Hunsbedt;
Ja, dette er en skikkelig maskin. Jeg har den selv, men bare med et forlengelsesbord i utgangen og et på høyresiden. Jeg har ikke det lange kløveanlegget, men det står definitivt på ønskelista - det samme også sleidebordet på vestre.
Det korte anlegget man oftest ser disse med, er for kort og ustabilt til tyngre jobber, men det lange er nok bedre iom at man kan låse det i begge endene (tror jeg). Jeg har hatt noen sager oppgjennom, men den jeg likte best, var DW744 med tannstenger både foran og bak. Supersmooth og stabilt. Motoren var imidlertid for dårlig og før disse ble levert med motorvern, var disse forbruksvare.
Makita sine sager synes jeg er håpløse selv om de får skryt. Mange ankepunkter, men det verste er kløyveanlegget som er superkort og gir null støtte. Merkelig måte å ødelegge noe som kunne vært virkelig bra på denne.
Festoolen starter på en fantastisk måte. Ikke allversens kraft i motoren slik man er vant til på stormaskiner, men om den overbelastes, "går den bare ned" ei stund til greiene har roet seg. Så er den klar igjen. Det hele handler egentlig om å velge rett blad. Kløving krever færre tenner og stor tannåpning - relativt aggressiv slipevinkel - tettere og litt stumpere vinkel til kapping.
Motek er svindyre på alt, men jeg har bare gode erfaringer med Dorch & Danola i DK. Kjøper derfra og sparer noen kroner selv om danskene tar godt betalt for sin valuta om dagen.
Summa summarum, så er dette (med de unntakene jeg ikke har oversikt over) en fin-fin maskin. Aluplater gir et spesielt feel i forhold til støpt plate. Det er noe man bare må venne seg til siden dette er en maskin som er uttenkt til å transporteres, noe mange ser ut til å glemme i utviklingsarbeidet. Det resonerer litt, men jeg tror ike det har noen negativ innvirkning på snittkvaliteten.
Om jeg skulle valgt en stasjonær sag, er jeg ikke sikker på at denne hadde vært førstevalget, men om den skal være med på reiser, mener jeg at dette er den suverent beste jeg har brukt. Hvis saga di skal stå i ro, hadde jeg utvilsomt valgt en sånn som denne:
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=104700994
- fås helt sikkert med tilleggsbord også. Og bedre på absolutt alle områder. Masse merker å velge i - pass bare på å bruke en leverandør nært deg - service kommer du til å trenge en vakker dag.
Håper dette har vært til litt hjelp.
BB