Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Enig med siste taler - det er rett og slett dårlig gjort, HEL!

Men det skumleste med alt, synes jeg, er at folk eterhvert begynner å diagnostisere undertegnede vel i overkant treffsikkert
    - og helt i samstemmighet med sammes oppfatning.

BB

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.791
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal være helt stille;)
    Enig med siste taler - det er rett og slett dårlig gjort, HEL!

Men det skumleste med alt, synes jeg, er at folk eterhvert begynner å diagnostisere undertegnede vel i overkant treffsikkert
    - og helt i samstemmighet med sammes oppfatning.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Vidar;
    Bra du ikke har samme tilbøyeligheter til å illustrere som annet fantepakk her inne.
    Med din bakgrunn pluss sånn billedlig fortellervilje, kunne dette blitt riktig kleint for meg.
    Sju segl, Vidar, sju segl!
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sluk;
    Ingen navn nevnt - tenkte at dette var så lite gjenkjennelig at det fikk passere, men den gang ei.....
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Litt øyegodt fra verkstedet et sted nært Lillestrøm

Så spisse vinkler (<45 grader) er alltid et problem, og spesielt når det skal lages noen stykker - mye slit å lage for hånd. Spesialjigg ble grublet ut i løpet av natta - og den virket helt pang.

1.jpg

Tette sammenføyninger ble det denne gangen - lite etterarbeide og null komma niks sparkling

2.jpg

Four in a row - hele stasen stablet oppå hinannen - blir litt antrert og føler indre lykke

3.jpg

Første grunningsstrøk påsprutet og lagt til tørk i vennlige omgivelser

4.jpg

En gammel-gammel enakset overfres - nydelig hullmaskin til baflene

5.jpg

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Merkelige saker - prøver ein gong te'.
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Prøver på nytt.........

Gammeljævelens verk

6.jpg

DS

7.jpg

Bare å vrenge og vri og en runde med kulelagerfres og så har vi fire hull

8.jpg

Perfekt hvitubalansering - blått er grått

9.jpg

Sånn - nå får vi se om det virker.

BB

JCP

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Får litt sløydsalassosiasjoner av det verkstedet ditt :)
    Arbeidet er i alle fall til ståkarakter og vel så det, - som vanlig :D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.622
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    er det en slags smitte nord for Oslo:
    masse nye prosjekter og ingen realiseres? :rolleyes: :cool:

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    2.928
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det blir vel snart kommunenavn skifte ifra "korset" til "Hornet", må da snart være ett i hver husstand der oppe

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ser det er flere som etterlyser Dirac-en. Var så sliten gammel mann da jeg kom hjem i går at jeg bare fikk i meg ei halv blodpølse og en Paralgin F før jeg sank hen i teve-titting sammen med minstegutten. Sesong tre Lillyhammer... tja.....

Leif;
    Hvis du har noen å foreslå, så er jeg takknemmelig - er dritflink på å bestille (rødt magebelte) men nok ikke like flink på oppløpssida. Til orientering så er tolvtommerne betalt og venter på produksjonsdato og Postmann Pat.

Som sagt, Vegard - det er de gamleste bukkene som har de hardeste horna. Skedsmohornet.... ikke dumt navn - kred til deg.
    Aldri for mange horn - Senja skal berikes etterhvert.

Har en liten pause nå - holder på med de siste innvendige stroka i Skedsmohorna nå. Mens jeg venter på tørka, så skal det bores KLOMUTTERhull i fire bafler og så det bores litt for flere KLOMUTTER i sidene på horna for å etablere festepunkter for rektanglet som skal holde baflene. Og så skal hulrommet i veggene få en sprut PU-skum for å dempe mulige resonanser.

BB

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.622
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    skum hjelper neppe på de frekvensene imo
    mvh
    Leif

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Hva slags grunning bruker du OB-BB?

Holder på med et horn selv og forarbeidet hos meg er nok vesentlig dårligere enn ditt, så blir en del sparkling/filler og pussing før grunning.

Tråden din er helt super med tanke på tips til tre-arbeid og finish foresten!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Leif;
    Tror skum hjelper bare man ikke peiser på så mye at det kollapser.
    Fordelen med skummet er at det limer seg virkelig godt til platene slik at de to paralelle platene adopterer en del av hverandres egenskaper samtidig som at skummet vil absorbere en god del av egenresonansen. Tenker også å bruke samme framgangsmåte i de horisontale flatene og kanskje tom gå ned til 16 mm platetykkelse. Vi får se - knoketesten får avgjøre.

Fredrik;
    Takk for vene ord.
    Bruker ikke grunning men vurderer å prøve å finne en "tørr" gugge som er lettslipt. Problemet med vannbaserte gugger, er at de skaper litt fiberreisning - en omgang med en våt svamp, en god tørk og lettlabbet sliping før maling vil framprovosere reisningen slik at dette er unnagjort når det er tur for maling.

BB

Sist redigert:
    D

Dåbbel J

Gjest
    Igjen så er det ingen gratis lunsj idag heller, veldig deilig og jobbe med vannbasert, lukter lite og er lett og gjøre rent.
    Men som du sier er det greit og fukte og slipe, dog så skal enn hvis det er snakk om MDF, være veeeldig påpasselig med håndlaget.
    IKKE slipe bort hinnen som er der med voks.

2 komponent er og blir det aller beste, men med mer hessel angående maskebruk og rengjøring.
    Har et lakkverksted her inærheten som jeg tror jeg skal avlegge et besøk snart.... btw.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Tokomponent er det beste i den forstand at den er den mest slitesterke lakken nesten momentant.

Vannbasert har derimot alle de andre fordelene en kan komme på - tørker fort, lettvint rengjøring, lettilgjengelig i små kvanta, tidlig slipeklart - pluss, pluss, pluss. Når man i tillegg legger et toppskikt eller to med vannbasert klarlakk, har man etter fjorten dagers tid i praksis samme slitestyrke som tokomponent. Litt forsiktig bruk og handtering denne tida så er man over kneika.

Men jeg kan skjønne deg, Dåbbel - du er en instantmann som liker at når det først skal smelle, så skal det smelle skikkelig - man kødder ikke med en hardcore vestfolding. Det jeg er redd for, er at du tusker med Nescafe når ingen riktig kan se hva du gjør...

BB

freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    Ser ikke bildene i siste innlegg OBBB... Invalid står det (bildene, altså :D )

D

Dåbbel J

Gjest
    Vannmalig er ikke like hard/herdet etter min mening som 2 komponent, selv etter lang tid, men jeg vet at det blir bedre og bedre - så det er vel en viss sjanse :cool:
    Og så er det jo så mye deilig herder til 2komponent da.... mye og leke seg med. spess på fredager ....
    Er vel snart et tidspørsmål for hvor lenge det er at enn har 2komponent lakk og... blir vel forbudt som alt annet som er gøy :rolleyes:

Den kaffemaskinen jeg har er bare til pynt, kverna oxo...... og de 4 forskjellige størrelsene jeg har av mokkakanner... pynt rett og slett :cool:
    Neskaffe har jo alt... enn trenger ikke mer enn det.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Den ellers så upåklagelige Sentralen driter på meg om dagen men jeg gir oss ikke.
    Slettet innlegget over og prøver på nytt.

Baflene er klare for montering

12.jpg

Line-up med ferdiglakkerte vertikale vegger til ettertørk

13.jpg

Skummede, resonansfrie hulrom

14.jpg

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Du er en Fjomp, Dåbbel.
    Det hornet i tråden du linket til stod ved siden annet horn (det med papirhornet til Inlow på toppen) - dette;

15.JPG

- dette hornet (det forferdelig lille, asså) - under det runde, er det samme som jeg bygger.....
    Dette ble kleint - i Dåbbelt forstand - stusselig, kan man trygt si.

BB

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.593
    Torget vurderinger
    23
    FAEN - nå må dere holde opp med opptrekkingen av OB!! Fjæra er på bristepunktet allerede!

Sist redigert:
    D

Dåbbel J

Gjest
    Ta deg en Lammershoek*, synk ned i stolen og få din bedre halvdel til og sette på noe beroligende musikk for deg......... :rolleyes:

* nytes med litt god ost :cool:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sluk, Dåbbel;
    To gode råd på en gang - nesten Kinderegg
    Det ble angtekå og pongfri og ei flaske Alta Corte på meg og Henne i kveld.

Sitter her og føler meg romslig og raus og kjenner at helgeroa tar tak i sjela.

Håper du er rundt det verste stresset nå, Sluk, og at vi kan sette oss ned og lyge litt mer il hverandre snart.

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Et-par hvileskjær er tilbakelagt - kroppen begynner å lystre og angsten for at haue ikke skal dette av, avtar også suksessivt.

Nå triller skuta videre og i dag har jeg fått laget de åtte horisontale innerveggene i tutene.

Autokødden er til stor hjelp når man skal finne de rette vinklene og de rette måla. Variasjoner blir det alltid i sånne bespoke-prosjekt - like så i dette. Delene hver for seg er forholdsvis dønn like (tilnærmet 100% - har tatt meg god tid denne gangen og kost meg hele tida), men det er noen små avvik som det må justeres for og det skjer best ved å lage og tilpasse en prøve.

Når modellen er ferdig, er det bare å gyve på med rotterompa for å lage emner som skal kopieres på den eldgamle enakseren.

Rotterompedelene

16.jpg

Den Eldgamle i arbeide - igjen
    Dette er en nyttig faen som nekter å legge inn årene - deilig bråkete, vulgær og skremmende

17.jpg

Ferdigfreste deler som skal kantvinkles litt

18.jpg

Disse delene skal så finéres og lakkes før de skal giftes med de grå veggene.
    Så skal ytterveggene oppe og nede grovskjæres og limes fast i resten.

Kommer tilbake med noen mulige tresorter som skal brukes innvendig i hornet og ramme rundt baflene.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Spørsmål:

Er det noen som vet om noen rundt i Skedsmoområdet som er god til å sveise firkant alurør 100x5 mm?
    OB-BB stiller med eksakt tilkappede deler og fixtur og tar seg om ønskelig av sliping av sveiseskjøt.

BB

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.791
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ikke helt på Skedsmo, men jeg kan godt høre med gutta på verkstedet her på jobben?
    Noe nytt om Dirac????

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    vidar;
    Fant faen ikke mikken - gadd ikke å lete så mye heller - ble sittende å høre musikk og trampe fot da jeg hadde trua.
    Jeg finner den plutselig
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Verdens enkleste kassebygg

Jeg har lyst til å vise hvordan man på enklest mulig måte kan lage et-par høyttalerkasser i MDF.
    Med ”enklest mulig”, mener jeg ikke bare å få klint sammen kassen men også gjøre det på en sånn måte at etterabeidet mot høykvalitetsfinish blir så lite arbeidskrevende og så forutsigbart som mulig.

Nøkkelordet her, med MDF, er å skjule så mange av endeflatene som mulig i konstruksjonen. Det er som oftest disse som skaper problemer og gjør at finishen ikke blir slik man drømte om. I tillegg vil sammenføyninger av ”flask” og ”kant” være årsak til sprekkdannelser over tid. Derfor; sjul så mye endeved som mulig.

I tillegg har jeg her brukt grønn MDF med et annet limstoff enn i de brun-beige platene. Dette for det første at jeg fant noen rester men mest av alt fordi endestrukturen er enklere å få fin pga det fyllstoffet som er brukt her. Så kan man jo diskutere i det vide og brede klangstrukturen i dette materialet versus ordinær MDF – men det får andre som har tid til det, gjøre.

Mange driter lettvint i å pusse endeflatene i MDF tilstrekkelig og satser på heller å fylle porene med maling. Dette er en dårlig idé og resulterer alltid i merarbeide – ofte pga malingssíg. Derfor – puss alltid kantene veldig, veldig nøye – gjerne opp til 400-korning. MDF-livet etter denne oppdagelsen blir så mye lettere – garantert.

Skråskjærte ender – gjærede – er min opskrift. Da skjuler man all endeved i opp- og nedhjørnene. Jeg llegger inn en forsenkning for rygg – en fals – der jeg lar så lite som forsvarlig - mindre enn halvparten av platetykkelsen stå i igjen eksponert. Falsen er også en halv mm dypere enn platetykkelsen slik at jeg har mulighet til å ”slipe ned” til bakveggen – ikke bygge opp med sparkel. Dette er veldig arbeidsbesparende og man slipper å supe inn den drittlukta fra polyestersparklet.

19.jpg

Bakveggen tilpasser jeg etter sammenliming så tett at det akkurat er plass til dethåretduvet. Den skal være så tight at det suger i kassa når man løfter den ut igjen. Litt sparkling er uunngåelig om man skal male.

Først legger jeg ut bitene i annenhver ordning – kort, lang, kort lang – med den spisse siden opp. Jeg bruker også en list å skyve de to bitene som underveis skal teipes sammen inntil - slik at for- og bakkant flukter. Alle disse hensyn er med på å gjøre resten av byggingen morsommere fordi alt blir nøyaktig. Ta deg tid til det!

20.jpg

Om du er høyrehendt, fest den første teipenden i den venstre biten og strekk den med god kraft over til den høyre biten og sett den godt fast. Venstrehendte gjør det gjerne motsatt av oss normale. Pass på at den første enden er godt gnudd fast og trekk ikke for hardt slik at bitene klatrer oppå hverandre. Gni begge ender godt fast – viktig!

21.jpg

Når alle delene er teipet, snu disse forsiktig – om du ikke er verdensmester, kan en list på undersiden være fin løftehjelp.

Når greia er snudd, kan man sprute lim på gjæringene. Påfør nederst i gropa og jemn det ut med fingeren. Pass på at det er lim nederst/ytterst – resten vil komme av seg selv når man bretter greia.
    Husk å påfør lim på den ene av endene – ikke begge - og jamn det godt ut.

22.jpg

Med forsiktige og rolige bevegelser begynner man så å brette sammen det firkantige røret. Ha et-par-tre teipbiter klare til å joine de ytterste endene.

23.jpg

Når dette er gjort, er det bare å spenne ivei. Legg gjerne noe mellom kassehjørnene og spennreima for å hindre stuking om du er alt for sterk. Jokk litt fram og tilbake - systemet finner selv den nittigraderen, men sjekk for sikkerhets skyld med vinkelen før limet setter seg.

24.jpg

Tørk vekk alt overskytende og vått lim med en fuktig klut og fjern kladder innvendig der ryggen skal inn. Det tar ti sekund og du sparer ti minutter på det.

25.jpg

26.jpg

27.jpg

BB

Sist redigert:

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Bildene dukker ikke opp, OB. Forøvrig flott gjennomgang :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn