sånn presset pappmasse eller hva det er i denne gamle bunnplata. Men synes det var verdt forsøket...tipper det uansett blir bedre enn de gamle udempede føttene. Og så er det jo reversibelt om det ikke fungerer, siden det ikke innebærer noe fysisk inngrep på spilleren😀

Tommyna

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Bedre bilder av mitt improviserte "Trampolin" substitutt. Det av Soundcare-føttene som stikker utenfor kanten av plata blir liggende opp mot kanten av plinthet slik at vekten av selve ramma støttes mot dem...

IMG_7867.jpeg
    IMG_7869.jpeg

Tommyna

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Kom fram til at når jeg nå først har byttet headshellkablene og går løs på å bytte fjærene bytter jeg like godt tonearmkabelen og til en mer moderne som forhåpentligvis er bedre skjermet. Den som står på mangler nok totalt skjerming siden den knitrer ved den minste berøring. Det jeg dog etter jeg i dag mottok en brukt 1,2m Linn T-Kable i posten fra LP12 Bits og ser på kabelen tenker, er at jeg får litt følelse av nært opp til svindel hva gjelder hvor godt Linn tar seg betalt for disse kablene. Selve kabelen er en temmelig ordinær og billig Mogami Neglex 2549 mikrofonkabel som i løsvekt koster +/- 30kr meteren. Så det er altså kabel for godt under 100kr. I tillegg to helt standard phonoplugger og en dinplugg...ja, og to tynne jordingskabler med en liten kabelsko på hver...jaja...sånn er det når man har opparbeidet et merkenavn, man lar seg som entusiast "lure"😂

IMG_8043.jpeg

IMG_8046.jpeg

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.615
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    For gode tonearmskabler pleier jeg å vise til Y. Tomé i Wales. På min Thorens TD 125 Mk. II bruker jeg en Mogami Mini Starquad-sak derfra som er lavkapasitiv, tyst og myk. Mykheten og at det kun er én kabel er veldig kjekt spesielt til en Linn (og også @Tweedjakke sin TD 160 eller er det en 147?) hvor man ønsker å unngå at armkablene påvirker fjærspretten.
    Jeg har satt min på sorbothaneføtter. De sluker skjærkreftene fra tråkking på tregulv som ellers får den ranke kunstruksjonen på alle disse AR-derivatene til å rulle som en gammel fiskeskøyte (Sota har helt rett. Det er bedre å strekke fjærene enn å trykke dem i hop).

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.803
    Sted
    Sunnmøre
    @Tweedjakke sin TD 160 eller er det en 147
    TD147, men kjøpt utan arm, så eg fekk aldri automatikken.

Bruker ein gamal Rega-arm (transplantert frå Planar2-en eg hadde før), og den har default Rega-kabling (uortodoks) frå PU til RCA, som kjem ut gjennom botnplata.

Eg høyrer ikkje noko brum mot Naim Stageline RIAA, men det har vore på lista over slikt eg har lyst til å gjera noko med. Alle gutta har jo ein DIN-kontakt i signalvegen. :)

Men så vart eg litt usikker på om armen er heilt topp (noko hard behandling i oppveksten der han var med på flyttelass frå hybel til hybel), og så på heile spelaren. Så på heile anlegget. Så på heimeinnreiinga. Så på heile huset.

Difor alt berre fått stå, rett og slett.

Skammeleg, vil nok nokon meina: å ikkje byta tonearmkabel fordi eg eigentleg burde kjøpa nytt hus.

Sist redigert:

Tommyna

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    For gode tonearmskabler pleier jeg å vise til Y. Tomé i Wales. På min Thorens TD 125 Mk. II bruker jeg en Mogami Mini Starquad-sak derfra som er lavkapasitiv, tyst og myk. Mykheten og at det kun er én kabel er veldig kjekt spesielt til en Linn (og også @Tweedjakke sin TD 160 eller er det en 147?) hvor man ønsker å unngå at armkablene påvirker fjærspretten.
    Jeg har satt min på sorbothaneføtter. De sluker skjærkreftene fra tråkking på tregulv som ellers får den ranke kunstruksjonen på alle disse AR-derivatene til å rulle som en gammel fiskeskøyte (Sota har helt rett. Det er bedre å strekke fjærene enn å trykke dem i hop).
    Takk for gode tips, tar vare på det navnet til en evt annen gang. Men nå får jeg satse på at denne holder en stund da. Det Linn dog skal ha er at de iallefall ikke skjuler noe ved å få lagd kabelen uten merkenavn på...de spiller med helt åpne kort😂 Ja grunnen til at jeg har satt på slike Soundcarespikes på bunnplata var i forsøk på å forebygge den voldsomme følsomheten for gulvbevegelser. Det ideelle er vel veggmontert hylle på en slik spiller, men får se. Husker da jeg før i tiden brukte min gamle Thorens TD320 som nå står bortpakket med elektronikkfeil i kjellerboden, den og hadde samme utfordringer med det flytende opphenget og gulvbevegelser...

Tommyna

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    TD147, men kjøpt utan arm, så eg fekk aldri automatikken.

Bruker ein gamal Rega-arm (transplantert frå Planar2-en eg hadde før), og den har default Rega-kabling (uortodoks) frå PU til RCA, som kjem ut gjennom botnplata.

Eg høyrer ikkje noko brum mot Naim Stageline RIAA, men det har vore på lista over slikt eg har lyst til å gjera noko med. Alle gutta har jo ein DIN-kontakt i signalvegen. :)

Men så vart eg litt usikker på om armen er heilt topp (noko hard behandling i oppveksten der han var med på flyttelass frå hybel til hybel), og så på heile spelaren. Så på heile anlegget. Så på heimeinnreiinga. Så på heile huset.

Difor alt berre fått stå, rett og slett.

Skammeleg, vil nok nokon meina: å ikkje byta tonearmkabel fordi eg eigentleg burde kjøpa nytt hus.
    Ja, det var det jeg lurte litt på en stund...den din-kontakten er vel lik på alt som selges av løse tonearmkabler uansett merke ja. Så at Soundgarden her i Norge har en fra Van Den Hul som ser ganske myk ut med vinklet din-plugg. Men nå ble det denne brukte "originale", så får jeg se hvordan det blir😁

Tommyna

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Det er litt «jobb» å legge tonearmskablen riktig, slik at bounch’n ikke påvirkes
    Ja, har lest litt om det og forventer nok at jeg må fikle litt der ja...oppdatering kommer nok her inne med tid og stunder😂

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.656
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er grei beskrivelse i LP12 Set-up manual som du finner på nett

Tommyna

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Nei, svarte...bestillte like godt en ny Trampolin 2 fjæret bunnplate...innser at det blir smekrere med originalt enn den selvmekkede improviseringen av den gamle bunnplata med Soundcare Superspikes. Bruke litt feriepenger...😂

IMG_8104.jpeg

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    431
    Torget vurderinger
    3
    Vær klar over at Trampolin er for stor for eldre plinth. Vet ikke når de endret målene på plinthet, men det kan hende du må tilpasse enten plinth eller aluminiumsplata. Dette burde leverandøren sjekket for deg før salg.

Tommyna

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Vær klar over at Trampolin er for stor for eldre plinth. Vet ikke når de endret målene på plinthet, men det kan hende du må tilpasse enten plinth eller aluminiumsplata. Dette burde leverandøren sjekket for deg før salg.
    Oj...det var jeg ikke klar over...iflg serienummeret er mitt plinth fra 82-83...må sende dem en melding da i tilfelle de ikke har rukket å sende de alt...
    IMG_8106.jpeg

Tommyna

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    @FZ jeg har nå fått svar fra Rococo Systems i England at du har helt rett. Jeg har derfor kansellert bestillingen. Føler meg ikke helt klar for å måtte begynne å file og modifisere komponenter ennå...da blir det Soundcare Superspikes og gammel bunnplate inntil videre😂 Tusen takk for at du sa ifra slik at jeg unngikk bomkjøp for flerfoldige tusenlapper her...😂
    IMG_8110.jpeg

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: FZ

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.656
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ville kanskje vurdert noe annet enn spikes.

Tommyna

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Ville kanskje vurdert noe annet enn spikes.
    Slike "puter" istedet mener du? Evt kan vel kanskje en slike plate med dempeføtter og være et alternativ?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.656
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er jo en grunn til at Linn kom med Trampolin (2).

Selv har jeg akkurat fått vekt-tilpassede føtter fra Egeland for å bruke på Thorens'n min. De gjør jo "samme/tilsvarende" jobb som slike plattformer.
    Personlig har jeg ikke sans for plattformer, men det er av rent estetiske årsaker.

Tommyna

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo

Selv har jeg akkurat fått vekt-tilpassede føtter fra Egeland for å bruke på Thorens'n min. De gjør jo "samme/tilsvarende" jobb som slike plattformer.
    Personlig har jeg ikke sans for plattformer, men det er av rent estetiske årsaker.
    Ja, nettopp😂 Nei får vurdere litt. Google litt og se om jeg finner ut litt mer spesifikt hvor mye det er snakk om som må files vekk osv på en sånn Trampolin for at den skal passe plinthet mitt og kanskje...det ideelle hadde jo tross alt vært det...utfordringen med å sitte og file slikt uten spesialverktøy e.l for kutting er jo at det er en overhengende fare for at det ikke blir særlig pent...

Sist redigert:

Tommyna

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    En annen ting, spilleren skal nå iallefall få plass på veggen...kom for en stund siden over et utstillingsbrukt veggmøbel med 30% rabatt i Outleten til Hifiklubben, så slipper jeg i det minste bevegelser fra det nervøse gamle tregulvet i min leilighet her i en tradisjonell 1890-type Oslobygård😂

IMG_8117.jpeg

Sist redigert:

Tommyna

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo

Ja, har sett innleggene til han der Egeland her inne og på Facebook den siste tiden men måtte bare blokkere han på Facebook pga det jeg opplevde som en mitraliøse av spamming fra en desperat selger hvor det kom enorme mengder av salgsinnlegg strømmende over skjermen hele j...la tiden hver bidige dag bl.a på en av hifigruppene der. Både rene salgsinnlegg og frustrasjonsinnlegg over diverse utfordringer han møtte ifm oppstart av virksomheten sin. Forståelig at fyren er ivrig på å markedsføre produktene sine men det ble litt for mye og litt for mye "støvsugerselger" fremgangsmåte for meg, så jeg klarte ikke ta han helt seriøst...men han lager sikkert bra ting med den 3D-printeren sin, betviler ikke det...😁

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.580
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg opplevde det samme med min, hadde helt likt plinth. Bestilte Trampolin på nett etter Cirkus oppgradering, og skjønte fort at det ble for trangt. Jeg valgte å beholde den, og brukte problemet som påskudd til å få brukt min Dremel-fres for første gang. Freste ut sporet i plinthet, to millimeter på hver side, gikk som en drøm, helt usynlig. Litt nervøs var jeg, måtte øve litt med fresen for å være trygg. Men moro, og vellykket. Spilleren lever godt hos en venn/kollega, med Ittok arm, Lingo I og mørkt original-lokk. Jeg har varslet at jeg kjøper den tilbake hvis han går lei, men sjansen ser dårlig ut.

Tommyna

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Jeg opplevde det samme med min, hadde helt likt plinth. Bestilte Trampolin på nett etter Cirkus oppgradering, og skjønte fort at det ble for trangt. Jeg valgte å beholde den, og brukte problemet som påskudd til å få brukt min Dremel-fres for første gang. Freste ut sporet i plinthet, to millimeter på hver side, gikk som en drøm, helt usynlig. Litt nervøs var jeg, måtte øve litt med fresen for å være trygg. Men moro, og vellykket. Spilleren lever godt hos en venn/kollega, med Ittok arm, Lingo I og mørkt original-lokk. Jeg har varslet at jeg kjøper den tilbake hvis han går lei, men sjansen ser dårlig ut.
    Hehe, høres jo overkommelig ut men tror jeg utsetter akkurat den biten foreløpig. Jeg har nå av de foreløpige tweaksene egentlig bare igjen å bytte strømkabelen til en med norsk støpsel på her, så jeg slipper å holde på med slik adapter fra engelsk til norsk. Har bestillt en sånn Supra 2 meter nettledning fra en norsk nettbutikk hvor jeg tenker å ta av kontakten på apparatsiden for å kunne montere den i min LP12. Deretter blir det å sette sammen og prøvekjøre etter å ha stillt inn pickupen...😁

Tommyna

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Kom forresten en ny sånn reimfører i posten i dag og den viser det seg at skottene har fått lagd av plast! Da beholder jeg heller den gamle i ekte heavy metall ja tror jeg...om jeg ikke får noen veldig overbevisende motargumenter😂

IMG_8135.jpeg

Tommyna

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Soundgarden har 15% på allt av Isoacoustics for tiden, så da blir det 4 stk Orea Bronze festet med dobbelsidig tape under min nyoppussede LP12 istedet for de Soundcare Superspikes'ene. Og hele spilleren plassert på veggmontert hylle. Ganske dyrt for hva det egentlig bare er, men uansett billigere enn Trampolin og sannsynligvis mye av samme funksjon...😁
    IMG_8210.jpeg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn