Linn`s elskere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.883
    Antall liker
    2.878
    Torget vurderinger
    1
    Hei folkens!

    Har et spørsmål til dere som har eller har hatt Unidisc SC: Denne spilleren kan om ønskelig mikse senterkanalen inn i høyre og venstre kanal. Dette ved oppsett uten senterkanal (såkalt fantomsenter, jftr diverse artikler i Fidelity) og ved avspilling av multikanals skiver.

    Er det noen av dere som vet om Unidisc konverterer SACD til PCM for å få til dette? Eller kan den gjøre dette digitalt i DSD? Mener å ha lest et sted at noen av Sony sine tidlige SACD-spillere kunne dette. Holfi har forøvrig også en multispiller som greier dette.

    Har egentlig ikke plass til senterkanal og gitt den gode lydkvaliteten i Unidisc og at den regelmessig forekommer på bruktmarkedet så er dette en meget aktuell kandidat for øverste plass i racket. Kom gjerne med synspunkter på denne spilleren og hvordan dere opplever den!

    Er det andre av Linns spillere som også har denne funksjonen?

    :)
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.233
    Antall liker
    1.383
    Til info for DS eiere :).

    Nå er PlugPlayer og Konduktor oppdatert. Raskere og bedre brukergrensesnitt (spesielt PP).
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    1.100
    Torget vurderinger
    1
    Odd J skrev:
    Er det noen av dere som vet om Unidisc konverterer SACD til PCM for å få til dette? Eller kan den gjøre dette digitalt i DSD? Mener å ha lest et sted at noen av Sony sine tidlige SACD-spillere kunne dette. Holfi har forøvrig også en multispiller som greier dette.
    Dette vet jeg ikke. Men det finnes en tredje mulighet som ikke er direkte usansynlig - nedmiksingen kan skje i det analoge domenet. Dette gjøres i Exotik, en helanalog multikanalsforforsterker fra Linn.

    Ellers har alle Unidisk-modellene + Akurate CD mulighet for nedmiksing.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.883
    Antall liker
    2.878
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar Karl Erik! Skal se på de ulike Linn-modellene du nevner der.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    1.100
    Torget vurderinger
    1
    Det kan se ut til at jeg var litt for kjapp med det svaret. Jeg finner ikke noe i brukermanualken for Unidisk 1.1 som bekrefter at den støtter nedmiksing av bare senterkanalen. I så fall gjelder dette sikert også for Unidisk 2.1 og AKurate CD også.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.883
    Antall liker
    2.878
    Torget vurderinger
    1
    Ok, da er dette kanskje ganske så eksklusivt for Unidisc sc?

    Hvis det er noen som har mulighet til å sammenligne litt mellom ordinær senterkanal, senter nedmikset i frontene og evt senterkanal skrudd helt av så er det veldig kjærkomment med litt vurderinger rundt de ulike alternativenes lydmessige egenskaper, helst på SACD. Oppstår det hull i midten, mangler det noe lydmessig informasjon etc..

    :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Er det noen brukere her av Sneaky DS og Majik DS som kan si litt rundt sine opplevelser av lydkvalitet, men også spesielt brukergrensesnitt.
     

    Mman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    150
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    11
    cybervision_ skrev:
    Er det noen brukere her av Sneaky DS og Majik DS som kan si litt rundt sine opplevelser av lydkvalitet, men også spesielt brukergrensesnitt.
    Er meget fornøyd med Sneaky, har dog ikke sammenliknet med andre / dyrere DS spillere, men vet at disse er enda bedre - naturlig nok. Lyden er svært god synes jeg, den er like god som min Meridian kombo hvor avspilleren kostet 30000 - uten DAC. Meridianen er riktignok også en DVD video/audio spiller av høy kvalitet, og den benytter mye av samme teknikk som Meridians referanseserie (800-serien) hvor CDene bl.a. leses flere ganger før dataene sendes videre for å unngå den minste feil i avlesningen. Sett i forhold til hva Sneaky koster må jeg derfor si meg svært fornøyd. Brukergrensesnittet sammen med iPod Touch og Songbook er veldig bra, bortsett fra at dersom man skal "spole" i låtene fungerer ikke det like bra som med en vanlig CD spiller. Dette kan ha sammenheng med at dekningen på det trådløse nettverket i huset ikke er spesielt god der jeg har stereoen. Praktisk sett er det utrolig behagelig å ha hele samlingen med musikk i hånden...

    Mman :)
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Har ikke hørt disse to men med tanke på brukergrensesnitt så blir det jo det samme som for ADS. Jeg bruker stort sett Plugplayer som i siste versjon er blitt meget bra, koster nesten ingenting og er dønn stabil- hos meg iallefall. Songbook er også veldig bra men ganske mye dyrere. Jeg bruker også Skweezy DS, da kan nemlig IR kontrolleren til Squeezebox brukes så det er mange valgmuligheter :)
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.233
    Antall liker
    1.383
    Hei
    Har selv Klimax DS/D. Lyttet til KDS og Sneaky på Kontrapunkt og har da kun erfaring med disse. Sneaky spiller rent og pent og gruser nok mange cd spillere i vesentlig høyere prisklasser. Jeg var tidligere vant til Apple Express og syntes den spillte bra - inntil jeg hørte Sneaky.

    Klimax er derimot noe helt annet. Alle parametere økes betraktelig i forhold til Sneaky og var ett "må ha produkt" for min del.

    Når det gjelder brukergrensesnittet så bruker jeg primært Songbook, dette fungerer bra; men ikke perfekt. Her får jeg ihverftall opp albumcover og spillelister da den er koblet opp mot iTunes, dette er noe jeg ikke får til med PlugPlayer. Har inntrykk av at de problemene/vanskene DS brukerne har er fra Twonky e.l og nettverk. Men, for meg så er dette en liten pris å betale i forhold til variasjonen og tilgjengeligheten av musikk som ligger lagret på harddisken min.
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Et tips er å bruke Asset upnp, mye bedre enn Twonky, ikke noe problem med cover hos meg. Har sinnsykt lyst på Klimax DS ;D
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.233
    Antall liker
    1.383
    [quoteauthor=Sting link=topic=9251.msg836437#msg836437 date=1268170287]
    Et tips er å bruke Asset upnp, mye bedre enn Twonky, ikke noe problem med cover hos meg. Har sinnsykt lyst på Klimax DS ;D
    [/quote]

    Go for it!! ;D

    Er det bare å legge inn Asset upnp på NASen? Har selv Qnap med Twonky installert fra fabrikken. Hva bruker du av HD/NAS?
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    He he will do en dag.. Selg din billig ;D

    Nei kanskje der catchen ligger, vet ikke om du kan bruke Asset på en NAS. Jeg bruker en pc med ekstern HD. Det er en av grunnene til at jeg antagelig går for en Windows Homeserver løsning, da står man litt friere til å velge mange ting.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.493
    Antall liker
    287
    Torget vurderinger
    19
    Er platespillerne til Linn direktedrevet eller belte-/strikkdrevet?
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    Roberth skrev:
    Er platespillerne til Linn direktedrevet eller belte-/strikkdrevet?
    Tror ikke du vet hva du gjør hvis du kaller de strikkdrevne.

    Hold deg til REMdrevne.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.493
    Antall liker
    287
    Torget vurderinger
    19
    Hvem har sagt jeg vurderer en strikkdrevet? Jeg er ute etter en direktedrevet.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    Roberth skrev:
    Hvem har sagt jeg vurderer en strikkdrevet? Jeg er ute etter en direktedrevet.
    Ingen som har sagt du har sagt det. Men du spurte om Linns platespillere er strikkdrevne. ?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.493
    Antall liker
    287
    Torget vurderinger
    19
    Spør siden det ikke var oppgitt på hjemmesiden ut i fra hva jeg så.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.233
    Antall liker
    1.383
    Sting skrev:
    Et tips er å bruke Asset upnp, mye bedre enn Twonky, ikke noe problem med cover hos meg. Har sinnsykt lyst på Klimax DS ;D
    Fikk lastet ned Asset Upnp på en laptop og må si meg enig, den er mye bedre enn Twonky. Skulle gjerne lagt det inn på min Mac Mini, har prøvd CrossOver uten særlig hell... IPhonen finner ikke (Mac) Asseten.

    Tommy
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.233
    Antall liker
    1.383
    Tester Beta versjonen av Cara 6 nå. Innebygd støtte for radio og forforsterker... Nå begynner det å bli interessant!

    Har testet litt uten min Krell 202 pre og synes dette spiller meget bra...
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Veldig interessant Tand! Vil det si at man kan kjøre en Klimax DS rett inn i en Klimax Twin? Hva med Akurate DS?

    Mvh Tom
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Hvordan er lyden uten pre? Taper man ikke lydkvalitet når signalet reguleres digitalt i DS'en? Hadde jo spart endel kroner og en boks mindre på å ikke behøve en Klimax Kontrol feks..
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.233
    Antall liker
    1.383
    Sting skrev:
    Hvordan er lyden uten pre? Taper man ikke lydkvalitet når signalet reguleres digitalt i DS'en? Hadde jo spart endel kroner og en boks mindre på å ikke behøve en Klimax Kontrol feks..
    Uten så spiller det veldig bra og synes faktisk at med DS sin innebygde pre så nærmet det seg min egen pre, kanskje litt mindre "kontroll" særlig i bassen, men det spilte stort og flott med god oppløsning. Sånn jeg ser det så øker pre delen verdien av DS betraktelig! Jeg selger nok ikke min 202, men fordelen er at man kan klare seg uten pre inntil den er på plass (selv om det mangler innganger...)

    Tommy
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hej Linns elskere. Jeg har haft en Linn LP12 siden 1983 (den er 1978-79 model).
    I begyndelsen var den højt elsket men den blev med tiden slidt og uoplagt af årtiers konstant brug.

    Nu er jeg som nyforelsket igen ;)

    Har ograderet med "Stanford Audio Linn LP12 ultimate Hercules upgrade" (Herkules II powersupply, ny motor, olie til leje og rem) til en meget gunstig pris (c.a. 300GBP).

    Kan varmt anbefales
    se: http://www.stamfordaudio.co.uk/cgi-bin/sitewise.pl?act=det&p=7048&id=stamaudio

    mvh
    Kjartan
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Høres ut som mye for pengene Kjartan. Og om du attpåtil koster på deg en Cirkus-oppgradering (anbefales sterkere enn sterkest!) så komplementerer Stamford-oppgraderingen til fulle, med nytt både ditt-og datt. Så har du jo omtrent en ny spiller.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Intressant Vidar, hvad koster saadan en en Cirkus opgradering?
    Den omfatter vel leje og subchassis - og maaske ogsaa fjedre?
    Jeg er enig, der ikke meget til bage af original spilleren efter den omgang :).
    mvh
    Kjartan
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Har skaffet meg sånn akurate ds ting som lager hyggelige noter i stua mi.

    Jeg har funnet ut at det er ganske greit å bruke iphone til å styre den saken med og har lastet ned et program som heter "plugplayer". Fint brukergrensesnitt og alt det der, men for pokker... den henger seg hele tiden :p

    Er det et vanlig problem eller er det bare min iphone som synger på siste verset? :/
    Det skal nevnes at wlan ikke har vært helt som den skal være det siste året på min lille ifon.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kjartan, Cirkus koster 5k ferdig montert.

    http://www.kontrapunkt.no/priser/Linn.pdf

    Fra en nettside om LP12;

    Linn upgrades for the LP12

    If the turntable does not already have it you could have the Cirkus kit fitted. The Cirkus kit contains new springs as well as a new bearing, inner platter, armboard, belt etc.

    "The Cirkus kit gives a bigger improvement to the overall sound quality than the Lingo."

    "The Cirkus kit primarily replaces the bearing and suspension parts. It does not replace every part in the LP12 that has changed over the years.
    For example, newer tables have :
    1) a plinth reinforced with corner braces
    2) solid base board
    3) motor with factory installed thrust pad
    4) top plate with extra torquing bolt
    5) 8 mm flex locknuts
    6) wiring strap with 4 more screw holes
    7) assuming Valhalla, different caps, some component changes, e.g. R1 is now a varistor
    8 ) plastic belt guide
    9) M3 x 12mm adjustment screws (larger than older ones)"
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    sinep:
    Hos meg fungerer det så godt som 100%, anbefaler at du bruker Asset Upnp hvis du ikke bruker Nas? Vet at noen som bruker Twonky ikke er like fornøyd..
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Sting skrev:
    sinep:
    Hos meg fungerer det så godt som 100%, anbefaler at du bruker Asset Upnp hvis du ikke bruker Nas? Vet at noen som bruker Twonky ikke er like fornøyd..
    Jeg bruker twonky ja. Kan jo godt prøve det andre og, men har egentlig en mistanke til at det er telefonen min som er problemet. ???
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Prøv Asset først iallefall-mye mindre tull med det programmet, jeg bruker en 3Gs iPhone og den går som en drøm som sagt
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    432
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    17
    Twonky og Plugplayer fungerer problemfritt hos meg. Husk at nettverket må være etablert før du starter Plugplayer på iPhone. Om du ikke venter så blir det tullball.
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Ble ikke noe bedre med asset nei, samme tullet. Wlan er forferdelig dårlig på telefonen min, så jeg tror det er derfor. Bare jeg sitter i naborommet her, så mister jeg wlan forbindelsen selv om jeg har 3 store antenner på routeren :/

    Får kjøpe meg en ipod eller kanskje den nye ipadda og se om det hjelper. Ipadde hadde kanskje vært litt tøft selv om den er litt stor.
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Er ikke routeren som er dårlig da?
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Kjartan, Cirkus koster 5k ferdig montert.
    .....
    .....
    Tak Vidar, det er overkommeligt. Med Cirkus og Stanford Audio saa har man nok faaet fat i störste delen af de sidste 30aars forbedringer ... og til rimelige penge oveniköbet.
    mvh
    Kjartan

    [/quote]
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Sting skrev:
    Er ikke routeren som er dårlig da?
    Nei, den fungerer perfekt på alt annet. Iphone pleide å snappe opp forskjellige wlan før når jeg gikk i byen og sånn, men nå finner den ikke en dritt lenger med mindre jeg ikke står oppå routeren. Så jeg regner med at den er syndebukken.
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Antagelig, merket stor forskjell i ytelse generelt når jeg byttet fra 1. gen til 3Gs. Alt går mye kjappere-så bottom line; ikke gi opp, når enhetene virker så fungerer dette sømløst og problemfritt :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    kjartanb skrev:
    Tak Vidar, det er overkommeligt. Med Cirkus og Stanford Audio saa har man nok faaet fat i störste delen af de sidste 30aars forbedringer ...
    Nja... jeg vil vel kanskje ikke akkurat påstå det. En psu som en av de siste fra Linn, Keel osv mangler ift de siste 30 års forbedringer iallefall. Og de er virkelig kanongode, og løfter ytelsen flere hakk enn jeg hadde trodd mulig. Men en Cirkus gjør mye, og anbefales.
     

    monitor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    104
    Antall liker
    20
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    5
    Dette vet dere sikkert:

    http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/scotland/8368895.stm

    ...The shift from CD players to digital music streamers has been very recent. It was only during 2009 that the digital players outsold Linn's CD players....

    Flere artikler om dette ::):

    "We introduced our streaming players two years ago, and thought they would be slow to take off," says Gilad Tiefenbrun, Linn's managing director who is the son of the original founder, Ivan. "But sales of CD players have declined 40% year-on-year, while streaming players now make up 30% of our total business. It's unprecedented growth." The growth in those sales has come while overall revenues have remained stable, he added.

    Similar effects are being seen at Linn Records, the part of the company that sells music: CD sales are down 17%, while its uncompressed downloads - which include original studio mixes of recordings, rather than the mixed-down versions sold on CD - have grown by 24% in the same time; 70% of those are now those "Studio Master" versions, each costing £18.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn