Ja, det stikk motsatte (smiletryne)!
Poenget er jo å holde verktøyet unna alskens farer og det synes jeg er helt greit.
Selv legger jeg alltid høvlene sideveis - skjønner ikke hvorfor men klarer ikke legge det av meg - vil kanskje ikke?
Høvdingen (min far) og hans far gjorde aldri det og jeg tror ikke jeg unngikk tyn for mange, mange år siden.
Har gått en runde nå med å rette opp alle baksidene på de nye tappjerna.
Først har jeg våtslipt med 150 og 240 korning (våtpapir og vann) på glassplate.
Så har jeg brynt de opp på Shapton med 500 og 2000 og til slutt polért med 8000.
En helvetes jobb med kryobehandlet stål og jeg ser at jeg på noen må en runde til. Trøsta får værra at etterhvert så blir det færre og færre som må tas opp igjen. Heldigvis har alle vært konkave og ikke konvekse langsetter klinga, så det gjør jo hele jobben enklere. Gøy er det okke som, å ha en haug med superskarpe klinger i skuffa, trøster jeg meg med underveis.
LFL;
Paul Sellers er en råtass som er fullstendig ujålete. Ikkeno' plass for dikkedarer. Bare se på hvordan han drar opp skjerpe på høvelståla sine. Uten megastore baller som er fjellstøtt jorda, gjør du ikke dette. Respekt for de gutta, må jeg si.
For oss fisler, er Lie-Nielsens videoer helt innertier. Jeg skal bryne både høvelstål og tappjern etter den metoden de viser - minimalt med albuegris og superkjapp kur. En bitteliten microbevel på oversiden av høvelståla og en tilsvarende liten på eggsida til tappjerna.
BB