Magnepans venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Hva skal man si? Magnepansk vellyd for små kroner. Sammenhengende mellomtone som gjør at stemmer låter fortreffelig. Har sammenlignet direkte med andre høyttalere som også låter fint, men som roter det til mye mer i overgangen mellom elementene (tror jeg). Oppover låter det naturlig mørkt (mine 53 år gamle ører har nok sine begrensninger her) og bassen er overraskende dyp dersom forsterkeren tillater det. LM211IA rørforsterker går ikke så dypt som Luxman L509x, men den er veldig musikalsk og engasjerende. Sammenhengende og ren lyd med en fortreffelig mellomtone og lett avrundet i fløyene er min korte oppsummering. Ingen audioskribent, nei....

    Tillegg: Som dipol krever den litt plass, men kan gi et stort lydbilde tilbake. Avstand til vegger påvirker som vanlig ytelsen i bassen.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    57.394
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Avstand til sidevegg er mindre kritisk enn m de fleste konvensjonelle høyttalere.
    Som Proffen sier må de stå ganske langt ut fra frontvegg. 1.40 høres fornuftig ut, men man må prøve seg fram.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har ikke testet dette så kritisk, men har ca 110cm til frontvegg:

    40463D11-1C60-4471-A996-7C36998466C9.jpg


    Det er for tiden mye som forstyrrer og kan spille med i mitt rom...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er det forresten noe som har det limet man bruker til å lime diskantbåndene med liggende...?
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.447
    Torget vurderinger
    6
    Hei.
    Etter å ha høsten en del erfaringer ifra LRS kunder så spriker det med avstander som blir benyttet og fungerer.
    Alt ifra 50-60 cm (alt ettersom hva kunden har av muligheter) fungerer bra med LRS. Enig at på 1.7 må man opp imot 140 cm eller mer.
    Mvh
    Morten N.A.T

    Gratulerer med dem :)

    Hvor mye plass behøver de sånn ca. da? Avstand til bakvegg og sidevegger?
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Det er forbausende hvor nært bakvegg man kan plassere mange panelhøyttalere, uten trøbbel, hvis man har mulighet til å jobbe mye med vinkling av dem slik at lydbølgen som går bakover ikke "rekylerer" inn i høyttalerne igjen.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det er forbausende hvor nært bakvegg man kan plassere mange panelhøyttalere, uten trøbbel, hvis man har mulighet til å jobbe mye med vinkling av dem slik at lydbølgen som går bakover ikke "rekylerer" inn i høyttalerne igjen.
    Og like "overraskende" for mange i hvilken grad høyttalernes forsvinningsnummer inntreffer, bare de kommer nok ut på gølvet.....

    mvh
    Proffen
     

    Gullmunn

    Medlem
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    28
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med dem :)

    Hvor mye plass behøver de sånn ca. da? Avstand til bakvegg og sidevegger?
    Søk opp speaker placement gallant diva. Han snakker om Room coupling. Ha høyttalere på kortveggen og start med dem 40 % ut fra veggen, kun 15-20 cm. fra sideveggen, pekende rett frem. Lytteposisjon finner man som utgangspunkt 80% fra frontveggen. Jeg har plassert Apogee slik og lyden er vegg til vegg, gulv til tak og med enorm dybde.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.462
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Er litt nysjerig på Magnepan så vurdere å prøve meg på en av de mindre modellene. Enten .7 eller 1.6 eller 1.7. Er det i hovedsak bassen som er forskjellen her ? Tenker at jeg uansett må supplere med bass så jeg lar ikke det avgjøre hvilken. Ser også det ligger et par MG II på finn til en hyggelig pris, noen formeninger om den ?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har liten modell i huset mg12qr, etter jeg fikk rett forforsterker i hus så har jeg solgt sub, dette spiller mer en dypt nok for min del. Har veldig lyst til å prøve 1.7i en gang, men det blir når disse ikke vil mer, har reparert de en gang, og det var såpass enkelt og billig at jeg kan pent reparerer de noen ganger til (så sant ikke det er folien som ryker)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.462
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Nå har jeg bass så det avgjør ikke valget. Mere om det er hverdt å går for en nyere eller litt større.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg bass så det avgjør ikke valget. Mere om det er hverdt å går for en nyere eller litt større.
    Disse er kjappe i bunnen så det er slett ikke alle suber som henger med.
    Prøv deg på 0.7i?
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    939
    Torget vurderinger
    2
    Uansett hva du velger tror jeg du skal slite med å få eksterne basser ti å spille sammen med MG. Jeg droppet subben på mine MG1.7 Skapte flere problemer enn de løste. Det er ingen snarveier for å supplere bass til MG serien :(
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Spennande, desse "subwooferane" til Magnapan. Skal det vere noko som greier å tilpasse seg med den kabinettlause, superraske bassen til MG må det vel vere desse. Det er elles vanskeleg å få subbar til å spele på lag. Høgtalarane er nesten for gode...
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Aktiv/digital deling funker veldig bra med Magnepan
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Spennande, desse "subwooferane" til Magnapan. Skal det vere noko som greier å tilpasse seg med den kabinettlause, superraske bassen til MG må det vel vere desse. Det er elles vanskeleg å få subbar til å spele på lag. Høgtalarane er nesten for gode...
    Ja
    Aktiv/digital deling funker veldig bra med Magnepan
    Det gjør det helt sikkert, tingen er at jeg tenkte mine mg'er måtte ha sub - at magnepaner var litt tamme i bassen, men det var helt til jeg fikk MI forforsterkeren i hus, etter den kom inn solgte jeg min rel-sub, som egentlig fungerte sånn passe. Men nå etter at mi'n er i hus - og det er nok bass i disse flate pannekakene så hører jeg også hvor "slappe" rel'n var kontra bassen i disse høyttalerne. Rart at et ledd i systemet kan gjøre så forskjell, og spesielt når dette dreier seg om en forforsterker og ikke effektforsterker.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    57.394
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Sammen med mine 3.7 kjører jeg REL 528 R m en passiv og en aktiv 12 ". De fleste som er innom og hører det synes det fungerer bra.
    En sub av god kvalitet er nødvendig for å henge med planarane. Jeg var skeptiker til sub da jeg hadde 1.6. Nå er jeg bortimot "avhengig" 😊.
    Ellers er rådet : kjøp så store du har plass til, råd til, og som de andre i huset aksepterer.

    Skal du få de til å slippe sitt potensiale må
    du regne med at forsterker også koster en del penger. Det er bra strømforsyning som gjelder.
    Lykke til.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    .. det er nok bass i disse flate pannekakene så hører jeg også hvor "slappe" rel'n var kontra bassen i disse høyttalerne. Rart at et ledd i systemet kan gjøre så forskjell, og spesielt når dette dreier seg om en forforsterker og ikke effektforsterker.
    [/QUOTE]
    Forforsterkaren har svært mykje å seie for totalen. Meir enn effektforsterkaren, om han ikkje er feildimensjonert, då.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.462
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har non dipolbasser jeg tenkte å bruke, har også aktiv filter med dsp så det er ivertfall en god start tenker jeg.
    Men tenkte nom noen vet om forreksempel .7 er en bedre modell en 1.6 ? Jeg tenkte å velge mellom .7 1.6 eller MG II
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har non dipolbasser jeg tenkte å bruke, har også aktiv filter med dsp så det er ivertfall en god start tenker jeg.
    Men tenkte nom noen vet om forreksempel .7 er en bedre modell en 1.6 ? Jeg tenkte å velge mellom .7 1.6 eller MG II
    0,7 er vel noko mindre enn 1,6 og 1.7, og spelar følgjeleg litt mindre bass. MG II er ein ganske gammal modell, hadde ikkje heilt same evne til å formidle perspektiv som dei nyare utgåvene.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.462
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Ok, da betyr det at jeg bør gå for en av de litt nyere modellene. 1.7 er jeg redd blir litt for dyr i denne runden. Selv om det er den jeg kanskje helst skulle hatt
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    57.394
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt MgII.
    De begynner å bli gamle.
    De låter ok, og du får "panoramafølelsen", men har alt for lite i toppen sammenlignet med nyere modeller.
    Jeg har også hatt, 1.6 og 1.7. Og nå 3.7.
    Får du 1.7 til ca 10 som Griffenfeldt sier, så hadde jeg gått for den.

    3.7 og andre store modeller har mye bedre diskant enn mindre. Ekte bånddiskant fra gulv til tak gir utrolig bra oppløsning.
    Har ennå ikke hørt LSR, som helt sikkert låter bra men på ulike forum anbefaler folk så store paneler som mulig for lydens skyld. LSR blir valgt pga nypris eller begrenset plass.
    Trondmeg her har både LSR og 20.7 så jeg vil tro han er rett mann å spørre. 😊
     
    Sist redigert:

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    939
    Torget vurderinger
    2
    Bor du i Trøndelag. Hør med Acoustic tuning. De holder til i Trondheim. Kan hende de har noe innbytte på gang. Siste par 1.7 jeg solgte gikk for kr7500,- men de var solgt som reservedeler. Da jeg hadde herpa delefilteret på dem. Men jeg tror ikke det er lett å integrere subben til disse. Min erfaring er at subb bare ødelegger 3D egenskaper i disse høytalerene.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.462
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Bor i Trøndelag ja. Hadde vist ikke innbytte greier men de har .7 på lager. Ny 1.7 blir laaangt over budsjett :)
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva med 3.7i. Noen som har hørt på den?
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    57.394
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hva med 3.7i. Noen som har hørt på den?
    Ja. Jeg har hørt 3.7i, og er eier av 3.7 som jeg er veldig fornøyd med.
    Samme høyttaler med noen endringer i delefilteret til 3.7i (improved)
    Ikke hørt "i" i eget anlegg hjemme, så det er umulig å si noe om lydforskjell.
    Jeg tror rom og forsterker utgjør større forskjeller enn "i".
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Disse krever vel mye power av forsterkerne. Tror du min 509x klarer å drive de ? Den har jo en skikkelig sterk strømforsyning. Må si jeg er veldig interessert i disse ...
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    57.394
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Disse krever vel mye power av forsterkerne. Tror du min 509x klarer å drive de ? Den har jo en skikkelig sterk strømforsyning. Må si jeg er veldig interessert i disse ...
    Det tør jeg ikke si noe om, da jeg aldri har eid Luxman. Du må nesten bare prøve for å finne ut om kombinasjonen gir deg det du vil ha.
    Trondmeg er den jeg kjenner som har erfaring med 509x og Magnepan.
    (LRS og20.7)
    Du kan lese hva han skriver i sin tråd.
    Mvh.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn