Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vegar_m

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2015
    Innlegg
    42
    Antall liker
    6
    Vegar M, her er noen forslag:

    1. Kablingen høres helt Ok ut.

    2. Alltid stille inn først og så kjøre RoomPerfect til slutt. Siden du åpenbart kjører 2170 bare som forforsterker så er gain i 2400 uinteressant. Med digital inngang i bruk på 2400 ville jeg nok satt Amplifer Delay til 0,6msec for digitalutgangen.

    3. Når du har satt Main speaker output til Signal off så har du vel slått av effekttrinnet på 2170, vil jeg tro. Ingen grunn til at 2170 skal forsøke å sende masse effekt ut i ingenting, som i praksis nok blir dens egen utgangs-seksjon. Lyngdorf mener at man bør unngå slikt, selv om de sier at de ikke har registrert noen sammenbrudd av å gjøre slikt.

    4. Beste svaret her er: Prøv gjerne andre løsninger (husk å stille inn først, for så å måle med RoomPerfect etterpå). Selv kjører vi LR 8th order og 125Hz, men det er med B&W802D og B&W DB1.

    5. & 6. Les gjerne innlegg #1640 der jeg gir en kort beskrivelse av hvordan vi gjør det hjemme hos oss.

    7. Du bør, som hovedregel, kople fra Subwooferens eget crossover, ellers får du kaskadekopling av Lyngdorfs filter og P10 sub. Bruk LFE inngang på Sub og sett analog ut på 2170 til mono så er du sikker på at begge kanaler spilles av. Alternativt er nok den setting du har valgt et greit kompromiss, ikke så farlig om du skjærer litt ekstra av bassresponsen oppover i frekvens (så lenge du gjør slikt før du kjører RoomPerfect).

    8. Dette vet nok andre bedre enn jeg gjør.

    9. Du bør altså legge inn 0,6msec forsinkelse på digitalutgangen, i tillegg bør du eksperimentere litt med noen msec forsinkelse for sub'en. Blir det bedre impulsrespons (mer snert) i bassen med noen msec forsinkelse? Du kan få en passelig grei opplevelse uten å kjøre RoomPerfect ved bare å endre amplifier delay i f.eks 0,5msec steg av gangen. Når (hvis) du synes det ble litt forskjell så kan du kjøre RoomPerfect til slutt. Det er en del prosessering som skal til i sub'en og det tar fort bitte lite grann tid, dermed er det greit å be de andre om å vente på den. Forsinkelsen er ikke på utgangssignalet selv, det er en oppfording til resten av systemet om å vente på sub-prosesseringen. Det kan bli veldig fint hvis du får det til. Vi har funnet ut at 3msec ser ut til å være greit hos oss, 2,5 var ikke så bra, ikke 3,5 heller.

    10. Se 3.
    Her svarte du godt på spørsmålene jeg hadde, Lydolf! Tusen takk!
    Men ser at du i et innlegg skrev at Room Perfect ikke fungerer med to høyttalere og én sub hvis man på 2170 går til "Setup" og "Room Perfect". Stemmer det? Dette var riktignok med annen SUB. Det er det jeg alltid har gjort.

    Hvis jeg går til "Advanced" og "Guided Setup" for å velge to høyttalere og én sub på listen her, så tror 2170 at jeg bruker utgangene på 2170 til høyttalere, derfor ingen testlyd når RP kjøres derfra, naturlig nok. Inne på "Guided Setup" har jeg heller ikke funnet noe passende oppsett i den lange listen.
    Det jeg alltid har gjort er å sette opp manuelt under outputs, for deretter å kjøre "Setup" og "Room Perfect".

    Er det riktig for meg å gjøre det slik som jeg gjør? Den gjør RP med SUB i tillegg på denne måten? Det vil si slik jeg forstår det at jeg kan se bort i fra "Guided Setup" hvis jeg kun kjører SUB fra 2170 og høyttalere fra 2400.
     
    Sist redigert:

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    216
    Antall liker
    141
    Har du mulighet for biwiring? I dette tilfelle vil du da kunne bruke biamping, 2170 til mellomtone/diskant og 2400 til hovedsystemets basser.

    Har du satt opp at digitalutgangen skal brukes til til å drive noen høyttalere i det hele tatt og fra valgt grensefrekvens (hos deg 60Hz og oppover?), med andre ord aktivert utgangen i oppsettet ditt? Det er av og til helt utrolig hva det er mulig å overse (taler av erfaring!).

    Dersom du ender med å bruke en biamping løsning så bør du bruke 0,6msec amplifier delay og -3dB gain for 2400, hvis uten 2170 utgang aktivert så er gain-setting uten interesse, men behold delay. Du bør også tenke over om du bør eksperimentere med sub-gain settingen. Kanskje kommer det noen åpenbaringer ut av det (påsken er tid for åpenbaringer som kjent) :)

    Får du lyd (spillt musikk) med systemet ditt i det hele tatt, sånn som du har tenkt å bruke det? Eller er det bare RP som er kranglete og ikke vil, mens det spiller i vei med musikk?

    Har du prøvd å slå på hovedutgangen i 2170? Prøv det og se om noe skjer da. Du skrev noe om at du hadde slått dem av. Etterpå kan du evt. slå dem av igjen og se hva den gjør da. Forsvinner lyden, så betyr det at du må ha den på, men hva er da vitsen med å kunne slå den av?

    Skulle du allikevel bli tvunget til å ha den på kan du sette filteret på 2170-utgangstrinnet til høypass så høyt oppe i frekvens som mulig. Det er lite energi i høyfrekvensen så det blir ikke mye effekt som da skal omsettes i 2170's utgangstrinn (nødfix).

    I vårt system (3400/2400) har jeg valgt Custom og Advanced før jeg gikk i gang med å spesifisere filtre, avstander og delay. Går det an å gjøre noe tilsvarende med 2170?
     
    Sist redigert:

    vegar_m

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2015
    Innlegg
    42
    Antall liker
    6
    Skal forsøke å svare oversiktlig og punktvis på svaret ditt, Lydolf.

    - Jeg har ikke satt opp for bi-amping. Om det ikke er klare fordeler ved det, så skal jeg først forsøke å få satt det opp så godt som mulig uten bi-amping, tenkte jeg.

    - Jeg har coaxkabel mellom digital ut og sda-2400. Høyttalerkablene går altså fra 2400 og driver da Rubicon 6 alene. På digitalutgangen har jeg satt 0.6 msec delay, 0.0 db stereo, highpass LW 4th order, 60Hz. Denne er aktivert, og det er lyd hele veien her. Presiserer at høyttalerne altså drives kun ut fra 2400, og ingen høyttalerkabler går inn i 2170. Lyd er det forøvrig også i SUB som jeg kjører med en coax-kabel fra LEFT på analog ut og inn i LFE på SUBen. På denne er forøvrig innstillingene i 2170 følgende: 3.0 msec delay, -12db mono, lowpass LR 4th order, 60Hz.

    - På grunn av at det er kablet som nevnt over, og at ikke høyttalerkabler går inn i 2170, så har jeg satt Main Speaker Output i 2170 til OFF. Derfor regner jeg også med at å velge 2 speakers + 1 sub i Guided Setup blir helt feil å gjøre, fordi jeg har kablet som jeg har. Da skal vel RP gjøres ved å kun gå inn på "Setup" og deretter "Room Perfect" og så gjøre hele prosessen der etter at jeg har plottet inn overnevnte innstillinger på utgangene? Kan ikke forstå hvilken annen RP-fremgangsmåte som skal til når jeg har satt det opp som jeg har gjort.

    - Jeg har altså valgt å gå til Advanced og legge inn alt av filtre, innstillinger for digital ut og analog ut, delays, før jeg deretter har gått til "Setup" og "Room Perfect" for å kjøre hele RP, og så ferdig. Altså ikke innom "Speaker Setup Guide" for å velge oppsett og kjøre RP derfra. Det vil jeg tro er hvis man kun kjører høyttalere fra 2170...

    Håper at jeg fikk forklart et greit bilde av hvordan jeg har satt det opp. Og krysser fingrene for at prosessen min med RP er riktig utført så den har med seg SUB også i kalibreringen.

    TAKK(!!) for deling av kunnskap, Lydolf :) God påske!

    (Se signaturen min for innstillingene jeg kjører nå)

    Vegar
     
    Sist redigert:

    vegar_m

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2015
    Innlegg
    42
    Antall liker
    6
    Var en på AVForum som lurte på hvorfor jeg ikke kjørte full signal til høyttalerne i stedet for bare highpass. Jeg hadde ikke noe godt svar på det, men regner med at det blir smør på flesk og sløsing med kraft om man hadde gjort det når man bruker SUB.
     

    torjeh

    Medlem
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Var en på AVForum som lurte på hvorfor jeg ikke kjørte full signal til høyttalerne i stedet for bare highpass. Jeg hadde ikke noe godt svar på det, men regner med at det blir smør på flesk og sløsing med kraft om man hadde gjort det når man bruker SUB.
    Hei!

    Som du sier, så kjører man kun fullrange+subwoofer hvis man liker smør på flesk. Da blir det både smør og flesk i området hvor både subwoofer og høyttalere spiller. Det er vel ikke spesielt "hifi", og hvis timingen ikke er perfekt, så kan det vel høres ekstra merkelig ut. Men ingenting i veien med å prøve. Smør på flesk kan være godt noen gang :D

    Det kan sikkert hende at dette høres bedre ut i noen oppsett - kanskje noen andre her har erfaringer med det. Det ville være interessant å høre om. Men i utgangspunktet så deler man på samme frekvens i low- og high-pass filter og splitter signalet der med high-pass til høyttalerne og low-pass til subwoofer.
     

    Goffy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.06.2003
    Innlegg
    51
    Antall liker
    19
    Sted
    Vestlandet
    Bruker Apple TV til å strømme tv og har koblet denne med HDMI rett i 3400. Dette er en brukervennlig løsning, der jeg slår på og av tv, Apple TV og 3400 med Apple fjernkontroll. I tillegg til å velge kanaler og justere lyd. Veldig brukervennlig og problemfritt, helt til Lyngdorf lanserer ny software. Da mister jeg all kontakt med 3400. Mer spesifikt, kan ikke styre 3400 via Apple fjernkontroll, men cd, streaming, spotify etc virker som normalt. Etter en fabrikk-reset og ny kalibrering virker alt som før.

    Har vært i kontakt med teknisk hos Lyngdorf og de svarer at det er Apple som ikke følger standard her (selvsagt svarer de det).
    Begynner å ane et mønster, for det er samme utfall etter SW1.01, 1.02, 1.03 og nå 1.04. Så begynner å bli en liten rutine hver gang Lyngdorf slipper ny FW.

    Andre som kjører samme løsning og som opplever det samme?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.876
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Var en på AVForum som lurte på hvorfor jeg ikke kjørte full signal til høyttalerne i stedet for bare highpass. Jeg hadde ikke noe godt svar på det, men regner med at det blir smør på flesk og sløsing med kraft om man hadde gjort det når man bruker SUB.
    Hei!

    Som du sier, så kjører man kun fullrange+subwoofer hvis man liker smør på flesk. Da blir det både smør og flesk i området hvor både subwoofer og høyttalere spiller. Det er vel ikke spesielt "hifi", og hvis timingen ikke er perfekt, så kan det vel høres ekstra merkelig ut. Men ingenting i veien med å prøve. Smør på flesk kan være godt noen gang :D

    Det kan sikkert hende at dette høres bedre ut i noen oppsett - kanskje noen andre her har erfaringer med det. Det ville være interessant å høre om. Men i utgangspunktet så deler man på samme frekvens i low- og high-pass filter og splitter signalet der med high-pass til høyttalerne og low-pass til subwoofer.
    På den tiden man hadde Focal Electra 936 og SW900, så kjørte jeg subwooferen i bassen, men den var delt ved ca. 40 Hz. Det funket bra det, men krevde litt utprøving av fasen for å få dette til til å spille sammen.
     

    vegar_m

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2015
    Innlegg
    42
    Antall liker
    6
    Vurderer sterkt å oppgradere til TDAI-3400 og selge 2170+2400. Hører flere si at lydkvaliteten får et lite løft ved å gjøre det bytte.
    Jeg kjører kun Tidal Hifi fra Node 2i. Hva vil gi høyeste kvalitet for Tidal Hifi på en 3400? Er det å koble til Node 2i digitalt med coax som med 2170 som gir best lydresultat?
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    216
    Antall liker
    141
    Var en på AVForum som lurte på hvorfor jeg ikke kjørte full signal til høyttalerne i stedet for bare highpass. Jeg hadde ikke noe godt svar på det, men regner med at det blir smør på flesk og sløsing med kraft om man hadde gjort det når man bruker SUB.
    Med arbeidsdeling mellom sub og hovedhøyttalere så fritar du hovedhøyttalerne for all dypbassen (hvis de har noen). Det gjør at kabinettet vibrerer mindre enn før. Effekten av en sub vil derfor være merkbar ikke bare i bassen, men også i mellomtonen. Det blir mer ro over det hele.

    I tillegg kommer det at mange hovedhøyttalere bruker bassrefleks og mange sub'er er lukkede systemer. Forsøker de å spille det samme blir ikke impulsgjengivelsen så god som den kan være.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Var en på AVForum som lurte på hvorfor jeg ikke kjørte full signal til høyttalerne i stedet for bare highpass. Jeg hadde ikke noe godt svar på det, men regner med at det blir smør på flesk og sløsing med kraft om man hadde gjort det når man bruker SUB.
    Med arbeidsdeling mellom sub og hovedhøyttalere så fritar du hovedhøyttalerne for all dypbassen (hvis de har noen). Det gjør at kabinettet vibrerer mindre enn før. Effekten av en sub vil derfor være merkbar ikke bare i bassen, men også i mellomtonen. Det blir mer ro over det hele.

    I tillegg kommer det at mange hovedhøyttalere bruker bassrefleks og mange sub'er er lukkede systemer. Forsøker de å spille det samme blir ikke impulsgjengivelsen så god som den kan være.
    Basselementene i hovedhøyttaler vil nok ha størst fordel av å ikke spille den dypeste bassen. De vil da få mindre membranvandring, som gjør at du I stor grad tar bort Doppler effekter samt at du får mindre oppvarming av svingspolen (med de påfølgene ulempene det har).
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Prisene går til himmels om dagen:

    Lyngdorf TDAI-1120 har riktignok "bare" økt med 2000 - fra 19 998,- til 21 998,- men kjedelig likevel:

    https://www.hifiklubben.no/stereo/kompaktanlegg/lyngdorf-tdai-1120-musikkanlegg-med-streaming/
    Dessverre ja. Slik er det når den Norske krona gikk rett ned i kjelleren. Det er dessverre harde tider for alle som importerer varer. Alt som vi må kjøpe fra utlandet har øket kraftig i pris. Vi får håpe på at dette retter på seg over litt tid.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer sterkt å oppgradere til TDAI-3400 og selge 2170+2400. Hører flere si at lydkvaliteten får et lite løft ved å gjøre det bytte.
    Jeg kjører kun Tidal Hifi fra Node 2i. Hva vil gi høyeste kvalitet for Tidal Hifi på en 3400? Er det å koble til Node 2i digitalt med coax som med 2170 som gir best lydresultat?
    Det høres fornuftig ut, synes jeg.

    Synd at man lar effektdelen i 2170 være ubrukt. Den kunne nok ha gjort nytte av seg til å spille mellomtone og diskant

    Vi henviser jo ofte til Lydolf. Han sa at overgangen fra 2200 til 3400 var mye større lydmessig enn han trodde på forhånd. Det gikk vel mest på oppløsning og klarhet. Vet ikke om den virker å ha mer krefter og. Jeg henviser til dette, fordi da 2170 kom på markedet så var det ikke snakk om at den var lydmessig bedre enn 2200. Mer det at den er mer moderne med nyere moduler. Siden 2170 er såpass mye svakere ville trolig mange som spiller fullrange på sin høyttaler oppleve bedre lyd med 2200 enn 2170, siden den gir mer enn doble effekten. Med 3400 får man alt bedre i 1 komponent, vil jeg tro.

    Nå spiller kanskje 2400 bedre enn man tror? Men 3400 åpner jo for flere muligheter som 2170 + 2400 ikke har. Har du råd til å kjøpe en 3400 først eller få lånt en, kan du jo enkelt sammenligne lyden. Du får en enklere signalvei med 3400 vil jeg tro. Og kanskje blir det lettere å styre en subwoofer videre igjen fra 3400. ;)
     

    vegar_m

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2015
    Innlegg
    42
    Antall liker
    6
    Vurderer sterkt å oppgradere til TDAI-3400 og selge 2170+2400. Hører flere si at lydkvaliteten får et lite løft ved å gjøre det bytte.
    Jeg kjører kun Tidal Hifi fra Node 2i. Hva vil gi høyeste kvalitet for Tidal Hifi på en 3400? Er det å koble til Node 2i digitalt med coax som med 2170 som gir best lydresultat?
    Det høres fornuftig ut, synes jeg.

    Synd at man lar effektdelen i 2170 være ubrukt. Den kunne nok ha gjort nytte av seg til å spille mellomtone og diskant

    Vi henviser jo ofte til Lydolf. Han sa at overgangen fra 2200 til 3400 var mye større lydmessig enn han trodde på forhånd. Det gikk vel mest på oppløsning og klarhet. Vet ikke om den virker å ha mer krefter og. Jeg henviser til dette, fordi da 2170 kom på markedet så var det ikke snakk om at den var lydmessig bedre enn 2200. Mer det at den er mer moderne med nyere moduler. Siden 2170 er såpass mye svakere ville trolig mange som spiller fullrange på sin høyttaler oppleve bedre lyd med 2200 enn 2170, siden den gir mer enn doble effekten. Med 3400 får man alt bedre i 1 komponent, vil jeg tro.

    Nå spiller kanskje 2400 bedre enn man tror? Men 3400 åpner jo for flere muligheter som 2170 + 2400 ikke har. Har du råd til å kjøpe en 3400 først eller få lånt en, kan du jo enkelt sammenligne lyden. Du får en enklere signalvei med 3400 vil jeg tro. Og kanskje blir det lettere å styre en subwoofer videre igjen fra 3400. ;)
    Helt supert! Alle tilbakemeldinger nå peker mot at jeg bør se videre på oppgradering til 3400. Har skjønt det slik at man bør kjøre Roon med Tidal Hifi. Jeg regner med at ingen har nevnt Node 2i til 3400 er fordi lydkvaliteten vil bli bedre hvis man bruker Roon?
    Da skal jeg få ordnet en demo snart hos Hifi-klubben for å få testet 3400 med Tidal Hifi :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hmmm, først av alt må jeg si at jeg kun har hørt 3400 i butikk, men jeg har veldig liten tro på at det å gå fra 2170/2400 til 3400 gir noe lydmessig løft uten om det at man får større mulighet til å justere kurvene selv. I «gode gamle dager» var den vedtatte sannheten at man fikk bedre lyd ved å dele opp en integrert forsterker i en separat forforsterker og effektforsterker. Uansett Lyngdorf sine markedsføringstiltak så er det lite konkret som tyder på at 3400 er noe annet enn 2170 og 2400 i samme hus og med noen mindre endringer knyttet til andre tilkoblingsmuligheter samt mulighet for egne voicing kurver.
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    216
    Antall liker
    141
    3400 er noe helt annet enn 2170/2400 i samme hus. Forsterkeren 2400 heter egentlig SDA-2400, der SDA står for Semi Digital Amplifier. Det heter den fordi den er en klasse D forsterker av klassisk type, dvs en pulsbreddemodulerende (PWM) forsterker med analogt inngangssteg. Digitalinngangen er da en DA omvandler, slik at digital ut fra 2170 eller 3400 blir analogisert før det går inn i 2400s kretsløp. Dette forklarer også hvorfor Amplifier delay er 0,6ms på digitalinngangen og 0ms på analoginngangen. AD og DA konvertering er noe Lyngdorf er skikkelig gode på, så det er nok ingen grunn til bekymring over en liten snei innom analogverdenen på signalets tur til Nirvana.

    Det spesielle med 2200, 2170 og 3400 er at de bruker en egen algoritme (på 2200 står det Equibit på fronten), som Lyngdorf utviklet og senere solgte til Texas Instruments, visstnok med noen av utviklerne bak algoritmen som en del av leveransen.

    Equibit er en algoritme som gjør at PCM signalet kan konverteres til et PWM signal direkte i det digitale domenet uten å gå veien om digital-til-analog omvandling. Det gjøres ved at pulsbredden er dannet av et høyfrekvent pulstog der man bestemmer hvor mange perioder av pulstoget som skal brukes i stedet for analoge firkantpulser med mulighet for kontinuerlig endring av varighet.

    Jeg har bare begrenset innsikt i hva 2170 kan. Jeg har lest bruksanvisningen og API-guiden og de blir man jo ikke altfor klok av, dessverre.

    For meg fremstår forskjellen mellom 2170 og 3400 først og fremst som mer futt i 3400 (flere watt), noen flere innstillingsmuligheter i 3400, innebygget nettradio direkte i 3400 (10 forvalg), Spotify styrt fra mobil og med egen inngang i 3400 og kanskje noe mer (eller mindre).
     

    vegar_m

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2015
    Innlegg
    42
    Antall liker
    6
    3400 er noe helt annet enn 2170/2400 i samme hus. Forsterkeren 2400 heter egentlig SDA-2400, der SDA står for Semi Digital Amplifier. Det heter den fordi den er en klasse D forsterker av klassisk type, dvs en pulsbreddemodulerende (PWM) forsterker med analogt inngangssteg. Digitalinngangen er da en DA omvandler, slik at digital ut fra 2170 eller 3400 blir analogisert før det går inn i 2400s kretsløp. Dette forklarer også hvorfor Amplifier delay er 0,6ms på digitalinngangen og 0ms på analoginngangen. AD og DA konvertering er noe Lyngdorf er skikkelig gode på, så det er nok ingen grunn til bekymring over en liten snei innom analogverdenen på signalets tur til Nirvana.

    Det spesielle med 2200, 2170 og 3400 er at de bruker en egen algoritme (på 2200 står det Equibit på fronten), som Lyngdorf utviklet og senere solgte til Texas Instruments, visstnok med noen av utviklerne bak algoritmen som en del av leveransen.

    Equibit er en algoritme som gjør at PCM signalet kan konverteres til et PWM signal direkte i det digitale domenet uten å gå veien om digital-til-analog omvandling. Det gjøres ved at pulsbredden er dannet av et høyfrekvent pulstog der man bestemmer hvor mange perioder av pulstoget som skal brukes i stedet for analoge firkantpulser med mulighet for kontinuerlig endring av varighet.

    Jeg har bare begrenset innsikt i hva 2170 kan. Jeg har lest bruksanvisningen og API-guiden og de blir man jo ikke altfor klok av, dessverre.

    For meg fremstår forskjellen mellom 2170 og 3400 først og fremst som mer futt i 3400 (flere watt), noen flere innstillingsmuligheter i 3400, innebygget nettradio direkte i 3400 (10 forvalg), Spotify styrt fra mobil og med egen inngang i 3400 og kanskje noe mer (eller mindre).
    Takk, Lydolf! Når du skriver at det fremstår som om forskjellen mellom 2170 og 3400 først og fremst er mer futt i 3400 (flere watt), så skjønner jeg det hvis man bruker enten 2170 eller 3400 alene. Tenker du at 3400 alene også vil gå forbi og gi mer "futt" eller lytteopplevelse enn hvis man bruker 2170+2400 sammen? Det er kanskje så små marginer at det bare må prøves og evt. A/B-testes...?
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    216
    Antall liker
    141
    Det må prøves, bestill lyttetime hos forhandler er mitt råd. Spør dem også, kan hende de vet. :)

    Med våre 802D så ble 3400 i minste laget når det skulle spilles høyt, men da kjørte vi en stund med delefrekvens nede på 80Hz, hvilket gjorde at 3400 fikk vel mye å gjøre.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Sånn for ordens skyld, så er ikke hensikten min å være negativ på vegne av 3400. Jeg er selv veldig Lyngdorf/RoomPerfect fan selv om jeg ikke har det i hus nå (for første gang siden 2009). Mitt poeng er at største del av verdien ligger i å kunne få en god integrasjon mellom basser/sub og hovedhøyttalere samt at man får mer kontroll på resonanser og en mulighet til å tune frekvensgangen. Så fremt forsterkeren har nok kraft og lav forvrengning så har man kommet ganske langt (så lenge utgangsimpedansen også er lav). I de senere årene har jeg hatt 2170+2400, Mcintosh C48/MEN220(med RoomPerfect)/MC1.2kw og nå Anthem STR pre/power. Veil prisene på settene var omkring 50-55(?) for Lyngdorf, 400k for McIntosh og 100k for Anthem. Alt i alt så fulgte opplevd lydkvalitet prisen i rekkefølge, men forskjellene var like vel små når frekvensgangen bare ble tunet til å være ganske lik. Jeg vil derfor bare mane til å være litt forsiktig med å forvente store lydmessige forskjeller hvis du først har fått frekvensgangen som du ønsker.
     
    Sist redigert:

    hifi-vegard

    Medlem
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    34
    Antall liker
    10
    Sted
    Bergen
    Hei, alle. Melder meg offisielt inn i denne med min tdai 2200 sammen med BW 805D. Super kombinasjon, men jeg har versjonen uten romkorreksjon. Tidligere har jeg ikke trengt dette, har hatt så enkelt og greit rom, men nå.. kunne jeg trengt det. Noen som har erfaring med å sette opp DSPen via PC? Går det an å midlertidig installere en RP modul i forsterkeren for å sette opp, eller kopiere et oppsett fra en forsterker til en annen?
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    216
    Antall liker
    141
    Sånn for ordens skyld, så er ikke hensikten min å være negativ på vegne av 3400. Jeg er selv veldig Lyngdorf/RoomPerfect fan selv om jeg ikke har det i hus nå (for første gang siden 2009). Mitt poeng er at største del av verdien ligger i å kunne få en god integrasjon mellom basser/sub og hovedhøyttalere samt at man får mer kontroll på resonanser og en mulighet til å tune frekvensgangen. Så fremt forsterkeren har nok kraft og lav forvrengning så har man kommet ganske langt (så lenge utgangsimpedansen også er lav). I de senere årene har jeg hatt 2170+2400, Mcintosh C48/MEN220(med RoomPerfect)/MC1.2kw og nå Anthem STR pre/power. Veil prisene på settene var omkring 50-55(?) for Lyngdorf, 400k for McIntosh og 100k for Anthem. Alt i alt så fulgte opplevd lydkvalitet prisen i rekkefølge, men forskjellene var like vel små når frekvensgangen bare ble tunet til å være ganske lik. Jeg vil derfor bare mane til å være litt forsiktig med å forvente store lydmessige forskjeller hvis du først har fått frekvensgangen som du ønsker.
    For all del! :)
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    200
    3400 er noe helt annet enn 2170/2400 i samme hus. Forsterkeren 2400 heter egentlig SDA-2400, der SDA står for Semi Digital Amplifier. Det heter den fordi den er en klasse D forsterker av klassisk type, dvs en pulsbreddemodulerende (PWM) forsterker med analogt inngangssteg. Digitalinngangen er da en DA omvandler, slik at digital ut fra 2170 eller 3400 blir analogisert før det går inn i 2400s kretsløp. Dette forklarer også hvorfor Amplifier delay er 0,6ms på digitalinngangen og 0ms på analoginngangen. AD og DA konvertering er noe Lyngdorf er skikkelig gode på, så det er nok ingen grunn til bekymring over en liten snei innom analogverdenen på signalets tur til Nirvana.

    Det spesielle med 2200, 2170 og 3400 er at de bruker en egen algoritme (på 2200 står det Equibit på fronten), som Lyngdorf utviklet og senere solgte til Texas Instruments, visstnok med noen av utviklerne bak algoritmen som en del av leveransen.

    Equibit er en algoritme som gjør at PCM signalet kan konverteres til et PWM signal direkte i det digitale domenet uten å gå veien om digital-til-analog omvandling. Det gjøres ved at pulsbredden er dannet av et høyfrekvent pulstog der man bestemmer hvor mange perioder av pulstoget som skal brukes i stedet for analoge firkantpulser med mulighet for kontinuerlig endring av varighet.

    Jeg har bare begrenset innsikt i hva 2170 kan. Jeg har lest bruksanvisningen og API-guiden og de blir man jo ikke altfor klok av, dessverre.

    For meg fremstår forskjellen mellom 2170 og 3400 først og fremst som mer futt i 3400 (flere watt), noen flere innstillingsmuligheter i 3400, innebygget nettradio direkte i 3400 (10 forvalg), Spotify styrt fra mobil og med egen inngang i 3400 og kanskje noe mer (eller mindre).
    Takk, Lydolf! Når du skriver at det fremstår som om forskjellen mellom 2170 og 3400 først og fremst er mer futt i 3400 (flere watt), så skjønner jeg det hvis man bruker enten 2170 eller 3400 alene. Tenker du at 3400 alene også vil gå forbi og gi mer "futt" eller lytteopplevelse enn hvis man bruker 2170+2400 sammen? Det er kanskje så små marginer at det bare må prøves og evt. A/B-testes...?
    Som nevnt tidligere i denne tråden spurte jeg Peter Lyngdorf om akkurat dette å Horten-messa i fjor høst. Han kunne fortelle at en biampkonfigurasjon av 2170 og 2400 (med 2400 i bassen på en og samme høyttaler, altså ikke sub) gir nøyaktig samme resultat som 3400. Forskjellen er som Lydolf sier tilkoblingsmulighetene, innebygd nettradio/filserver/strømming/trådløs lyd samt skreddersøm av voicingkurver. Men legger man sammen nyprisene på en fullt utstyrt 2170 og en 2400, er jo en 3400 med alle inngangsmoduler 1000 kroner billigere. Så om valget står mellom de to alternativene, er det jo ikke tvil om at 3400 er et bedre kjøp. Å bytte ut 22170/2400 med en 3400 dersom man har streamer med Tidal, nettradio etc i tillegg fra før gir derimot kanskje ikke så mye mening.
     
    Sist redigert:

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Hei, alle. Melder meg offisielt inn i denne med min tdai 2200 sammen med BW 805D. Super kombinasjon, men jeg har versjonen uten romkorreksjon. Tidligere har jeg ikke trengt dette, har hatt så enkelt og greit rom, men nå.. kunne jeg trengt det. Noen som har erfaring med å sette opp DSPen via PC? Går det an å midlertidig installere en RP modul i forsterkeren for å sette opp, eller kopiere et oppsett fra en forsterker til en annen?


    Å sette opp DSPen i TDAI 2200 fikk jeg aldri til selv. Det krever nok at man har erfaring med slikt fra før av. Og det er ikke mye informasjon fra Lyngdorf til å hjelpe seg her, dessverre. Å få ettermontert Room Perfect i 2200 mener jeg kostet 14.000 kr før!! Så det kan du nok glemme.

    Jeg vurderer å gå tilbake til 2200 uten RP siden det til nå ikke har klaffet så godt hos meg. Muligens fordi rommet fungerer bra nå som anlegget står i. Men jeg skal senere i vår ta en "siste" test når jeg får testet min 2200 med RP sammen med W210 hjørnebasser. Hvis jeg ikke blir fornøyd da heller, kan vi muligens gjøre en byttehandel med mellomlegg til meg. Ca 5.000 kr mer ligger vel 2200 med RP i pris, mener jeg. Jeg tenker å få tak i enda en 2200. Jeg har hatt mer kontakt med en stereokompis i Stavanger de siste par årene, og han forstår både å bruke DSP(fra Lyngdorf og håper jeg) og bruke måleprogram. Hvis jeg bare har noen til å forklare meg dette, skal jeg og få det til.

    Har du et vanskelig rom er nok Room Perfect midt i blinken for deg. De aller fleste oppnår jo store forbedringer da.

    Mulig finnes det noen i ditt nærområde som kan hjelpe.

    TDAI 2200 kan jeg godt tenke meg spiller meget bra på B&W 805D. :cool:
     
    Sist redigert:

    BA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    120
    Antall liker
    10
    Hei, alle. Melder meg offisielt inn i denne med min tdai 2200 sammen med BW 805D. Super kombinasjon, men jeg har versjonen uten romkorreksjon. Tidligere har jeg ikke trengt dette, har hatt så enkelt og greit rom, men nå.. kunne jeg trengt det. Noen som har erfaring med å sette opp DSPen via PC? Går det an å midlertidig installere en RP modul i forsterkeren for å sette opp, eller kopiere et oppsett fra en forsterker til en annen?
    Hei. Har brukt mye den manuelle DSP`n. Hva lurer du på? Det ligger manualer på Lyngdorf.com
     

    hifi-vegard

    Medlem
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    34
    Antall liker
    10
    Sted
    Bergen
    Hei, alle. Melder meg offisielt inn i denne med min tdai 2200 sammen med BW 805D. Super kombinasjon, men jeg har versjonen uten romkorreksjon. Tidligere har jeg ikke trengt dette, har hatt så enkelt og greit rom, men nå.. kunne jeg trengt det. Noen som har erfaring med å sette opp DSPen via PC? Går det an å midlertidig installere en RP modul i forsterkeren for å sette opp, eller kopiere et oppsett fra en forsterker til en annen?
    Hei. Har brukt mye den manuelle DSP`n. Hva lurer du på? Det ligger manualer på Lyngdorf.com
    Jeg lurer egentlig på hvordan den PC kabelen ser ut, for den har jeg ikke. Også lurer jeg på hvordan du kom frem til hvilke DSP verdier du skulle bruke, målte du rommet med en programvare for å finne en passende frekvenskurve? Fikk du gode resultater?
     

    HiFiAmatør

    Medlem
    Ble medlem
    17.04.2020
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Hva kan man tenke seg av potensiell forbedring om man går i fra 2170 + 2400 til 3400 + 2400 (begge satt opp med bi-amping)?
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    200
    Jeg vil tro forbedringen er beskjeden. Bi-amping kan i mange tilfeller gi mer klarhet i lydbildet og mer definert bass. Men særlig mye høyere blir det ikke, med mindre du tilføyer voldsomt mye mer watt totalt sett. Det et gjør du jo ikke her. Den faktiske økningen i total input fra 2170/2400 til 3400/2400 vil jeg tippe (her setter jeg pris på å bli korrigert) ligger på ca. 1db. Om du brukte forsterkerne på hver sin kanal, ville du ende opp med ca. 3db økning. Størst gevinst med bi-amping får du først om du kobler ut de analoge defiltrene i høyttalerne og kjører med Lyngdorfs digitale delefiltre. Men da må du virkelig vite hva du driver med, og Lyngdorf anbefaler det ikke på grunn av alle fallgruvene. Om du ikke trenger ekstrafunksjonene du får med 3400 ville jeg nok tenkt meg om før jeg lettet på lommeboka. Se lydproffenes kritiske gjennomgang av bi-ampimg på Hydrogen Audio: https://hydrogenaud.io/index.php?topic=105963.0
     
    Sist redigert:

    HiFiAmatør

    Medlem
    Ble medlem
    17.04.2020
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Jeg vil tro forbedringen er beskjeden. Bi-amping kan i mange tilfeller gi mer klarhet i lydbildet og mer definert bass. Men særlig mye høyere blir det ikke, med mindre du tilføyer voldsomt mye mer watt totalt sett. Det et gjør du jo ikke her. Den faktiske økningen i total input fra 2170/2400 til 3400/2400 vil jeg tippe (her setter jeg pris på å bli korrigert) ligger på ca. 1db. Om du brukte forsterkerne på hver sin kanal, ville du ende opp med ca. 3db økning. Størst gevinst med bi-amping får du først om du kobler ut de analoge defiltrene i høyttalerne og kjører med Lyngdorfs digitale delefiltre. Men da må du virkelig vite hva du driver med, og Lyngdorf anbefaler det ikke på grunn av alle fallgruvene. Om du ikke trenger ekstrafunksjonene du får med 3400 ville jeg nok tenkt meg om før jeg lettet på lommeboka. Se lydproffenes kritiske gjennomgang av bi-ampimg på Hydrogen Audio: https://hydrogenaud.io/index.php?topic=105963.0
    Interessant. Men langt utenfor hva jeg selv skal tenke på:)
    Burde man ikke kunne forvente en forbedring i mellomtone og oppover, dersom 2170 erstattes av enten 2400 eller 3400 på de øvre høyttalerterminalene?
     

    BA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    120
    Antall liker
    10
    Hei, alle. Melder meg offisielt inn i denne med min tdai 2200 sammen med BW 805D. Super kombinasjon, men jeg har versjonen uten romkorreksjon. Tidligere har jeg ikke trengt dette, har hatt så enkelt og greit rom, men nå.. kunne jeg trengt det. Noen som har erfaring med å sette opp DSPen via PC? Går det an å midlertidig installere en RP modul i forsterkeren for å sette opp, eller kopiere et oppsett fra en forsterker til en annen?
    Hei. Har brukt mye den manuelle DSP`n. Hva lurer du på? Det ligger manualer på Lyngdorf.com
    Jeg lurer egentlig på hvordan den PC kabelen ser ut, for den har jeg ikke. Også lurer jeg på hvordan du kom frem til hvilke DSP verdier du skulle bruke, målte du rommet med en programvare for å finne en passende frekvenskurve? Fikk du gode resultater?
    Hei.

    Pc kabelen er en RS232 med RJ12 plugg til TDA og 9pins han serieplugg til PC.
    Se på https://www.avforums.com/threads/lyngdorf-discussion.1580956/page-286 for diskusjon og tegning på pinout
    Se på https://lyngdorf.com//wp-content/uploads/2019/05/Lyngdorf-TDAI-2200-Owners-Manual-wo-RoomPerfect.pdf side 6 for kabel og side 8 for tilkobling til TDA
    https://lyngdorf.com//wp-content/uploads/2019/05/Lyngdorf-TDAI-2200-DSP-setup-wo-Roomperfect.pdf for DSP oppsett og info.

    Jeg mener dette ikke er vanskelig men krever litt interesse/tålmodighet og det er et supert verktøy.
    Jeg bruker en eldre win xp laptop med serieport. Masse muligheter med DSP som er omtalt her tidligere. Velg parametrisk EQ for å korrigere en hump eller dump og flate ut frekvensgangen. Du velger selv hvilken angrepsfrekvens, Q verdi som er bredden på korrigeringen og gain som er høyden/amplituden på hump eller dump. Bruk minusverdier på gain for å redusere db rundt frekvensen du har valgt . Low eller high shelf gir en endring over et større frekvensområde. Det er mange slike EQ seksjoner + global EQ i tillegg så du kan korrigere mange punkter. Erfaring er at etter å ha brukt opp alle EQène savner du 100 til. Da er det bedre å se om ikke du kan velge lavere Q = korrigere et større område. Erfaring er at det er gøy en stund å leke med frekvensgangen etter øret men det anbefales å måle frekvensgangen med feks ATB eller REW. Helst i/rundt lytteposisjon. Husk at du dobler effektbehovet fra forsterker for hver + 3 db du legger på. RoomPerfect drar heller ned humpene enn å fylle for mye i dumpene. Noe som kan føre til at hele lydnivået blir lavt og man tror noe er galt. Manuelt han du prøve på en mellomting mellom å legge til/trekke fra db. Tips-om du legger på ca + 3 til +6 db og ikke merker eller måler noen forskjell, så er det utfasing i rommet. Da får du ikke korrigert den frekvensen, ikke vits i å kaste bort effekt/ stresse ht på det. Om du fjerner veldig mye feks -24 db for å få en flat målt frekvensgang kan kanskje låte litt rart ,mulig pga powerresponsen fra ht blir veldig korrigert. Prøv en mellomting. Erfaring viser at høy Q verdi gir veldig spiss smalbåndet korrigering som ofte ikke er hørbar= bortkastet. Liten Q gir bredbåndet korrigering som er veldig hørbar. Selv 0,5db gain korrigering med lav Q er godt hørbart. Et råd er å korrigere i små step og lytte en god stund.
    Rosinen i pølsen er å dele mot sub i ( 2 + 2 system ) og du bør/må prøve oppskriften til Peter L med tette basskasser helt mot bakvegg/hjørne med elementet nærmest gulvet, og dele høyt fra ca 250-400Hz!! XO settes enkelt i DSP. Hvor bratt du skal dele er det ingen fasit på -prøv deg frem. Har selv lagt på 4-8 orden. Men da MÅ du korrigere frekvensgangen på bassene ( helst med å måle )etterpå og legge inn riktig avstand så fasen blir best mulig mellom ht-toppene og bassene. Har god erfaring med sånn løsning. Jeg erfarte at bassen "koblet" veldig godt til rommet med fylde , trøkk, detaljer og allikevel "lettbent".

    Mvh BA
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    200
    Interessant. Men langt utenfor hva jeg selv skal tenke på:)
    Burde man ikke kunne forvente en forbedring i mellomtone og oppover, dersom 2170 erstattes av enten 2400 eller 3400 på de øvre høyttalerterminalene?
    Som sagt, ifølge sjefen sjøl skjer ikke det. Men du står jo fritt til å prøve. Og gjør du det, er nok mange av oss her spent på resultatet!
     

    TorErik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2011
    Innlegg
    148
    Antall liker
    24
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Da var det tiden for å melde meg inn i denne gruppen.

    Prøver noe nytt, som så mange av oss gjør.

    Fra klasse A, til klasse D.
    Sugden -> Lyngdorf tdai 3400.

    Kul sak med enormt med muligheter.
    Overveldende ift ren god men helt analog integrert.

    Sugden A21se Stage 2 riaa, er beholdt for å ivareta fortsatt gode analoge sene kvelder, med noe attåt.
    Det high end analoge tilleggskortet ser ut til å være av god kvalitet. God analog LP lyd fra en digital spiller.

    Ser for meg det vil drysse inn med spørsmål om opplevelse, og forskjeller. Men, vær tålmodig, må teste masse først.
    1. Inntrykk = Sugden a21se er nå solgt. Det gikk meget raskt. Forøvrig solgt til en hyggelig kar i tigerstaden.

    Oppo 105eu, vurderes solgt.
    Det er ok å bli kontaktet via pm vedrørende denne.
    :)

    20200419_201406.jpg
    lyngtdai3400bk_2.jpg
    Lyngdorf_TDAI-3400_front_back.jpg
    20200419_201305.jpg
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Interessant. Men langt utenfor hva jeg selv skal tenke på:)
    Burde man ikke kunne forvente en forbedring i mellomtone og oppover, dersom 2170 erstattes av enten 2400 eller 3400 på de øvre høyttalerterminalene?
    Som sagt, ifølge sjefen sjøl skjer ikke det. Men du står jo fritt til å prøve. Og gjør du det, er nok mange av oss her spent på resultatet!
    Hyggelig når bransjeaktørene (i dette spesifikke tilfellet) selv ikke bidrar til å «hype» ting for å oppnå økt salg. Hi-Fi bransjen virker å være en av de bransjene hvor man strekker seg lengst i forhold til å koke suppe på spiker når det gjelder å promotere små oppgraderinger som «store» kvalitetsforskjeller.
     

    TorErik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2011
    Innlegg
    148
    Antall liker
    24
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Et spørsmål:
    Tidal, beste måte gjennom tdai 3400?
    Kjører ikke epler.
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    216
    Antall liker
    141
    Roon Nucleus er en mulighet. Koster en del, men det blir veldig bra.
     

    hifi-vegard

    Medlem
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    34
    Antall liker
    10
    Sted
    Bergen
    Hei, alle. Melder meg offisielt inn i denne med min tdai 2200 sammen med BW 805D. Super kombinasjon, men jeg har versjonen uten romkorreksjon. Tidligere har jeg ikke trengt dette, har hatt så enkelt og greit rom, men nå.. kunne jeg trengt det. Noen som har erfaring med å sette opp DSPen via PC? Går det an å midlertidig installere en RP modul i forsterkeren for å sette opp, eller kopiere et oppsett fra en forsterker til en annen?
    Hei. Har brukt mye den manuelle DSP`n. Hva lurer du på? Det ligger manualer på Lyngdorf.com
    Jeg lurer egentlig på hvordan den PC kabelen ser ut, for den har jeg ikke. Også lurer jeg på hvordan du kom frem til hvilke DSP verdier du skulle bruke, målte du rommet med en programvare for å finne en passende frekvenskurve? Fikk du gode resultater?
    Hei.

    Pc kabelen er en RS232 med RJ12 plugg til TDA og 9pins han serieplugg til PC.
    Se på https://www.avforums.com/threads/lyngdorf-discussion.1580956/page-286 for diskusjon og tegning på pinout
    Se på https://lyngdorf.com//wp-content/uploads/2019/05/Lyngdorf-TDAI-2200-Owners-Manual-wo-RoomPerfect.pdf side 6 for kabel og side 8 for tilkobling til TDA
    https://lyngdorf.com//wp-content/uploads/2019/05/Lyngdorf-TDAI-2200-DSP-setup-wo-Roomperfect.pdf for DSP oppsett og info.

    Jeg mener dette ikke er vanskelig men krever litt interesse/tålmodighet og det er et supert verktøy.
    Jeg bruker en eldre win xp laptop med serieport. Masse muligheter med DSP som er omtalt her tidligere. Velg parametrisk EQ for å korrigere en hump eller dump og flate ut frekvensgangen. Du velger selv hvilken angrepsfrekvens, Q verdi som er bredden på korrigeringen og gain som er høyden/amplituden på hump eller dump. Bruk minusverdier på gain for å redusere db rundt frekvensen du har valgt . Low eller high shelf gir en endring over et større frekvensområde. Det er mange slike EQ seksjoner + global EQ i tillegg så du kan korrigere mange punkter. Erfaring er at etter å ha brukt opp alle EQène savner du 100 til. Da er det bedre å se om ikke du kan velge lavere Q = korrigere et større område. Erfaring er at det er gøy en stund å leke med frekvensgangen etter øret men det anbefales å måle frekvensgangen med feks ATB eller REW. Helst i/rundt lytteposisjon. Husk at du dobler effektbehovet fra forsterker for hver + 3 db du legger på. RoomPerfect drar heller ned humpene enn å fylle for mye i dumpene. Noe som kan føre til at hele lydnivået blir lavt og man tror noe er galt. Manuelt han du prøve på en mellomting mellom å legge til/trekke fra db. Tips-om du legger på ca + 3 til +6 db og ikke merker eller måler noen forskjell, så er det utfasing i rommet. Da får du ikke korrigert den frekvensen, ikke vits i å kaste bort effekt/ stresse ht på det. Om du fjerner veldig mye feks -24 db for å få en flat målt frekvensgang kan kanskje låte litt rart ,mulig pga powerresponsen fra ht blir veldig korrigert. Prøv en mellomting. Erfaring viser at høy Q verdi gir veldig spiss smalbåndet korrigering som ofte ikke er hørbar= bortkastet. Liten Q gir bredbåndet korrigering som er veldig hørbar. Selv 0,5db gain korrigering med lav Q er godt hørbart. Et råd er å korrigere i små step og lytte en god stund.
    Rosinen i pølsen er å dele mot sub i ( 2 + 2 system ) og du bør/må prøve oppskriften til Peter L med tette basskasser helt mot bakvegg/hjørne med elementet nærmest gulvet, og dele høyt fra ca 250-400Hz!! XO settes enkelt i DSP. Hvor bratt du skal dele er det ingen fasit på -prøv deg frem. Har selv lagt på 4-8 orden. Men da MÅ du korrigere frekvensgangen på bassene ( helst med å måle )etterpå og legge inn riktig avstand så fasen blir best mulig mellom ht-toppene og bassene. Har god erfaring med sånn løsning. Jeg erfarte at bassen "koblet" veldig godt til rommet med fylde , trøkk, detaljer og allikevel "lettbent".

    Mvh BA
    Takk, her var det MASSE god informasjon! Ikke noe sak for meg å bare lage en slik kabel om jeg ikke finner noe, og er sikker på at pinouten er riktig.
    Jeg har en ny stue hvor jeg skal gjøre en del akustikktiltak. Kjører kun stereo nå men ønsker også en sub. Har bestilt BW DB4S, den har sin egen innebygde korrigering og sies å være plasseringsvennlig og integrerer lett med høyttalere.
    Da får jeg jo ikke brukt noenting av de gode funksjonene som forsterkeren min har å by på.
    Jeg har ganske lite tilgjengelig plass for sub, kun halvannen meter vegg til venstre egentlig. Hele bakveggen er i glass. Prisen å betale for å ikke ha dedikert lytterom. Jeg lurer derfor på, med den avgrensningen der, vil jeg kunne greie å få like godt resultat med en enkel sub og godt arbeid med DSP? Usikker på om den subben med innebygget romkorreksjon gjør andre ting i tillegg.
     

    erlendlk

    Fersking
    Ble medlem
    18.04.2020
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    Roon Nucleus er en mulighet. Koster en del, men det blir veldig bra.
    Skal nevnes at det fins alternative måter å kjøre Roon på uten å nuke lommeboka. Så kan jo prøve å kjøre Roon Server på en PC først for å teste det ut. Eventuelt installere ROCK på gammel/billigere hardware. Se https://roonlabs.com/downloads

    Roon har også 14 dagers prøveperiode, så alt kan testes helt gratis.
     

    TorErik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2011
    Innlegg
    148
    Antall liker
    24
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Har selv 2 stk BW2. Jeg foretrekker å referere om dem som bass kasser, ikke sub. Dette pga at dem kan deles helt opp til 800 Hz. Da jeg har gulvstående høyttalere for tiden, deler jeg ved 200 Hz. Med Lyngdorf Tdai 3400, er det helt sømløst med resten. Fikk mye mer ro i lyden, mer trykk, spesielt på lavt volum i forhold til tidligere.
    Skulle det bli for lite, er det bare å kaste 2 til inn i systemet. Fungerer bra på film også, men dem som er skal ha virkelig mye risting og brak, kan sikkert velge andre subber. For disse stopper på rundt 23-25 Hz nedover, som noen kanskje synes er for lite.
    Lyngdorf BW2 sub er veldig musikalsk, kjenner det rister litt i sofaen på selv lave volum, men det blir ikke overdrevet.
    Så planen på sikt er å få et par gode stativhøyttalere og kanskje dele helt mot 400 Hz. Det funker som ei kule. Anbefaler disse basene på det sterkeste.
    Hei maxmekker.

    Har samme 3400 som deg, men litt usikker på match med Audio Physics virgo3, som jeg også har..

    Ser du omtaler LD subbene positivt, har vurdert 2 slike.
    Har du testet de med vegghengt Lyngdorf?
     
    Sist redigert:

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Har selv 2 stk BW2. Jeg foretrekker å referere om dem som bass kasser, ikke sub. Dette pga at dem kan deles helt opp til 800 Hz. Da jeg har gulvstående høyttalere for tiden, deler jeg ved 200 Hz. Med Lyngdorf Tdai 3400, er det helt sømløst med resten. Fikk mye mer ro i lyden, mer trykk, spesielt på lavt volum i forhold til tidligere.
    Skulle det bli for lite, er det bare å kaste 2 til inn i systemet. Fungerer bra på film også, men dem som er skal ha virkelig mye risting og brak, kan sikkert velge andre subber. For disse stopper på rundt 23-25 Hz nedover, som noen kanskje synes er for lite.
    Lyngdorf BW2 sub er veldig musikalsk, kjenner det rister litt i sofaen på selv lave volum, men det blir ikke overdrevet.
    Så planen på sikt er å få et par gode stativhøyttalere og kanskje dele helt mot 400 Hz. Det funker som ei kule. Anbefaler disse basene på det sterkeste.
    Hei maxmekker.

    Har samme 3400 som deg, men litt usikker på match med Audio Physics virgo3, som jeg også har..

    Ser du omtaler LD subbene positivt, har vurdert 2 slike.
    Har du testet de med vegghengt Lyngdorf?

    Selv bruker jeg dem sammen med Sonus Faber Olympica 2. Dette fungerer svært bra. Når det gjelder toppene til Lyngdorf hører jeg dem ofte. Har en kjenning som har MP 50 pluss flere effektforsterkere fra Lyngdorf. De har samme effekt som 3400. Han deler på 3-400 Hz og bruker 2 stk BW2 pluss toppene. Helt utrolig hvor sømløst og stort det spiller. Lån/ kjøp deg et par og test. Kjøper du dem hos HiFi klubben får de levere dem tilbake om dem ikke lever opp til forventningene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn