mutz skrev:
Testen viser at man ikke kan idiotforklare de som mener det er lydmessige forskjeller ved kabelbytter. Den viser også at forståelsen for hvordan kablene påvirker lyden ikke er like rett frem som de mest skråsikre og fordømmende debattantene mener.
Ja hvis man ellers kan hører ca 0.2 db's forskelle ved 20 KHz, derudover skal vi nok regne med at han har udvalgt kabler således at det han vil vise fremgår klart og tydeligt.
Jeg er 100 % sikker på at du kan tage to kabler der stort set måler ens hvad angår frekvensgang (ja der er faktisk et par eksembler i artiklen) og stadigvæk hører stor forskel på de to kabler, men lytteindtryk er jo ikke en del af denne artikel.
Jeg mener at artiklen prøver at simplificere det hele alt for meget, og vi er nødt til mindst at have denne artikel
http://www.stereophile.com/reference/1095cable/ med i det samlede billed.
Jeg blev iøvrigt inspireret af Oblivion pseudovidenskablige sider, hvor de begreber han bruger sådan set er ok, men måden Oblivion prøver at drage konklusioner på er der intet belæg for videnskabligt, det er pseudovidenskab (hypotesser).
Men det er han ikke alene om, der gør en stor del af kabelbranchen, for at forsvarer at netop deres produkt er det rigtige og er pengene værd.
Istedet for bare at skrive at vi har brugt utrolig meget tid på at prøve forkellige kombinationer af materialer osv efter nogle fornemelse vi har, og nogle halvfærdige teorier vi tror på, for at finde frem til netop dette kabel, entelig ved vi ikke helt nøjagtigt årsagen til at dette kabel lyder godt og rigtigt, men det mener vi altså det gør, og vi vil gerne have betaling for al den tid vi har brugt på at arbejde mere eller mindre i blinde.
Men jeg kan da godt se at man kan blive fristet til at komme med pseudovidenskablige forklaringer for at underbygge værdien af ens kabel.
Jeg er glad for at jeg ikke skal finde på noget angående mit eget kabel hvor isoleringen består af silke linolie og forskelige andre ting, kablerne er så ringe rent elektrisk at jeg bestemt ikke vil anbefale at bruge det til andet end netop audio, men naturligvis hvis jeg anstrengte mig kunne jeg nok finde på noget, ekv.s at de ikke har, eller oplagre statisk elektricitet.
Men som sagt jeg blev inspireret af Oblivion sider, og mener at en måling af et kabels DA værdi kunne være interessant, og måske en måling der kunne give resultater der var mere sammenfaldende med lytteindtryk.