Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.594
    Torget vurderinger
    23
    Veldig illustrativt innlegg, ja :rolleyes:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Såg det nå.
    Er på vei til middag og forestilling.
    Når Høvdingen er syk, blir også HFS syk.
    Må ta det senere.
    BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Da er bildene inne.
    Hvilke kasser vil du ha, Leif?
    BB

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.622
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    med vin takk :cool:
    men jeg beundrer dine snekker ferdigheter...du er helt rå
    mvh
    Leif

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Takk Leif - du er en tanke over gjennomsnittet tøylesløs, du også.
    De gærne ha're godt.
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Fikk lagt på førstestrøket med maling, slipt det litt og ettersparklet slurv.

Basselementet Supravox 135 LB har en stusselig basket, så den skal bakmonteres mens Raalen går inn forfra.

Listene som vises her, er halvparten av de som baflen skal festes til - dette gjør det mye enklere å feste basselementet.
    Forfra kommer seks unbrako-skruer til å synes - ville ha dette med som et designelement. I tillegg er trelistene trukket tre mm ut for å skape en skyggefuge mellom baffel og resten av kassen. Baflene er gjort 5 mm smalere og lavere enn kassene- også det for å skape litt dynamikk.

28.jpg

29.jpg

Baflene er heltre og er finért med masurbjørk. Vi får se hvordan dette blir sammen med gråfargen på kassene....

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Venter litt på Henne innimellom og da er det greit å ha litt smågodt gående – startet derfor på baflene til de to småkassene i ettermiddag. I går ettermiddag la jeg bitene finérpressa med masurbjørk på den ene og eikefiner på den andre sida.

29A.jpg

Første operasjon er å trimme vekk overflødig tre – det går fint med en skarp knekkbladkniv

30.jpg

Begge platene ferdigtrimmet

31.jpg

Sorry for slett hvitbalabnse, men her påføres likevel lim på en kant

33.jpg

Forlimt og tørket finér legges oppå kanten

34.jpg

Strykejernsliming – inkludert handa til en bleik og stutt-tjukk nordlending

35.jpg

Ferdig kantlimte bafler

36.jpg

Bakside av kasse – ikke ferdig overflatebehandlet ennå

37.jpg

DS forfra – har gjort en endring med innfestingen av elementene – de blir festet fra forsiden men kommer til å dekkes med en stofframme. Diskantene får spille ufortrødent.

38.jpg

BB

mekaniac

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Du skal ha skryt for en herlig tråd OB-BB:cool:
    Herlig handtverk ,likanes humor og god smak som gjør dette til en av de trådene jeg jevnlig følger på dette forumet.
    Hiv i høvvet (skål).

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    mekaniac;
    Takk for vene ord og sov godt når du har tømt glasset.
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.594
    Torget vurderinger
    23
    Bra fremdrift her ser jeg! Men hva er ståa med forsterkere? Stille en stund der nå.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.275
    Vil si at dette er minst en Meget+ i sløyd.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sluks;
    Alle delene er på plass og RekeoghvitvinsOdd står og tripper men men jeg har ikke fått ut fingern.

Stoa er den at Odd er en pirk og vil at sakene han kniper si hand i, skal se skikkelig ut. Du har sett han - alltid nyfrisert og nypresset og pen i tøyet og da vi holdt på med MkII-chassiet, såg jeg at gjeipen kom fram da han måtte strekke ledninger lenger enn han mente det var nødvendig.

Denne gangen blir alt perfekt (MkIII) - noen symboler skal på plass på baksiden før monteringen starter - det er altså en folieskjæring jeg venter på nå.

Dette er altså stoa - i løpet av uka håper jeg å lande bitene hos Odd.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hei sveis77 - takk for oppmerksomhet.
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.594
    Torget vurderinger
    23
    Sluks;
    Alle delene er på plass og RekeoghvitvinsOdd står og tripper men men jeg har ikke fått ut fingern.

Stoa er den at Odd er en pirk og vil at sakene han kniper si hand i, skal se skikkelig ut. Du har sett han - alltid nyfrisert og nypresset og pen i tøyet og da vi holdt på med MkII-chassiet, såg jeg at gjeipen kom fram da han måtte strekke ledninger lenger enn han mente det var nødvendig.

Denne gangen blir alt perfekt (MkIII) - noen symboler skal på plass på baksiden før monteringen starter - det er altså en folieskjæring jeg venter på nå.

Dette er altså stoa - i løpet av uka håper jeg å lande bitene hos Odd.

BB
    Jamen så flott! Da er det snart på tide at vi griser ned stua til Pirken med nevnte reker & hvitvin! Altfor strigla kåk... særlig i forhold til beliggenheten der i slummen ;)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sluk;
    Tror vi må ta et inititativ selv - vi sporer opp tre tanter på Høybråten, drar innom Kiwien og kjøper med noen Clausthaler til deg som kjører samt ei eske reker, programmerer GPS-en på Bygdø og fester til ørle morgen.
    Har vi en plan?
    BB

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    2.951
    Sted
    Portugal
    Er vel ikke riktig tid for reker og hvitvin, bedre med en diger biff foran peisen.
    Dropp Kiwi å ta med en kasse rødvin fra Polet. Det blir vel passe mengde for 3 godt voksne.
    Med tanke på stua, hadde det selvfølgelig vært bedre og hatt dere på brygga hvor jeg kunne spyle dagen etter.
    Er ikke så kjent på Høybråten så jeg vet ikke hva man finner der?

Dere finner en dag.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Odd;
    Det høres ut som en plan - vi må bare finne en annen plan for å spyle Sluket ut av skyvedøra i stedet for ned av kaia som du hadde forutsett.

Tror imidlertid flisegulvet ditt forverrer situasjonen litt.
    Sluket, som jeg, er blitt litt utflytende med åra, så det kan hende at han blir liggede fast som en sånn dosuger.
    Vi får ha en planke klar til å vippe han opp litt slik at det kommer litt luft under lekamen slik at vi kan skyve han ut.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Lange kvelder og overvirrete Huruming er kostbart og et par horn endte opp i morgentimene med å skifte eier.
    To virrete sjeler er en dårlig kombo.

I dag fikk jeg halsbandet rundt nakken og tauet ut på møbelbutikk. Henne dro kortet, og vips, så var jeg og Loftet to sofaer rikere.
    But there is no free lunch, as noen andre villfarne her inne elsker å poengtere.....

Aberet kommer i form av en hentydning om at rommet nærme himmelen pluss soverommet skal beises.

Det som kommer nå, Gutter, er en håndbok i hvordan man styrer skuta dit man fortjener. Her trengs ingen drivhus, nei. Ikke no' surrogati eller substitutter heller - det handler rett og slett om å ha et minimum av goodlook og persuasjon. Nå skal dere høre;

Rommet må riktignok males og gulvet slipes, lutes og lakkeres - det er nedsiden og jeg vet at jeg gikk i fetta her.

Men - nå er tillatelse gitt til at kneveggene forsterkes og tjueentommerne kommer ubemerket dit. Kaffekroken rives og erstattes av rack. Ny, fortykket vindusvegg med lasert rupanelvegg kommer opp, takbelysning endres, men mest av alt - skjult ledningsframføring fra Kaffekroken til vindusvegg kan trekkes.

Merkelig hvordan alt kan ordne seg for snille gutter - under kafébesøket over fargekartene klarte jeg faen meg også å snakke inn et par 200-horn med 288-drivere også - slå den!

Både firkant- og J-horna får nå sine erstattere - og alt dette før jul.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Kjeder du deg eller har du mista spisepinnene dine?
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.594
    Torget vurderinger
    23
    Kom nettopp hjem og oppdaget sjikanen i tråden din :mad:

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Lange kvelder og overvirrete Huruming er kostbart og et par horn endte opp i morgentimene med å skifte eier.
    To virrete sjeler er en dårlig kombo.

I dag fikk jeg halsbandet rundt nakken og tauet ut på møbelbutikk. Henne dro kortet, og vips, så var jeg og Loftet to sofaer rikere.
    But there is no free lunch, as noen andre villfarne her inne elsker å poengtere.....

Aberet kommer i form av en hentydning om at rommet nærme himmelen pluss soverommet skal beises.

Det som kommer nå, Gutter, er en håndbok i hvordan man styrer skuta dit man fortjener. Her trengs ingen drivhus, nei. Ikke no' surrogati eller substitutter heller - det handler rett og slett om å ha et minimum av goodlook og persuasjon. Nå skal dere høre;

Rommet må riktignok males og gulvet slipes, lutes og lakkeres - det er nedsiden og jeg vet at jeg gikk i fetta her.

Men - nå er tillatelse gitt til at kneveggene forsterkes og tjueentommerne kommer ubemerket dit. Kaffekroken rives og erstattes av rack. Ny, fortykket vindusvegg med lasert rupanelvegg kommer opp, takbelysning endres, men mest av alt - skjult ledningsframføring fra Kaffekroken til vindusvegg kan trekkes.

Merkelig hvordan alt kan ordne seg for snille gutter - under kafébesøket over fargekartene klarte jeg faen meg også å snakke inn et par 200-horn med 288-drivere også - slå den!

Både firkant- og J-horna får nå sine erstattere - og alt dette før jul.

BB
    Flott å høre at du mestrer forhandlingens kunst, det handler vel om å gi litt, for etterpå å ta MYE , selv synes jeg bestandig jeg har kommet godt ut , men finner altfor ofte ut at det er selvbedrag, jeg har gått i fella - igjen ..

Jeg leser at du planerer å bytte ut firkanthorna , 2360 ? mulig jmlc 200 er en oppgradering og kansje et skritt ut til siden iogmed de to har forskjellig spredningsmønster. Men bytte ut j-horna ? jeg skulle vært og hørt , men trodde de var en slags endløsung i akkurat sitt arbeidsområde , du må komme med litt mer info , mulig du har begrunnet det i et tidligere innlegg - ble litt spent her på hva du tenker !

mvh per morten

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    permorten;
    Forhandlingskunst er stor kunst - det handler om å time framstøtene i akkurat passende mengder. For lite, så kommer man ingensteds - for mye, så går det rett i dass.
    Det aller beste er visstnok å så et frø som man støtter i ene eller andre retningen mens det spirer. Men det er for de balleløse, og det er vel ikke helt oss- eller?

Horna, ja.
    J-horna, deres minimale fotavtrykk tatt i betraktning, tror jeg rett og slett er vanskelig å overgå. De har et vanvittig skyv i mellombassen og jeg kan ikke fornemme noen egenklang i det hele tatt. GPA 515 passer perfekt - nesten ikke utslag i det hele tatt, men det rasler likevel i hela kroppen når det smeller til. Jeg kommer nok til å beholde elementet om resten går ut av døra.

J-horna er som bildene viser, ikke sluttført helt, men jeg kommer til å selge disse til selvkost etterhvert sammen med JBL 2360/2446 og Babycheeksa i toppen. Kassene er 90% ferdige og er nesten klar for maling. Uhyre kompakte saker og ikke så verst formmessig.

39.jpg

40.jpg

Er egentlig spent på hva de nye horna kommer til å bidra med. De er forholdsvis lange og har relativ agressiv kompresjon.
    Er mao redd for en viss farging - får håpe at konstruktøren vet hva han har syslet med og at jeg med "forflatingen" ikke har ødelagt noe. Men disse kommer også til å skyve noe forjævlig.

2360/2446 er sprøe å sitte midt imellom - det er som å ha på seg verdens største hørlurar - og med en vanvittig detaljeringsgrad og attakk.
    Dette mellomtoneoppsettet er imidlertid krevende i den forstand at det krever at man vet hva men er ute etter.

Greiene blir nok stående litt til, så om du vil ta deg en tur en ettermiddag, er det bare å komme.

BB

Sist redigert:

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Vi er to fine typer BB. Pælmer ut det som virkelig funker i heimen for å vingle videre.
    J-horna var juvelen i anlegget ditt og de gjorde heftig inntrykk på loftet. Skulle gjerne parret de med 200t, og pakket de i snippsekken når jeg reiser i vesterled, men etter å ha utarbeidet noen kost/nytte matriser falt valget på CMCD og OSWG.
    Compact Lux er nødvendig frem til jeg vet hva som er av tilgjengelig veggplass, men så lenge en ikke frykter traktering av hammer og sag er ingenting endelig, og alle dører åpne. Det er jo så sabla gøy!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    JoHoo;
    Ja, vi er vel begge noen kunnskapsløse idioter på måleogveie-veien i den forstand at vi ikke har gitt oss tid til å lære det skikkelig ennå.
    Du er ennå ung og når nok fram dit etterhvert - du er jo allerede på vei dit så om du makter å legge Snorresagaen litt vekk, er du der før vi aner ordet av det. Selv har jeg alliert meg med en luring på Jessheim med en merkelig dialekt og sammen skal vi ta meg med ned i dypet.

Jeg har den største foten min i sponhelvetet og litjfoten i lydverdenen og det preger meg. Men jeg trives med det - blir ellevill inni meg over alt det nye jeg hører som jeg liker. Men lukter jeg fersk spon og turtall over 4500 inni hodet mitt, er det vanskelig å konse om finlytting.

Når angeren over egne valg blir for stor og du får J-hornnoia, får du sende en flaskepost, så kommer jeg og Lettmatros Sluk roende i skøyta mi til nordspissen af Islandurdur.

BB

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    permorten;
    Forhandlingskunst er stor kunst - det handler om å time framstøtene i akkurat passende mengder. For lite, så kommer man ingensteds - for mye, så går det rett i dass.
    Det aller beste er visstnok å så et frø som man støtter i ene eller andre retningen mens det spirer. Men det er for de balleløse, og det er vel ikke helt oss- eller?

Horna, ja.
    J-horna, deres minimale fotavtrykk tatt i betraktning, tror jeg rett og slett er vanskelig å overgå. De har et vanvittig skyv i mellombassen og jeg kan ikke fornemme noen egenklang i det hele tatt. GPA 515 passer perfekt - nesten ikke utslag i det hele tatt, men det rasler likevel i hela kroppen når det smeller til. Jeg kommer nok til å beholde elementet om resten går ut av døra.

J-horna er som bildene viser, ikke sluttført helt, men jeg kommer til å selge disse til selvkost etterhvert sammen med JBL 2360/2446 og Babycheeksa i toppen. Kassene er 90% ferdige og er nesten klar for maling. Uhyre kompakte saker og ikke så verst formmessig.

Vis vedlegget 288117

Vis vedlegget 288118

Er egentlig spent på hva de nye horna kommer til å bidra med. De er forholdsvis lange og har relativ agressiv kompresjon.
    Er mao redd for en viss farging - får håpe at konstruktøren vet hva han har syslet med og at jeg med "forflatingen" ikke har ødelagt noe. Men disse kommer også til å skyve noe forjævlig.

2360/2446 er sprøe å sitte midt imellom - det er som å ha på seg verdens største hørlurar - og med en vanvittig detaljeringsgrad og attakk.
    Dette mellomtoneoppsettet er imidlertid krevende i den forstand at det krever at man vet hva men er ute etter.

Greiene blir nok stående litt til, så om du vil ta deg en tur en ettermiddag, er det bare å komme.

BB
    Skal ta kontakt, vedr. besøk, er i innspurten med noe støpearbeid her så hver dag med varmegrader må benyttes.

Blir interessant å se hva du synes , lenger horn og mer kompresjon kan sikkert slå begge veier , personlig tror jeg vanskelighetsgraden stiger , men med riktig oppstilling er det stor sjanse for at du får betalt for den ekstra innsatsen.
    Det at du prøver noe eget og ikke løper opptråkka stier skal du ha ros for , mere ditt eget prosjekt og mer interessant for oss andre å lese i etterkant.

mvh per morten

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    JoHoo;
    En helt vanlig dag på jobben - flau vind fra babord lens.
    Kan se ut fra vinkelen på båten som at både jeg og Sluk har funnet det tryggest å være framme i motorrommet - i spissen på høyre side.
    Men omtrent slik kommer det nok til å se ut når to onk'lie sjøulker fletter sjøbein!
    BB

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    760
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    JoHoo;
    En helt vanlig dag på jobben - flau vind fra babord lens.
    Kan se ut fra vinkelen på båten som at både jeg og Sluk har funnet det tryggest å være framme i motorrommet - i spissen på høyre side.
    Men omtrent slik kommer det nok til å se ut når to onk'lie sjøulker fletter sjøbein!
    BB

Onk'lie sjøulker som sier høyre side om bord???

Men trearbeid - det kan du!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Onk'lie sjøulker må først lære seg flo og fjære og lære seg hvordan man mater krabbene.
    BB

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Ikke noe liten rigg det der! Spennende saker!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn