Sommerens vakreste eventyr?
Vel, vi har jo alle våre parametre for slikt men for noen uker siden la altså Jazzy og undertegnede ut På Langfart Med Snarken, - jeg mener Galanten.
Arbeidsfordelingen var grei, én kusk
Og én kanonfotograf
Etter en tids kjøretur var vi fremme, et sted i Norge, verten tok imot og geleidet oss til de nedre gemakker, her var det mye interessant å studere
-som kunne få en gammel trafikkstyrer til å gå i stå
.
Hmm, men det var HiFi nå ja, vi er hos en kar med lang, lang fartstid i hobbyen, med solid erfaring,
og en imponerende samling spennende komponenter;
vår vert titter frem
Det er altså Rudi vi har veiene forbi i dag, vi er alle tre i den samme aldersgruppa, og alle har vi nok en viss interesse for den gode hifien fra vår glade og sorgløse ungdom, og Rudi har i den forbindelse bygget opp et herlig anlegg fra -70tallet:
Rudi forteller litt om vintageanlegget
-som består av en Pioneer SX-1980 receiver, platespilleren er en Kenwwod KD-550 m/Ortofon M20FL Super. Høyttalere er Seas DD Tower, forbundet med forsterkeren via 4 kvadrat single core kobbertråd i bomullsstrømper.
Som et ekstra krydder, og for å være tro mot vintageanlegget, står det tilkoblet en 10A kurs, som det ville ha gjort på -70tallet
.
8)
Jeg gledet meg til å høre dette, og å høre om det stadig er relevant flere og tredve år senere,
men først et liten kikk til på Pioneer SX-1980 receiveren, fabrikkens 270W flaggskip, et monster av en forsterker:
En våt drøm back in the day
. :-*
Vel parkert i sofaen, er det bare å nyte lyden av søttitall:
Faktum er at det spiller meget kompetent! Det er et deilig bunndrag i SEASene, godt med luft og detaljer, og et ryddig lydbilde, ingen tvil om at forsterkeren har god kontroll på det hele, nei, dette var morsomt å høre på, hadde med et par plater hjemmefra også, greit å spille ting man er fortrolig med, og foten gikk hele tiden, det er mer enn bra nok for meg.
-eller ikke så verst som Rudi selv uttrykte det
:
Etter noen tid med vintageanlegget, ble vi bedt ut på verandaen, en liten pause, med innlagt sommersnop:
Jordbær fra egen hage, med hjemmelaget jordbærsaus, og iskrem, nå snakker vi!
Mmmmmm, skulle du ikke ha din porsjon Jazzy?
Sommerdager blir ikke stort bedre enn dette vel?
Men vi hadde mer på programmet, så etter å ha mesket oss med jordbær og is, var det tilbake til det aller helligste, og tid for å studere hovedoppsettet.
Hvor skal jeg begynne, hvor skal jeg begynne?
Hjertet i et anlegg er etter mitt syn forforsterkeren, her i midten en Aesthetix Calypso, som regjerer over Hovland Stratos Reference monoblokker
Derfra går signalene via Hovland-kabler ut til høyttalerne; ProAc D-80
Hele anlegget er for øvrig utstyrt med Hovlandkabler; signal, høyttaler og strøm.
Legg også merke til at undertegnede på passe på henda sine her, for ikke å bli alt for klåfingra
Rudi er som flere av oss, over middels interessert i vinylmediet, følgelig står det tre RIIAer i hovedanlegget,
Dynamic PresicionDP 2.2R, 2008 modell, ren fullbalansert (laget 1 stk slik), oppgradert og moddet av Leif Ernstsen
Trigon Vanguard II med Volcano II
og denne, Aesthetix Rhea
Hvilket bringer oss elegant videre til platespillerne, hvor av det er fire
Minstemann er en Linn LP12 med Lingo og Akito 2b
Et lite stykke opp på stigen, finner vi en AVID Acutus med armer etter humøret, det kan være Graham Phantom B44, eller SME M-2 9" eller SME serie V.
Dagen vi var der, hadde den montert SME M-2 9" med denne PUn, Denon 103SA
Hvilken spiller som er kongen på haugen, i den grad sånt er viktig, er ikke avgjort, men denne, Simply Black 330, med SME V og Lyra Helikon
var den vi hørte på, en fantastisk spiller
Fjerdemann var ikke ferdig oppsatt og justert dagen vi besøkte, så det er en opplevelse vi håper å komme tilbake til, om ikke annet så gikk kameraet til Jazzy varmt
..
Spilleren? En Montegiro Lusso Duplo, utstyrt med to armer; Da Vinci Nobile Grandezza og SME V-12R, se og nyt:
Hvorvidt den har noe å stille opp med kontra Simply Black, gjenstår å se, men at den uansett trigger alle guttegener er det liten tvil om!
Jamen kom ikke fru Rudi nedom også, slik at minsta kunne få inspisere litt, fremtidig audiofil dette, tenker jeg....
Så, anlegget fra lytteposisjon
I tillegg til hva vi ser, spiller selvfølgelig også dette inn:
2 stk 16 amp og 1 stk 10 amp kurser til lytterom med 4 kvadrat solidcore.
2.7 kva skilletrafo til allt utenom effekt + 100-200w skilletrafoer til platespillermotorer.
Om det spiller? Hælle måne, JA!
Lydbildet var stort og flott, det hele spilte med en sjelden hørt umiddelbarhet og nærhet.
Og bassen da mann, det var ikke bare at den var dyp, men den var så rask, og gikk fullstendig uanstrengt til bunns, på en måte jeg ikke har hørt før.
Det var i det hele tatt godt med luft hele veien, fra topp til bunn, absolutt en lydgjengivelse man kan bli avhengig av
;D
Vi spilte gjennom flere sjangre, men det hadde ingen betydning, samme hva slags musikk vi spilte, så taklet anlegget oppgaven med bravur, man blir bare sittende der med et fåret glis.
Tusen takk for at vi fikk lov å komme og invadere hus og hjem med plattføtter og kamera Rudi! Spiste opp jordbærene gjorde vi og.
Alle gode ting må ha en slutt, så også her, utpå ettermiddagen takket vi for oss og vendte snuta hjem, fulle av spennende inntrykk, noen av dem festet på minnekortet.
Vi kommer gjerne tilbake!
Vennlig hilsen
Morten