Etter en dags pleie av jævelsk værkanes lårmuskler og skodde avsluttet vi besøket på den sjukt fine øya på Gammelvetten, et fjell bare to-tre kilometer fra heimen men som aldri før likevel aldri har vært plaget av meg.
En fin liten kjøretur først og så en rolig spasertur oppover til toppen. En times gange, stort sett i lavvokst lauvskog koster det. Lauvmakken har fått herje fritt i sommer, så skogen på Senja er mange plasser skikkelig plaget av dette monsteret. Noen plasser nesten helt avspist, andre nesten fargeløs.
Fem eller sju kirkesogn (spiller egentlig ingen rolle) kan sees fra dette lille fjellet - Målselvfjellan, Dyrøya og Andøya inkludert
- her er fjellet sett fra heimplassen
En god del fargeløse ble også bildene, for det ble liksom aldri helt klare dager disse åtte dagene. Litt regn og litt skyer men aldri helt sylskarp luft.
Skulle gjerne ha hatt et skylight- eller polafilter å stappe frampå linsa for å ta vekk vanndråpene men med nykameraet som ble kjøpt sørpå i begynnelsen av ferien og hurtigsendt oppover av dattera har ikke disse mulighetene.
Dette er mitt første ikke-Nikon-kamera og jeg måtte svelge denne pilla fordi jeg ikke fant et tilsvarende i katalogen deres denne gangen.
Jeg hadde lyst på noe superkompakt til å ha i beltet, god brennvidde og en del moderne funksjoner og så hadde jeg i tillegg lyst på en hyggelig pris. Denne luringen har 30x optisk zoom pluss litt digiboosting for den som måtte ønske det. Zoomen blir relativt kraftig (fra moderat vidvinkel til 720 mm om man omsetter den til 24x36-formatet) og bildestabilisering - kanskje ikke så overvettes jippi, men om man ennå digger det opprinnelige analoge formatet, er dette helt utrolig. Speilteler het de ofte på den tida og de kom ikke med zoom - blenderreguleringa skjedde med innstikksfilter i forskjellige gråvalører - verden har mao tatt et lite steg videre her.
Når man først skulle ha et retrogadget, hadde jeg helst tenkt meg et med blankt oppe, nede og framme slik det skal være men det var desverre tomt for det i hyllene den gang da.
BB