Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• stingsilda

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Antall liker
    1.302
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    2
    Beklager !!!

Den er grei :)
    Skal prøve å huske det ja.

Blir nok ny tur nordover til sommeren regner jeg med.

Forøvrig var det en kjempetur i fjor med knall vær..

Ikke for å "besudle" tråden din her, men litt reklame for Senja :)

Segla-4.PNG

Segla-6.PNG

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    6.656
    Akkurat det samme ble jeg fortalt. Skal bli artig å høre disse jobbe.

Besudle ivei, du, Sting. Bare fint å bli minnet på om Segla. Har hørt at det er blitt ganske folksomt i løypa på det heftigste.

BB

stingsilda

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Antall liker
    1.302
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    2
    Til Snickers-Is
    Kan love deg at det er bratt ja :)

Hvis man ser nøye etter så ser man folk på tur opp eller ned oppe i bratta..

segla-bratt.PNG

vel 600 høydemeter på ca 2 km....
    Skal være så ærlig at jeg blei sliten på turen opp :rolleyes:

Sist redigert:

stingsilda

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Antall liker
    1.302
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat det samme ble jeg fortalt. Skal bli artig å høre disse jobbe.

Besudle ivei, du, Sting. Bare fint å bli minnet på om Segla. Har hørt at det er blitt ganske folksomt i løypa på det heftigste.

BB
    Ja var endel som gikk den løypa.

Terrenget var ganske så slitt så er kanskje blitt vel populært dette.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    6.656
    Men det føltes godt oppå platået. Fantastisk rundsikt. Sommeren -21 blir betraktelig roligere, og da står mange, mange turer på blokka. Høyt og lavt.

Har en 26' plastsjark som får ny motor på forsommeren. Om ikke i år, så er mangedagsturer rundt øya et mål som henger høyt. Lavt er også bra, bare det er blekkstilla.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    6.656
    Snickers;
    Tungt om faen, vått som tørt. Men belønninga venter på toppen. Bla mange artige reaksjoner fra turister m/høydeskrekk. Sjokoladen og kaffen og utsikta er dog den beste. Og neddoverturen - alltid et hødepunkt for en som ikke er alt for overivrig som geit. Ikke rare hoh på dette fjellet - kun litt over 600m, men det merkes når man starter på null.

Silda;
    Tillater meg å legge ut et bilde som er stært fra en vennefamilie som var på midnattstur på Segla. Egentlig så misunner jeg dem akkuret denne opplevelen noe sånn inni et eller annet.

IMG_5168.jpg

Mer fjell...
    Torkil heter den nye go'ingen i familien. Tanta og onkelen hannes påspanderte guttongen to søndager og malte dette bildet på det kommende gutterommet. Håper og tror at dette gir mange undrende og oppdagerske øyeblikk. Vakkert i allefall, for en flyglad bestefar.

Torkilvegg.JPG

BB

stingsilda

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Antall liker
    1.302
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    2
    Den midnattsol turen må jo ha vært ganske så spesiell.
    Med tåka som ligger som et lokk nedi der.
    Fantastisk bilde :)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    6.656
    Ukas lediggang har ikke ført med seg så mye å vise fram.

Har brukt en del av den på å nærme meg ferdiggjøring av Bænkefræsarn som het Pinnebordfresen før. Navnet ble feil etter hvert som idéene la seg utenpå hverandre og bruksområdene utvidet. Litt gjenstår ennå, men endene begynner å møte hverandre. Stort prosjekt på et lite fotavtrykk. 395x395 lusne millimeter utgjør hovedarbeidsflaten, men likevel skal denne maskinen tilby fem forskjellige funksjoner pluss noen av- og påtillegg som forlengelse av bordplater samt avsugning i to forskjellige ender.

Rundingsfræsarn fra lang tid tilbake, og en greie jeg har lært å like supergodt, har innebygget mikrojustering. Denne har vært litt lodden – litt treg og med for stor dødgang. I Rev2 har jeg innført to kulelager samt 8mm gjengeskrue der det var 6mm før. Bedre system definitivt, men jeg er spent på om jeg har fått det helt som jeg vil i førsteforsøket av andreforsøket. Om ikke, har jeg et tredjeforsøk, som egentlig er andreforsøk av andreforsøket, foran meg.

L100-Vannabiene har fått sine terminaler. Kompisen, med en helt annen tilnærming, fikk også sine.

20210309_083802.jpg 20210309_092002.jpg

Inni kassene har trompetfottårnene blitt laget og fastgjort. Vi lager de samme beina som L100 leveres med i dag. Disse får antakelig henge med det neste paret av akkurat de samme som kommer til å komme med blå fronter. Lengdeavstivere er også kommet på plass. Mellom disse kommer et lag med asfaltmasse og et lag til – kryssfinér denne gangen. Det tror jeg tar dræpen på veggflagring. Topplata får også din løsning med dobbeltvegg og dempemasse innimellom.

20210311_100635.jpg 20210311_100646.jpg

Og så gikk jeg endelig på en skikkelig smell. Foto denne gangen. Trodde jeg var ferdig med dette nå, men kjente at det begynte å rykke litt i lemmene og måtte gå noen runder med egenterapi før jeg fant medusinen. Har levd i ammetåka noen år nå, og hatt m a n g e kamaersystem som jeg aldri har funnet meg hjemme i. SLR-karriæren startet i Båtsfjord tidlig på syttitallet. Feskearbeid og med grei tilgang til arbeidstimer og god lønningspose for en femtenåring. Med en Nikkormat Ftn bodde i jakkelomma i flere år og som som til slutt havnet hos Terje i Gratangen, en skolekamerat fra hine hårde. Denne ble etterfulgt av Olympus XA, Nikon FE2, Canon F1, Nikon F3HP, etpar Nikoner til som føltes som bare plast. Og til slutt tre Lumixer. To av de siste lever godt ennå, og de beholder jeg som fest- og fjellturskameraer – ingen gir mer valuta tilbake enn disse til dette og om gubben triller nedover ei steinur, er ikke verdien av disse så svær at det tar oppmerksomheta vekk fra den forulykkede. Det er viktig at familien ikke settes overfor et valg der fotografiapparatet blir viktigere enn familiens overhode. Klokka tikker, og jeg ser at denne linkinga blir utriveligere og utriveligere……

Nikkormat Ftn.JPG

Aldri har jeg vel egentlig vært særlig fornøyd med fotolivet etter at det analoge 36x24-formatet ble borte i dimman. Men nå gjør jeg et forsøk på å ta det tilbake. Opprettholer selvsagt det digitale – noe annet ville vært selvmord. Analogi i dag og med mine muligheter og innsatsvilje, hadde vært helt tullete. Men jeg tar tilbake 36x24 der 50mm er 50mm og er ferdigsnakka.

Denne uka grein jeg derfor av meg selv til meg selv en ny Nikon. Z 6II med Nikkor Z 24-70 f/2,8 S ble det. Pluss et blitz-system fra Godox – V1 med tigger. Summa summarum er dette antakelig langt, langt forbi overkill for mitt vedkommende, men jeg har funnet nok unnskyldninger til at omgivelsene forhåpentligvis ikke legger meg i lenker.

20210313_010138.jpg 20210313_010201.jpg 20210313_010505_001.jpg

BB

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    2.797
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ser frem i mot fantastiske bilder av dine nye kreasjoner 😁

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    6.656
    Takk Vidar, for vene ord. Men det er neppe noen ny Ansel Adams i emming her. Som alltid, så er det stasen man kler på seg som skaper mannen - myself inkludert. Vakre kvinner, vakre viner, vakre biler, vakre verktøy, vakre møbler, vakker elektronikkinnpakking og vakre kameraer - etpar av disse har jeg klart å pakke meg inn i, men jeg venter fremdeles på at lynet skal slå ned akkurat her.

BB

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    2.797
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Du ble jo høy og mørk for noen år siden etter et fall fra en stige :ROFLMAO:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    6.656
    Jepp, Vidar.
    Nettokrympen er nå sju cm mot ti som det var på sitt svatreste. Beste kiropraktortime, det svalestupet fra en vaklevoren kongebalkong.

Høydaren er imidlertid 42m friluftssvev med dobbelt Araber pluss en ny 6-7m-stoppesprett før motorsykkelturen var over. Reiste meg opp etterpå og gikk litt før jeg ramla over, da også.

På tide med en skallesjekk hos deg? Er det noen forskningsmidler å hente i et "Prosjekt OB-BB" ?

OB-BB

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    4.900
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nokså utrolig hva enkelte finner på for å vise seg fram..... :cool: Nuvel... løkka er som kjent større enn forstanden, og bra er det. Utrolig hva man egentlig har sluppet unna med opp i gjennom åra...

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    2.797
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, Vidar.
    Nettokrympen er nå sju cm mot ti som det var på sitt svatreste. Beste kiropraktortime, det svalestupet fra en vaklevoren kongebalkong.

Høydaren er imidlertid 42m friluftssvev med dobbelt Araber pluss en ny 6-7m-stoppesprett før motorsykkelturen var over. Reiste meg opp etterpå og gikk litt før jeg ramla over, da også.

På tide med en skallesjekk hos deg? Er det noen forskningsmidler å hente i et "Prosjekt OB-BB" ?

OB-BB
    Heldigvis for deg er du alt for stor til å kunne være med på min forsøk :ROFLMAO: Mine kandidater veier rundt 20g:)

Uttern

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Antall liker
    230
    Torget vurderinger
    1
    Nokså utrolig hva enkelte finner på for å vise seg fram..... :cool: Nuvel... løkka er som kjent større enn forstanden, og bra er det. Utrolig hva man egentlig har sluppet unna med opp i gjennom åra...
    Noen i brødreflokken var no litt mere forsiktig da, må nevnes ;-)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    6.656
    Ole, Dole og Doffen - hvem er hvem?
    Håper jeg treffer dere en vakker dag.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    6.656
    Helgerapport

Rudigfræseran - den lille og den store - hadde bruk for en liten oppdatering. Fininnstillinga hadde en lægg som gjorde at man mistet litt oversikt i fininnstillingsprosessen. Så pass utrivelig at det måtte gjøres noe med. Dette, i tillegg til å forbedre ergonomien førte til en ganske så ny utforming. Det nye designet fungerer overmåte godt, og har meg den fine go´følelsen jeg var på jakt etter.

20210318_090110.jpg 20210318_090126.jpg 20210319_130610.jpg 20210319_130710.jpg 20210318_091147.jpg

Kameraet ble i løpet av uka komplett og jeg har fått prøvd det litt under ulike forhold. Drita artig med et fett og lyssterkt zoom-objektiv, ei grei CCD-brikke og kapabel prossesering. Selv i dunkel kosebelysning ble bildene av lillegutten svært så akseptable. Med en ISO på godtogvel 50000 skal man likevel ikke satse på de store forstørrelsene om ikke korning er en ønsket effekt. Utrolig artig likevel, og spesielt artig at eldstegutten fikk lyst på speilrefleks. Lite aner han om hvor mye et sånt oppsett svir på pongen om man labber blind inn i denne verdenen.

20210318_171756.jpg 20210318_171835.jpg 20210318_171933.jpg

Ei grind foran trappa på Gjerdrum står for tur, så selv om jeg venter på av/på-bryter til Bænkefræsarn, så tok jeg tak i den ene av funksjonene til denne lille go´klompen. Pinnefræsarn får bli første mann ut. Litt kiling i magan, men det var bare å hoppe i det.

20210319_132215.jpg 20210319_132224.jpg 20210319_132338.jpg 20210319_132401.jpg 20210319_132407.jpg 20210319_132624.jpg 20210319_132627.jpg 20210319_132635.jpg 20210319_132653.jpg 20210319_141420.jpg 20210319_141439.jpg 20210319_141613.jpg

To diametre ble testet ut i dag – 12mm og 15mm. En lang eikeluring på 2,4m med ø15mm og to av hver – eik og bjørk – på ø12mm gir meg et håp om at jeg er på rett vei. Litt modifikasjon bare, med en lengre inngang, så tror jeg at vi er der.

Har også lagt ut en liten snutt som viser hvordan den fungerte:

https://youtu.be/QxGTLy_SUuY

BB

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn