Magnepans venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Noen der ute med formeninger om hva som regnes som "optimalt" av forsterkeri til Magnepan?
    Bør jo være mange kandidater.
    Selv gønner jeg på med Coda CS og MI 11 - og kan ikke si at den komboen gjør seg bort på noen måte.
    Men hva med noe sånt som f x Devialet? Gato? Kinki? Andre merker/modeller?
    Fristet jo å slå til på den integrerte Codaen som var til salgs her for litt siden, men men......

mvh
    Proffen

S

Syncrolux

Gjest
    Det er ingen myte at Magnepan er kresen på forsterker.

Mitt nåværende par, er mitt 4.par Magnepan. (MGIIb, 1.6, 1.7 og 3.7)
    Har vært koblet på forsterkere av ulike prinsipper og prisklasser.
    Har spurt flere ganger i denne tråden her, prøver igjen, siden jeg ser du selv har hatt 1.7

Jeg lurer rett og slett på hvor god 1.7 er som en nedre bass/mellomtone/diskant høyttaler - altså benyttet sammen med gode eksterne basshøyttalere for å avhjelpe den nederst der den umulig kan yte mest. Til dette formål - altså uten den krevende bassen - spiller 1.7 like godt som 3.7? Eller er det med elektrostat paneler som med høyttalerelementer, stor forskjell mellom de?
    Nei.
    1.7 spiller ikke like bra som 3.7. (Heller ikke om man ser bort fra bassområdet)
    Det er andre og egentlig mer avgjørende forskjeller enn bass/større membranareal.
    Diskantbåndet spiller adskillig bedre diskant. Toppen er mer naturlig og oppløst.
    Sweet Spot er større på 3.7. Perspektiv er bedre. Bedre 3d. Diskanten blir ikke i den grad borte når du reiser deg.
    Det er to ulike høyttalere selv om de også har mye til felles. Både 1.7 og 3.7 er fantastisk bra i sine prissegment.

Syncrolux var hos meg og sjekket mot sine 1.5, dette gjaldt spesielt hvorvidt diskanten var bedre,
    og konklusjonen var klar og likeens fra ham også.
    Helt klart - det diskantbåndet er noe for seg selv. Nå spiller 1.x modellene ganske bra diskant fra QR tweeteren, men det er likevel en veldig solid oppgradering opp til 3.x modellene som har ekte bånd.

Etter å ha lekt en del med aktiv deling på de 3.6/R jeg har, så synes jeg vel at planar-driverne og QR-driverne til Magnepan ikke er så altfor bra over 1 kHz, selv om responsen strekker seg langt langt opp. Båndet er kort sagt mye bedre.

Det jeg lurer på nå er hvor lavt ned det er vettugt å kjøre det båndet? I går senket jeg delefrekvensen til 800 Hz, sånn at jeg nå deler på 200 og 800 Hz. Original passiv deling på 3.6/R er 100 og 1500 Hz.

Lydmessig så synes jeg mellomtonen nå falt mer på plass - den var litt ullen og manglet oppløsning i mine ører.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Noen der ute med formeninger om hva som regnes som "optimalt" av forsterkeri til Magnepan?
    Bør jo være mange kandidater.
    Selv gønner jeg på med Coda CS og MI 11 - og kan ikke si at den komboen gjør seg bort på noen måte.
    Men hva med noe sånt som f x Devialet? Gato? Kinki? Andre merker/modeller?
    Fristet jo å slå til på den integrerte Codaen som var til salgs her for litt siden, men men......

mvh
    Proffen
    Det ligg noko attende i tid, men:
    Noko av det aller beste eg har høyrt Magnepanhøgtalarar på, var ultralineære forsterkarar med 2 stk KT88 pr kanal. Eg hadde ein Grant G100AS ei tid, leverte 70 watt, og var svært god, sjølv om det hadde vore endå meir moro med store monoblokker frå same produsent.

Lofoting

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.04.2019
    Antall liker
    43
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er nysgjerrig på Magnepan 1.7. Er det noen i Oslo/Akershus-området som har et oppsett stående og vil ta imot audiofilt besøk, si ifra!

Men, noen forutsetninger for å kunne kjøpe slike, er det. Jeg har en Krell KAV-300-iL, som snart kommer til å være overhalt med oppgraderte kondiser og fungerende opamper, som vil hindre unødig varmgang.

Hvordan er denne matchen? Er ikke akkurat rørklang i den, men er meget transparent, med skikkelig slam i bassen. Og strømsterk. Har sett en del som kjører Maggies på Bryston, og klangen i Krellen er vel omtrent i samme gate.

Jeg har to bekymringer: At Krellen takler den lave impedansen dårlig over tid, og at det blir for mye av det gode (for skarpt/lyst/klinisk).

Nb: Tar gjerne med overhalt Krell på lyttebesøk.

Tanker fra vennene?

Sist redigert:
    S

Syncrolux

Gjest
    Det er tydeligvis en utbredt myte at Magnepan er lavimpedante. Det er de ikke. Og de er faktisk enkle å drive. Når det er sagt så krever de massevis av effekt, og de er meget avslørende på det som skjer foran i kjeden.

Lofoting

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.04.2019
    Antall liker
    43
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    1
    Det er tydeligvis en utbredt myte at Magnepan er lavimpedante. Det er de ikke. Og de er faktisk enkle å drive. Når det er sagt så krever de massevis av effekt, og de er meget avslørende på det som skjer foran i kjeden.
    Takk for svar! My bad, tenkte vel på Martin Logan som nesten kortslutter ampen på det verste.

Det rimer med det jeg har lest på Magnepans egne sider, om at en amp som dobler i 4 ohm er tilstrekkelig, så bør altså ampen være kraftig nok, med 2x200 oppgitte watt i 8 ohms last, og 2x400 i 4 Ohms last.

Så til spørsmål 2: Hva tror du om matchen? Bør jeg utforske nærmere, eller slå det fra meg?

Blir ikke aktuelt før jeg får på plass lytterommet, som kommer til å være omlag 3,5x3,5 meter, men med frihet ift plassering innefor rammene av det lille rommet, samt gode muligheter for demping og diffusjon hvis det skulle bli nødvendig.

Mvh,
    Andreas

Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hvilken versjon av Devialet vil dere anse som minste versjon ifht å skulle drive Magnepan 1.7 anstendig?

mvh
    Proffen

geirf

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.10.2004
    Antall liker
    245
    Sted
    Nord Trøndelag
    Hallo OMF!
    Ser du har et par diskanter til 20.7. Er de fortsatt til salgs? Det er hele enheten inkl bånd?
    Hva tenkte du å ha for disse?

Har forøvrig flere forskjellige par Magnepan som jeg er glade i.

Mvh Geir F

S

Syncrolux

Gjest
    Den bånd-diskanten er jammen noen for seg selv ja. Det jeg lurer litt på er hvor lavt det går an å bruke den uten risk for å kverke båndet. Det handler jo også om hvor høyt man spiller, men uansett... Per nå deler jeg mine aktivt på 700 Hz med 4.ordens filter. Ja, det er veldig mye lavere enn det passive filteret til Magnepan. Er jeg gæren nok en kveld prøver jeg nok å dele enda lavere...

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Noen som har noen tanker rundt forskjellen på Magnepan og disse Alsyvox som PM Audio har..?

Mvh
    OMF

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Noen som har noen tanker rundt forskjellen på Magnepan og disse Alsyvox som PM Audio har..?

Mvh
    OMF
    Ifht specs virker Alsyvox å være atskillig mer "fullfrekvent" enn Magnepan. Mer lettdrevne er de også. Og myyye tyngre. Det kan jo være gunstig ifht vibrasjoner, f x.
    Men prisen er ikke for hvermansen.....

Men lekre var de! ;)

mvh
    Proffen

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det at de er så fullfrekvens har jeg ikke så stor tro på. Lite spec å finne og de er jo tross alt dipoler.

Det at der er med lettdrevne antar jeg skyldes at de bruker kraftigere magneter - neodym.
    Ellers virker det som de har kraftigere ramme, og større mulighet for vandring av membranen - noe som trolig gjør at de kan spille litt høyere.

Men hovedtrekkene - som for 20.7 - true ribbons tweeter, quasi ribbon midrange og Push-Pull Magnestat basspanel er jo veldig likt.
    Er nesten fristet til å reise til Horten kun for å høre de!

Mvh
    OMF

S

Syncrolux

Gjest
    Update ifm mine aktive 3.6/R. Jeg deler nå diskanten så lavt som 500 Hz faktisk, men med 48 dB/okt filter. Bruker også limiteren i Hypex FusionAmp'ene for å beskytte de mot overbelastning. Tenke seg til at i 3.7i så deles det nesten fire oktaver høyere. Saken er at jeg ikke er noe glad i mellomtonen fra QR driverne, og det låter i mine ører bedre å la båndet dekke så mye som mulig av mellomtonen. Har også senket delefrekvensen bass/mellomtone til 150 Hz. Nå synes jeg det begynner å låte skikkelig bra!

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.958
    Sted
    Sunndalsøra

Mvh
    OMF
    Jeg veit ikke nasjonaliteten av disse Alsyvox? De fikk noe god kritikk på youtube. Magnetostater med separat ''bånd diskanter'' i toppen. Blir også kaldt rich man Magnepan. De er både tunge og dyre. Har kanskje ikke vært så dumt og tatt turen til Horten messen. Det er mange år siden jeg har vært på noen lydmesse:)
    Har nesten troen på at Magnepan er et bedre kjøp i forhold til pris og ytelse.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Update ifm mine aktive 3.6/R. Jeg deler nå diskanten så lavt som 500 Hz faktisk, men med 48 dB/okt filter. Bruker også limiteren i Hypex FusionAmp'ene for å beskytte de mot overbelastning. Tenke seg til at i 3.7i så deles det nesten fire oktaver høyere. Saken er at jeg ikke er noe glad i mellomtonen fra QR driverne, og det låter i mine ører bedre å la båndet dekke så mye som mulig av mellomtonen. Har også senket delefrekvensen bass/mellomtone til 150 Hz. Nå synes jeg det begynner å låte skikkelig bra!
    Såpass bra at du bytter ut hovedanlegget..?

Mvh
    OMF

U

utgatt27022

Gjest
    Jeg har Kinki Studio EX-M1 på MG 1,6QR og det er en meget god match.

S

Syncrolux

Gjest
    Såpass bra at du bytter ut hovedanlegget..?

Mvh
    OMF
    Bra nok vil jeg si. Og helt klart annerledes. Men det er vel litt dalende interesse som gjør at jeg vurderer å nedskalere og kvitte meg med det store anlegget.

S

Syncrolux

Gjest
    Som signaturen min sier nå, så er jeg på jakt etter et par brukte 20.1 eller 20.7. Det kan nok ta sin tid å få tak i kan det se ut som. Ingen til salgs verken her hjemme eller på eBay akkurat nå. Det kan da umulig være mange av disse her hjemme heller. OMF har vel et sett, og tidligere eier av mine 3.6 har 20.1 vet jeg.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.590
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Vet om et par 20.7, men de er nok ikke til salgs.
    Tror ikke det er mange her i landet, nei.

S

Syncrolux

Gjest
    Det virker ikke som brukte 20.1 eller 20.7 vokser på trær nei. Et nytt par er under vurdering nå hvis prisen blir spiselig.. et tilbud er på vei.

Som inbitt DIY-galning så hadde jeg vel egentlig aldri trodd jeg skulle selge unna det hjemmesnekrede, og kjøpe ferdighøyttalere, men en fin gave må man jo kjøpe til seg selv i 50-årsgave også... hehe.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.590
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det virker ikke som brukte 20.1 eller 20.7 vokser på trær nei. Et nytt par er under vurdering nå hvis prisen blir spiselig.. et tilbud er på vei.

Som inbitt DIY-galning så hadde jeg vel egentlig aldri trodd jeg skulle selge unna det hjemmesnekrede, og kjøpe ferdighøyttalere, men en fin gave må man jo kjøpe til seg selv i 50-årsgave også... hehe.
    Ja, det synes jeg du skal unne deg!
    Så spennende! Og gratulerer med 50!:)

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9

Mvh
    OMF
    Jeg veit ikke nasjonaliteten av disse Alsyvox? De fikk noe god kritikk på youtube. Magnetostater med separat ''bånd diskanter'' i toppen. Blir også kaldt rich man Magnepan. De er både tunge og dyre. Har kanskje ikke vært så dumt og tatt turen til Horten messen. Det er mange år siden jeg har vært på noen lydmesse:)
    Magnepan er definitivt kupp til prisen uansett konstruksjon, har selv eid 3.7 og syns de ga sykt mye godlyd for pengene. Hadde vært morro å få hørt på Alsyvox evt. hvor stor forskjell det kan være eller ikke, luksuriøse er de i alle fall...:cool:

Alsyvox_pieghevole_ok_bassa-2.jpg

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.123
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Spanske høyttalere med Italiensk design, de ser jo unektelig flotte ut da👍🏼😋
    Er redd disse er sykt bra😎....men med en pris som tilsier at de ikke vil stå hos annenhver
    hifi entusiast😉😂

gismo

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

Mvh
    OMF
    Magnepan er definitivt kupp til prisen uansett konstruksjon, har selv eid 3.7 og syns de ga sykt mye godlyd for pengene. Hadde vært morro å få hørt på Alsyvox evt. hvor stor forskjell det kan være eller ikke, luksuriøse er de i alle fall...:cool:

Vis vedlegget 553437
    Den store skilnaden mellom desse og Magnepan, ved sida av prisen, er at Alsyvox er svært lettdrivne. Etter det konstruktøren sa til meg, har dei føresetnad for å verte drivne av små rørforsterkarar, kanskje heilt ned i single-end-konstruksjonar. Elles fekk eg ikkje samanlikna med Magnepan (var ikkje slikt på messa), men eg har vel aldri høyrt betre bassattgjeving, iallfall ikkje frå ein planarkonstruksjon. Faktisk einaste høgtalarane eg kunne komme til å vurdere som innbytte.....

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har bestilt LRS for å prøve de ut da jeg tror det er mye for pengene. Tips om egnet sub har så langt vært REL. Alle tips og forslag mottas med takk.

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har bestilt LRS for å prøve de ut da jeg tror det er mye for pengene. Tips om egnet sub har så langt vært REL. Alle tips og forslag mottas med takk.
    Grattis med nye Maggis, bare å nyte :cool:

Alternativt til Rel er Amerikanske JL Audio og Norske Kvalsvoll Design som har flere kompakte løsninger fra V og T Serien. Spiller vist nok dypt med kvalitet og ikke minst kjappe da de er horn basert.

En annen tilnærming kan være Magnepan’s egne DWM Bass Panel. Brukte to stk til mine 3.7, ga et fint løft totalt sett, men ble for pinglete når det gjaldt skikkelig dynamisk slamm i nedre bassområde….mulig de gir bedre totaleffekt på de små maggisene.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.590
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Spennende at du vil prøve LRS.
    Du kan komme opp en tur å sjekke REL hos meg Trond.
    Har en R 528.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Takk for det. Når jeg tenker meg om tror jeg du skal ha noen gatefold-cover hvis det ikke kokte helt bort i kål... Ellers har jeg 2 stk JL Fathom 113 som heller ikke er tapt bak en magnestat.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Har så langt ikke hatt noe å utsette på resultatet av å benytte en Rythmik Audio F12SE.
    Har dog ikke prøvd andre subber i eget oppsett, så vanskelig å si hvordan min står seg ifht andre kandidater....

mvh
    Proffen

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    25.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Stort tillykke med beslutningen. REL skal nok være helt fint. Bare brug rigtig go´ tid på at tune fase/niveau på den.
    Kører selv en forholdsvis billig Wharfedale SW-15 på mine 3.6. Du finner aldrig ud af, at den er der, med mindre man slukker for den.
    Så er det som om, at den aller dybest bund forsvinder, men ellers integrerer den perfekt. Det tog lang tid at finde niveau/overgangsfrekvens, men det var tiden værd :)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.590
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det. Når jeg tenker meg om tror jeg du skal ha noen gatefold-cover hvis det ikke kokte helt bort i kål... Ellers har jeg 2 stk JL Fathom 113 som heller ikke er tapt bak en magnestat.
    Hvis du har Fathom stående, skal du selvsagt bruke dem.
    Kan ikke tenke meg annet enn at det vil fungere.

Det er riktig som du sier med gatefold-cover og kål, men jeg er fremdeles interessert, så bare foreslå en efta.:)
    Send en sms eller PM.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn