Liv Lagga

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.297
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    He he, ja; du har selvfølgelig en viss erfaring i denslags Jan....... ::)

/ Morten

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.550
    Torget vurderinger
    23
    Glimrende føljetong! Selv hadde jeg "Terroristen" her på fire dagers vinterferie (Terroristen er en etter hvert ti år gammel niese) og det er litt av en prøvelse... ALT skal skje med en gang, NÅ, og er selvsagt totalt iunterresant tyve sekunder senere..puh!! Donald-filmer, teltbygging i stua, riste Marshmallows på peisen, tegne meterstore tegninger på papir (og litt utenfor) pluss selektering av godteri lik en tennisspiller velger bort tennisballer før serving...

Andres barn har den features'en at de kan leveres tilbake når kreftene tar slutt. Og det gjør de!

Ellers er det forfriskende å lese at det finnes de som har flere barn enn Distriktbefrukter Olsen ;D ;D

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.297
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Barns evne nåtildags, til å konsentrere seg om én ting av gangen, gir jeg ikke meget for,
    og alt skal skje i rimelig rask rekkefølge, ellers er den store kjedsomheten et faktum...

Synes jeg ser dere Sluket.... ::)

Men Sunniva er 11 mnd, så hun er ikke riktig der ennå - litt småtrøtt etter et par timer i vogna

Litt mer våken, og så et smil a gitt.

Hjemme hos foreldrene går det i hundre hele dagen, fem barn i livet, mellom 9 - 0 år, så
    det er rimelig uvant for'a å få så mye oppmerksomhet som her, for ikke snakke om hvor uvant
    det er å få musikk i øra 24 - 7, det er mye lyd hjemme og, men helst andre lyder (skrik og skrål)

Hu blir dog skikkelig misfornøyd hver gang musikken stopper, det får vi ta som et pluss.

Litt kaffe og sjokoladeenergi nå, så tar vi'a ut en tur...

/ Morten

Vedlegg

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvordan innvirker det på fruen med slike små i hus da lagga ? Skumle ting, småbarn kan være "smittsomme" med derav ønske om egne... :)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.297
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    ::)

Det tyter fram med unger hos venner og bekjente hele tida HCS, så det er hun/vi konstant utsatt for,
    sjøl har jeg aldri forstått hva greia er, men jeg er da
    også bare en mann, så hva vet jeg.

Blir'e unger, så blir'e vel det.

/ Morten

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Lagga skrev:
    ::)

Det tyter fram med unger hos venner og bekjente hele tida HCS, så det er hun/vi konstant utsatt for,
    sjøl har jeg aldri forstått dette intense behovet for bidra til overbefolkningen, men jeg er da
    også bare en mann, så hva vet jeg.

Blir'e unger, så blir'e vel det.

/ Morten
    Kjenner til problemet... :).. En får bare ta tiden til hjelp og ha en god dialog. Det er noe luksus med å ikke ha så mange å ta hensyn til, samtidlig som det er noen goder med å ha en/ei som er så avhenging av en som et barn er.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.550
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har selv ingen egenproduserte (fant ikke hølet på den tiden.. :eek:) men jeg må si det fungerer utmerket med "leasing" - omtrent passe porsjoner for en godt voksen mann.. og så er det full returrett! Grei løsning, og så kan man heller stelle godt med venners/famile's avkom. Det er da endelig nok unger å ta av..

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.297
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Noe sånt Sluket, jeg har for all del ikke noe imot unger som sådan, og det er noen riktige
    sjarmtroll de fleste av dem, se bare småtrolla til Jan, eller trioen til Lassemanns; gøyale guttær!

Jeg har bare aldri hatt det behovet selv, en kvinne er mer enn nok for meg. ;)

Men som sagt, blir'e barn, blir'e barn - og dukker det opp et kryp så kommer det til
    å bli druknet i kjærlighet fra begge, sånn er'e bare...... ::)

/ Morten

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.550
    Torget vurderinger
    23
    Hadde nok ikke vært lange veien til det første Märklin-settet heller 8) 8)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.550
    Torget vurderinger
    23
    ;D ;D ;D Got that right... Jeg var 7 år da jeg fikk mitt første Märklin sett, oval bane med lite damplok og tovogner, skinner/trafo, kostet 107,- og jeg hadde spart de syv, hvorpå jeg kjekt gikk inn til fatter'n på stua og sa at "nå kan du bare gå avgårde og kjøpe det settet, kun den røde lappen som mangler"! Hundrelappen var rød på den tiden... Den har vi ledd mye av siden!

Puppene kom noe senere, ca. seks år om jeg husker riktig... De var forøvrig gratis. Slik uunværlig narkotikum ofte er i starten.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.297
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er faktisk vokst opp med Märklin, min eldre bror bygde opp en romslig bane i kjelleren,
    så mange timer er tilbrakt oppigjennom med lek og gøy der.

Dette var vel det klassiske startsettet på hans tid

Mens noen år senere, var det vel dette som gjaldt

Husker dog veldig godt dette loket hjemmefra....

Ellers ble det vel som du skriver Sluket, noen år senere skiftet interessen spor...
    Ikke rart vi er blitt de gamle hankattene vi er, en smak og du er hekta.

Vennlig hilsen

Morten

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.550
    Torget vurderinger
    23
    Bare vi ikke skifter til spor 2.. :eek: :eek:

Der har du begynnersettet mitt!! Nå går klumpen i halsen her...

Lurer på hva tilsvarende pengemengde (kr. 107,-) kjøper deg i dag? Dette var vel rundt 1965 deromkring.

Min far hadde en arbeidskollega som eide et stort hus, noen hundre meter fra der vi bodde. Sønnen hans hadde VERDENS Märklin-rigg over hele kjelleren (bortskjemt enebarn) og jeg husker han hadde uhørte 14 lokomotiver! På den tiden var en audiens der nede like gjevt som en 3-dagers all inclusive billett til årets lingerie-messe i Frankfurt 8) 8)

Etter hvert ble det større togrigger på meg også, og jeg husker spesielt det svære doble rødgule Santa Fe diesel-lok oppsettet, det var gromt... Senere kom bl.a. "Krokodillen" inn i samlingen, et skikkelig stort sveitsisk lok mener jeg å huske. Lagde stor bane på den ene rommet hjemme, treramme med huntonittplater, kunne heises opp under taket når det ikke var i bruk. Gubben var rimelig nevenyttig, for å si det mildt... Det har han etter sønnen sin, som jeg pleide å si ;D ;D

Senere ble det modellfly og modellbåter.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg

Akk ja, man skulle vært kattunge.

pengesluk skrev:
    Senere ble det modellfly og modellbåter.
    Hoppa glatt over modelljerbaner og denslags.
    Gikk rett på....

Kaldt men gøy :)

/jan

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.550
    Torget vurderinger
    23
    Feiginger - jeg ser INGEN linestyrte modeller der?? Heller ingen STORE seilfly med strikkdrag?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    pengesluk skrev:
    Feiginger - jeg ser INGEN linestyrte modeller der?? Heller ingen STORE seilfly med strikkdrag?
    Vi holder oss til nitro og 98 oktan :)
    Seilfly i øssfoll....nja. Men hadde vært morro å prøvd engang.

Fløy mye pylon kjerrer før, når synet var på topp. Nytter pokker ikke å kjøre .25 size pylon kjerrer i 200km/t lengre....selv ikke med lesebrillene på 8)

/jan

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.550
    Torget vurderinger
    23
    Hadde en leverandør i den tyske småbyen Erwitte for en del år siden - der var det en amerikansk flybase, og de syke jævlene fløy PYLON racing rundt kjøletårna på to atomkraftverk som lå i utkanten av byen!! Værste jeg har sett. Vi snakker IKKE modellfly :eek: :eek:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.550
    Torget vurderinger
    23
    Må tilstå at jeg har en hemmelig drøm om å bygge en all-out "Miss Budweiser" Unlimited Hydroplane i stor skala, med 50cc. nitro-burning high RPM ass-kickin' værstingmaskin.. og ikke for å dorge etter ørret akkurat! 200 km./time er saken 8) 8)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    Må tilstå at jeg har en hemmelig drøm om å bygge en all-out "Miss Budweiser" Unlimited Hydroplane i stor skala, med 50cc. nitro-burning high RPM ass-kickin' værstingmaskin.. og ikke for å dorge etter ørret akkurat! 200 km./time er saken 8) 8)
    Tør jeg foreslå at du monterer mitraljøser, så kan du skyte ørreten i stedet, og kona kan fange den opp med håv litt lengre nedi elva. ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    pengesluk skrev:
    Hadde en leverandør i den tyske småbyen Erwitte for en del år siden - der var det en amerikansk flybase, og de syke jævlene fløy PYLON racing rundt kjøletårna på to atomkraftverk som lå i utkanten av byen!! Værste jeg har sett. Vi snakker IKKE modellfly :eek: :eek:
    Hehe herlig. Kav gærne de gutta der.
    Smeller innimellom au, ikke overraskende kanskje ::)
    Bare ta en titt på Reno races på YT.

/jan

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.297
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Det går gæernt for de virkelig proffe gutta og, velkjent såklart, men kom
    til å tenke på Thunderbirds-kræsjet i 2003, hvor piloten, kaptein Stricklin, vel hadde
    stilt høydemåler feil, om jeg husker riktig. Selv om han skjønte hvor det bar hen,
    tok han seg tid til å rette flyet vekk fra publikum-

Det velkjente bildet hvor Stricklin skyter seg ut, 8/10deler av et sekund før maskinen går i bakken.

Bilde tatt av en publikummer fra en annen vinkel, små marginer der...

Fotografen som tok det første bildet, var en sersjant som stod i en trapp på utsiden av tårnet,
    han begynte også å bli litt svett...

Vraket stoppet opp ca 30 meter fra foten av tårnet.....

Dette er også grunnen til at jeg aldri begynte med FLYVENDE modellfly..... ::)

/ Morten

Vedlegg

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    For dere fotokyndige, hva kan lukker-tiden ligge på her ? Helt rått bilde Morten :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.550
    Torget vurderinger
    23
    Det bildet burde hete "Når Jesus kan GÅ på vannet kan vel jeg SITTE i luften"

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    HCS skrev:
    For dere fotokyndige, hva kan lukker-tiden ligge på her ? Helt rått bilde Morten :)
    Exif-dataene sier 1/1000 på f/4 med 300mm.

Hvis bildet er tatt helt borte fra kontrolltårnet, er ikke dybdeskarpheten SÅ ekstremt liten, men likevel et überfantastisk bilde.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.297
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Dazed skrev:
    HCS skrev:
    Exif-dataene sier 1/1000 på f/4 med 300mm.

Hvis bildet er tatt helt borte fra kontrolltårnet, er ikke dybdeskarpheten SÅ ekstremt liten, men likevel et überfantastisk bilde.
    Sjanten, Bennie Davis, som tok bildet, brukte ganske riktig et 300mm objektiv, sa at han eksponerte med blender f/2.8 og
    lukkertider 1/1000 - 1/2000. At akkurat dette bildet er tatt på 1/1000 og f/4 høres rimelig ut.

Teleobjektivet gjør perspektivet annerledes enn virkeligheten, i videoen fra flyet ser man f.eks ingenting til bilene i bildet.

/ Morten

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Hei...
    Jepp et fantastisk og heldigt? shoot.. ;)
    Det er snakk om å vere til stede og ikke minst å ha utstyret skuddklart.
    Den maskina der flytter ganske fort på seg..... ;D

Vedr dybdeskarphet.
    Jo større avstand til fokuspunktet jo større (dypere) vert dybdeskarphetsområdet ved en gitt blender.
    Dette dybdeskarpehetsområdet definerer seg slik i forhold til fokuspunktet; 1/3 foran fokuspunktet og 2/3 bak.
    Perspektivforandring:
    Et teleobjektiv "drar" til seg bakgrunn. Det er derfor bilene ser ut som om de er parkert bare noen få meter bak flyet.
    Dette i motsetning til en vidvinkel som dytter bakgrunnen langt bakover...

mvh :)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.297
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Jeg holdt på å si; som dette - men her er det vel mer enn teleobjektivet
    som spiller inn....

Poseidontempelet ved Sounion, et magisk sted, også på dagtid...

Gromme hytter - men enda grommere måne...

/ Morten

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.550
    Torget vurderinger
    23
    Bælbarskt tøffe bilder, Morten! Utrolig stemning. Håper ikke kona ser disse, da ryker jeg på billetter igjen...

Ehrm.. kremt... forøvrig er FREDAGEN her allerede, sannelig ::) ::) Forventningens time...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.550
    Torget vurderinger
    23
    ;D ;D Lagga Leverer!! Lagga for President! Lagga på Tinget! Laggtinget! Laggmansretten...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn