Distinctive
Æresmedlem
Du og den konstante ydmykheten din >Det begynner å sige inn, ja. Betydningen av gating når man gjør målinger også.
Du og den konstante ydmykheten din >Det begynner å sige inn, ja. Betydningen av gating når man gjør målinger også.
Det høres ut som en god plan. For meg har det vært et mantra å få hørt så mange ulike gjengivelser som mulig. Kombinert med ulike konserter som danner en preferanse for det som gir en størst glede av gjengivelse. Her er det ingen direkte fasit, noe mylderet her inne viser. Selv om noen trekker frem at flertallet "foretrekker" den og den gjengivelsen så er det bare å se her inne for å konstatere at det er mange ulike idealer. Blir spennende å se hvilke idealer du legger til grunn for den gjengivelsen du ønsker. En målemic kan si mye, men det er sikkert lurt å la ørene bidra til hva du ønsker å tro på. I det som blir din illusjonsskaping i heimenDet er ikke så mange jeg har hatt muligheten til å lytte til. Tiden har ikke strukket til/blitt prioritert. Nå som de nye høyttalerne skal tunes inn vil jeg nok ha mye større nytte av slike besøk. Jeg har så smått begynt å invitere noen troverdige ører hit, men jeg kommer nok til å spørre pent om audiens hos en del av "the usual suspects" etterhvert.
Jeg tar fram kjepphesten min, igjen:Live musikk (konserter) er et godt råd, men av og til synes jeg faktisk at 'det lyder bedre' i heimen enn på konsert!
Neste gang skal jeg jammen spørre lydteknikeren om de kan gjenskape min lyd i konsertlokalet
Jeg var på konsert med Lee Ritenour på Folken i Stavanger for et par uker siden.Jeg tar fram kjepphesten min, igjen:Live musikk (konserter) er et godt råd, men av og til synes jeg faktisk at 'det lyder bedre' i heimen enn på konsert!
Neste gang skal jeg jammen spørre lydteknikeren om de kan gjenskape min lyd i konsertlokalet
Alt annet enn helakustiske konserter som referanse for naturtro (hifi) gjengivelse er fånyttes.
Legger til at da vi holdt på med voicingen av mitt anlegg måtte vi tweake ift. targetkurven. Det låt ikke rett da vi fulgte den slavisk. 2-4 khz måtte ned.
Er det noe poeng å lese videre, eller kan man ane hva konklusjonen ble? >Så jeg tenkte det var på tide å gjenoppfriske de lytteinntrykkene og sjekke om det er noen hørbare forskjeller med og uten strømfiltre på den riggen jeg har nå.
Ja, absolutt. Jeg har fortsatt et T+A PowerBar bak racket med DEQX'ene, PC'en med musikkdata står på en UPS, NAS'en med backup står på en annen UPS, og det er både overspenningsvern og jordfeilbryter i sikringsskapet. Only the paranoid survive. Det er ikke sikkert lydkvaliteten som sådan endres selv om man er litt mindre bekymret for at ting blir svidd ved en spike på nettet, men kanskje man sover litt bedre om natten.Det kan jo alltids være praktisk med et spenningsvern, om ikke annet.
Hvit og clas ohlson?Jeg hørte forskjell nylig på vanlige strømpadde.
En vanlig hvit og en Clas Ohlson padde.
Den vanlige hvite var best, da det var klart mindre støy på min rør-pre kontra Clas Ohlson
Og det var ikke tull en gang.
Chlas Olsen..er det så nøye? Du skjønner..Hvit og clas ohlson?Jeg hørte forskjell nylig på vanlige strømpadde.
En vanlig hvit og en Clas Ohlson padde.
Den vanlige hvite var best, da det var klart mindre støy på min rør-pre kontra Clas Ohlson
Og det var ikke tull en gang.
Dette med ups'en du har på serveren. Er det kun for "graceful shutdown" eller er den beregnet for å tåle å gå på batteri en stund?Ja, absolutt. Jeg har fortsatt et T+A PowerBar bak racket med DEQX'ene, PC'en med musikkdata står på en UPS, NAS'en med backup står på en annen UPS, og det er både overspenningsvern og jordfeilbryter i sikringsskapet. Only the paranoid survive. Det er ikke sikkert lydkvaliteten som sådan endres selv om man er litt mindre bekymret for at ting blir svidd ved en spike på nettet, men kanskje man sover litt bedre om natten.Det kan jo alltids være praktisk med et spenningsvern, om ikke annet.
Veldig lurt. Har noe lignende på min 70tb filserver. Kjipt om ting kræsjer pga strømbrudd.Mest graceful shutdown. Den vil vel funke en halvtime eller så, men poenget er at den ikke skal bråkrasje med filsystemet i en eller annen inkonsistent tilstand.
Jeg forstår det som at MP3-filen også ble nedsamplet til 16 bit/44.1 kHz. Det er egentlig litt synd, siden MP3 bruker 32 bit floating point og strengt tatt har langt høyere oppløsning enn CD. Her gikk forfatterne glipp av en mulighet til å skille mellom bitdybde (oppløsning) og samplingfrekvens (båndbredde). Da er det tydeligvis nedsamplingen fra 24/192 til 16/44.1 som er hørbar, siden vi vet at datareduksjonen til 320 kb/s MP3 ikke lar seg skille fra CD. Det vi ikke vet er hvorfor den blir hørbar. Artikkelforfatterne sier ikke noe om eksakt hvordan den nedsamplingen ble gjort, bruk av dither og noise shaping, nivå på digitale artifakter i algoritmen, etc. Noen hypoteser:All songs were originally recorded at Studio Master level. The recordings were then prepared to different levels of digital resolution using Magix Sequoia software. To create the CD and mp3 files, the original Studio Master recordings were down-sampled to the appropriate standard sample rates and bit-depths.
Robert CammidgeThis research was possible thanks to an industry partnership between Goldsmiths, University of London and Linn Records. We thank Robert Cammidge, who created the music files, and Neil Parry, who installed the equipment on which the stimuli were presented. We also thank Caroline Dooley and Gilad Tiefenbrun for their support in organizing the logistics of the project. We declare that Linn Records had no influence on the design of the study, the analysis of the results or the interpretation of the data.
Takk for det. Jeg var reviewer for artikler til et par vitenskapelige tidsskrifter i noen år. Siden jeg jobber i industrien og ikke i akademia bruker jeg ikke de matematiske verktøyene til daglig. Derfor ble det mer og mer tidkrevende å sette seg inn i formler og statistiske metoder i artiklene. Jeg sa fra meg det oppdraget for en del år siden, men har kanskje ikke helt glemt hvordan man leser en slik artikkel med kritisk blikk.Takk for grundig gjennomgang Asbjørn. Det var synd at de ikke ga tilstrekkelig med informasjon til at vi kan vite hva de faktisk testet. Du burde vært referee
Mulig det. Det ser ut til at impulsresponsen i Sequoia er nokså textbook linear phase med symmetrisk ringing, visuelt lik f eks SoX VHQ Linear Phase. SoX har i tillegg innstillinger med mindre ringing og slakkere filter, f eks High Quality (aliasing enabled), men selv den genererer mindre aliasing enn Sequoias filter. Det er lett å sammenligne disse i src.infinitewave.ca selv, så jeg legger ikke inn alle grafene her.Det er slett ikke sikkert brick wall filter er det som fungerer best i praksis. Det fungerer helt klart best i frekvensdomenet, men skaper mye (alt er relativt) ugang i tidsdomenet. Derfor foretrekker mange et slakkere filter. Problemet med slakkere er at da begynner man å fjerne lavere i frekvens. Derfor foretrekker mange å tillate litt aliasing effekter, etersom man da kan filtrere høyere i frekvens. Men da får man som kjent aliasing-effekter.
Perfekt blir dette aldri, men det kan godt hende at en løsning som gir aliasing er det som fungerer best totalt sett. Jeg har inntrykk av at dette er den foretrukne løsningen hos mange...
Har ikke kjøpt tilgang til artikkelen, men kan dette også være et bidrag til diskusjonen rundt at vi hører med hele kroppen, ikke bare med ørene?Poster denne her, i mangel av et bedre sted:
Kanskje ikke så dumt at greiene går ned til 16 Hz.Undetectable very-low frequency sound increases dancing at a live concert
At an electronic music concert, Cameron et al. manipulated the presence of undetectable very-low frequencies and measured audience members’ movements. Audience members moved more when very-low frequencies were present versus absent. Vestibular sensitivity to low frequencies and connections to...www.cell.com
Hvordan operasjonaliserer de «non-auditory low-frequency stimulation»?Poster denne her, i mangel av et bedre sted: