Mac eller pc?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Tror jeg slår et slag for Osborne 1.

Z80 prosessor, 64Kb Ram, dobble floppy stasjoner, skjerm med auto-pan, osv. 300 baud modem og 5Mb HD som option. Floppy'ene er litt høylytte, men fikses greit med litt skumgummi.

CP/M OS, WordStar, SuperCalc, dBase, Assembler, mBasic, +++ følger med. Diskbasert Bios er en selvfølge.

Største problemet er egentlig mangel av ethernet el lignende, men RS232 er heller ikke å forakte.

Vedlegg

S

Stereo_Mono

Gjest
    Anonym skrev:
    Mediebransjen bruker Mac og det fungerer ypperlig for de og det er det halmstrået mac brukere klamrer seg til for å forsvare maskinenes egenskaper.

Men finn et oljeselskap, et dagligvarekonsern, et SAS system eller en bilprodusent som bruker Mac til alle prosesser.
    Vi leverer i all hovedsak (Over 85% viser fjorårets tall) Mac Proer som arbeidsstasjoner til Mediebransjen (TV og Film) for de vil ha åpne valg i forhold til valg av programvare. Noen liker å klippe i Final Cut Pro andre i Avid. Begge kan kjøres i Mac OS X. Final Cut Pro finnes ikke til Windows, så da begrenser det seg der. Adobe sin programvare finnes på begge plattform, men de siste tallene viser at Mac er foretrukket der også. Dette er selvfølgelig veldig bransje spesifikt, men bare ment som et eksempel på at det finnes helt motsatte eksempler.

Tror neppe Apple eller 3 part Mac utviklere vil på noen tidspunkt bevege seg inni de bransjene du nevner. Ikke ser jeg et behov heller. Det markedet er allerede såpass låst inn i andre løsninger at det har nok lite hensikt.
    Tror du forøvrig ikke kringkasterer har like store krav til stabilitet og driftsikkerhet som de bransjene du nevner?
    En av våre kunder har over 500 klippere med sentral Apple basert XSAN cluster lagring over 4gig fiber på blocklevel. De er vel opp i nærmere 750Tb online lagring til klippe stasjonene nå og den bare vokser etterhvert som alt skal over til HD.

Etter å ha blitt godt kjent med flere innen IT i disse miljøene kan jeg trygt gå god for at de stiller enorme krav for at ikke TV-produksjonene skal stanses pga drifts problemer. De var i starten svært skeptiske til OS X, men dette har endret seg radikalt overtid og de fleste sitter nå med en Macbook Pro på drift.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    vredensgnag skrev:
    Morsomt med disse "mediabransjen" returballene - Axel Springer Verlag er en multinasjonal gigant med store oppgaver fra logistikkstyring til avanserte regnskap, innkjøpsfunksjoner og dataprosessering. Bare det å holde styr på titusener av ansattes lønnsforhold og oppgaver krever sitt - og alt løses på Mac OSX.
    Det blir merkelig å dra inn slike enkelthistorier her.

Top500 supercomputerlisten ser slik ut:
    Kode:
    Linux 459 91.80 %
    Windows 5 	1.00 %
    Unix 19 	  3.80 % 
    BSD Based 1 	0.20 %
    Mixed 16 	3.20 %
    OS X er vel BSD-basert og er kanskje den ene supercomputeren. Sannsynligheten er imidlertid større for at denne kjører FreeBSD eller tilsvarende i stedet.
    OS X er med andre ord ikke en gang representert. Er OS X da et dårlig OS til vår bruk?

Når det gjelder bedrifter er det maaaaaaaaaaaange flere som kjører Windows-baserte systemer enn OS X. Med logikken til den gjengse apple-entusiast er dette tydeligvis irrelevant siden det finnes noen bedrifter som kjører OS X og er fornøyde med det.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    marsboer skrev:
    vredensgnag skrev:
    Sammenhengen er at på Mars har alle brukere totalskreddersydde løsninger som er 100% eksklusive for den ene brukeren, Fush.
    Her har du helt rett! Jeg skjønner for å være helt ærlig ikke hvorfor noen ønsker det på noen annen måte?
    Det er den eneste måten å få 100% optimal arbeidsflyt hvor man bruker et minimum av tid på envher oppgave.

Men det kan like gjerne stå OS X på OSet selv om alt er individuelt optimalisert, men da er man nødt til å ha et helt annet applikasjonsfokus enn det jeg har.

Den eneste plassen jeg kan forstå at det trengs en mer "generisk" tilnærming til datamaskinbruk er når det gjelder programvarevalg i bedrifter.
    Morsomt med disse "mediabransjen" returballene, Anonym. Axel Springer Verlag er en multinasjonal gigant med store oppgaver fra logistikkstyring til avanserte regnskap, innkjøpsfunksjoner og dataprosessering. Bare det å holde styr på titusener av ansattes lønnsforhold og oppgaver krever sitt - og alt løses på Mac OSX.

Man City ... Man U
    Med tanke på at de bruker Mac til en god del oppgaver i mediebransjen er det sikkert gunstig for forlaget å standardisere alle maskinene. Jeg skrev jo tidligere at mediebransjen er det halmstrået mac brukere klamrer seg til.

Det endrer uansett ikke poenget mitt, den dagen Siemens, Shell eller BMW konverterer til Mac er jeg villig til å endre standpunkt.

V

vredensgnag

Gjest
    Det var jo godt å endelig få se hvorfor apene forlot trærne - om de bruker epler eller vinduer blir vel det samme.

Han til høyre ser litt for veltrimmet ut, syns jeg.

Vedlegg

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Ser ikke helt at antall brukere kan si noenting som helst om kvaliteten på produktet. Pizza Grandiosa er vel den mest solgte matretten i Norge. Det betyr ikke at det er det beste måltidet man kan få. Hva er de mest solgte/brukte høyttalerne i Norge, og hva forteller det om kvaliteten?

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    Fush skrev:
    marsboer skrev:
    Jeg er 100% uenig. Om du likevel primært skal kjøre Windows 7 får du mer maskinvare for pengene ved å velge riktig PC, med ett unntak, og det er om utseendet og de fysiske løsningene til Macen er viktig.
    Ja, det er det samme som jeg også har sagt hele veien: Er prisen avgjørende velger du PC. Men en Mac gir deg bedre ytelse, design og hardwaremessige løsninger enn de aller fleste PC-er. Det vil gjelde også om du kjører Windows. Det er altså ingen grunn til å velge PC annet enn pris (eller Bluray-behov).
    Hvis du ser bort fra ytelse og hardwaremessige løsninger er vi enige. Kun design er fordelen med mac om du primært skal benytte Windows 7. At du gjentatte ganger ser bort fra den virkelige verden og påstår dette vitner bare om typisk ignorant apple-entusisast oppførsel.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    marsboer skrev:
    Hvis du ser bort fra ytelse og hardwaremessige løsninger er vi enige. Kun design er fordelen med mac om du primært skal benytte Windows 7. At du gjentatte ganger ser bort fra den virkelige verden og påstår dette vitner bare om typisk ignorant apple-entusisast oppførsel.
    Har du eksempel på en PC-laptop med høyere ytelse og bedre fysiske løsninger enn en Macbook Pro? Er åpen for at det finnes, men vil gjerne se det. Blir det Sony Vaio kanskje?

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    marsboer skrev:
    vitner bare om typisk ignorant apple-entusisast oppførsel.
    Ad hominem-argumentasjon kan du forresten spare deg for. Det tjener ingen hensikt her.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    At du gjentatte ganger ser bort fra den virkelige verden og påstår dette vitner bare om typisk ignorant apple-entusisast oppførsel.
    Herre min hatt synk nå ikke ned på dette stadium davel..- du kan så mye bedre.
    ----
    Dessuten:

apple-entusisast > Apple-entusiast

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker begge plattformer, men mest PC. Synes begge har sine fordeler og ulemper.

Til hjemmebruk pleier jeg å si følgende:

- PC krever litt mer av brukeren for at det skal virke smertefritt i mange år.
    Man bør være litt påpasselig med hva man installerer. Avinstaller med program som rydder opp i registeret (Uninstaller e.l.) og kjør CCleaner og evnentuelt et annet spyware program fra tid til annen.
    Da funker PC veldig bra i lang tid og er rask. Og fordelen med PC er større valgfrihet og prisen er lavere.

- Mac er enklere for brukeren. Selv om systemet kan trenge en opprensning her også, så virker det som behovet er mindre. Jeg anbefaler Mac til venner og familie som har liten datakompentanse. De ender som regel med en PC som blir sirup etter en stund.

Med ferdige PCer kan man forresten være uheldig og få med en del programmer som senker hastigheten. Selv bruker jeg bygge PCer og hvor jeg har full kontroll på hva som installeres. Men har god forståelse for at mange ikke vil holde på slik og ønsker noe mer sytaløst. Da kan Mac være midt i blinken.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Til trådstarter; dette med hvilke konserner som bruker hvilke maskiner osv har fint liten relevans for meg. Vi har vel omtrent samme bruksområde hjemme vil jeg tro. Jeg er databruker, ikke dataentusiast. For meg er informasjonstilgang og produktivitet poenget med en datamaskin, og jeg finner liten glede eller nytte i å drive med "mekking" av filer etc.

Så noen "avansert" datamekker er jeg ikke, men jeg har brukt computere i det daglige privat og profesjonelt i over 20 år, så er nok en avansert og krevende bruker. Og har nok sikkert tilbrakt like mye tid med data, også MS, som mange av de fra den yngre garde som mener seg så avanserte fordi de har lært seg å flytte rundt på noen Win-kompatible filer. Jeg er faktisk så gammel at jeg gikk på DOS-kurs på 80-tallet.. og har hatt alle MS os-generasjoner siden i bruk, inkl W7.

Etter mange år med PC bruker jeg nå Mac, fordi jeg synes det er mer lettvint, raskere, mer stabilt, mer intuitivt, mer produktivt privat og krever mindre knoteri/"vedlikehold" i hverdagen. Mine Mac'er gir en positiv brukeropplevelse hver gang som jeg ikke har opplevd med noen pc uansett specs.

Så mye som jeg bruker data så holder jeg pris (innen de rammene av hva en hjemmecomputer koster) for å være helt irrelevant for meg. Når det så er sagt så tror jeg min Mac-bruk allerede har spart meg minst ett maskinbytte; de er jo like gode år etter år, ingenting henger og ingenting av mitt bruk krever ny maskinvare. Uovertruffen brukeropplevelse som gjør det til en fryd å bruke computerene, og antakelig bedre langsiktig økonomi enn utropsprisen tyder på, er vel de argumentene jeg trenger for egen del.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Det må da være revnende likegyldig hva andre bruker og foretrekker. Hvorfor i allverden skulle det at f.eks. BMW ikke bruker Mac gjøre den plattformen mindre attraktiv for meg?

Bruk det du liker best selv. Brukerbasen til UNIX/Linux/OS X/Windows er så stor at man får hjelp uansett om man skulle trenge det.

Jeg kjøpte en Macbook Pro for et par år siden og blir stadig imponert over kvaliteten både på maskinvaren og OS men jeg bruker også Windows PC, forskjellige Linux-er og UNIX (Solaris på SPARC). De har alle sine styrker og svakheter.

Når det er sagt så angrer jeg på at jeg ikke fikk min 65 år gamle mor til å kjøpe en Mac, jeg har en snikende følelse av at det hadde vært behov for mindre support fra min side enn med den gufne plastklumpen fra Acer hun endte opp med ;D

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    Fush skrev:
    marsboer skrev:
    Har du eksempel på en PC-laptop med høyere ytelse og bedre fysiske løsninger enn en Macbook Pro? Er åpen for at det finnes, men vil gjerne se det. Blir det Sony Vaio kanskje?
    Jeg mener ikke at Mac-maskinvaren yter dårligere heller. Du må huske på at Mac-maskinvaren representerer kun et lite subset PC-maskinvare pakket inn i en bestemt chassis-løsning.
    La oss f.eks si at man ønsker en lilla maskin, så finner man en PC som har dette. Ønsker man en AMD-basert maskin så går dette også helt fint. Ønsker man et monstrum med de villeste skjermkortene i en trippel-SLI-løsning med et Asus Xonar STX lydkort så går dette fint på en PC. Ønsker man å benytte Seagate harddisker i stedet for Western Digital så går dette fint på en PC. Ønsker man SSD OS-disk, 4x15000rpm SAS-disker og 3x2TB Lagring i samme maskin så går dette helt fint på en PC.

Hvis du tenker deg mannen i gata som totalt sett representerer et behov for alle maskinvarekombinasjoner i alle prisklasser, så vil det objektivt sett "beste kjøp" i nesten alle tilfeller være en PC-basert løsning om man ser på maskinvaren. Det er sikkert enkelttilfeller hvor en Mac representerer beste kjøp i akkurat sin klasse, men man skal virkelig legge godviljen til for å klare å vri dette til at Mac har en maskinvaremessig fordel kontra sine PC-konkurrenter.

C

Cappuccino

Gjest
    ayaboh skrev:
    Tror jeg slår et slag for Osborne 1.

Z80 prosessor, 64Kb Ram, dobble floppy stasjoner, skjerm med auto-pan, osv. 300 baud modem og 5Mb HD som option. Floppy'ene er litt høylytte, men fikses greit med litt skumgummi.

CP/M OS, WordStar, SuperCalc, dBase, Assembler, mBasic, +++ følger med. Diskbasert Bios er en selvfølge.

Største problemet er egentlig mangel av ethernet el lignende, men RS232 er heller ikke å forakte.
    Oi, det der var faktisk min første bærbare PC, eller rettere sagt slepbare!! Den ble kjøpt på begynnelsen av 80-tallet og kostet 17.000! - men så fulgte det jo med fine oppbevaringsrom til disketter også ;D

Vedlegg

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    marsboer skrev:
    Ønsker man et monstrum med de villeste skjermkortene i en trippel-SLI-løsning med et Asus Xonar STX lydkort så går dette fint på en PC. Ønsker man å benytte Seagate harddisker i stedet for Western Digital så går dette fint på en PC. Ønsker man SSD OS-disk, 4x15000rpm SAS-disker og 3x2TB Lagring i samme maskin så går dette helt fint på en PC.
    Det er en skikkelig vass laptop.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    Class skrev:
    marsboer skrev:
    Ønsker man et monstrum med de villeste skjermkortene i en trippel-SLI-løsning med et Asus Xonar STX lydkort så går dette fint på en PC. Ønsker man å benytte Seagate harddisker i stedet for Western Digital så går dette fint på en PC. Ønsker man SSD OS-disk, 4x15000rpm SAS-disker og 3x2TB Lagring i samme maskin så går dette helt fint på en PC.
    Det er en skikkelig vass laptop.
    Ok, så diskusjonen er begrenset til laptoper? Greit nok. Jeg regner med at budskapet likevel kom frem. Å si at Mac har bedre maskinvare enn PC er som å si at Acer har bedre maskinvare enn Dell.

Forøvrig mener jeg mange gjør en feil når de går for "skrivebordslaptoper", men det er en helt annen diskusjon. Det har liksom blitt automatikk i at man skal ha laptop i dag, selv om mange, særlig den eldre garde, hadde hatt mye bedre av å ha en stasjonær variant med skikkelig skjerm, tastatur og mus (eller tilsvarende Mac-løsning)

V

vredensgnag

Gjest
    Kjøp en Toughbook.

Tåler også vann - demo med søt japansk jente, bonus:

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    De toughbookene der er en haug med dritt i praktisk bruk. De tilbyr robusthet men der stopper det helt opp. Et typisk nisjeprodukt som imponerer på ett område men som ikke kan følge opp på de fleste andre områder.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    marsboer skrev:
    Ok, så diskusjonen er begrenset til laptoper?
    Det var et forsøk på en fleip da du siterte nettopp spørsmål om "PC-laptop" men det var tydeligvis skivebom, beklager.

O

Oblivion

Gjest
    Jeg bruker Mac / OS X til alt det kan brukes til og for to programmer trenger jeg Windows og kjører også dette.
    Værre er det ikke, men det er en fryd å slippe Windows og alt trøbblet det medfører.
    Tre av mine fem Mac har nå gått i tre år 24/7 uten det minste problem og mine døttres og madammens Windows maskiner har vel blitt re-innstallert / vært på service i snitt hver 6 måned og er trege som sirup etter kort tid.
    Det blir MacBook på dem også etterhvert.

Når jeg begynte med Mac / OS X migrerte / klonet jeg hele harddisken på Windows maskinen inn på Mac og kunne bruke både OS X og Windows i coherence mode mens jeg importerte mail og alt jeg hadde av data over til OS X.

Spørsmålet er ikke hva som er best av OS X og Windows, men hvordan en kan få gjort det en har behov for på den enkleste og mest problemfrie måten.

O

Oblivion

Gjest
    marsboer skrev:
    Jeg mener ikke at Mac-maskinvaren yter dårligere heller. Du må huske på at Mac-maskinvaren representerer kun et lite subset PC-maskinvare pakket inn i en bestemt chassis-løsning.
    La oss f.eks si at man ønsker en lilla maskin, så finner man en PC som har dette. Ønsker man en AMD-basert maskin så går dette også helt fint. Ønsker man et monstrum med de villeste skjermkortene i en trippel-SLI-løsning med et Asus Xonar STX lydkort så går dette fint på en PC. Ønsker man å benytte Seagate harddisker i stedet for Western Digital så går dette fint på en PC. Ønsker man SSD OS-disk, 4x15000rpm SAS-disker og 3x2TB Lagring i samme maskin så går dette helt fint på en PC.

Hvis du tenker deg mannen i gata som totalt sett representerer et behov for alle maskinvarekombinasjoner i alle prisklasser, så vil det objektivt sett "beste kjøp" i nesten alle tilfeller være en PC-basert løsning om man ser på maskinvaren. Det er sikkert enkelttilfeller hvor en Mac representerer beste kjøp i akkurat sin klasse, men man skal virkelig legge godviljen til for å klare å vri dette til at Mac har en maskinvaremessig fordel kontra sine PC-konkurrenter.
    Jeg tror det meste du nevner her kan en også få til med OS X...

Jeg kjører i allefall OS X med SSD OS disk, RAID10 (6 Seagate disker), eSATA, USB 3.0, BluRay etc..
    Det som er kilent er AMD prosessor, men det går nok det også..

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    Oblivion skrev:
    Jeg tror det meste du nevner her kan en også få til med OS X...

Jeg kjører i allefall OS X med SSD OS disk, RAID10 (6 Seagate disker), eSATA, USB 3.0, BluRay etc..
    Det som er kilent er AMD prosessor, men det går nok det også..
    Jeg regner med det. Så lenge man ikke kommer opp i driverproblematikk er det jo i grunn det samme.
    Svaret mitt var gitt som en respons på påstanden om at Mac-hardware er bedre enn PC-hardware om man primært skal kjøre Windows 7.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    marsboer skrev:
    Svaret mitt var gitt som en respons på påstanden om at Mac-hardware er bedre enn PC-hardware om man primært skal kjøre Windows 7.
    Påstanden min er at multi touch-pekeflaten til en Macbook, sammen med de praktiske detaljene som magnetfestet strømkabel og skjermlukking, det helstøpte kabinettet, den lange batteritiden, etc, fungerer bedre enn det meste av PC-laptoper på markedet. Så har jeg dessuten til gode å se en annen laptop på markedet som tilbyr høyere ytelse, selv om det sikkert finnes. Det er ingen grunn (bortsett fra pris) til å velge bort alle disse fordelene, selv om man skulle ønske å primært kjøre Windows.

N

nb

Gjest
    Påvirker det batterilevetiden mye om man kjører OSX eller Win7? Hardwaren er jo den samme og Apple har neppe noen spesiell Lithium-Ion-teknologi.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    nb skrev:
    Påvirker det batterilevetiden mye om man kjører OSX eller Win7? Hardwaren er jo den samme og Apple har neppe noen spesiell Lithium-Ion-teknologi.
    OS kan jo være flinkere til å spare strøm. Ren gjetting

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.954
    Torget vurderinger
    1
    Broren min har ingen spesielle datakunnskaper. Han har full Apple pakke i heimen med lyd i alle rom, iPad, fotovisning på TV, iPod, iPhone og amerikansk iTunes konto som tillater nedlasting av ferske og billige filmer. Han er superfornøyd.

Jeg? Jeg er misfornøyd med at Apple ikke har "Delete" knapp, at det ikke er piltaster på iPad og at den ikke kan brukes til å betale regninger pga Java-sperre.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Så kan man jo spørre seg hvor smart det er å bruke et lesebrett til noe annet enn det er ment for, og forvente at et lesebrett er en fullverdig hjemmecomputer. En iPad er ingen full Mac.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    Fush skrev:
    marsboer skrev:
    Påstanden min er at multi touch-pekeflaten til en Macbook, sammen med de praktiske detaljene som magnetfestet strømkabel og skjermlukking, det helstøpte kabinettet, den lange batteritiden, etc, fungerer bedre enn det meste av PC-laptoper på markedet. Så har jeg dessuten til gode å se en annen laptop på markedet som tilbyr høyere ytelse, selv om det sikkert finnes. Det er ingen grunn (bortsett fra pris) til å velge bort alle disse fordelene, selv om man skulle ønske å primært kjøre Windows.
    Jeg stiller overhodet ingen spørsmåltegn ved at Macbook Pro er et meget gjennomført produkt bare så det er sagt. Nå er akkurat jeg feil person å snakke til om de tingene du gjør all den tid jeg synes laptoper er helt ubrukelige til å gjøre noe som helst annet enn kortfattet jobb og sofasurfing, men jeg vet om flere på jobb som bryr seg om de tingene du snakker om så det er helt klart et pluss. Men spesielt unikt for Mac er det ikke. Alle PC-laptoper med f.eks Synaptics touchpad driverene eller moderne Linux kan forresten også kjøre multitouch. Akkurat multitouchgestures liker jeg svært godt på Mac-produktene så jeg har aktivert dette på alle windows 7 laptoper jeg benytter i det daglige (én hjemme og én på jobb). Det er spesielt tofinger-scroll jeg er "avhengig" av. Tripletouch fungerer også for å skifte til neste bilde i Windows photo-viewer med mer. Det er også ting som rotasjon osv inne i bildet. Jeg har skrudd av alt unntatt tofingerscroll.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.954
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Så kan man jo spørre seg hvor smart det er å bruke et lesebrett til noe annet enn det er ment for, og forvente at et lesebrett er en fullverdig hjemmecomputer. En iPad er ingen full Mac.
    Bare litt ergelig at den hadde vært perfekt med ørlite flere egenskaper. Det med Java-nekt er forresten kun forretningsmessig motivert.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.810
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    pedal skrev:
    Vidar P skrev:
    Bare litt ergelig at den hadde vært perfekt med ørlite flere egenskaper. Det med Java-nekt er forresten kun forretningsmessig motivert.
    Bedre med javanekt fremfor den mangelfulle integrasjonen som OS X hadde når de valgte å sende interupt fremfor pause og hvor apple menigheten ikke ville innse at man kunne bruke nettleseren sin da den hadde java - selv om den ble brukt feil da.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    pedal skrev:
    Vidar P skrev:
    Dette med å levere computere i det hele tatt er vel forretningsmotivert. Ellers enig med de som mener at Javas utbredelse er mot bedre teknologiske muligheter. Bare se hvordan computeren kjører opp prosessorbruk ved Java-applikasjoner. Støtter helt de firmaer som vil presse frem konkurrenter til dette, eller bedre løsninger fra Java selv.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    pedal skrev:
    at det ikke er piltaster på iPad og at den ikke kan brukes til å betale regninger pga Java-sperre.
    Det tryggeste er uansett å være koplet på med kabel når du skal frem med brikken så det kan kanskje være like greit ;D

O

Oblivion

Gjest
    nb skrev:
    Windows spiser batteri 2 - 3 ganger fortere enn OS X på mine maskiner, og maskinen blir også vesentlig varmere så fort Windows er i gang selv om jeg i Windows har av-installert alt jeg ikke trenger (det meste) og har stoppet alle prosesser som kan stoppes.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    Oblivion skrev:
    nb skrev:
    Windows spiser batteri 2 - 3 ganger fortere enn OS X på mine maskiner, og maskinen blir også vesentlig varmere så fort Windows er i gang selv om jeg i Windows har av-installert alt jeg ikke trenger (det meste) og har stoppet alle prosesser som kan stoppes.
    Ikke verst. Så laptopen min på jobb med 4-6 timers batteritid i Windows 7 ville vart i 8-18 timer med OS X. Heftig..

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    OT - Men er det lytterommet ditt Vreden? Veldig stilig. :)

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    vredensgnag skrev:
    Case closed.

Jeg skjønner ikke hva jeg ser på bortsett fra et eller annet lytterom med noe gamle greier i. Var hensikten å informere om at denne personen åpenbart ikke har forstått hva en ergonomisk og fornuftig arbeidsposisjon foran laptopen er?

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    Windows Vista krevde faktisk enda mer, mener det var 40GB ledig, når jeg skulle installere for første gang. Jeg himlet med øynene og tenkte, hva i helvete er det de fyller OSet med?? Sikkert uendelig med drivere, men også en hel del annet regner jeg med.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn