Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    De fine midbasshorna med tilbehør du akkurat ferdigstilte da ? Fungerte det etter planen - ?

Spennende prosjekt du har vist nå også - du er jo en jævel til å bygge, men jeg savner litt oppfølging - hva blei bra og veldig bra, selvsagt ingenting dårlig !

Starta et "idiot"prosjekt bak huset selv her : JBL 4435/4350 cloner med en egen twist - må avslutte arbeidet før 1200 pga varmen og med 400 ltr+ kabinetter rimelig uhåndterlig ..!

Fortsatt trivelig og lunken dag!

Mvh per morten

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    permorten;

Jeg har kommet til den erkjennelsen at det jeg synes er morsomst, er å spikke saker. Jeg har hørt så mye musikk opp gjennom tida at jeg finner få overraskelser. Når jeg finner disse perlene, er det desto artigere å glede seg over det. Verden går videre uten min hjelp, virker det som. Å sitte og finlytte til langt på natt, som jeg ofte gjorde før, orker jeg rett og slett ikke lenger. Utvikling og formgiving og snekring derimot, det er moro, det. Og skravling.

Og så var jeg og Henne på en morrokonsert i går - på Jessheim med disse:
    https://nb-no.facebook.com/TheRealChoir/

https://www.youtube.com/watch?v=xC0HU1STMK0
    https://www.youtube.com/watch?v=8MfTywgq6g8
    https://www.youtube.com/watch?v=R8kBbAkYTTE

Deilig avslappende i nedkjølte lokaler. Et skikkelig artigkor som vi skal se 8. desember i Konserthuset. Godsaker. Voldsomt trøkk når de vil det og skikkelig piano når det var hensikten. Klokkeklare og veldig godt samsangt. Årets høydepunkt for oss, dette her.

Midbasshorna er ferdige. Hvor gode de ble, får vi først vite utpå høsten. Jeg har et par Klipsch K-402 som egentlig er klare til å fyre med 2451/Aquaplas, men jeg og Grelv satte igang med å snakke om å bygge nye mellomtonehorn. Som for ham ender opp med 4003 bakerst og jeg 2450SL og Truextent. Han tenker og jeg sager og spikrer, for å si det sånn. Selvfølgelig. Så mellombassene og Loftet får vente til da. Om du holder ut til dette skjer, er du mer enn velkommen til å stikke nesa innom. Ellers også, forresten.

I dag ble det ikke mye spikring - burde egentlig stukket nedom verkstedet og laget litt bråk. Valgte istedet å sette meg ut sammen med Henne, men måtte rømme inn og sitter nå og utformer nye lærerplaner for neste år. Ikke kaldt inne heller, så jeg får se hvor lenge jeg gidder.

BB

Sist redigert:

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.876
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Du kan selvsagt rævkjøre de med eq, men lobingen kommer du ikke unna selv om du truer med skarpladd sinte Festus-tool. Hvis du studerer målingene i "Kuze3201 Line Array", og Rob Elder "The Thin Blue Line Array Project" før og etter korreksjon får du en ide kvifor. Det er som kjent flere løsninger rundt dette. Noen setter inn en robust diskant ved lav delefrekvens 2,5 -3,5 khz), andre setter på en bånddiskant ved høy 1.ordens deling ( f,eks 8-10 khz) som "chime in"-diskant. Dvs en sparkling av dumpene. Erfaring ved Mjøskanten er at diskant frisker opp toppen som et glass kaldt øl og at det er mye vakkert å betrakte bak solbrillene nu om dagan.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Willy;
    Du er en poet, du Willy - vakre formuleringer som jeg ikke annet enn kan ta hatten av for. Skal prøve å printe ut litt sånn at Henne kan lese for meg på sengekanten. Lobing er et skremsel, men jeg trodde at når man fylte helt ut fra golv til tak, botet store deler av forbannelsen?

BB

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.876
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Forsiktig med lobingen på sengekanten nå.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.849
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er evig takknemlig for at du liker å spikke saker og ting BB:) Herlig å følge med på alle krumspringene dine, masse å lære om spikking+++:) Det fine er at det er plass til oss allle! Jeg har fokus på musikken og anlegget er kun et nødvendig onde;) Jeg er kanskje ikke audiofil, men jeg koser meg glugg når musikk og teknikk stemmer:)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Murphy deler rundåndet når han er i go'hjørnet. Men det går vel stort sett bra for oss alle, stort sett?

Vidar;
    Ble vel litt vel ekstatisk istad, men jeg står ved det. Selv om jeg har spilt musikk i hele går og hele dag - og kost meg med det. Men det blir ofte litt for mye rævsitting når man heller vil røre på skrotten. Gode nyoppdagelser dog, oftere, det savnes.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Willy;
    Nå tog eg an!
    Tenkte på Murphy's lov, dommingen meg.
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Murphy eller ikke - klarte ikke å holde meg helt må matta i dag, til en forandring. Baflene er ferdige. Jeg hadde tenkt å lage boksene i eikefinért MDF, men jeg tror jeg går for bjørk naturell denne gangen. Har litt 18mm liggende som er gunstig, ikke minst på lommeboka.

At målepinner må til om man skal jobbe nøyaktig, har jeg messet i mange år om. For en gangs skyld gjør jeg det selv
    20180604_121423.jpg

Nyverktøyet får kjørt seg - visste egentlig ikke hvor kjekt det var før jeg fikk det selv. Et must
    20180604_122706.jpg

Oppmerking av styreull
    20180604_123441.jpg

Som jeg sa, så fungerer jiggen som faen - ikke én eneste overraskelse underveis
    20180604_151544.jpg

Hullet var så trangt at det nesten gjorde vondt
    20180604_162322.jpg

Onkel Willy blir litt lykkeligere nå - endelig får avkommene puste
    20180604_162323.jpg

Fordel og den bedre bakdel
    20180604_162444.jpg

Innihelvete mye lettere nå enn istad
    20180604_162453.jpg

Får håpe disse spiller høyt nok
    20180604_162619.jpg

BB

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.099
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hvor høye blir disse når de er ferdige tror du?

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    permorten;

Jeg har kommet til den erkjennelsen at det jeg synes er morsomst, er å spikke saker. Jeg har hørt så mye musikk opp gjennom tida at jeg finner få overraskelser. Når jeg finner disse perlene, er det desto artigere å glede seg over det. Verden går videre uten min hjelp, virker det som. Å sitte og finlytte til langt på natt, som jeg ofte gjorde før, orker jeg rett og slett ikke lenger. Utvikling og formgiving og snekring derimot, det er moro, det. Og skravling.

Og så var jeg og Henne på en morrokonsert i går - på Jessheim med disse:
    https://nb-no.facebook.com/TheRealChoir/

https://www.youtube.com/watch?v=xC0HU1STMK0
    https://www.youtube.com/watch?v=8MfTywgq6g8
    https://www.youtube.com/watch?v=R8kBbAkYTTE

Deilig avslappende i nedkjølte lokaler. Et skikkelig artigkor som vi skal se 8. desember i Konserthuset. Godsaker. Voldsomt trøkk når de vil det og skikkelig piano når det var hensikten. Klokkeklare og veldig godt samsangt. Årets høydepunkt for oss, dette her.

Midbasshorna er ferdige. Hvor gode de ble, får vi først vite utpå høsten. Jeg har et par Klipsch K-402 som egentlig er klare til å fyre med 2451/Aquaplas, men jeg og Grelv satte igang med å snakke om å bygge nye mellomtonehorn. Som for ham ender opp med 4003 bakerst og jeg 2450SL og Truextent. Han tenker og jeg sager og spikrer, for å si det sånn. Selvfølgelig. Så mellombassene og Loftet får vente til da. Om du holder ut til dette skjer, er du mer enn velkommen til å stikke nesa innom. Ellers også, forresten.

I dag ble det ikke mye spikring - burde egentlig stukket nedom verkstedet og laget litt bråk. Valgte istedet å sette meg ut sammen med Henne, men måtte rømme inn og sitter nå og utformer nye lærerplaner for neste år. Ikke kaldt inne heller, så jeg får se hvor lenge jeg gidder.

BB
    Jeg skal forsøke å holde ut , selv om dette hørtes veldig spennende ut. Ikke så veldig interessant mht egne prosjekter akkurat nå, men dere er en veldig bra kombo, og det er kjempemorsomt med slik kreativitet og kunnskap som dere viser.

Enig i det med live opptreden, det er noe annet en reprodusert musikk - vi har vel rom for begge :)

mvh pm

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    permorten;
    Har ingenting imot musikk på boks. Akkurat motsatt. Bare så forbannet vanskelig å finne noe som setter seg skikkelig. Er det bra for meg, spiller det ingen rolle hvordan det presenteres. Men live er jo artigst.

Bergfinn;
    Jeg tror ikke, jeg vet - 2247 mm.

BB

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.876
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Happy!! Demp skapelig nå da, husk " kua" ( allerede høytsvevende ku på elementet, dvs ikke for trang bås).

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Som sagt - den løse kanonen på dekk er løs.
    Espen ønsket seg fire liter per driver, men jeg greide å grine meg ned til én puslete. Jeg er advart og må definitivt kjøre DSP og subbene som allerede er i drift.

Dette skal videre oppover til neste år, og da bygger jeg på slik at kassene stemmer bedre. Kanskje tom med sånne fine labyrinter som du og Insel er så kjent for.

Etter forrige posting ble det litt venting på Henne, så da fikk jeg skjært til sider og ender. Bakvegg og noen innvendige skiller gjenstår.

20180604_181604.jpg

Kjenner at det gjør litt vondt å vite at bitene bare ligger der og venter på et-par kjærlige hender. Kjenner også at om Henne blir like opptatt med skriverier noen øyeblikk til, sklir Spøkelseskladden umerkelig ut døra og ned til det Allerhelligste. Spiren er sådd.....

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    permorten;
    Har du vist fram JBL 4435/4350-klonene - hvor?
    BB

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Driver å knipser litt underveis, legger det ut når det nærmer seg noe, blir lett litt stress å legge ut live synes jeg.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    PM;
    Vi venter - hvem av dem er det du kopierer - kanskje er det en blanding?
    BB

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Ja - en miks - en slags moderne utgave, med tydelige Jbl kjenntegn. Synes gamle 4350 er tøffe og hadde en del deler liggende som gjorde det interessant, dette er jo et idiot/moro prosjekt og bygges kun for kos !

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Gårsdagens umenneskelige slit resulterte i dette. Nå er limet tørt og etter at baflene har fått litt sortfarge, kan jeg legge inn de tre skilleveggene og begynne monteringsforberedelsene for elementene.

20180605_085609.jpg

Et feilskjær med saga måtte fylles i først. Verdens flotteste høvel er fremdeles verdens flotteste

20180605_093143.jpg

20180605_100411.jpg

Svertede frontplater

20180605_112654.jpg

BB

Glemte et bilde....

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.099
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Steike, svarte...så tøft.
    Og disse skal spille på Lysnes?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ikke så mye som blir synlig av disse der oppe. Alt blir skjult inni veggene. Kun gitrene i hjørnene vil vitne om noe. Det blir sikkert et annet bygge når jeg tenker meg om.

Men ikke si det til Henne - det er nemlig mitt alibi for å gjøre denne øvelsen nå!

Takk, forresten, for vene ord.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Beinløsning er testet ut - dette ble litt i pusleste laget.

20180605_172943.jpg

20180605_173455.jpg

Nytt forsøk i mårra.

BB

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kan ikke du begynne å ta medisinene dine igjen:cool:
    Vi stakkars jævler med normalt middelaldrende energi nivå og kun tommeltotter blir helt svette og grønne av misunnelse

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.876
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    2 dager.... elementene har ligget i bua snart 2 år.... Eventuelle skivebremser har rustet vekk på Senja-ja-ja.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ikke snilt sagt av en grinepung jeg trodde var min venn.... Fins det et eller annet en hjulbeint suttjukk norlenning kan gjøre for å få tilbake den godslige, godmodige og joviale islendingen? Jeg er litt rådvill nå.

Det verste, er at noen synes å like at en som allerede ligger nede, blir sparket!

Fasettprosjektet var ganske så deilig å kose seg med og har gitt mersmak. Det kommer en basskasse med samme utsjånad og så skal et-par kasser nordover til noen stammefrender. Så er det slutt for denne gang. Men jeg tar mye feil om prosjektet ikke dukker som elevoppgave til neste år i organiserte former.

Mersmaken gir seg utslag i at jeg har lyst til å leke videre med noen design som jeg mener er klassikere. Noen av disse er enkle og straight forward mens andre igjen, krever mye leting og tenking.

Et design som jeg vil putte i den enkle sekken, er en variant av Aquariusen til JBL. Den "vanlige" er supersexy i seg selv, men gir ikke rom for et direktestrålt design. Denne varianter gjør derimot det

JBL Aqarius.PNG

Tiltalende design. Fete bredbandere eller coaxer fins det en del og jeg tror denne har et utseende som vil passe en sånn toppbestykning. LROYene til Seas er det umulig å gå rundt, så en tilnærming med en enstaka eller en forovervendt og to side- eller bakovervendte slaver, alle plassert helt nederst er alternativer. Dette vil forandre utseendet dramatisk. Kanskje så dramatisk at det hele blir en parodi, men uten disse blir oppsettet for lite morsomt for store gutter.

Enda mer ikonisk (fremdeles mine egne referanser) er Gale sin GS401A. Denne byr på svære utfordringer for en som ikke kan metall eller har metallkontakter. Endene må være krommet og man må ha det rare og sikkert bedritne stativet. Har en liten jobb foran meg her, skjønner jeg, men denne kan bestykkes treveis med doble basser. Egnede elementer er allerede i hus. Metallprylarna blir problemet her, som sagt, så dette får vente litt - en karmell å suge på fram til pensjonstilværelsen?

Gale GS401.PNG

JBL L100 Century er også en av de våte drømmene fra tidlig ungdom. Leste den lille, rare boka fra importøren hundrevis av ganger fra perm til perm. Her har jeg alle driverne som trengs. Eller hadde, rettere sagt. Bassene trodde jeg var i havn, men han som skulle pushe disse til meg, kunne ikke levere likevel. Skumfronter koster en dullion i forhold til hva de koster å framstille, men er et must. Original bestykning er viktig for meg her, men tipper at et nysmidd filter aldri blir galt. Må ha.

JBL L100 Century.jpg

- og sånn går no dagan.....

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ja, Willy
    - måtte bare! Igen rust å spore så langt.

Skal si disse tårna har skapt bøljer i skolemiljøet. De låg på benken ei stund, men når de ble høyreiste, kom smila og latteren. Angsten under dette skinnet kom også, for plutselig rant det meg i hu at Henne kanskje ikke var klar over høyden. Bredden og dybden er eksemplarisk, men høyden er jo ekstrem for en oppholdsstue. La inn noen små tilvenningsdrypp og spilte en smule overrasket selv i et forsøk på å forberede Henne på det som er på vei. Vet ikke om dette har særlig langtidsvirkning, for det kommer til å komme reaksjoner. Reaksjoner kommer definitivt......

BB

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.876
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Dersom veto og totalforbud blir tema kan du alltid selge dem til puben med matchende navn i Thereses gate 51, 0354 Oslo.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.859
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Huh... de tar nå like mye golvplass, om de er en halv meter høy - eller to-og-en-halv..... pleier være mitt argument.... :)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Willy;
    Geir, som eier puben, er et ungdomsbekjentskap fra Finnsnestraktene. Bra navn - skulle ønske noen ville hadde limt det på meg da. Hadde vært fint å hatt en sånt renomé - ikke sant, Willy?

Oppbrukt, Aurora. Oppbrukt.

BB

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.818
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Bare et spm fra en kødd på Skjetten. Hvorfor har du ikke lagt de tett i tett?
    Ikke sikkert det har så veldig stor betydning, men guruen fra Fettsund mener det er lurest.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Rein og pur misunnelse min kjære OB
    Drevet frem av minst like ren og pur beundring.
    Jeg har sagt det før og gjentar det gjerne, du er en gudebenådet håndverksmann og formgiver.
    Dagen kommer snart at jeg kommer krypende og trygler om din assistanse. Driver å ruger på noe ser du.

H

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.849
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Kan du ikke montere samme kamera som du har på Senja så vi kan følge med minutt for minutt?;)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Osten;
    Hadde jeg hatt seks cm til, hadde det blitt 27 i høyden i stedet for de 24 jeg måtte nøye meg med nå. Cc er nå 92,4 mm mot 83,8 jeg kunne hatt. 26 er det antallet jeg kunne ha oppnådd kliss inntil og som jeg tegnet først - før det rant meg i hu at kunne være et dårlig tall - og som jeg fikk bekreftet. 198,8 mm lavere hadde hele greia blitt om jeg hadde gått tettitett. Jeg vurderte det derfor dithen at jeg ville spre dritten så mye som mulig og heller la det kile litt i magan inntil jeg får hørt dette.

Om du er der, Thomas, er du nå invitert på banen - driti meg ut eller ikke driti meg ut - det er opp til deg. Jeg toer mine hender.

Vidar;
    Tror ikke du ville ønsket å fått svidd fast de bildene på retinaen din.

Habic;
    Bare jeg får sitte inntil deg, gjør jeg alt.

BB

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du skal få sitte så tett intil meg at det vil slå gnister:cool:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Vi får ha på oss matchende akrylgensre og gni hverandre oppå skallene. Ha pul-verapparatet klart, for det går ikke mange minutter før sofan' er i fyr.

BB

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn