Liv Lagga

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.758
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Så, fruen var ute og hadde et innlegg for Røde Kors Besøkstjeneste nede i Gressvik i aften, Borg Bryggerier har
    sluppet oktoberølet; det har vært en finfin kveld!
    Det svingte virkelig i kveld, beste og mest sanselige lyttesession med høyttalerne så langt, i kveld satt det, nei som jeg har
    kost meg!!!!!

Begynte med Muddy Waters og tok de så clockwise i den rekkefølgen de står, herlig musikkaften, selv uten voldsomt volum,
    lot høyttalerne slippe seg løs til jeg kjente musikken fysisk, veldig greit.

Vennlig hilsen

Morten
    IMG_9486.JPG

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    He, he.. Dette er god lesning Morten! Ingenting er som å sitte foran anlegget og være fornøyd..:) Du begynner å venne deg til den nye lyden i tillegg til en rekke lydforbedrene tiltak i det siste.. Fred og ro i sjelen er vel det viktigste tiltaket for god lyd..;)

mvh
    lassemann

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.758
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    He he, ja - er enig i alt du skriver!
    Har nok latt finlytting dominere, med de der eklektiske innspillingene som skal avsløre ditt og datt.

I går lot jeg alt det fare, bare koste meg med musikken - og lot meg imponere over hvor BRA det faktisk låter,
    stor hygge!

ShineySmileysCool.jpg

Vennlig hilsen

Morten

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.758
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Ja ja, så er det snart tid å ta en tur på jobb, men for alle dere andre:

540320_268047149971210_213647265_n.jpg

Ta det pent på vei hjem...

580444_405682242783753_219567874728525_1582718_1073255405_n.jpg

Hva skal dere bruke helga til da, vaske bil kanskje?

394484_328701393885846_188283921_n.jpg

Eller en utflukt? Nordens Ark skal være bra har jeg hørt

253046_498928693469375_1300006972_n.jpg

Ellers er det koselig med en tur ut i høstlufta, ganske enkelt gå tur med bikkja

/ Morten

Vedlegg

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.758
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Men skal du ut, er det kjekt å forberede seg, kanskje har du flaks vettu,
    så rydd opp hjemme

546449_407104875977453_240859645935311_1352383_1288169232_n.jpg

Kvitt deg med bevisene

318119_299037236855692_2131480734_n.jpg

og sørg for å ha rene klær

558677_344507315641303_67696947_n.jpg

Sjekk at alt sitter

423461_398469670212724_1088157028_n.jpg

Så kan du finne et hyggelig sted

255552_344415855651163_1654944730_n.jpg

Vær såpass edru at du får med deg de små hint

485755_525625277451905_1220390071_n.jpg

Vær grei å by på noe når dere vel er hjemme, selvbetjening kan være greit

527967_521665124514587_1901143094_n.jpg

Og prøv å unngå de store tabbene morgenen derpå.

424246_236299339796149_428017530_n.jpg

Morten

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.758
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Ønsker dere en fortreffelig helg karer, have a good one!

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    154168d1347620027-liv-lagga-546449_407104875977453_240859645935311_1352383_1288169232_n.jpg

Ikke ulikt "dagen-derpå-festlokalet-til-en av gutta-i-hornalliansen"

:D

God helg ønskes :)

/jan

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.758
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Hornalliansen setter standarden da, skjønner jeg!

Må bare dele denne samtalen med dere, et par av de unge pikene i koret
    studerer på universitetet og deler hybel i Oslo nå.

Virker som jentene er klare for helga de og:

Morten
    Kines Kalkulus.jpg

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    1
    Kjempeflotte bilder av et flott hi fi oppsett :) og du verden for noen damebilder du graver opp :p skummelt skummelt.

Destiny..:)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.758
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Takk takk karer, og JJ - vet hva du mener........
    ShineySmileysTongue.jpg

Det minner meg om at jeg helt glemte bort postens musikalske alibi - det får bli dessert, enjoy

309223_346479312103732_1716498514_n.jpg

Vennlig hilsen

Morten

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Ellers tester jeg nå en "Førsterefleksjonsdemper Mk II" hjemme, et par av pleddene som legges til de sittende på nattog her til lands.
    Dette høres mye bedre ut! Eller kanskje jeg bare ikke er fullt så tett i toppen i dag, eller enkelte ting begynner å tilspilles, eller.... - jeg vet ikke.

Opplevelsen var væffal et roligere lydbilde, med bedre fokus, men allikevel bredere... (??) Mindre støy på en måte,
    eller kanskje jeg bare innbiller meg, dette var uansett "food for thought"...
    Takk for fredagshilsen!:)

Du er klar over at din eksprimentering minner om å snuse rundt et kaninhull som er veldig dypt. Ta en titt på hva KW har gjort i sitt rom. Kanskje det kunne passet hos deg og? Bare for å tuppe deg litt i baken: en akustikkplate for eksprimentering koster ca 80 kr. Ikke noe press altså.....:)

the-rabbit-hole.jpg

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.758
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Du er klar over at din eksperimentering minner om å snuse rundt et kaninhull som er veldig dypt.
    ShineySmileysGrin.jpg

Det var et veldig godt bilde TN, på flere vis!

KW sine sider må jeg jamen gjenbesøke, takk for påminnelsen, både på grunn av det du nevner, men også fordi
    anlegget hans er et av de her på HFS, jeg er mest nysgjerrig på....

Kunsten romakustikk er selvfølgelig et stort, dypt og omfattende kaninhull, og jeg lar fingeren såvidt gli langs sprekken,
    ingen tvil om det.

Samtidig vet jeg, at jeg er alt for flink til å gjøre som frøken Alice, ramle oppi og rote meg bort. Så kommer penger og
    tid fort til å fly, for har jeg først blitt hekta på noe, så.......

He he, jeg viste Fru Lagga noen av bildene dere har lagt ut, blant annet de siste fra Cardas' tråd, for det er i mine øyne
    presentable akustikkplater. Well, the good Mrs was not amused.

Må forsåvidt innrømme at hun har rett, det er kanskje det mest irriterende. Vi har en stue nå - såvidt - skal ikke mye til før
    det er blitt et lytterom, og lite annet.

Her må tenkes hardt, og trås varsomt.....

/ Morten

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Et litt loddent pynteteppe foran sofaen gjør mye, og et par fine veggtepper i litt tykk ull på sideveggene gjør garantert mye, for hardheten du vil til livs ligger vel ikke så dypt nede i frekvensområdet. Sånne veggtepper har de i plenty motiver og fasonger på allposters.com, forresten.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Du er klar over at din eksperimentering minner om å snuse rundt et kaninhull som er veldig dypt.
    Vis vedlegget 154438

Det var et veldig godt bilde TN, på flere vis!

KW sine sider må jeg jamen gjenbesøke, takk for påminnelsen, både på grunn av det du nevner, men også fordi
    anlegget hans er et av de her på HFS, jeg er mest nysgjerrig på....

Kunsten romakustikk er selvfølgelig et stort, dypt og omfattende kaninhull, og jeg lar fingeren såvidt gli langs sprekken,
    ingen tvil om det.

Samtidig vet jeg, at jeg er alt for flink til å gjøre som frøken Alice, ramle oppi og rote meg bort. Så kommer penger og
    tid fort til å fly, for har jeg først blitt hekta på noe, så.......

He he, jeg viste Fru Lagga noen av bildene dere har lagt ut, blant annet de siste fra Cardas' tråd, for det er i mine øyne
    presentable akustikkplater. Well, the good Mrs was not amused.

Må forsåvidt innrømme at hun har rett, det er kanskje det mest irriterende. Vi har en stue nå - såvidt - skal ikke mye til før
    det er blitt et lytterom, og lite annet.

Her må tenkes hardt, og trås varsomt.....

/ Morten
    Mener RS en gang snakket om at oljemalerier var noe at det beste for lytteromsakustikk. Har ikke testet dette selv eller sjekket om det var en spøk, men det kan være verdt å høre med han kanskje..

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.758
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Takk for innspil Dazed og TN;

for å ta det siste først; RS anbefaler bl.a. noe så enkelt som oljemalerier, det er riktig husket, og ingen spøk fra hans side.
    Stuen anlegget står i, er ganske lang, så lytteposisjon er gunstig, ikke bare får høyttalerne stå godt ut fra bakvegg, det er også flere meter fritt rom bak
    lytteposisjon, som ender i en bakvegg dempet med gardiner.
    Det er panel i taket, som bør ha en gunstig effekt, kanskje ikke stor effekt, men dog bedre enn ingenting.

Det er de gode tingene.

Negative elementer; møbler i hud, lakkert tregulv, smalt rom gjør at høyttalerne står nær sidevegger.

Møblene blir ikke byttet ut.

Ingen av oss har sans for tepper, men å legge ut noe midlertidig foran høyttalerne, når det skal "finlyttes" er godkjent.

Rett eller galt, ser jeg sideveggene som det største problemet, noe RS raskt gjorde meg oppmerksom på også.
    Høyttalerne står så nærme veggene, at refleksjonene derfra kommer fram, praktisk talt samtidig som direktelyden, og det kan ikke være bra...

Jeg ser ikke for meg å henge opp innrammede malerier en halvmeter over gulvplan, det vil mildt sagt; se merkelig ut. Ergo må jeg
    finne en løsning her, som er effektiv og diskret, og som kan henges opp og fjernes etter behov.

Med disse tweakene av rommet, tror jeg vi vil komme sånn brukbart i mål. Gleder meg til vi etterhvert begynner å måle rom / høyttaler, ikke fordi jeg har noen nevroser rundt det, men det blir interessant å se hvor nær vi har kommet med lytting,
    og hvilken eventuell effekt diverse tiltak de facto har.

Sånt sitter jeg altså og klør meg i hodet over en nattevakt, innimellom slagene kokkeleres det jamen litt og, og med litt planlegging kan det lages
    mat med bare to kokeplater også, i aften ble det Teriyakibiff med nudler og grilla artisjokkhjerter

IMG_9487.JPG

Skjønt i virkeligheten må jeg dra med meg maten inn i ekspedisjonen, så det ser heller slik ut:

IMG_9489.JPG

Smaken var dog like grei......

Vennlig hilsen

Morten

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Burde abolutt komplettert samlingen med en SG ja.. :cool: SG twin neck er allright, men twins on SG var ny..

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.758
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Lekker gitar da....

Gibson.jpg

Vennlig hilsen

Morten

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk for innspil Dazed og TN;

for å ta det siste først; RS anbefaler bl.a. noe så enkelt som oljemalerier, det er riktig husket, og ingen spøk fra hans side.
    Stuen anlegget står i, er ganske lang, så lytteposisjon er gunstig, ikke bare får høyttalerne stå godt ut fra bakvegg, det er også flere meter fritt rom bak
    lytteposisjon, som ender i en bakvegg dempet med gardiner.
    Det er panel i taket, som bør ha en gunstig effekt, kanskje ikke stor effekt, men dog bedre enn ingenting.

Det er de gode tingene.

Negative elementer; møbler i hud, lakkert tregulv, smalt rom gjør at høyttalerne står nær sidevegger.

Møblene blir ikke byttet ut.

Ingen av oss har sans for tepper, men å legge ut noe midlertidig foran høyttalerne, når det skal "finlyttes" er godkjent.

Rett eller galt, ser jeg sideveggene som det største problemet, noe RS raskt gjorde meg oppmerksom på også.
    Høyttalerne står så nærme veggene, at refleksjonene derfra kommer fram, praktisk talt samtidig som direktelyden, og det kan ikke være bra...
    God morgen!

Mildt talt kjempeinteressant med erfaringer med oljemalerier, lakkerte gulv og møbler i hud som jeg aldri har hørt om tidligere.
    Tar det med meg og tester ut en eller annen gang i livet.:)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.758
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Hei ja,

etter litt slumring er jeg jamen på jobb igjen.
    ShineySmileysSad.jpg

Det er vel snakk om å se på hvilken effekt helt enkle tiltak kan gjøre i ett lytterom, et lakkert gulv er en effektiv reflektor, mao lite gunstig, møbler i stoff demper bedre en skinnmøbler, en ramme med et bilde på canvas bryter opp reflekser osv.

Nødvendig å tenke på når rommet også er et oppholdsrom, slik som her hjemme.

Skulle jeg ha hoppet ned i det tidligere nevnte kaninhull, ville det tatt av, og jeg hadde bygget dette rommet

Hi Fi room 1.jpg

Dette er ganske nøyaktig hvordan jeg ser for meg et dedikert lytterom. Sannsynligvis ville jeg ikke greid å styre meg,
    så det hadde heller endt slik er jeg redd....

Hi Fi Room 4.jpg

Jeg vet dog ikke hvor godt disse rommene spiller, er det noe rom igjen? Høyttalerne skal spille MED rommet, de skal ikke
    isoleres fra rommet, det gir ingen god opplevelse, ikke i mine ører væffal

Derfor tenker jeg KISS, og prøver å holde dette bildet i hodet:

Hi Fi room 2.jpg

For som nevnt, jeg tar lett av, og før jeg vet ordet bygger jeg på huset, og så slutter det ikke før vi ender med noe sånt

Hi Fi Room 6.jpg

Tror ikke jeg får med meg fruen på det.....

Vennlig hilsen

Morten

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    En bukett med roser og litt ivrig på rengjøringen av kåken så får du fruen med deg på dette lagga. du trenger ikke å ha røyking forbudt engang med den takhøyden

Hi Fi Room 6.jpg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    anbefaler at du invisterer i et snes med varmepumper for å holde rommet varmt. hjelper ikke stort med noen småpærer i forsterkerene

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.978
    Torget vurderinger
    2
    Spille på lag med rommet er et godt utgangspunkt. Hold fast på det Lagga.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bokhyller med bøker på sideveggene er en ganske god idé.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hei ja,

etter litt slumring er jeg jamen på jobb igjen. Vis vedlegget 154695

Det er vel snakk om å se på hvilken effekt helt enkle tiltak kan gjøre i ett lytterom, et lakkert gulv er en effektiv reflektor, mao lite gunstig, møbler i stoff demper bedre en skinnmøbler, en ramme med et bilde på canvas bryter opp reflekser osv.

Nødvendig å tenke på når rommet også er et oppholdsrom, slik som her hjemme.

Skulle jeg ha hoppet ned i det tidligere nevnte kaninhull, ville det tatt av.

Jeg vet dog ikke hvor godt disse rommene spiller, er det noe rom igjen? Høyttalerne skal spille MED rommet, de skal ikke
    isoleres fra rommet, det gir ingen god opplevelse, ikke i mine ører væffal

Derfor tenker jeg KISS, og prøver å holde dette bildet i hodet:

Vis vedlegget 154701
    He he, kanskje like greit å la det ligge da;).

De to første rommene er etter mitt skjønn bygget for at anlegget skal spille med rommet og absolutt ikke isoleres, men hvor godt de spiller i våres ører er det ikke godt å si, er nok tunet til eierens eller akustikerens smak. Ekstremt ut ser det hvertfall.

Det siste er mer etter min smak. Virker gjennomtenkt og effektivt, men usynlig.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.758
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    anbefaler at du invisterer i et snes med varmepumper for å holde rommet varmt. hjelper ikke stort med noen småpærer i forsterkerene
    Men hvis jeg får fylt opp med gjester, holder vi kanskje varmen sammen.....
    ShineySmileysBlink.jpg

Ellers ligger det i kortene at jeg må utvide CDhyllene nedover, så venstre side vil etterhvert ordne "seg selv".

Det er som du sier TN, de lytterommene kan det hende fungerer helt fint, men jeg skulle likt å høre musikk i dem...

Stua blir nok nærmere den enkle løsningen.

Må tenke på kosen og.....

HiFi Girl dance12.jpg

ShineySmileysSmile.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn