Liv Lagga

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.000
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Lånte en batteridrevet Electrocompaniet step up av Pixy, fungerer greit i sammenhengen.
    Vi har så langt konstatert at Leben kan underholde med blues og rock, derom ingen tvil, foten går.

Lassemann, tror dere hadde kost dere her i kveld, vi får ta'n igjen. Vi droppa grill pga av vær, kjørte med reker og hjemmelaget aioli istedet, funka greit det... ;)

Kommer til å montere en AT MM pickup, velvilligst utlånt av Pixy, så blir det mulighet for å vurdere alle muligheter.
    Slår et slag for tirsdag aften, så er det åpent hus ;)

Damene koste seg også fært! 8)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Lagga skrev:
    Kommer til å montere en AT MM pickup, velvilligst utlånt av Pixy, så blir det mulighet for å vurdere alle muligheter.
    Slår et slag for tirsdag aften, så er det åpent hus ;)
    Når på døgnet ?
    Kjerringa jobber tirsdag eftan, vil jo gjerne ha med meg seansen om mulig :)

/jan

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Rom for en medbrakt flaske port tirsdag? Eller er det kaffelinja??

lassemann

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.000
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Jan, jeg har fri tirsdagen, så teknisk sett er det muligheter når som helst.
    RS og Rolfozzy har vel begge fleksitid tror jeg, så om dagen passer for dem, og de kommer - kan vi gjerne starte tidlig, om det var det du tenkte på?

Mbare, bare å komme Mbare, hyggelig!

Lassemann, jeg har fri onsdagen, så jeg har ingenting imot en liten portvinsprøve..... ;)
    Kan hende du må tåle litt whisky eller no' i retur, men det tenker jeg du takler...

Ellers er for all del feltet fritt, huset har da plass til flere.....

Står her med litt kosearbeid etter gårkvelden:

Skulle det bli ille hyggelig, kan jeg alltids vaske noen glass tirsdag natt også... ;D

Vennlig hilsen

Morten

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Lagga skrev:
    Lassemann, jeg har fri onsdagen, så jeg har ingenting imot en liten portvinsprøve..... ;)
    Kan hende du må tåle litt whisky eller no' i retur, men det tenker jeg du takler...

Vennlig hilsen

Morten
    Her skal det tweakes skjønner jeg

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Lagga skrev:
    JanR skrev:
    Her skal det tweakes skjønner jeg
    Jepp, du får ta turen ned bakken Jan, så skal vi tweake deg og..... ;)

/ Morten
    Tenker det ja :)

Kjerringa er hjemme rundt halv åtte i morgen kveld, ikke for sent håper jeg ?

/jan

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.000
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Ikke noe problem Jan, bare å komme.

:)

/ Morten

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Gleder meg til i morgen ;D

Men, kanskje RS skulle tatt med sin Audion RS Super også??

mvh
    lassemann

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.000
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    lassemann skrev:
    Men, kanskje RS skulle tatt med sin Audion RS Super også??
    Det går rykter om at han gjør nettopp det......

Lille Adam tar også med en kompetent MM PU, for sikkerhets skyld. :)

Tror dette kan bli moro, og interessant.

Vennlig hilsen

Morten

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Lagga skrev:
    Lille Adam tar også med en kompetent MM PU, for sikkerhets skyld. :)

Tror dette kan bli moro, og interessant.

Vennlig hilsen

Morten
    MM er, for min del, det meste interesante.
    Er vel en AT L_A har med seg ?

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Tusen takk for lytten, musikken, selskapet og ikke minst Fru Lagga som stilte opp med godt humør - knallgod kaffe og kake :)

Sove litt på inntrykkene fra i kveld.

/jan

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    En høyst interessant kveld det her, med veksling mellom Leben, Audion og Audio Research RIAA'er, en Audio Technica MM og en Lyra Argo i MC. Jeg skal ikke si så mye om resultatet siden jeg bare var med for selskapets skyld, men jeg fant i alle fall ut at en kan spare mye penger ved innkjøp av RIAA om en ignorerer trender og navn.

Ellers var bevertning og hyggefaktor rent stratosfærisk, som vanlig er i Chez Lagga.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Lille_Adam skrev:
    (....)en kan spare mye penger ved innkjøp av RIAA om en ignorerer trender og navn.

audion er et navn som ikke bør ignoreres. 8)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.078
    Torget vurderinger
    2
    Gago skrev:
    Lille_Adam skrev:
    (....)en kan spare mye penger ved innkjøp av RIAA om en ignorerer trender og navn.

audion er et navn som ikke bør ignoreres. 8)
    Man gjør seg ikke selv noen tjeneste akkurat hvis Audion RIAA blir ignorert av den kjøpesterke hop.

Ellers var det en meget hyggelig aften hos Hr. og Fru Lagga.

Og kveldens overraskelse for meg var hvor liten forskjell det var på en Lyra (dyr mc)
    og AT (billig MM)

Jaggu godt det ikke ble blindtesting på de.

Og jeg må si i tillegg at Lagga har et meget oppegående anlegg som spilte jævli bra.

Både på vinyl og cd.

P.S. Og Leben tapte igjen.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.000
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    rolfozzy skrev:
    P.S. Og Leben tapte igjen.
    Nysgjerrigheten tok overhånd; hva sitter inni en Leben RIAA?

Takk til Rørlig, Pixy, RSolhaug, Rolfozzy, Lille_Adam, Mbare, Lassemann og JanR som fant veien forbi i kveld!

Følte at aftenen ble et riktig samarbeidsprosjekt; Pixy som villig lånte ut PU og Step Up, Leben som kom inn av døra, grace á Miles/JanR/Lassemann, Lille_Adam som brakte med seg en knallbra AT MM PU, RSolhaug som kom med sin blodmoddede Audion RIAA
    under armen, den aldeles nydelige portvinen Lassemann delte ut med gavmild hånd - og jeg kan heller ikke glemme Fru Lagga, som på eget initiativ bakte sjokoladekake, takk kjære!

Skal ikke si mye mer, hadde en supehyggelig kveld, glemte riktig nok bort de vertslige plikter til tider, i iveren med switching av komponenter med mer, men man håper jo at gjestene har næringsvett, og så reddet Fru Lagga situasjonen når det trengtes.... ::)

Vennlig hilsen

Morten

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Lagga skrev:
    Ikke veldig mye, men pent håndtverk var det definitivt. Tapet var dog like definitivt.

Mmmmm, portvin......

Edit: ad Lebens 23.5dB forsterkning.... Ehhh, hva? Hvordan bestemte man seg for at det var en god idè da?

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.000
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Lille_Adam skrev:
    Lagga skrev:
    Ikke veldig mye, men pent håndtverk var det definitivt. Tapet var dog like definitivt.
    Quod erat demonstrandum

Lille_Adam skrev:
    Mmmmm, portvin......

Ooooh yess!! Det var portvinen sin, smaskens - tror aldri jeg har sett en flaske portvin bli tømt så fort før, og med
    så stort velbehag..... :eek: :D

Angående forsterkningen, vel; aner ikke, men japanere er noe for seg selv, og interessefeltene deres er ofte helt på
    siden av, vel; røkla.
    Dersom det er med Leben som med andre japanske firmaer fra en annen av mine hobbyer (Tamiya, Hasegawa m.fl) selger de
    typisk 80% av sin produksjon i Japan, de resterende 20% i resten av verden........

Vennlig hilsen

Morten

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Takk for en særdeles oppbyggende aften gutter! Avspilling av vinyl er såmenn ikke noe vi overlater til tilfeldigheter, ikke avnytning av ymse single malt heller. Kveldens hakeslipp var MM-nåla Lille Adam kom trekkende med. Vel anvendte fem hundre får`n si.

Spilte Howlin`Wolf i Fården på vei bortover fra Halden, på vei hjem gikk det i Howlin`Rolf.

Lagga: Ikke akkurat "blodmodda" Audion-riaaen; urørt inventar og fortsatt originalt medfølgende russer-rør. Kun bytta internkabling til en viss TV-coax ;)

Mvh. RS

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.000
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Ja ja, det sier jo bare desto mer om Audion, R.S.....

Har satt meg til i lytteposisjon, og lar Leben gi sitt beste, husalteret er ennå i en (kontrollert) kaostilstand etter
    gårdagens sjauing, ennå med Leben tilkoblet

- tid for refleksjon over en kaffe, denne passer bra:

Og Lille_Adam lot sitt røverkjøp av en MM få lov til å hospitere chez Lagga noen dager, fabelaktig:

Hmmmmm........ (slurrrp.....)

::)

Morten

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Takk for lytten, vertskapet og selskapet, Lagga og resten. Lærerikt og moro.
    Her var det mye snadder i hyller og på golv. Og da tenker jeg ikke på portvin,whisky og denslags.
    Fikk litt bakoversveis da jeg satte meg i godstolen første gang. Likte godt det jeg hørte(understatement).

Den Nottinghamen og riian din kunne godt fått blitt med meg hjem. Selv om dette var første daten.

Imponerende mange kombinasjoner vi kom oss igjennom på en liten kveld:

Jeg opplevde størst forskjell mellom platespillerne(arm og pickupforskjeller?) dine. Tror jeg.
    Og minst forskjell mellom AT mm en og Lyraen, særlig på Audion.

min rangeringsliste etter kvelden:

1: Daisen med sme+lyra
    2: Arc ph
    3: Audion
    4: AT 150E, kveldens overraskelse
    5: EC step upen (kan jo ikke være dårlig)
    6: Leben(gain problem?)

Vertskap og selskap stiller utenfor konkurranse.
    Jeg kom jo litt tidlig, og fikk hørt en del på Leben først. Syns jo det spilte flott da og, men i direkte sammenligning stod den ikke opp mot konkurrentene, slik jeg hørte det.

Fikk også hørt på mye bra musikk, noe som allerede har medført betydelige gevinster for noen vinylpushere.

Svein Aage

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.000
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Rørlig,
    trivelig at du ville ta turen - må jo også si at du satte en meget god standard sist sommer, dét var en knallfin dag ombord!

Dais våkna virkelig til liv med ny arm (WB act 2 - ikke SME), og Lyraen. Hun får nok lov til å bli her, lenge........

RIAA'n - ARC PH5, joda, det var vel ikke vanskelig å få med seg at jeg trakk et lettelsens sukk, når den ble koblet på, etter noen runder med Leben og Audion, - ingen nye utgifter der altså... ::)

AT 150E ja......
    "Hei du, har'u ei pumpetang? Vi ska' ha på en pickup serru...."

Det var en MM a-ha opplevelse, akkurat som din Garrott var i fjor, søren klype, er det mulig?

Jeg fikk lov til å ta nåletrykket selv da; Careful With That Axe, Eugene, øøh, Morten...

Hmmmm, nei, det var mye mat for ettertanke den kvelden; hyggelig at du ville være en del av den. :)

Vennlig hilsen

Morten

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    WB act 2 - ikke SME, selvfølgelig :-[

Utdrag fra WB:

The kinematic bearing system allows just two degrees of freedom. Rotation about one axis to track the record and rotation about a second axis to allow for any vertical movement of the cartridge. All linear motions are completely eliminated, thus giving the cartridge a super stable reference from which to carry out its task as a measuring instrument. Indeed the classic application of Kinematics is in the design of high precision laboratory measuring equipment.

The bearing is stabilised by the low slung counterbalance beams which eliminate radial movements of the tube. The simple design also permits fine adjustments of azimuth. Single point contact between the counterbalance and beam is provided by four carbon chrome balls thereby avoiding troublesome resonance from a compliant type of mounting. The whole system is simple and reliable; there is no need for adjustment; it is unaffected by temperature change; pre-loading is no longer a concern; damping is catered for; the whole component functions without any noise. It will perform as well in thirty years time as it does today! It is important to note that neither a ballrace nor a uni-pivot can claim to satisfy the requirements of Kinematic location or indeed the other advantages incorporated into this deceptively simple solution.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Sånn apropos lyttevurdering..

ARC PH5 spilte som forventet svært godt og utgjorde en god referanse for de to rimeligere utfordrerne. Leben spilte i og for seg godt men nådde ikke helt opp i det her selskapet. Den billigste av dem, Audion Premier Phono sto seg imidlertid godt mot ARC`en.
    Det ble på sett og vis 1-1 mellom duellantene; mens Audion scoret på vektløs åpen lyd* inkl. mellomtone var det et knepp mere trøkk i ARC`en. Litt som rør- kontra transistor-riaa ble nevnt.

Da vi senere fokuserte på nålene, som også var ganske jevnbyrdige, kommer dette man kaller "matching" inn i blidet. På ARC`en lød Lyra-pickupen et hakk bedre med en anelse friskere topp, det låt liksom mere MM av MM-nåla fra AT, som ventet. Spilt over Audion-riaaen med sin noe luftigere gjengivelse lød imidlertid ikke AT-150 fullt så avdempet i toppen lengre, derimot syntes f.ex undertegnede at Lyraens topp nå kunne bli en anelse sibilantorientert. (på hifispråket kjent som "mer detaljer") Avkobling av superdiskanter roet ned dette.
    Ørsmå variabler det er snakk om her, og etter en ganske kort lytting må konklusjonene taes med forbehold. Finjustering av nål, statisk ladede plater osv. må innkalkuleres.

*Denne åpenheten/renheten scorer den nok ekstra på grunnet oppgradert internkabling. Hva som videre ligger i oppgradering av rør skal bli spennende å utflrske.

Mvh. RS

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.000
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Takk for innspill og vurdering RS!

Det er utvilsomt mange små variabler, morsomt også at ARC'en ble oppfattet som mindre rørete enn Audion,
    all den tid det sitter dobbelt så mange rør i ARC'en.... ::) Joda, forskjellige konstruksjoner, jeg vet, men det var litt
    pussig for en legmann.

Tok meg tid dagen derpå, til å lytte til Leben for siste gang, og vel, den spiller jo fint. Hadde jeg ikke hatt noe sammenligningsgrunnlag,
    ville jeg kanskje vært begeistret, enkelt og greit.

Tenker at Leben gjerne vil spise kirsebær med de store, og det tilsier et visst prisleie. Dette deler de i så fall med
    en del andre merker "alle" oppfatter som kremen av kremen, men som vel ikke leverer det prisen tilsier.
    Det hele blir en mote- eller "livsstils"-sak, man betaler for å ha de "rette" produktene, ytelse kommer lenger ned på pri' - lista.

Med ARC'en tilbake i "the hot seat", kunne jeg ta meg litt bedre tid med AT150E kontra Lyra Argo i. Nå gikk jo også Lyra'en rett inn i ARC'n, uten noen step-up-omvei.
    Opplevde forskjellene som større nå (heldigvis!!!); gjennomgående større, tja, hva skal jeg si - innsikt? - i musikken.
    Et anslag på en basstreng for eksempel, inneholdt mer informasjon med Lyra, enn bare lyden av anslag. Mer nerve kanskje, går det an å si det?

Når det er sagt, er det ingen tvil om at AT'n har store kvaliteter, og for en som ønsker en topp MM-pickup, bør en AT150 absolutt
    være med i vurderingen.

Vennlig hilsen

Morten

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Hvilke ledning ble brukt mellom stepup og Audion-riaa? Dette er jo den mest kritiske ledningen vøttu ???

Kjenner igjen det du beskriver angående nålene. Det er forskjell, men Lille Adams investering holdt forbausende godt følge. Morsomt!

Mvh. RS

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.000
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    R.S. skrev:
    Hvilken ledning ble brukt mellom stepup og Audion-riaa?
    Ut fra StepUp koblet jeg til en Supra, skjermet RCA ledning.

Vennlig hilsen

Morten

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Litt sen i uttalelsen her jeg da, men jeg var der, hos selveste Lagga på tirsdag.. Det er jo ikke egentlig ikke så mye å tillegge som noen andre ikke har sagt. Hovedhensikten med møte var jo disse tre riaa opp mot hverandre, og konklusjonen som er trukket er jeg helt enig i. ARC er jo nesten uoppnåelig for en kommuneansatt, så den får komme med den store lottogevinsten. Audion derimot er jo riaa til folket!! Den overrasker stadig synes jeg med sin friskhet og musikalitet. Her hos meg i kombinasjon med Quicksilver er den bare helt overlegen..

Kvelden var også en sosial happening for oss hifi-eremitter hvor meninger kunne utveksles hos en særdeles hyggelig vert og vertinne. På et bord var det til smakning satt ut et dusin utsøkte Whiskies som undertegnede stadig var å snuste på. Vertinnen gjorde jobben ekstragavant og profesjonelt med sitt mestelige bakverk..

Jeg koste meg fra jeg kom, til Mbare til slutt måtte lose meg ut og hjem..

lassemann

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.000
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    lassemann skrev:
    Audion derimot er jo riaa til folket!! Den overrasker stadig synes jeg med sin friskhet og musikalitet.
    Så sant, så sant Lassemann, den setter en egen standard for "valuta for penga", ingen tvil om det.

Hyggelig kveld var det, finne på noe mere morsomt, snart.

;)

Morten

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.000
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Sommeren -08 endte altså i begredelighetens tegn, nyinnkjøpt ARC CD-spiller til langvarig reparasjon,
    intet adekvat substitutt i hus, samt sprengte Mirage-høyttalere.
    For riktig å gni det inn, rev jamen Borregaard ned pipa også….

Like før den forsvant fra synsfeltet fra jobben:

Sukk…….

Jeg tok ut de sprengte diskantene, og skjøv Miragene inn i hjørnene, lånte junior sine Mission mens jeg klødde meg i hodet.

Det spilte musikk det og, men jeg kunne ikke akkurat ta lyden fra ham i lang tid heller, så det var kun en liten stund det så slik ut:

Redningen ble SO Solberg HiFi, som velvillig lånte ut et par Ushere:

Lånet var for så vidt reelt nok, da jeg virkelig var nysgjerrig på hvordan disse ville stå seg mot
    mine årgangs-Mirage. Stilige var de

og spilte bra gjorde de også, flotte saker, men jeg opplevde ikke det samme store lydbildet
    som med Mirage. De gikk dog absolutt an å kose seg med.

Med det lille lyspunktet i tilværelsen, følte jeg meg klar for en real oppkvikker – så da inviterte vi venner hjem, men ”dress code’n” skjønte jo ingen,
    det er da ikke ”casual elegant” detta vel?

For meg så det heller ut som om det reneste kostymepartyet var i utvikling, her måtte det tenkes fort!
    Løsningen ble noen av klærne jeg bruker ved mer formelle anledninger, i en engere krets...
    Dette falt i god jord hos de øvrige, så da fikk det bli slik:

Fantasien var stor, Pixy gjorde en glimrende Alex (A Clockwork Orange)

Hmm, kjøleskap. Hmm, øl??

Men en av våre venninner tok kaka, da hun stilte som Angus Young, med riktig musikk over anlegget, fikk vi en svært underholdende luftgitarsolo

Noen av gjestene har av forskjellige grunner frabedt seg visning i det offentlige rom, men hos dette paret, er det ingen slike begrensninger

Smittsom, sånn kosing:

Var det like godt for deg Pixy?

Jo jo, dét var en fin aften! 8)

Vennlig hilsen

Morten

kise

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    19
    flott historie

kan ikke dy meg å må legge inn et bilde av en som ligna:

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    For en fantasi og kreativitet, tror jeg jaggu meg jeg skal begynne med slike casual friday's jeg å!

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.000
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    kise skrev:
    (-) må legge inn et bilde av en som ligna:
    ;D ;D

Herlig Kise, fikk meg en god latter der. :D

Morsomt å finne på litt andre ting innimellom Pahf, denne kvelden falt i såpass god jord,
    at jeg ser for meg en reprise. det er et ballerinaskjørt jeg er litt lun på...... ;)

Vennlig hilsen

Morten

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn