Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• W

WayAhead

Gjest
    I fall en er innom skoleverket her:

Norske gutter har ingenting i vanlige skoler å gjøre. Total waste of resources. Snakker om å ødelegge forskertrang og kunnskapskapital.

janghell

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Antall liker
    337
    Torget vurderinger
    11
    Freddie77;
    Ikke lang, men tynn. It's not the thickness it kommer an on but the fart.

hifiguru;
    Ligger og lurer på en 3D-printer - vet bare ikke hvor mye vi kommer til å spøtte inn. Kommer plutselig.

janghell;
    Er alt for glad i jobben til å driste meg innpå noe sånt. Butikk i butikken er ikke særlig populært i pedagogiske kretser.

BB
    Skjønner det. Er det noen måte å få bestillt slike bakplater?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    janghell;
    Jeg har laget kabinettene i 6mm akryl. Bakplatene er laget av 2x3mm. Hvitt ytterst som jeg har lakket sort og svidd gjennom slik at det hvite kom til syne igjen.
    Om du kan bruke noe sånt, kan jeg lage det for deg fritt og franko. Hvis vi snakker metall, kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Ikke laser for det. Har du nøyaktige tegninger?
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Da er Bailey-Høvvelprosjektet avsluttet for denne gang - slettsåler - åtte i tallet - Stanley No 3, 4, 4 1/2, 5, 5 1/2, 6, 7 og en Record No 8 er ført inn i katalogen..
    Et lite make-over-løp gjenstår. En tann pluss klaff gjenstår til den store Recorden. Pluss de korrugerte, men det får komme når jeg gidder - er relativt mett nå.

33.jpg

34.jpg

35.jpg

36.jpg

BB

Sist redigert:

Northman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Antall liker
    97
    Flott prosjekt!

Jeg kryper til korset og kjøper Lie Nilsen eller Veritas høvler når snekkerboden min er ferdig.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.589
    Torget vurderinger
    23
    Får mark når jeg ser stående høvler....:( Faderen (Snekker Sluk) grisedengte meg de gangen jeg glemte å legge de ned...

Regner med at en framifrå håndtverker og verktøynarkoman som OB har løftet skjæret på utstillingsmodellene, men dog..

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Aurora;
    Grusomt dyrt, men grusomt deilig. Kilometertykke tenner og null vibrasjon. Lie-Nielsen er stort sett kopier av Sweetheartene til Stanley - sterkt forbedret, mens Veritas tør tenke helt nytt.

Sluk;
    Tennene er dratt godt inn - vil ikke ødelegge eggen med en gang. Her med tanna skyvd helt ut. Slipt med 8000-grit.

P1060146.jpg

Vi har diskutert dette før, og jeg vet at det gjør vondt, men en fagmann bør kunne sette høvelen fra seg i vater eller vel så det. Det handler bare om å vite at man gjør det og hvor man gjør det. Det som bekymrer med mer, er at jeg har en uvane med å dra høvelen tilbake uten å løfte den litt. Det sliter, tror jeg, mer på tanna enn noe annet. Trener nå på å løfte den bittelitt i bakkant på retur og samtidig beholde kontrollen når den skal forover igjen. Ordtaket med å lære bikkja ser ut til å stemme.....

Gran, eller rettere sagt, grankvist er fy-fy. Høveldödare nr 1. Husk det.

Jeg vet om en bedrift der de har en liten kloss som er merket "ØL". Hvis noen glemmer å legge høvelen, er det førstemann til å sette klossen opp høvelen til den uheldige. Han skylder da kjappfoten en øl første fredag. Grei ordning.

Uansett, så handler det om hvordan man behandler verktøyet overall - men jeg lærer også bort at høvelen skal ligge og alle gjør det ganske kjapt - ellers vanker det dyng.

BB

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.589
    Torget vurderinger
    23
    Husk at du ikke er noen vårkylling lenger... m.a.o. frem TIL glemselen.... og da er det lett å glemme å legge ned høvelen nåe en samtidig poserer med de på høykant!
    Høvler og kvinnfolk skal legges ned! Da blir det enklere å høvle over...:cool:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ikke helt forutsigbar du. Iblant ser jeg det komme, men denne gangen tok du meg på senga.
    Herrens veier er uransakelige.
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.589
    Torget vurderinger
    23
    Åpenbart at #5182 og 83 er mer aktuelt enn noen gang!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Satan - dette trenger jeg tid til å finne fram til.
    Hva er det med deg - noe fotografisk inni slukskallen?
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.589
    Torget vurderinger
    23
    :D:D Smiger funker - du får rabatt på terapien!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sluk;
    Smiger funker her også - vennligst gjengjeld!
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.589
    Torget vurderinger
    23
    Har jo smigret som faen lenger oppe! Du hæstkuk du..... Kan smigre litt mer da... du lager jo så fantastisk gode vafler og ikke minst ertersuppe :rolleyes:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Da blir det faen meg alvor - kan ikke utsette dette lenger hvor mye jeg enn vil.....
    Skal bare en tur oppom Senja med en ny bruktdoning som skal stå der oppe slik at vi slipper leiebi eller kjøre 325 mil hver gang.
    Når Henne og jeg kommer ned igjen blir det ertesuppe/flatulenspartay. Til uka?

Øyeblikkssnap derfra akkurat nå

Senja 20171101.jpg

BB

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.565
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Lækkert akkurat nå, - men sydvesten e nok på tur, så da blir det saker utendørs....

Forresten - en tidligere kollega hadde et uttrykk.... " Olga - di hæstkuka..!"

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.589
    Torget vurderinger
    23
    Til uka er bankers!

Det stedet der ånder av fred & ro... nesten som en slags ladestasjon for mennesker. Meget fornuftig investering i rekreasjon, også for generasjoner. De er heldige som har en så drivanes kar til far :)

Isen har ikke lagt seg ser jeg, så da bader du vel enda? :D Jaså, du kjøpte deg ut av LandRover knipa ja.. Fornuftig.

En god klem og litt trakassering til Henne!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Landisen gjenfødes!
    Love and kisses herfra.
    Østerdalen, Trondheim, Hamarøya og Senja neste.
    24 timers hyggemaraton.

BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.589
    Torget vurderinger
    23
    Kjør for all del pent nå da, og kos dere!

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.183
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Durer du forbi Narvik, så er det bare å plinge på for å få fyllt opp med kaffe. Trengs det noe mat i systemet, så må nesten det foregå på ettermiddag/kveld...

Send PM for å få talatutnummer

Johan-Kr

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    En gang Konge, alltid konge!

For oss som skjønner oss litt på termoplaster og det som verre er, så har jeg gjæret absolutt alle hjørnene i disse kabinettene. Det gir en helt annen etterbehandling av hjørner enn den metoden vi lærte av Den Største Drittsekken som vi begge levde under et visst åk av til han ble dumpa.

Bortsett fra at oppdelingen før sammenliming er enklere på måten dere gjør det, gir dette helt andre muligheter mtp etterarbeide og sluttfinish. Verdt en vurdering hos dere? Jeg har noen tanker jeg gjerne deler hvis sluttresultatet teller mer enn prodkostnadene.

Nå venter vi bare på at du legger ut kinorommet ditt slik at det skjer noe GDS her inne og ikke bare BS og RP.

BB
    Dett er et HiFi forum vettu BB, så det er nok stutt med interesse for kino. Og så har jeg ikke helt abdisert på akrylsiden. Her er sokkelen til en vegghengt platespillerhylle:

20171031_134305_zpsfrrzev3c.jpg

Noen timers sliping må til.

20171031_150101_zpsgpgy7q9y.jpg

20171031_150112_001_zpsbp2nsmum.jpg

20171101_101655_zpsssuuspgi.jpg

20171101_102646_zpsfzfynvsb.jpg

20171101_102706_zpsoqmwiihp.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.589
    Torget vurderinger
    23
    SATAN for en finish!

SlukApprobert.

Sist redigert:

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.791
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig arbeid:) Det der ble neppe en billig platespillerhylle? Har hørt rykter fra gutta på verkstedet på jobben hva tykke PMMA emner koster.
    Selv om ikke alle her har interesse for snurrerundtlyd, har vel de fleste glede av å se et skikkelig lydrom. Hvis du holder samme standard hele veien (det tror jeg du gjør) er det definitivt noe vi vil se:)

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.565
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ouch... Fugly!!!
    Grunngjeve spørsmål, Sclalars - jeg har en acryl platetalerken som er ute av senter. Det er enkelt nok å rette opp, men polering etterpå..
    Har du polert bare med papir og evt polercompound? Kjenner godt til flammepolering, men har liksom ikke lyst til at tallerkenen er det første jeg prøver på... :)

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Ouch... Fugly!!!
    Grunngjeve spørsmål, Sclalars - jeg har en acryl platetalerken som er ute av senter. Det er enkelt nok å rette opp, men polering etterpå..
    Har du polert bare med papir og evt polercompound? Kjenner godt til flammepolering, men har liksom ikke lyst til at tallerkenen er det første jeg prøver på... :)
    Hei!
    Jeg ville ikke brukt flammepolering på akryl som er tykkere enn at man kan føre flammen over 1 gang. Er man nødt til å føre flammen over flere ganger,har det veldig lett for å bli skjoldet. Det er litt jobb å slipe, men jeg synes det gir det beste resultatet. Litt an på hvor dårlig overflaten er, så må man velge korning etter dette. Jeg bruker stort sett alle korninger suksesivt fra 120 til 1000 før jeg begynner med slipepasta på tøyrondell. Ikke press rondellen mot flata for hardt, for da får du "appelsinhud" i akrylen pga at den smelter. Dette er en vanlig feil fordi man vil "rushe" og bli fort ferdig. Det ender bare med at man må slipe på nytt.

Mvh
    Lars

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Nå begynner jeg å like deg, Lars.
    Plukk opp tråden din igjen og legg ut saker du jobber med daglig og også kinorommet og tankene bak det. Vet at dette appellerer til mange av oss!
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Teknikken med kryssliping oppover i korning er også interessant. Og høyst relevant.
    Bilder er en selvfølge.
    Ut av skapet med deg, Akrylkongen.
    BB

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.178
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Hvis dette bare var sokkelen, lurer jeg fælt på hvordan RESTEN ser ut!! :)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sclascla;
    En real klomp, det derre, Lars.
    Støpt akryl i flere lag og tokomponent lim?
    Hvordan har du tenkt å fortøye faenskapet til veggen?

Du som holder på med kino nå - jeg ville kanskje ha følt meg fristet til å la bling-klompen gå igjen i lampetter og lys også hvis jeg hadde vært deg? Hvit opaque med lys bakom? Eller klart på hver side av en hvit opaque skive. Fremdeles i støpt akryl og tokomponent,
    HÆ?

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Når ikke helt opp til denne karen - er bare trebarnsfar. Vet ikke om noen private som kunne bedre statistikken heller....

BB

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.589
    Torget vurderinger
    23
    HER er skikkelig ved legg;

vedlegg.jpg