Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vinylsound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2009
    Innlegg
    198
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    2
    Er en eldre Valhalla virkelig bedre enn en ny Majik PSU ?...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.648
    Antall liker
    17.690
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Mitt inntrykk er at de kan rates slik (med ref i Wayne hos Cymbiosis):
    Majik
    Overhalt Valhalla
    Hercules II (+Mose). Denne bygger på (kopi av) løsningene til Valhalla, men har 45rpm i tillegg.
    Lingo 1 (og 2). I hovedsak er det marginale forskjeller, om man ser bort fra kabinettet, men senere Lingo 2 fikk vel noen oppgraderinger? Et av pre med Lingo fremfor Hercules er at de har høyere startspenning, som reduseres når tallerken når riktig hastighet.
    Lingo 3
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.813
    Antall liker
    404
    Torget vurderinger
    3
    Jeg erstattet Lingo1 med Naim Armageddon. Klar forbedring. I følge Peter @ Cymbiosis er Armageddon og Lingo2 jevnbyrdige (selv om de visstnok spiller litt forskjellig, smak og behag)
    Lingo3 er en Lingo2 i et Akurate kabinett (i følge Peter), men han sier 3'ern er et lite hakk over 2'ern allikevel.
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    36
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Lingo 3 er opplagt mye bedre enn Lingo 1 (demo på Kontrapunkt), så hvis Lingo 3 = Lingo 2 i annet kabinett og at lingo 2 er ganske lik Lingo 1 så er det litt rart. Forøvrig er jo Linn relativt svake på å kommunisere endringer. Ref Majik DSM/2 er vesentlig bedre enn DSM/0 (som er klin lik DSI). DSM/1 fikk HDMI innganger men DSM2 har bl.a annen streaming enhet men er beder på alle kilder. Blir jo en liten øvelse å holde tunga rett i munnen på bruktmarkedet.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.813
    Antall liker
    404
    Torget vurderinger
    3
    Lingo 2 er ikke ganske lik Lingo 1. De første som kom i bredt kabinett hadde samme innmaten som Lingo 1, men ganske fort ble elektronikken oppgradert i det som ble kjent som Lingo 2.
    Linn selv har for øvrig aldri kalt dem Lingo 1, 2 eller 3. Alle heter kun Lingo.
     

    ECgutten

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    36
    Antall liker
    28
    Begynner å nærme seg?

    Etter enkelte kjøp på ebay og Finn begynner jeg endelig å nærme meg den store guttedrømmen - en Linn LP-12. Gjenstående komponenter planlegger jeg å kjøpe nytt. (Kontrapunkt?).
    Ønsker i utgangspunktet å montere delene sammen selv - men det er ikke umulig at jeg må ta det med til butikk. Ser at der er mange gode tips her på Sentralen så går i gang med godt mot! Flere bilder kommer når denne er oppe å snurrer, forhåpentligvis før påske.
     

    Vedlegg

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    117
    Gratulerer - synes personlig dette er fineste plinten (bortsett fra enkelte håndbygde i mer edel tre). Spillede helt flott i gamle dager - og uten noen spesielle dikkedarier. Subchassis kan du dempe med modellervoks, blygummi fra Biltema eller tech7 iblandet fugesann (siste er vanskeligste at fjerne om du angrer). Den er sterk nok - men "ringer" litt. Angrer på jeg solgte tilbake på slutten av 80-tallet. Omvendt så har jeg ikke så veldig til overs for handlinger/prisingen innen Tiefenbrun-menigheten. Han (ypperstepresten) stjal vel enkelt og greit designet til Ariston og hypede det opp??
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.648
    Antall liker
    17.690
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Så vidt meg bekjent så var det nok TD 150 som sto "modell" for LP12.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.648
    Antall liker
    17.690
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det kan nok tenke seg å stemme at løsningene fra den ble brukt som utgangspunkt for de, ja.

    Men, mht LP12 så mener jeg å huske at jeg ved ulike anledninger har vært borti info som tilsier at TD 150 var spilleren som de baserte LP12 på.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.813
    Antall liker
    404
    Torget vurderinger
    3
    Det er nok Ariston RD-11 som er basis for Linn LP 12. De to er mye likere enn TD 150 og LP12.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.648
    Antall liker
    17.690
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Finner bl.a denne info som kan verifisere det. Mao - slektskapet mellom RD11 og LP12 er bokstavelig talt temmelig nært:

    The Ariston RD11 was produced in 1971 by Castle Precision Engineering Ltd for the late Hamish Robertson who had formed Ariston in 1970. Hamish, along with Ivor Tiefenbrun and Ivor’s late father, Jack Tiefenbrun (Castles owner) developed the design which featured a single point main bearing. The turntable was shown at the Harrogate show in the UK that same year and was distributed by C. J. Walker and Company.
    In February of 1973 Linn Products Ltd. was formed to sell turntables made by Castle Precision Engineering. Robertson left Ariston, which had been taken over by Dunlop Westayr Ltd and reorganised as Ariston Audio Ltd.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    117
    Mye grums her ja: https://en.wikipedia.org/wiki/Linn_Sondek_LP12

    Ivor Tiefenbrun (var vel faren eller annen nær slektning som drev Castle Presision Engineering...) haussede (nokså effektivt) en religiøs vekkelse - og vart rik på designet (som i store trekk allerede var gjort). Robertson stod igjen med ingenting - og døde alkoholisert.

    Bortsett fra det - så er det et fint, godt og vellydende design. Også den første før pengerullingen til Tiefenbrun-menigheten tok fart...
     

    ECgutten

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    36
    Antall liker
    28
    Da kan jeg begynne.

    Etter å ha lest denne tråden fra side 1 - skummet gjennom endel anbefalte manualer samt vært innom Kontrapunkt, (hvor jeg fikk kjempegod hjelp) er jeg snart klar til å begynne montering. I denne sammenheng ser jeg at mitt sub-chassis er av den limte utgaven hvor lageret kun festes i øvre del og ikke den utgaven hvor lageret skrues fast gjennom begge profiler. Ser dermed ut til at lageret blir noe "høyere" - 1,5 mm (Og da vil vel også platetallerkenen også komme noe høyere) over topplaten enn jeg ser for meg at det opprinnelig er meningen. Har dette noen stor betydning?
     

    Vedlegg

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.813
    Antall liker
    404
    Torget vurderinger
    3
    Etter å ha lest denne tråden fra side 1 - skummet gjennom endel anbefalte manualer samt vært innom Kontrapunkt, (hvor jeg fikk kjempegod hjelp) er jeg snart klar til å begynne montering. I denne sammenheng ser jeg at mitt sub-chassis er av den limte utgaven hvor lageret kun festes i øvre del og ikke den utgaven hvor lageret skrues fast gjennom begge profiler. Ser dermed ut til at lageret blir noe "høyere" - 1,5 mm (Og da vil vel også platetallerkenen også komme noe høyere) over topplaten enn jeg ser for meg at det opprinnelig er meningen. Har dette noen stor betydning?
    Da har du ikke et Cirkus subchassis. Dette kan kombineres med et Cirkus lager, men er ikke optimalt. Cirkus subchassiet er mye stivere der lageret er festet. At tallerken blir liggende høyere blir kanskje litt estetisk rart, men det er bare å heve armen tilsvarende. har du en høy PU kan det kanskje være at problem at du kommer i konflikt med støvlokket........
    Vil tro det ligger en del Cirkus subchassier rundt hvor eieren har byttet til Kore eller Keel. Prøv en "ønskes kjøpt" annonse så kanskje du får napp. NB! Sjekk at det er helt rett.
     

    ECgutten

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    36
    Antall liker
    28
    Ja, jeg har sett denne men velger i utgangspunktet å holde meg til Linn deler.
     

    ECgutten

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    36
    Antall liker
    28
    Linn LP12 ALLOY belt guide

    Hei.
    Noen som har en slik liggende og som de kan selge meg?
    Går det eventuelt å spille uten denne?
    Linn LP12 ALLOY belt guide.jpg
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.260
    Antall liker
    5.762
    Torget vurderinger
    15
    Har desverre ingen liggende. Det skulle ikke være farlig å prøve uten. Det verste som kan skje er vel at reima hopper av ved oppstart.
    Har du prøvd uten?
    GunnarS
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.648
    Antall liker
    17.690
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Send en mail til Cymbiosis og hør om de kan ha en slik liggende.
     

    ECgutten

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    36
    Antall liker
    28
    Hei.
    Ja, jeg har prøvd - dog uten platetallerken - og den går helt greit uten at reima hopper av. Men siden den er der så tenkte jeg at den har vel sin funksjon
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.813
    Antall liker
    404
    Torget vurderinger
    3
    Sett yttertallerkenen opp/ned på innertallerkenen og start motoren. Da ser du hvordan reima oppfører seg. Ofte dropper den litt for så å finne sin plass på akselen. Tror nok at du godt kan droppe den delen du etterlyser. Men hvis du vil ha den regner jeg med at Kontrapunkt kan skaffe den.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.813
    Antall liker
    404
    Torget vurderinger
    3
    Men må du ha den blanke (aluminium)? De som Linn leverer nå, og har levert i hvert fall over 10 år, er svarte. Kan ikke KP levere denne heller?
     

    ECgutten

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    36
    Antall liker
    28
    Jo, KP hadde den svarte. Men jeg må ha den med forsenkede skruer med flatt hode.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.648
    Antall liker
    17.690
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er det noen som vet hvilke viskositet det er på silikonen som brukes i Linn og Rega´s armlifter?

    regaarmgreasepoints.gif
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg satt og leste nettopp om det, og rega bruker opprinnelig Kilopoise 868 damping fluid som har 220000 cp/cst. Noen foretrekker 300000 for enda saktere senking av armen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.648
    Antall liker
    17.690
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Og hva sier 220000 cp/cst egentlig?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jo høyere cst tall, jo seigere blir væsken. Da går armen saktere ned mot plata.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tror at man kan bruke den silikonolja. Har lyst til å teste 300000 cst, for jeg syns armen får litt for fort ned mot plata.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.648
    Antall liker
    17.690
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg er forsåvidt fornøyd med hastigheten på senkingen, men må demontere armliften for å korte inn liftakselen (benevnt som cam på skissen). Regner med at det i den sammenheng må spes på med ny silikonolje.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Hvis du er fornøyd med hastigheten på senkinga nå, så bør du nok bruke 220000 cst olje. Med 300000 cst kan du oppleve at det går litt for sakte.
     

    ECgutten

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    36
    Antall liker
    28
    Akito og Ortofon 2M Black?

    Hei.
    Når jeg monterer inn en Ortofon 2M Black i Akito armen ser jeg at dette passer dårlig. Pickup'en lar seg vanskelig montere langt nok bak til at den kommer der den bør være. Ser på noen engelskspråklige fora at det bare er å bøye de fire kontaktene som sitter i armen. Er det så enkelt - noen som har prøvd? Hva skjer om en av disse kontaktene brekker - er det mulig å skifte disse?
     

    Vedlegg

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Det du trenger er et sett korte ledninger. Se bildet under.

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.648
    Antall liker
    17.690
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det er ikke lengde på ledninger som er utfordringene i Akito-armen, men det er trangt. Kontaktpinnene i tonearmen butter omtrent i PU-huset. Pinnene må dermed bøyes litt for å i det heletatt på trædd på kabelsko. Jeg har heldigvis ikke hatt behov for å gjøre dette selv. Har Soundsmith på den armen nå, og Cadenza tidligere. For begge disse PU gikk det greit uten å modifisere noe.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Nå ser jeg hvor trangt det er på den ene siden. Får være forsiktig så man ikke ødelegger pinnene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn