Som så mange andre Tore, kastet også jeg meg på CD-bølgen da den kom, men i motsetning til mange,
hadde jeg ikke samvittighet til å kvitte meg med platesamlingen min. Den VAR hele ungdommen min, derfor hadde
jeg en god grunnstamme da LP-platene kom tilbake.
Mandag var viet en tur til Halden og regionens rørguru. Han har hatt min Audio Innovations 1000 pre en liten stund, og nå ble jeg tilkalt.
Arne hadde satt den opp så vi kunne høre litt på den, den er frisk som en fisk.
Det eneste å bemerke er at noen en gang i tiden har koblet balansen feil, så høyre er venstre og vice versa. Det ble ikke oppdaget før forsterkeren var satt sammen igjen, så vi ble enige om å la det være sånn, det ER litt jobb med å plukke den fra hverandre. Ellers ble det tørt bemerket at "det har vært mye lodding inne i denne..."
En transistor, en diode og en motstand var døde, så de er byttet. Et par av røra måler ned på 70%, så de er bare å lete opp.
Et av røra lå forøvrig på lager, så det er i havn - etter at Arne har testet det.
Et greit lager av kondensatorer...
Måtte definitivt sette av tid til å lytte på "husanlegget" også, dette er gromme saker.
Alt av forsterkeri er hjemmelaget. Normalt står det en Copland CD-spiller her, men den er under rep, venter på nytt drev.
Vanskelig å ta øynene fra effektforsterkeren, røra gir jo en liten BAT-følelse. Et russisk rør som egentlig vekker lite begeistring hos Arne, som han sa;
bygget til et atommissil. Oppskytning, noen minutters flygning, så PANG. Og det er levetiden de er beregnet for....
Men, meget kapabel amp med et imponerende skyv, denne mister ikke pusten med det første.
Strømforsyningen har variabel voltstyrke
Innmaten i strømforsyningen
Preampen er selvfølgelig også rørbasert, det går i rør der i huset
Mye morsomt i hyllene, men dette er bare toppen av et isfjell.
Vel hjemme var det bare å innse at jeg måtte parkere annensteds enn i gården.
De jobber seg oppover.
/Morten