Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.397
    Sted
    Ute i skauen i Våler i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Er ikke entry level LP12'en til ca 25k et veldig bra utgangspunkt ? Er jo komplett med arm og pickup........ jeg skal teste en slik i ferien, har faktisk ganske store forventninger til den, spennende og se/høre hvordan den er i forhold til min egen. Er jo deilig med en helt ny spiller da.....

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Majik LP12 er jo faktisk veldig prisgunstig i forhold til en mix and match-Sondek. Men den kan jo være en blindvei hvis man skal oppgradere i løpet av kort tid.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Nå har jeg allerede en glimrende ( imo ) arm og pickup fra før i rb600 og kontrapunkt h og da føler jeg at Majik lp12 er et blindspor. Uansett måtte jeg ha satt i en mc pickup istedenfor mm pickupen som følger med. Jeg måtte i tillegg kjøpt et løst støvlokk, så alt i allt føler jeg at Majik lp12 er feil i forhold til alt løst. Budsjettet er forøvrig satt til ca 25K

K

Kleine Freiheit

Gjest
    Hei

Kjøpe nytt er kanskje et alternativ, men man går da glipp av mye moro. Jeg f.eks. kjøpte en 1977 Afromosia med ettermontert Valhalla, nye fjærer og RB300 m. Ortofon MC30 Super. Dessverre var subchassiset (gammelt sveiset et) skjevt. Bestilte et brukt av den limte typen fra England, monterte det og spilte lykkelig en stund. Da røk Valhallaen. Som tidligere nevnt i tråden medførte dette et bytte til ny motor og Majik hos Kontrapunkt. I god Linn-ånd skjedde det som måtte skje, et nytt plinth og Trampolin 2 måtte til. Alt i alt har jeg hatt mye moro. Så jeg står der med en platespiller med original topplate, lager ( noen liker den bedre enn Circus, som jeg har aldri hørt) og tallerken, røykfarget lokk, men med ny Majik, Trampolin 2 og et plinth jeg virkelig hadde flaks med.

Resultatet er jeg strålende fornøyd med, til en god del lavere pris enn en ny Majik.

Med tanke på at du kjører med storebror både i pick-up og arm kan det ikke bli så verst:D

Eneste malurten er to gutter på 2 1/2, hadde vært litt mer avslappet for far med en litt billigere brettspiller...

Mvh
    Bård

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Flotte greier Kontrapunkt.

Fikk i dag det jeg vil kalle den siste mailen fra Tomtom. Fikk et tilbud på pakken som står annonsert til 2795. Jeg skulle få den for 2995. Hvis jeg tar med frakt, mva og fortollingsgebyr blir det over budsjettet mitt. Det står 5 lp12 der og det er tydligvis det rimligste han har.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Noen som har prøvd denne Tiger Paw Khan ? Frister litt..mye, eller noe sånt.
    Griffenfeldt: Det virker som du har bestemt deg for LP12! Det løser seg nok før eller siden, håper det ordner seg for deg.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Mange, mange positive tilbakemeldinger på Khan på Linn sitt eget forum, Leon :)

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Vi må ha sereinummer på delene for å kunne vurdere. For eksempel, hvor gammelt er plinthet? Har det hjørneavstivninger? Har topplaten avstivningsskruen?

Det er utrolig mange variabler når man kommer til LP12 :)

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Jeg fikk ikke helt tak i dette; men hvem er det som har laget/markedsfører denne? Det er ikke Linn selv eller?

Tiger-Paw er produsenten, ikke Linn.

tiger-paw.com

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.397
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Noen som har prøvd denne Tiger Paw Khan ? Frister litt..mye, eller noe sånt.
    Griffenfeldt: Det virker som du har bestemt deg for LP12! Det løser seg nok før eller siden, håper det ordner seg for deg.

Jeg har jo no2 som er solgt/montert i Norge og den fikk jeg forrige uke, skal begynne uttestingen av den til helga, kvalitets-inntrykket er i allfall upåklagelig, noe helt annet enn den orginale "blikk-plata" ;)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Vi må ha sereinummer på delene for å kunne vurdere. For eksempel, hvor gammelt er plinthet? Har det hjørneavstivninger? Har topplaten avstivningsskruen?

Det er utrolig mange variabler når man kommer til LP12 :)
    Det vet jeg ikke, men har sendt forhandleren en mail. Sjebnen ville ha det til at han har en naim nap250,2 i butikken til en særdeles hyggelig pris.

Classichifi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2010
    Antall liker
    49
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    2
    Ser Linn LP er en mye omtalt spiller her på sentralen, hvor bra er den? tenker da sammenlignet med andre spillere i samme prisklasse eller høyere.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Jeg har jo no2 som er solgt/montert i Norge og den fikk jeg forrige uke, skal begynne uttestingen av den til helga, kvalitets-inntrykket er i allfall upåklagelig, noe helt annet enn den orginale "blikk-plata" ;)
    Da venter jeg spent på test resultater Rudi
    :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.895
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ser Linn LP er en mye omtalt spiller her på sentralen, hvor bra er den? tenker da sammenlignet med andre spillere i samme prisklasse eller høyere.
    Det var litt av et spørsmål. Har kan det sies mye, av mange.
    Linn LP 12 kan jo være så mangt, selv nyinnkjøpt, og kan ikke beskrives som en spiller, mer et system eller en familie kanskje.
    Det kan være en Majik LP12 med integrert strømforsyning og enkel Project arm til 25000, du kan kjøpe Sondek LP12 drivverk med Lingo strømforsyning og Linn Akito arm til 40000, eller samme drivverk med Radikal strømforsying, Keel subchassis og Ekos arm til over 120000. Eller enda mer om du vil. Og du kan rote det fullstendig til med feilaktig oppsett og justering, eller overlate det til eksperter og autoristerte forhandlere, som ordner det optimalt for deg.
    Hvor bra disse spillerne er i forhold til konkurrenter i sin prisklasse kan man krangle om , der har jeg lite å bidra med. Ikke har jeg hørt de forskjellige heller.
    Eller ganske enkelt slå fast at de er veldig bra i sin prisklasse alle sammen. Eller rett og slett best, som mange her vil mene.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.397
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Jeg driver med et projekt nå for tiden hvor jeg tester ut alle "moderne" oppgraderinger en og en med start i en LP12 Majk og helt opp til en fullrigger til nærmere 200.000. Testen vil strekke seg utover en 6-8 måneders og antaglighvis avsluttes i løpet av året. Jeg ønsker med dette og gå grundig til verks slik at det kan bli tindrende klart hva de forskjellige oppgraderingene utgjør av lyd.
    Finner det veldig intresannt og teste ut LP12 igjen nå fordi etter min forrige test av 3 forskjellige LP12 så har det kommet flere hva jeg vil kalle oppgraderinger med stort potensiale og som på papiret kan løfte LP12 til nye høyder og kanskje også utfordre high-end spillere og som ikke bare tilfredstiller LInn entusiasten...... ;)

Det som gjenstår og finne ut av er hvor det hele skal publiseres, nå som audiophile.no har vært "nede" og ikke oppdatert på 8-9 måneder så virker ikke det som noe alterntiv, Fidelity ville jo vært et naturlig valg, men har ingen intentioner om og skulle måtte krangle og diskutere i det uendelige om spalteplass og siden dette blir minst en 8-10 hel sider så er det ganske som omfattende. Jeg har kommet så langt at jeg har dekket et par oppgraderinger allerede og "materien" er omfattende selvom det går an og slanke den betraktelig............. men time will show som det så fint heter ;)

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Jeg driver med et projekt nå for tiden hvor jeg tester ut alle "moderne" oppgraderinger en og en med start i en LP12 Majk og helt opp til en fullrigger til nærmere 200.000. Testen vil strekke seg utover en 6-8 måneders og antaglighvis avsluttes i løpet av året. Jeg ønsker med dette og gå grundig til verks slik at det kan bli tindrende klart hva de forskjellige oppgraderingene utgjør av lyd.
    Finner det veldig intresannt og teste ut LP12 igjen nå fordi etter min forrige test av 3 forskjellige LP12 så har det kommet flere hva jeg vil kalle oppgraderinger med stort potensiale og som på papiret kan løfte LP12 til nye høyder og kanskje også utfordre high-end spillere og som ikke bare tilfredstiller LInn entusiasten...... ;)

Det som gjenstår og finne ut av er hvor det hele skal publiseres, nå som audiophile.no har vært "nede" og ikke oppdatert på 8-9 måneder så virker ikke det som noe alterntiv, Fidelity ville jo vært et naturlig valg, men har ingen intentioner om og skulle måtte krangle og diskutere i det uendelige om spalteplass og siden dette blir minst en 8-10 hel sider så er det ganske som omfattende. Jeg har kommet så langt at jeg har dekket et par oppgraderinger allerede og "materien" er omfattende selvom det går an og slanke den betraktelig............. men time will show som det så fint heter ;)
    Dette blir interessant å følge. Selv om jeg har solgt min LP12 (igjen, min andre av typen) så vil det alltid være en spiller som interesserer meg. Kan du ikke skrive på engelsk, eventuelt få det oversatt for så å publisere på et seriøst og skikkelig sted? Temaet er jo i alle fall så hot at mange utenom de norskspråkelige vil ha nytte av saken(e).

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.421
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Fint prosjekt fra Rudi. LP 12 er jo oppgradert så mange ganger at en ny spiller egentlig er en helt annen spiller enn en førsteutgave. Og med alle tilleggene som florerer kan man jo dra den enda lenger..

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    Blikk og blikk....eller rustfritt stål, som det vitterlig er. Uansett, enig i at Linn med fordel kunne sett på oppgradering av topplata selv. Men det har de sannsynligvis og noen få, som visstnok skal ha gode ører, mener at den gamle stålplata til Linn låter bedre enn Khan.
    Det som er en bra ting med Khan er at den er festet på 6 steder og ingen av dem er med treskruer i plinthet. Det har alltid vært noen som drar litt for hardt i på disse treskruene og da ryker gjengene i treverket.
    Også greit at plata er rett og ikke bøyd da skruene som fjærene henger i alltid vil være vertikale og man ikke trenger å bøye disse til de henger rett for å få en bra bounce.

Her er forøvrig hjemmesiden til Tiger Paw: http://www.tiger-paw.com/Products.html

Sist redigert:

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg hatt litt mail korrespondanse med innehaveren av Tomtom audio. Ringte først og rakk og presentere meg før han ba meg sende mail. Spurte etter en av spillerene han har på nettsiden, men den kostet plutselig 700£ mer enn det som står på nettsiden. Mannen svarer bare med 1-2 linjer og virker muligens ikke særlig interessert. Slike mennesker orker jeg svært sjeldent å ha med å gjøre.
    Prøv cymbiosis.com og snakk med innehaver Peter Swain. Han kan du stole 100% på. Ikke den billigste, men den beste.....

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Prøv cymbiosis.com og snakk med innehaver Peter Swain. Han kan du stole 100% på. Ikke den billigste, men den beste.....

What he said: Peter er kongen av LP12.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Da har jeg sendt Peter Swain en mail. Fant på nettsiden hans noe som kunne vært et aktuellt kjøp. Hvis jeg ikke tar helt feil er det et drivverk med cherry plint og cirkus til 1195£. Har også sendt en mail til Central audio for å be om tilbud.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.397
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Blikk og blikk....eller rustfritt stål, som det vitterlig er. Uansett, enig i at Linn med fordel kunne sett på oppgradering av topplata selv. Men det har de sannsynligvis og noen få, som visstnok skal ha gode ører, mener at den gamle stålplata til Linn låter bedre enn Khan.
    Det som er en bra ting med Khan er at den er festet på 6 steder og ingen av dem er med treskruer i plinthet. Det har alltid vært noen som drar litt for hardt i på disse treskruene og da ryker gjengene i treverket.
    Også greit at plata er rett og ikke bøyd da skruene som fjærene henger i alltid vil være vertikale og man ikke trenger å bøye disse til de henger rett for å få en bra bounce.

Her er forøvrig hjemmesiden til Tiger Paw: Tiger-Paw - Products

Jeg kaller den gamle plata for "blikk-plate" fordi den ikke er i vater noe sted, Khan er i vater overalt og således et kvantesprang forover.......... vedr lydmessig så tok det meg ca 30 sekunder og høre at her var det klare forskjeller, men hvorvidt lyden har blitt bedre Linn messig eller om den har beveget seg lydmessig rettning dyrere high-end spillere er det for tidlig og si noe om, men det akter jeg og finne ut av.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kaller den gamle plata for "blikk-plate" fordi den ikke er i vater noe sted, Khan er i vater overalt og således et kvantesprang forover..........
    Stålplata til Linn er i vater på venstre side mot plinthet hvis den er bøyd riktig. Grunnen til at den er bøyd er for å hindre vibrasjoner, spesielt i motorhjørnet.
    For å rette opp boltene bruker man en T-bar checker. Det fungerer helt fint.
    Uansett, Khan gjør jobben med oppsett mye enklere. Om den låter bedre enn en korrekt montert stålplate vet ikke jeg, men kommer nok til å prøve før eller siden. Spennende produkt.
    Samme med sKale motvektslodd fra samme produsent. Ser fram til å prøve det på min Ekos SE.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Da har jeg fått et tilbud fra Peter på Cymbiosis. Han har en mint utgave med cherry plinth som han utstyrer med Hercules strømforsyning og solid base bunn. Alt inkl frakt til min dør for ca 13.500 kr.

Classichifi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2010
    Antall liker
    49
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    2
    Det var litt av et spørsmål. Har kan det sies mye, av mange.
    Linn LP 12 kan jo være så mangt, selv nyinnkjøpt, og kan ikke beskrives som en spiller, mer et system eller en familie kanskje.
    Det kan være en Majik LP12 med integrert strømforsyning og enkel Project arm til 25000, du kan kjøpe Sondek LP12 drivverk med Lingo strømforsyning og Linn Akito arm til 40000, eller samme drivverk med Radikal strømforsying, Keel subchassis og Ekos arm til over 120000. Eller enda mer om du vil. Og du kan rote det fullstendig til med feilaktig oppsett og justering, eller overlate det til eksperter og autoristerte forhandlere, som ordner det optimalt for deg.
    Hvor bra disse spillerne er i forhold til konkurrenter i sin prisklasse kan man krangle om , der har jeg lite å bidra med. Ikke har jeg hørt de forskjellige heller.
    Eller ganske enkelt slå fast at de er veldig bra i sin prisklasse alle sammen. Eller rett og slett best, som mange her vil mene.
    Skjønner hva du mener, Er en spiller med mange muligheter. Jeg har en sme 10 som jeg pr.i dag er fornøyd med, takk for opplysningene!!

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    Den ser fin ut den, og kjøper du fra Peter vet du at spilleren er satt opp etter alle kunstens regler..........det er verdt noen kroner det.
    Jeg har hatt Peter på besøk to ganger, for to og fire år siden, og det han ikke vet om LP12 er ikke verdt å vite..........

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Vi prøver i allefall og bli enige om en pris og innhold. Han har en Akito arm også som jeg muligens ønsker å ha med sammen med spilleren. Skulle gjerne hatt trampolin istedenfor solid base, men vi får se hva som skjer.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Solidbase kan på noen underlag låte bedre enn Trampolin, iflg kloke hoder.

Gå for Akito også, det kommer du ikke til å angre på.
    (Jeg har alltid syntes at Rega-arm på LP12 er corny.)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Satser på å få til en god deal. Peter monterer ny motor og belte på den aktuelle modellen. Fikk beskjed om at armen såvidt var brukt og nettopp oppgradert. Usikker på hva den oppgraderingen består av?

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Kall meg sinnsyk, men jeg har en naturlig skepsis til alt som er laget til Lp12 og som ikke kommer fra Linn. Med et hederlig unntak - Naim.
    Det eneste som frister meg i forhold til Khan er at man slipper å fundere på om boltene er i 90 grader med tanke på fjeringen. Har lett etter en T-bar checker over lengre tid, men disse går ikke akkurat som varmt hvetebrød på eBay. Fant en Kinky, så det er da noe.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Vet du om det er Mk1 eller Mk2. Jeg greier ikke se det ut fra bildet. Den ser jo ellers bra ut og jeg stoler på at Peter ikke selger noe tull.
    Det smarte med å kjøpe armen også fra Peter er at han kan montere armkragen og kabelen samt justere fjærene. S-M-R-T som Homer sier!

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Ikke noe å tenke på. Kjøp!

Pakken du får her er en super start på LP12-eventyret; I seg selv en knallgod spiller og i tillegg et springbrett til uante høyder :D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn