Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Emo;
    Klarer godt å spille noen dager uten Diracen om du vil teste. Egentlig er det ingen vits i å prøve ut. Du sender den aldri ut av døra om den først er kommet innafor - om du ikke da er klar for Audiolense, som gir deg et hav av flere muligheter. Dirac finnes også i mykversjon, så om du har en PC i nærheten, er det mye billigere.
    Men kom og hent, du, når du vil.

    BB
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.287
    Antall liker
    6.608
    Har ikke muligeten (per nå) til å kjøre via windowsbasert avspilling, så Audiolense blir en mye lenger vei å gå. I kombo med GS tror jeg likevel det blir riktig løsning for mitt system, men greit å få muligheten til å teste.

    Var egentlig ment som en spøk å låne, men om sjansen byr seg sier jeg selvsagt ikke nei! Gratis Solidworks-kurs i bytte? ;)

    Sender du meg en PM med litt info om når den evt. kan avhentes?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Atle;
    Skal begynne å legge gebisset i glasset på nattbordet og kjøpe susp hos pilletrilleren.
    Starter med det. Og så framskynder jeg julebadinga et-par måneder slik at øra også et tunet inn.
    Gleder meg til å lage fjertebobler i stampen. Spennende om de kommer opp foran eller om de sniker seg oppetter ryggen.
    Godt det også, men men da går man glipp av fumene.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Fra dagens seanse - skal se om jeg får til å youtube live-camming

    1.jpg


    BB
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Resonert mht resonans. Jeg har selvsagt ikke noe reelt å komme med.
    Men, er tross alt ikke redd for at dere ler.
    Tror jeg burde sende en tegning. Jeg prøver fordet.
    Bass. I stedet for løs kobling mellom bass element og vegg. Heller ville eksperimentert med å koble vegg vekk fra rom. Gummi anker (som f. Eks brukes til eksos oppheng på 928gts) 2*4" som rammer inn bass hjørnet. Gummi lag , og så kommer ramme som inneholder lille veggen med bass oppe på gummi hylser, eller gummi matter. Tett med silikon. Voila. Flytende (ish) vegg.
    Tror tegning er best. Drudler noe til deg i morgen.
    A
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    ArildD;
    Tipper sjansene for å introdusere en relativt stooor og fin resonator er relativt store om dempningen i veggen ikke er tipp-topp med en hel løsvegg. Uansett så har jeg ikke disse opsjonene - veggen er relativt nybygd og relativt statisk.

    I det frekvensområdet bassene jobber, er stivhet det aller viktigste - viktigere enn dempning, faktisk. Veggen er blitt relativt stiv med sine 75 mm hellimt og tettskrudd. Jeg trodde lenge at det å låse elementet så godt som mulig til baffelen var veien å gå. Så ikke er det. Så mykt som mulig er min religion etterhvert.
    Men det er bare de mest innbitte troende som kan koste på seg å følge skriften til punkt og prikke, så det kan hende jeg kommer krypende og ber om nåde.

    Ta vare på oppphengene, du, og overlevér de til meg neste uke. Om vi gjentar dette 20.000 ganger har jeg nok til å skru sammen min egen GTS.

    BB
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Thrust me. Jeg vet ikke hva jeg Preiker om.
    Vi får ta en runde rundt dette til neste uke.
    Er slapp på teologi, dog har jeg litt teori jeg vil dele. Om ikke annet. Så (det viktigste) lærer jeg hva som er veien å gå :)
    Arild
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.146
    Antall liker
    3.904
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Med det fantastiske maskineriet du har tilgjengelig, kan du ikke bare frese hele hornet i en diger jafs, istedenfor å frese ut puslespillbrikker?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Emo;
    Det er bare å komme - du får den på dagen, bare si ifra. Er hjemme stort sett.
    Kanskje Atle kan melde seg på her - hva var det som gikk galt da du lånteboksen - det var noe du ikke hadde?
    Enlighten us.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Litt progresjon å melde.......

    Det nye loftssystemet - tre fjerdedeler av JBL 2220-mellombassene er plukket ned fra trærne - three down, one still to go

    1240.jpg



    To stykk JBL 2251 til et nært forestående mellomtoneprosjekt er også i huset - feteste kjøleribbene på en mellomtone jeg har sett

    1241.jpg


    1242.jpg



    To stykk BMS 4538 med Seos til som skal inn i toppene sammen med JBL 2118 over skråkassene med Eighteen 15 i et helpassivt system

    1243.jpg


    BB
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Hei HR O Bass.

    Et rart spørsmål på morran. Jeg ser etter et alternativ til mine to kasser med to stk peerlees 10"
    Tenker på noe som kan passe i en kasse på 40-55 liter. 12" helst. Kan nok strekke meg til 15"
    Både lukket og portet er aktuelt. Eller er det utopisk å tro at man får bass med bare to kasser.. Hehe. ?
    HVA ville du ha benyttet av element til den virkelig gode dyp bassen fra Familien JBL.
    Bruker i såfall en Hypex ds8 i hver kasse.

    AD
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.989
    Antall liker
    13.429
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    du kan kjøre en 15 i ELF,slik som BagEnd gjør med sine 18, men det krever masse eq og forsterkereffekt
    Rod Elliot selger et kort for å bygge en sk.ELF integrator
    sjekk nettsidene hans så finner du info der
    jeg kjørte 2245 i en kasse, som knapt huset elementet, og det funket bra, selv om 2245 egentlig ikke tåler nok effekt til å kjøre på denne måten
    mvh
    Leif
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Emo;
    Ja, men den videoen var bare en vi hastekastet ut av ermet - itteno' seriøst, kun et forsøk på ha det moro.
    Men det kommer - dét og Yuichis som jeg lagde manuelt for et halvt år siden.
    De svære Iwataene er småfine - ikke?
    Hvis jeg får de til i tre, skal vi kjøre et par i ren alu eller som en kombo med alu i leppene og tre i sidene - eller motsatt om taksameteret tar helt av?
    BB
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.287
    Antall liker
    6.608
    Alu hadde vært yberboss, men det koster så hinsides mye mer enn treverk. Finnish er også vanskeligere. Kunne ønsket meg en Iwata-mellomtone i størrelse som matcher midbass, sortlakkert treverk....
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Emus;
    Dette store hornet er 878 mm bredt, 354 høyt og litt over 600 dypt pluss driver.
    Da er det bare å skalere inn midbassene!
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Iaffall dette

    Iwata 4.jpg


    BB
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.989
    Antall liker
    13.429
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    etter våre eksperimenter er vel kanskje ikke Iwata den mest nøytrale profilen
    Runes test er å holde hornet opp mot øret; om lyden høres annerledes ut gjennom hornet enn direkte til øret, farger det lyden og tilfører en egenklang
    like enkel test som den er genial imo
    ikke mange profiler som består den testen, men noen er det.....
    mvh
    Leif
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.287
    Antall liker
    6.608
    For lite repeterbart og målbart, imo. Jeg tror uansett JMLC er smoothere, men man kan muligens hente inn positive sider lavere stack og bedre integrering av diskant\midbass, spesielt ved elektrisk, bratt deling en god oktav over fysisk avrulling.
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    du kan kjøre en 15 i ELF,slik som BagEnd gjør med sine 18, men det krever masse eq og forsterkereffekt
    Rod Elliot selger et kort for å bygge en sk.ELF integrator
    sjekk nettsidene hans så finner du info der
    jeg kjørte 2245 i en kasse, som knapt huset elementet, og det funket bra, selv om 2245 egentlig ikke tåler nok effekt til å kjøre på denne måten
    mvh
    Leif
    Skal sjekke ut dette. Har et par Hypex ds 8. Greit med opmf i de.
    God ide med Elf. Skal gjøre litt research der.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Leif/Emo;
    Uansett, så fins det vel neppe noen mer forførende former enn Iwata - usannsynlig vakre linjer. Jeg er blitt klar over at spredningskarateristikken er til dels utidig i disse, så låter de forjævlig, er det jo nesten et vinterbrensel i et par av disse. Ikke sikkert at førstekjøringa blir i heltre men en runde i svartor eller bjørk burde ikke være så langt unna. Vakkert kan det i allefullefall bli.

    ArildD;
    Du må ikke spørre meg om sånt - kunnskap er langt utenfor min rekkevidde - godt at Leif tar ansvar.

    BB
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.438
    Antall liker
    3.328
    Jeg har hørt et meget bra anlegg med Iwatahorn både i mellomtone og diskant.
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Tull og tøys hr Ob. Dette er vel pensum i diy linja? ;)
    Det er helt klart tilstede en stor andel av diy mennesker med enorm erfaring innom her.
    Jeg får starte jakten på jbl 15" som leverer spl og lave Hz. Beklager nok en gang at jeg snylter råd i din tråd.
    AD
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    ArildD;
    Det er ikke noe som heter snylting - jeg har lært en masse og fått opp øynene for minst like mye takket være dette forumet. For meg har Hifisentralen gitt meg utallige timer med storkos, irritasjon og læring.

    I tillegg til at jeg ikke kan nok om dette og langtfra kan argumentere for det ene eller andre, er dette grunner til at jeg ikke legger meg frampå med gode råd. Alt for mange har jeg sett, gjør det - neste uansett hva det skal være. Jeg skal kortest mulig fortelle deg litt om to produsenter som representerer to forskjellige retninger - hvilket du går for, er din haupine.

    Null peiling på JBL, men det er det en masse av her inne - garantert den produsenten som har bidratt til den begeistringen vi som har fått smake på stor lyd, føler. Eighteen Sound har jeg derimot snart brukt et berg av og. Beyma må jo også være en annan kandidat. AE er jo kjent og det fins en masse andre.

    Her er en link til Eighteen sine bassider
    Ferritt: Ferrite woofer - Low Frequency transducers
    Neodymium: http://www.eighteensound.it/PRODUCTS/Products/CatID/8/Low_frequency_Neodymium_speaker__Transducers

    Thomas (Thohaug) har født en bassløsnig basert på en attentommer som jeg holder på å bygge til skolen. Du kan jo snakke med ham og knebe ham om tillatelse til å bruke beregningene hans - tror ikke det koster deg skjorta. Det ligger noen bilder og tegning, tror jeg, av disse lenger fram i tråden. Disse er konstruert på en sånn måte at de kombinerer to systemer jeg ikke lenger husker hva kaltes og skal lade fett nedover og antakelig gi nok og vel som det nedover. Kassa er ca seks desimeter alle veier.

    Royene til Seas er også et vanvittig godt basselement etter sigende. Tredve til førti liter i lukket kasse er hva disse krever for å gi bra pulver nedover. Langslagsbasser.

    Lykke til på reisen - men reis ikke langt, for vi sees til uka.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Spesielt til Emo:
    Sammenstilling av to aktuelle trehorn

    1244.jpg


    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Ja da, slow - nå er det i orden - minst andre gangen jeg sliter med dette.

    Tro jeg vet om en enslig 4000 - tror det en en som er uønsket eller gjenglemt?
    B-gjengbrillene skal på i kveld.

    Men modde disse - hva gjør du da - bytte om den røde polen med en blå?

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    LMC;
    Jepp, der er det - vanvittig vakkert - var det halsen som ble problemet?
    Synd at det beamer - flink han derre Bakken.
    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn