Håper det gikk bra på boklanseringen, og er spent på "referat"!
Vel, for å gjøre en kort historie lang...
I første halvpart av -80tallet jobbet jeg halvannet år på Hafslund Smelteverket, en kompis jeg fikk der, som var noen år yngre
enn meg, var litt lun på ei jente han hadde truffet, og jeg var både sjåfør og litt anstand den lille tiden det stod på.
Jenta, Synnøve, traff jeg tilfeldig senere på gata hjemme, vinteren -86, og siden jeg hadde kamera med, tok jeg noen bilder av
den trivelige jenta, hun var 16 da.
Så må vi spole fram, helt til februar 2018. Da var Christer Falck på besøk hos Retro Vinyl, og holdt et foredrag om Prince (selvfølgelig).
Det var forøvrig et knall foredrag - og en time uti der, fikk jeg et tapp på skulderen av en søt dame som sa "hei". "Kjenner du meg igjen, det er Synnøve"
- og da tok jeg så klart hvem det var. Vel, vi fikk ikke snakket stort, det var Christer som stod for snakkingen, og etter foredraget var hun borte.
Akkurat slikt, kan Facebook være godt for - finne mennesker, jeg fant'a der gitt, så da fikk vi tatt opp tråden igjen.
Vel, for seks år siden tok Synnøve med seg en niese på Londontur. Der skulle de ta en selfie, rygget bakover for å få byen med på bildet.
Hun slo hælen borti en kant, gikk bakover, gjerdet var for lavt, så hun falt over det, seks meter ned og landet på hodet/siden.
MANGE bruddskader, også i hodet, det som reddet livet hennes, var at hjernehinnen også sprakk, så hun blødde ut.
Hun lå seks uker på intensiv i London før de i det hele tatt turde å flytte på henne, og selv da skjedde hjemtransporten mot legenes råd.
Framtidsutsiktene var alt annet enn gode for at hun ville fungere igjen, eller kunne gå igjen for den saks skyld.
Men - sta dame!
Hun går, hun fungerer - mange smertedager hvor hun ikke kommer seg ut av senga i det hele tatt, men hun er en fighter, gir seg ikke.
Det fysiske er en ting, det mentale noe annet - så for et par år siden begynte hun å skrive dikt, som egenterapi.
De fikk noen se, som sendte de til et forlag - som tok kontakt og foreslo å gi de ut i bokform. At hun fikk hakeslipp er ingen overdrivelse.
Bok har det blitt, hennes lillesøster
- har stått for illustrasjoner, og lørdag var det altså boklansering. Retro Vinyl hadde stilt lokalene til disposisjon.
En glad og nervøs Synnøve tar imot interesserte.
Så ble det litt prat, og vi fikk syv dikt lest. Veldig koselig!
Lettet over å ha kommet i havn
Måtte ha med denne hjem, selvfølgelig
Fint produsert.
Vi ble enige om å lage en liten video med et av diktene, men det blir først over jul - for nå går dagene fort.
Vel, det var nå det.
Gio var særdeles fornøyd med søndagsmiddagen sin - et par koteletter pent oppdelt
Ennå en snau uke til juleklippen hans, han har mye pels nå, så fru Lagga satte på et par strikker, slik at han kan se hvor han går
Liten kjekkas det se' .