Vi hadde timet returen til byen, slik at vi rakk en liten lunch;
- før vi ruslet ned til en omvisning hos Combier,
produsenter av diverse drinkmiksere og likører. Det var Combier som fant opp den legendariske Triple Sec i 1834,
men som ikke tenkte på å ta ut noen patent, eller beskyttelse av navnet,
således finnes det haugevis av liksom-Triple-Sec verden over, men det var hos Combier den oppstod.
Bedriften har ligget på samme plass siden de startet opp på 1800tallet en gang. Interiøret er også det gamle originale.
Interiøret ble designet og bygget av det samme firmaet, som bygde Eiffeltårnet, det kan man på sett og vis se
. :
Masse spennende, søte, dufter her inne
Interiøret ga på en måte følelsen av å komme inn i et Jules Verne eventyr, eller noe
.
Guiden var forferdelig morsom, om enn ufrivillig, da vi var de eneste engelskspråklige i gruppen,
med det resultatet at hun doserte noe voldsomt på fransk, flere minutter på hver stopp, for så å gi oss et sammendrag
på fem seks ord etterpå. Som snytt ut av en Benny Hill sketsj, eller Lost In Translation for den saks skyld, ubetalelig. ;D
Etter omvisningen, ble det også her en omfattende smakning, måtte be om vann ved siden av,
masse gode saker, men alt var jo søtt
.
Var ikke sent ennå, så vi tok en liten byvandring før middag, motivene står i kø i Saumur
Sønnen til gamle Combier ble jamen borgermester også han gitt.
Noen som har noe input på dette? Vennligst sørg for at bikkja gjør sitt fornødne i rennesteinen?
Post og teletjenester
Det graves, - i stereo
.?
Vel, vi ruslet tilbake til torget,
- for en ny runde hos Les Forges De St Pierre, det ble mer kjøtt og peppersauser ååå sånn, her
er vi på desserten ser jeg...
Isbiter fikk vi denne kvelden og, så var det ned i butikken og handle mer avkjølt Gratien & Meyer, genialt!
Søndag, stille dag? Neida, marked over hele byen, bare å rusle ut og titte på tilbudene.
Loire renner forbi og bryr seg lite
Som tidligere nevnt, de er flinke til å minnes sine helter i Frankrike.
Vandringen tok oss ned mot kavalleriskolen igjen, offiseren som ledet forsvaret av Saumur i 1940, har fått sin egen gate.
Her vannes underlaget i en av hallene for hestedressur
Saumur har ikke bare et av verdens ypperste pansermuseer, med sin lange historie med hester og hestedressur,
har det (selvfølgelig) også et kavallerimuseum
Museet tar oss med fra gamle tider, her Ludvig XIV,
videre gjennom Frankrikes lange historie, her brystplaten til en offiser som ledet sine styrker forfra én gang for meget
.
Mange fine tablåer
Napoleon Bonaparte vies naturlig nok god plass
Kopi av dødsmasken hans
Før vi går videre til mer moderne tider, perioden fra den fransk - tyske krig, om jeg husker rett.
Første verdenskrig
Glad jeg ikke var under den hjelmen der
..
Så til Andre Verdenskrig
Museet oppbevarer uniformseffektene til flere berømte kavallerioffiserer, disse effektene ble brukt av General Patton
Denne minnemosaikken er også å finne i museet, mangler bare en egnet kirke?
Meget interessant museum, vel verdt et besøk det også!
For den siste kvelden i Saumur, hadde min kjære ønsket seg noe mer marin mat, så vi dukket inn i smågatene
Til denne fine restauranten, navnet inspirert av Luc Bessons storverk av en film, tro?
Aftenen var varm, så vi ba om et bord ute
- og bestilte kjølende drikke
Var sultne, så forrettene forsvant før jeg rakk å tenke kamera, de whiskymarinerte rekene smakte fortreffelig
Blåskjellene på den andre siden av bordet falt også i smak
Men så var det hovedretter!
Husker ikke hva slag fisk min kjære bestilte
Men jeg gikk for en klassiker; Canard a Lorange, nam nam!!!
Det var plass til dessert også
Ile Flottante
Testet ut iskrem i vodka jeg, det var faktisk en solid mengde vodka i glasset, en sterk opplevelse!
Vel, samme prosedyre her; fikk tigget isbiter, bort og kjøpe nok en flaske boblevann,
så tilbake til hotellet for den siste natten i Saumur.
Mandag morgen, tid for å returnere til Paris, vi spaserer til togstasjonen, må innrømme at jeg så meg mest tilbake
Og så den fine gamle byen, kanskje for siste gang, hvem vet
. :
Er bare så fint
Kirken, på veien bort til Gratien & Meyer
Langt der borte i skråningen, skimter jeg faktisk vinhuset også
Over første bro
Skiltingen rundt Saumur, vitner om alle hesteaktiviteter som ennå lever i ormrådet
Så er vi framme ved stasjonen
Etter en liten stund kommer toget vårt til Tours, der byttet vi og kjørte med TGV inn til Paris.
Fire Parisdager igjen av ferien
.
Vennlig hilsen
Morten