Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Forskningsprosjekt 1:
    Eighteen singlebass 12W750 pluss 2447 i aluhorn (2332-b?). Alternativt, så skal 12LW1400 pluss 2450/STX825 testes i samme kasse. To varianter i samme innpakning

Vis vedlegget 496130
    Interessante. En slags portet Klipsch Heresy I. :) Hvor dypt går de? 50Hz? Hvor deler du? 6-700?

Hvor mye må man ut med for å bygge et par sånne, tror du?
    Her er noe som ligner litt;

htm_12.jpg

https://www.diysoundgroup.com/htm-12-kit.html

300 dollar

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Langt å løpe, ikke kjøpe, har nok å gjøre.
    Har nok av råvarer jeg.

Men kanskje noe for Dazed?
    Sikkert greie og rimelige tv-høyttalere.

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Tror dette kittet virkelig kan være verdt et forsøk - koster egentlig ikke mange spenna heller. Etter det jeg hørt, skjønt og etterhvert også erfart, er det ikke prislappen på driverne som avgjør "kvaliteten" på lyden. Hva nå enn det er.

Et fornuftig sammenplukket system, der egenskapene til komponentene gjør at greiene spiller godt sammen, fornuftige kabinett der det er nødvendig, god plassering av driverne, fint sammenskrudde filtre som ivaretar sammenkoplingen i overgangene og ikke minst, at spredningskarakteristikken mellom enhetene er så lik som mulig, er det noe av det som i mine ører gjør det hele spektakulært til slutt.

Og jo billigere, desto spektakulærere.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Dazed;
    Kanskje du blir overrasket over at noe annet må flytte dit ut......
    Ikkevetjeg. Men det har jeg heller ikke gjort, når jeg har fått meg en på kjeften.

Et alternativ er en stor bredbander med hjelp av en subb - relativt lett å integrere om delefrekvensen er lav nok. Spredningskontroll igjen......
    Besnærende greier.

BB

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dazed;
    Kanskje du blir overrasket over at noe annet må flytte dit ut......
    Ikkevetjeg. Men det har jeg heller ikke gjort, når jeg har fått meg en på kjeften.

Et alternativ er en stor bredbander med hjelp av en subb - relativt lett å integrere om delefrekvensen er lav nok. Spredningskontroll igjen......
    Besnærende greier.

BB
    Jeg vet godt hvor bra sånt kan låte. Spørs bare om noe jeg har bygget blir pent nok til å få oppholdstillatelse inne i huset. :) Var ikke meningen å insinuere at de ikke ville låte bra. ...Noe jeg er ganske sikker på at de vil. Kjapp 12" og diskanthorn med stor driver? Kan jo ikke gå galt! :)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Dazed;
    Tok det ikke ille opp - ga meg bare en kjangs til å skravle.
    Om du kommer med plater en ettermiddag, skjærer jeg gjerne sammen et-par kasser til deg.
    Finért MDF er bra saker. Resten klarer du selv?
    BB

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dazed;
    Tok det ikke ille opp - ga meg bare en kjangs til å skravle.
    Om du kommer med plater en ettermiddag, skjærer jeg gjerne sammen et-par kasser til deg.
    Finért MDF er bra saker. Resten klarer du selv?
    BB
    Et supergenerøst tilbud. Det lagrer jeg inntil videre! Mange takk! :)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    I det rause hjørnet i dag...
    Minn meg på om det hvis skallen blacker ut slike frisinnetheter.
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Vidar;
    Og du har Witness Protection, regner jeg med....
    Sånn som du jailer folk når du er i det utrivelige hjørnet....

BB

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Sønnen til osten beskytter meg:) Dessuten har jeg 1dan i Taekwondo:)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Vidar;
    Ingenting av det du nå bringer til torgs, gjør at jeg kommer til å sove bedre i natt.
    Bare verre. Men du er jo en fredens mann, så jeg får bare holde et ekstra godt tak i Bamsen og trøste meg med den til jeg sovner, så årnær det seg nok.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Epoxylimet som låser skruen til akrylknotten gugger seg - får rustfarge - blir ikke pent. Noe som jeg hadde tenkt skulle være transparent, blir det ikke. Har ikke vært helt fornøyd med settskruens høyde. Litt vanskelig å få tak i når man skal løsne grepet.
    Alt annet har fungert overperfekt.

20180601_083749.jpg

Derfor laget jeg en ny knott i går - mye høyere. Og enda en gang ble jeg fornøyd. OB-BB er igjen en happy-boy.

20180601_090544.jpg

20180601_093637.jpg

20180601_093702.jpg

20180601_091850.jpg

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Vidar.....
    Aurora....
    Det begynner å danne seg et bilde inni skallen.
    Paranoiaen begynner å bre seg.......

BB

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har amatørutgaven av Boschen, men kan ikke bruke den:)

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.819
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ikke ha negative tanker nå Vidar:) selv om det er en amatørutgave du har.
    Har ikke proff jeg heller, jeg er ingen møbelsnekker.
    Se løsninger ikke problemer unge mann:)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har amatørutgaven av Boschen, men kan ikke bruke den:)
    Har en jeg og.
    Men jeg bruker heller stikksag, for fresen støver så inn i gamperæva mye....må kjøpe støvsuger for tilkobling på denne om jeg skal bruke den mer.
    Har brukt den et par ganger og det blir veldig pene høyttaler hull, akkurat som på butikk høyttalere.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Boschen er fin-fin, den.

Før hadde jeg Elu-avhendighet, men det ble liksom ikke det samme da de brandet om greiene og eierne ble hetende B&D. Uansett, så freser disse maskinene akkurat like fint - allesammen. Det handler fr det meste om innstillingsbekvemmeligheter og måten å sette inn verktøy på. I tillegg er det jo noe som heter livslengde og anenhåndsverdi.

De store Festoolene har skralle i kjoksen. Det er isi-pisi så det holder. Resten har vel en låsesplint som trykkes inn. Enkelt det også. En Haffler jeg arvet fra bestefar og far måtte man bruke to nøkler på og det kan jeg huske skapte verktøyskiftevegringer.

Håndoverfresen er kanskje et av de råeste elektroverktøyene som fins. Nesten ikenoe disse takler met alt utstyret som fins der ute. Vidar - du får ta med maskina og komme en tur oppom så skal jeg ta jomfruturen med deg.

Holdt forresten på å kjøpe meg denne i dag:
    https://www.youtube.com/watch?v=Am29nKgPp8Q
    - men så husket jeg i siste liten på at jeg hadde en neste ubrukt Elu liggende fra gamle dager. Mye pæng spart.

BB

freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    Har heller aldri hatt en sånn greie, men vet vel ikke om jeg kan si at den har manglet noen gang...
    Har sikkert bare ikke visst hvor genial den kunne vært i enkelte tilfeller.

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.506
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Ser at du har en viss kjærlighetsaffære med Festoolsamlingen på jobben, Brynjulf. Har selv behov for ny benkesag i det lille verkstedet mitt. Etter at min Bosch GT10 Pro havarerte med ødelagt motor etter mange års drift nesten hver dag, så kjenner jeg at nå er tida inne for kvalitetsheving. Er dette ei sag du kan anbefale? Den hadde særdeles mange fine løsninger og tilleggsbord, og kunne ha funka fint på den lille plassen jeg har til rådighet...

Festool CS 70 EB.jpg

B-B-B

Medlem
    Ble medlem
    14.04.2018
    Antall liker
    4
    Jeg blir rett og slett glad når jeg ser ideene skapt og satt ut i livet her inne. ( noen ganger litt missunnelig også, men så husker jeg at seksualdriften skal være sterkere...) Gleder meg til å komme ned i "snekkerhimmelen" på LSK flata og teste funskjonen!!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hunsbedt;
    Ja, dette er en skikkelig maskin. Jeg har den selv, men bare med et forlengelsesbord i utgangen og et på høyresiden. Jeg har ikke det lange kløveanlegget, men det står definitivt på ønskelista - det samme også sleidebordet på vestre.

Det korte anlegget man oftest ser disse med, er for kort og ustabilt til tyngre jobber, men det lange er nok bedre iom at man kan låse det i begge endene (tror jeg). Jeg har hatt noen sager oppgjennom, men den jeg likte best, var DW744 med tannstenger både foran og bak. Supersmooth og stabilt. Motoren var imidlertid for dårlig og før disse ble levert med motorvern, var disse forbruksvare.

Makita sine sager synes jeg er håpløse selv om de får skryt. Mange ankepunkter, men det verste er kløyveanlegget som er superkort og gir null støtte. Merkelig måte å ødelegge noe som kunne vært virkelig bra på denne.

Festoolen starter på en fantastisk måte. Ikke allversens kraft i motoren slik man er vant til på stormaskiner, men om den overbelastes, "går den bare ned" ei stund til greiene har roet seg. Så er den klar igjen. Det hele handler egentlig om å velge rett blad. Kløving krever færre tenner og stor tannåpning - relativt aggressiv slipevinkel - tettere og litt stumpere vinkel til kapping.

Motek er svindyre på alt, men jeg har bare gode erfaringer med Dorch & Danola i DK. Kjøper derfra og sparer noen kroner selv om danskene tar godt betalt for sin valuta om dagen.

Summa summarum, så er dette (med de unntakene jeg ikke har oversikt over) en fin-fin maskin. Aluplater gir et spesielt feel i forhold til støpt plate. Det er noe man bare må venne seg til siden dette er en maskin som er uttenkt til å transporteres, noe mange ser ut til å glemme i utviklingsarbeidet. Det resonerer litt, men jeg tror ike det har noen negativ innvirkning på snittkvaliteten.

Om jeg skulle valgt en stasjonær sag, er jeg ikke sikker på at denne hadde vært førstevalget, men om den skal være med på reiser, mener jeg at dette er den suverent beste jeg har brukt. Hvis saga di skal stå i ro, hadde jeg utvilsomt valgt en sånn som denne:
    https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=104700994

- fås helt sikkert med tilleggsbord også. Og bedre på absolutt alle områder. Masse merker å velge i - pass bare på å bruke en leverandør nært deg - service kommer du til å trenge en vakker dag.

Håper dette har vært til litt hjelp.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Kjære Birger Bugge Berger;
    Vårt platoniske vennskap er en berikelse. Hadde det ikke vært for det, hadde det ikke vært det. Du er egentlig en pussig skrue - sist, vi møttes, da vi kjørte lasset ut til Asker, trodde jeg at du satt og kjedet deg i den konstante ordflommen fra oss to andre. Men så begynner du å drysse gullkorn som ut fra intet. Du er ikke dum, du!

Det er imponerende, det du får til ute i Tæruddalen. Mannen bygger et vanvittig fint håndverkssenter for ungdomsskoleelevene - med snekkerverksted, sveiseverksted, sykkelverksted og pulverlakkeringsanlegg - for å nevne noe. I tillegg til å være hockey-trener for et hovedstatslag. På tross av noe som må være trippel ADHD, håper jeg aldri at du begynner å ta medisinen du burde tatt.

Natta Gubben.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Freddie77;
    Den derre greia gjør alt.
    BB

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.506
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Om jeg skulle valgt en stasjonær sag, er jeg ikke sikker på at denne hadde vært førstevalget, men om den skal være med på reiser, mener jeg at dette er den suverent beste jeg har brukt. Hvis saga di skal stå i ro, hadde jeg utvilsomt valgt en sånn som denne:
    https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=104700994

- fås helt sikkert med tilleggsbord også. Og bedre på absolutt alle områder. Masse merker å velge i - pass bare på å bruke en leverandør nært deg - service kommer du til å trenge en vakker dag.

Håper dette har vært til litt hjelp.

BB
    Tusen takk for et lagt og utfyllende svar. Det er godt å åpne Sentralen er lørdag formiddag når slikt ligger og venter på en!
    Du har helt rett mtp behov for flyttbarhet på bordsaga fra Festool, det trenger jeg ikke i det hele tatt. Da er det mye bedre med et solid fundament og stabil plattform.

I tillegg er det ikke til å komme utenom at Festoolen er en smule dyr, selv om den har mange flotte løsninger og smarte tilleggsfunksjoner. Den Scheppach-saga skal sjekkes ut! Har ikke sett den før, så her var det en spennende nyhet for meg. I tillegg var ikke prisen avskrekkende.

Det er viktig at bordet kan utvides litt slik at litt større plater kan korrigeres/justeres og skjæres uten for mye sjonglering. Jeg bygde faktisk et tilleggsbord av nesten ei fullplate til Boschsaga når jeg hadde behov for stabilitet, så dette er viktig.

Eller har jeg hatt tre-fire forskjellige blader til Boschsaga. Jer ripper en del materialer til husbyggingen (man er jo vaktmester på eget hus, med stadige oppgraderinger og forandringer etter Sjefens ønsker), og da er det ikke fintannbladet som brukes for å si det sånn. Ellers har vi en sagbladspesialist i nabobygda som sliper opp bladene til perfekt resultat. Da blir de som regel bedre enn nye! Ikke koster det mye heller, og slik kan bladene vare ganske lenge.

Etterhvert har jeg et godt samarbeid med Trestokken AS, og deling av store plater foregår der, på veggsag og CNC. Mitt lille verksted på 24 kvadrat er rett og slett for lite til fullplatejobbing. Blir det til at jeg etterhvert setter opp ett større verksted i vår tomme låve kan jeg heller satse på fullstørrelse på benkesag. Da blir det nok plass til en fullsize CNC også. Men dette krever en del ombygging av bygget og resurser som mån i såfall må hentes inn som lån.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.295
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Mitt lille verksted på 24 kvadrat er rett og slett for lite til fullplatejobbing.
    På en liten «snickarbod» så er lengdekutting av fullstørrelse vanskelig på bordsag, siden man da trenger 2,4m på hver side av saga.

Jeg tenker i retning av ei vanlig bordsag elns til mindre ting og så bruke dykksaga med skinne til store plater.

Johan-Kr

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hunsbedt;
    Ja, Festool er dyrt - sånn er det ofte med bevegelige ting som selges i betalingsvillige miljø. Klare paralleller til eksotiske drivere sammenliknet med no-nonsence-greier som brukes ute på veien. De første er jålete til svimlende priser mens de andre selges til proffinger som lever av dette - og som som oftest kan sine saker til fingerspissene. To markeder og to grupper som vet hva som er best.

Johan-Kr;
    Plater er svært. Enda sværere blir det når lengdene tangerer tremeteren. Plater liker å lagres horisontalt - spesielt kryssfinér. Men om man har god kontroll, kan disse like godt stå. Vi har en vertikal platesag på lageret. Det fungerer überflott. Sånne sager fins i nedskrapede versjoner på Finn - der man kan påmontere den handsirkelen man måtte ha. Tar nesten ikke plass og nesten ikke ryggbelastende.
    Skinnesaga er en fantastisk oppfinnelse - skuffer aldri om man finner en praktisk løsning.

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ville Willy var innom i dag med et kobbel av Vifaer i dag - TC9FD - 48 i antallet som etter planen (og som nå er gitt halvhjertet tilslutning til av Henne når ordet "usynlig" ble brukt) skal inn i to stuehjørner på Lysnes.

20180602_163217.jpg

20180602_163244.jpg

Meeeeen, jeg kjenner på meg (sterkt) at det blir forferdelig lang tid å vente til neste sommer og kanskje neste høst, endatil før dette kan realiseres i fullskala. Etter en dag i solsteiken på baksida av huset har jeg derfor kommet opp med en plan.

En ondsinnet plan, kommer det til å vise seg. Jeg bygger likegodt noe som jeg kan leke med her i heimen inntil dengangda. Fullhøyde linjekilde helt fra gulvet helt til tak. Med viskosedempede kabinett, godt med avstiving og så pent jeg klarer å få det til. Kanskje i en fullhøyde, men kanskje i to halvhøyder. Ulempen med å dele greiene, er at da blir avstanden mellom to drivere midt på litt større enn ønskelig.

Får ta en prat med noen Guruer før jeg setter denne bestemmelsen......i alle fall, så må jeg trøkke inn så mange drivere som bare mulig i den høyden jeg har tilgjengelig.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Da er linjekildene så og si ferdige - det eneste som gjenstår, er å spikre sammen faenskapet. Tror jeg har bra kontroll over det meste nå - vet hvordan jeg skal gå fram og hvordan jeg gjør det.

Det eneste som gjenstår, er å detaljplanlegge opphengssystemet. Dette tror jeg kommer til å bestå av to kraftige gjengestenger av POM eller et eller annet plastisk som kan skrus oppover og nedover slik at greiene blir klemt mellom tak og golv.

3.jpg

2.jpg

1.jpg

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Subber har jeg, Willy, men jeg venter med diskantene inntil greiene er oppe. Er selv moderat sjepisk til uten. Kjører dette gjennom DSP, så jeg får ha is i skrotten til inntil da. På en motsatte siden, så tror jeg ikke at englestøvørene funker som de gjorde før, så jeg er ikke sikker på den absolutte opplevelsen av med eller uten. Vasser uti noen problemstillingermed enda mere stæsj. For å få uniform spredning må jeg i så fall ha sånne fra golv til himmelen.

Noen erfaringer gjort i Mjøsregionen?

BB

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn