Det nye årtusen hadde ikke blitt mer enn fire dager gammelt, før nyhetene var fulle av hva som er enhver jernbanemanns største mareritt; sammenstøt mellom to persontog; Åstaulykken..
Etter at oppryddingsarbeidet var avsluttet, skulle trafikken i gang igjen, og trafikken ble i en periode kjørt manuelt for å garantere sikkerheten. Jeg var en av de som ble bedt om å bemanne Rudstad stasjon (like sør for ulykkesstedet), fikk innkvartering på Elverum, og utpå vinteren var jeg på plass der oppe, bil hadde jeg visst også byttet noen tid før dette
Her kommer det tog jo, den første tiden bodde vi i brakka på bildet, stasjonsbygningen på Rudstad brant ned mange år tidligere
Jobbet der oppe fram til slutten av mai 2000, så var det hjem til Særp igjen.
På vårparten 2000 var også det også den tiende, og foreløpig siste gang jeg arrangerte busstur i IPMS Norges regi, til våre brødre i det vesle østeuropeiske landet, Sverige, og deres nasjonale mesterskap; IPMS Open, i Stockholm. Jeg tok med min gamle far dette året, ser jeg.
Som dere skjønner, lever jeg i parallelle nerdeverdener
. :
Vel, det konkurreres i mange forskjellige klasser og disipliner, man har diverse klasser for flymodeller, bilmodeller, båtmodeller, pansermodeller, diorama, figurer og mer.
Figurklassene er vel de som har bredest appell, så disse to bildene får representere hobbyen;
En klassevinner i Figur, stor skala:
Og et utsnitt fra en av de andre figurklassene; Figur Fantasy:
Legg merke til modellen til høyre; en fantasi over Marilyn Manson med band
. :
Ellers tilbrakte jeg de fleste kvelder hjemme for meg selv, i selskap med stereoanlegget, hadde stadig ikke noe driv etter å rote meg bort i det smukke kjønn igjen, jeg brukte noen år på å bli meg selv igjen.
Fikk jo en del bredsider fra venner om dette; om at jeg burde komme meg ut på markedet igjen, og spørsmål om hvorvidt jeg innbilte meg at det bare kom noen og ringte på hjemme hos meg?
Vel, hadde ikke noe godt svar, og var vel ikke interessert heller. Tilbrakte heller nettene med høy musikk og å finne meg sjæl.
Blant musikken som ble spilt på starten av det nye millenniet, kan dette nevnes:
Porcupine Tree / Lightbulb Sun
PT hadde jeg blitt gjort oppmerksom på noen år før, og jeg må si at de har innfridd på hvert album, dette er intet unntak.
Marillion / Anoraknophobia
Dette var det første Marillion-albumet som var helfinansiert av fansen. Plateselskapet var ikke spesielt interessert, så de vendte seg til oss, med spørsmål om vi kunne tenke oss på betale albumet på forskudd. Bonusen var da at vi fikk det først, at vi fikk det som en bok, og at samtlige betalere ble takket ved navn inni. Dersom 5000 (eller var det 8000?) fans forhåndsbetalte, ville det være nok midler. Vel, 13000 forhåndsbetalte, gruppa ga plateselskapet fingern og produserte albumet selv
. ;D
Sophie B Hawkins / Timbre
Alltid vært svak for a Sophie! Dette albumet leverte også varene; sært, sårt, røft og vakkert.
Platypus / Ice Cycles
Platypus var en såkalt supergruppe bestående av velkrediterte musikere, med fartstid fra grupper som Dream Theater, Alice Cooper, Planet X, Steve Morse Band, Kiss etc . Dessverre ble det bare to album, Ice Cycles er det siste av dem.
Transatlantic / SMPTe
Når vi først snakker om supergrupper, dukket jo også Transatlantic opp over horisonten i år 2000
Sheila E / Heaven
Jeg gjenoppdaget også Sheila E, Prince-trommeslageren kom jo med noen tøffe album på åttitallet, men så ble det tyst. I 2000 var hun tilbake med albumet Writes of passage og i 2001 kom Heaven. På disse albumene er det nok heller påvirkningen fra oppveksten og sin berømte far, jazzmusikeren George Escovedo som skinner gjennom. Jazzy og veldig vakkert
.
Slik gikk nu dagan, og best av alt; mine venners spådommer ble gjort grundig til skamme:
En kveld ringte det på døren
.
Vennlig hilsen
Morten