Magnepans venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.177
    Antall liker
    34.609
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har også hørt at de er stabile på 4ohm.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    57.404
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk OMF.
    Ser dette er 3.6R, men det bør være omtrent samme som gjelder alle modeller.
    Atkinson er vel å lite på, mer enn de fleste andre som skriver hifi. 👍
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.786
    Antall liker
    915
    stereophile sine målinger er helt på bærtur. LRS


     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    57.404
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Kritikken går vel på måling av responsen i rommet?
    Altså ikke hvorvidt de fraviker fra 4ohm belastning?
    Eller, kan du være snill å forklare i kort versjon?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Takk OMF.
    Ser dette er 3.6R, men det bør være omtrent samme som gjelder alle modeller.
    Atkinson er vel å lite på, mer enn de fleste andre som skriver hifi. 👍
    Ja, så vidt jeg vet er modellene bygd på samme prinsipp - så vil tro dette er ganske likt.

    Er det forresten noen som har de gamle Audio artiklene hvor Petter Dale jobbet med sine 3.6. Hadde vært artig om noen la de ut her - kunne jo være noen tips. PD var vel den jeg fulgte mest i mine yngre år med DP utstyr, demping/BASE plattformer - og det var vel også derfor jeg ville prøve Magnepan når jeg skulle prøve noe annet. Fikk aldri hørt det oppsettet nede i trelastlageret hans, men har hørt de linjekildene han har nå (Eller ihvertfall for noen år siden) og det var ikke helt min greie - selv om det låt formidabelt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er enkelt å måle. Jeg har målt 1.5, 1.6 og 3.6, og ingen av de går under 4 ohm.

    Det er ikke noe problem å drive de. De eneste man trenger er nok effekt, for følsomheten er veldig lav. Der har jeg målt 82-83 dB ca, selv om spesifikasjonene sier noe mer enn det.

    Når det er sagt så bruker jeg nå et par 1.6 som fronter i kinoen min, og det fungerer helt fint selv med en Marantz SR8012 å drive de med. Den leverer vel knapt 100W, men det føles som nok.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er enkelt å måle. Jeg har målt 1.5, 1.6 og 3.6, og ingen av de går under 4 ohm.

    Det er ikke noe problem å drive de. De eneste man trenger er nok effekt, for følsomheten er veldig lav. Der har jeg målt 82-83 dB ca, selv om spesifikasjonene sier noe mer enn det.

    Når det er sagt så bruker jeg nå et par 1.6 som fronter i kinoen min, og det fungerer helt fint selv med en Marantz SR8012 å drive de med. Den leverer vel knapt 100W, men det føles som nok.
    Du som er litt interessert i kor og sang, som meg, hva er det med Magnepan som gjør at de gir deg slik glede å lytte til @Syncrolux ? Ihvertfall med tanke på hva som stod i lytterom før.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.399
    Antall liker
    20.831
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^"More or less constant directivity". Applaus.
    Avvikene på aksen er en DSP-jobb. Har ikke tenkt på Syncrolux' stueoppsett som bassfattig, men det er vel en kombo av Ikea-kasser med basser i og DSP som ordner opp?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    @HCS: Før det første er de mye mye enklere å få til et at normalt rom fordi direktiviteten er noenlunde under kontroll. Dernest har de planar bass, noe som er litt avhengighetsskapende. Er man først vant med det så låter alt annet tregt. Og så låter de mer laidback og mindre "in you face".
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.447
    Torget vurderinger
    6
    Var dem kun med Millennium hovedkort uten Ext kort?
    Hei igjen. 40-42V trafoer? Uansett så skulle den klare å levere en god del strøm. Jeg har bygget veldig mange The End i alle utgaver og fikk en spesial bestilling ifra en kunde som ønsket 2x1Kw trafoer. Når vi testet forsterkeren så spilte den mer eller mindre udynamisk og langt på høyde med dem vi bygde med 650Va trafoer. Så vi byttet trafoen til 2x650Va for å teste om det kunne være problemet og det var det. Da spilte den som den skulle. Hvorfor ble vi aldri kloke på. (1Kw trafoene fikk vi laget hos Ulveco på Hamar)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Overtog et læs komponenter fra en kammerat. Der iblandt 12 Hölmgren trafo´er fra Gryphon Callisto 2200 (brugte én i hver monoblok). 4 sekundær (2+2 i parallel) 37 volt. Dertil 2 x 41 volt/60VA trafo til separate forsyninger til driver.
    Men tror på, hva´ du skriver. I tilfeldet, at en mindre trafo skulle høres/virke mere kraftfuld og dynamisk, er vi inde på noget i elektronikkens verden, der ikke rigtig gi´r mening/" Hvorfor ble vi aldri kloke på" :)
    Underligt nok var de extremt powerfulde på mere effektive højttalere (ja ja, ikke bare det med følsomhed) :)
    En af mine bekendte hørte dem på mine gamle Piega P-3, som han købte, og han valgte at købe monotrinene med. Det er over 10 år siden nu, og han er stadig fuldt tilfreds.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.447
    Torget vurderinger
    6
    Overtog et læs komponenter fra en kammerat. Der iblandt 12 Hölmgren trafo´er fra Gryphon Callisto 2200 (brugte én i hver monoblok). 4 sekundær (2+2 i parallel) 37 volt. Dertil 2 x 41 volt/60VA trafo til separate forsyninger til driver.
    Men tror på, hva´ du skriver. I tilfeldet, at en mindre trafo skulle høres/virke mere kraftfuld og dynamisk, er vi inde på noget i elektronikkens verden, der ikke rigtig gi´r mening/" Hvorfor ble vi aldri kloke på" :)
    Underligt nok var de extremt powerfulde på mere effektive højttalere (ja ja, ikke bare det med følsomhed) :)
    En af mine bekendte hørte dem på mine gamle Piega P-3, som han købte, og han valgte at købe monotrinene med. Det er over 10 år siden nu, og han er stadig fuldt tilfreds.
    Ble aldri klok på det. Kunden har dem fortsatt på et sekundær anlegg og hygger seg med dem. Prøvde aldri The End på Magnepan. Men har ofte spilt med en 80W rørforsterker bestykket med 8.stk KT88 og det spiller fantastisk bra på 1.7i og .7.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ble aldri klok på det. Kunden har dem fortsatt på et sekundær anlegg og hygger seg med dem. Prøvde aldri The End på Magnepan. Men har ofte spilt med en 80W rørforsterker bestykket med 8.stk KT88 og det spiller fantastisk bra på 1.7i og .7.
    Hvor mye bør egentlig 3.6 og 3.7 ha i et rom på ca 35 kvadrat ? Etter å ha lest virker det som om strømstyrke betyr nesten mer enn antall watt i seg selv.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har en idé/gæt omkring det "nat" beskriver. Muligvis Maggie-panelet kobler godt sammen med en veldimensioneret udgangstrafo. Deraf
    den gode oplevelse af dynamik på rørforstærker??
    Og lige så vigtigt det er med med både strømstyrke ( så lavipmpedant powersupply som muligt) og watt, ikke mindst vigtigt er det, at din transistorforstærker har så stor en dæmpningsfaktor som overhovedet muligt = bedre omsætning af effekt fra forstærker??
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det avhenger jo av diverse faktorer - som lytteavstand, rommets akustikk, hvor høyt du ønsker å spille. Bruker du EQ/romkorreksjon så kreves det enda mer effekt.
     

    Pitle

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.12.2015
    Innlegg
    58
    Antall liker
    25
    ift hvir mye kraft maggene krever:

    kjører 1.6 på Lyngdorf TDAI 2170 (som jo ikke har all verden med effekt). Det går fint, men det er noe begrensning i volum. skal jeg forbi vondtiørene-nivå sliter den. Men til vanlig bruk klarer den fint å drive dem. Merk at det er med aktiv sub koblet til. Peachtree 220 SE hadde nok kraft til at jeg aldri fikk testet ut noe mer en trekvart volum (også uten aktiv sub)
     

    Pitle

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.12.2015
    Innlegg
    58
    Antall liker
    25
    RoomCorrect var forøvrig en revolusjon i et oppsett med aktiv bass i et rom som ikke er dedikert lytterom.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hva vil der anbefale som delefrekvenser for aktiv deling av 20.7...?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    200 og 2k kanskje? Jo lavere jo mer homogen respons off axis. ( basert på min erfaring med 3.6 )
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har forresten kjøpt tilbake et sett 1.5 jeg solgte for et år sida. Fortreffelig høyttaler, som etter min mening er bedre enn både 1.6 og 1.7.

    Spiller på de i stua nå med en skarve Yamaha RV 671 receiver. At maggies krever forsterkere i millionklassen på flere kilowatt er åpenbart bare tull, for dette spiller virkelig bra!
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har modifisert delefilteret på mine 1.6 og gjort det i 2 trinn. Jeg byttet først ut kondensatorene med Mundorf EVO ( alu i olje) og synes jeg fikk et løft da. Den største forskjellen kom da spolen ble byttet ut med foliespole ( 3,3 mH). Det ble såpass stor forskjell at jeg har blitt sittende og ta fram den ene kjente plata etter den andre. Det ble mer uanstrengt, luftigere, mer detaljert og mer romfølelse. Mer punsj også. Hele lydbildet ble forbedret faktisk. Ser det skrives om aktiv deling og jeg fikk et tips om det i prosessen. Hadde det vært en bedre løsning? Ikke vet jeg- jeg har aldri hørt et sånt oppsett. Forøvrig driver jeg høytalerne med Zapsolute monotrinn og har 2 REL T7i i bånn.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har testet aktiv deling på 1.5 og 3.6. Ja, det funker... Høyttaleren blir mer presis i lyden synes jeg. Og med aktiv deling og DSP kan du også ta vekk noen av skavankene de har også.
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har testet aktiv deling på 1.5 og 3.6. Ja, det funker... Høyttaleren blir mer presis i lyden synes jeg. Og med aktiv deling og DSP kan du også ta vekk noen av skavankene de har også.
    Gikk du da rett fra orginalfilteret og til aktiv deling❓
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jepp. Det er mulig å kjøre kjøre en mellomløsning på 3.6 ved å fjerne det eksterne filteret og beholde det som sitter inni. Da må man dele to-veis mellom bass og mellomtone/diskant.
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er nå i gang med å modifisere delefilteret og ser at diskantelementet er fasevendt?! Hva er grunnen til det?
    Magnepan 1.6.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis du ser på filtrene så har diskanten en kondensator i serie, mens bassen har en spole i serie. De dreier fasen 90 grader hver sin vei, og ved å invertere polariteten på diskanten - så matcher fasen ved delefrekvensen.
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du ser på filtrene så har diskanten en kondensator i serie, mens bassen har en spole i serie. De dreier fasen 90 grader hver sin vei, og ved å invertere polariteten på diskanten - så matcher fasen ved delefrekvensen.
    Takk for oppklarende svar - så lærte jeg noe nytt i dag også😊
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    3.6/R gjør det samme. Der er mellomtonen invertert. Det er rimelig enkle filtre på Magnepan, men det er ikke behov for noe komplekse greier heller, da elementene måler ganske flatt både på frekvensrespons og impedans.
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har bare hatt 1.6 ( faktisk 15 år) og delefilteret der består jo av få komponenter. De er vel ganske populære å modifisere og det er jo flott at lyden kan forbedres med enkle midler.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har eksperimentert en del med aktiv deling på 1.5 og 3.6/R. 1.5 har ikke så mye å hente på det - hvis noe i det hele tatt, mens på 3.6/R er mulige gevinster betraktelig større synes jeg.

    1.5 og 1.6 kan ha godt av EQ for å løfte bassen litt, og å ta ned en liten kul rundt 500 Hz. Flere Magnepan har en sånn kul der, og en skulle nesten tro det var bevisst for å gi de en bestemt sound....
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker nå en spole på 3.3 mH - lurer på hvor stor innvirkning det har på delefrekvensen. Høytalerne har aldri spilt så bra som nå så det kan ikke av største betydning.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg bruker nå en spole på 3.3 mH - lurer på hvor stor innvirkning det har på delefrekvensen. Høytalerne har aldri spilt så bra som nå så det kan ikke av største betydning.
    Tror ikke det har så altfor mye å si med 3.3 vs original verdi som er 3.5 mH. Det er jo tross alt bare noen prosent forskjell. Kanskje får du bittelitt mer nivå i mellomtonen.....
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Er det noen som har vært borti Magna Risers stands for Magnepan?
    Nei.
    Men hjemmesiden til de er for det første full av BS.... og seriøst? over 300 dollars for et par metallbraketter. Bruk heller penga på noe som faktisk fungerer.
    Vil du løfte høyttalerne opp fra gulvet så er det jo bare å sette føttene på et par 2x4" plank og teste det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke det har så altfor mye å si med 3.3 vs original verdi som er 3.5 mH. Det er jo tross alt bare noen prosent forskjell. Kanskje får du bittelitt mer nivå i mellomtonen.....
    Det er ikke godt å si - det mest slående er detaljene og romfølelsen. Har vært borte en ukes tid så nå ser jeg fram til mer finlytting🎶
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det kommer jo litt an på hva slags spole du har brukt også, om det f.eks er en luftspole med høyere DCR enn den originale.
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Nei.
    Men hjemmesiden til de er for det første full av BS.... og seriøst? over 300 dollars for et par metallbraketter. Bruk heller penga på noe som faktisk fungerer.
    Vil du løfte høyttalerne opp fra gulvet så er det jo bare å sette føttene på et par 2x4" plank og teste det.
    Ja, det er jo verdt et forsøk😊
    Det kommer jo litt an på hva slags spole du har brukt også, om det f.eks er en luftspole med høyere DCR enn den originale.
    Det er en luftspole ( Solo - tror jeg den heter)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ok, da er det mulig at den vil få en litt lysere klangbalanse enn med original spole.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    939
    Torget vurderinger
    2
    Hva er vitsen med Magna Risers. Forsår ikke hensikten med å løfte høyalerene?
    Bruker selv Mye Satands på mine 1.7. De har i allefall en mening som hjelper litt på nattesøvnen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn