Skal man lave noget som ikke giver egenlyd så skal det "dæmpes" tilstrækkeligt
Når man demper forsøker man å kamuflere feil som bidrar til å skape egenlyd. Det er bedre å fjerne slike feil enn å forsøke å kamuflere dem. Det er viktig å huske på at slik kamuflering også kamuflerer detaljer i lydbildet. Det er negativt for impulsresponsen.
og enheden skal passe i størrelse til det aktuelle frekvensområde
Ja, det er jo et stort problem. En 5,25" er en fin størrelse opp til omkring 3kHz. Så da skulle en 21" gjøre en utmerket jobb opp til 750Hz... For å si det på en annen måte, dette er en utbredt misforståelse. Ofte bunner dette ut i dårlig konstruert oppheng, fordi man har en gummibølge i logistikken som man like gjerne også monterte på mellomtonen, også ble det jo ikke så verst på papiret bare man la på litt ekstra coating og gjorde membranen litt tykkere...
de afgørende ting ses bedst i et vandfalds-plot.
Ikke om man har forsøkt å kamuflere dem ved å tilføre mer demping. Dessuten er det veldig mange ting som ikke synes på et vannfallsdiagram, men som har stor betydning for lyden.
Alt dette giver desværre typisk ineffektive enheder.
Det er på ingen måte korrekt. Det er ingen ting ved det å senke virkningsgraden til en driver som tilfører kvalitet.
Ønsker man så højre lydtryk, så er der kun en ting at gøre, brug flere enheder parallelt placeret på en bue som har brændpunkt i lytterens ører.
Det er faktisk heller ikke riktig. Ved frekvenser der dette kunne ha noe for seg, altså høyere frekvenser, så vil antallet drivere og avstanden mellom disse være et problem som skaper lobing-effekter mot tak og gulv. Da har man simpelthen feil delefrekvens. Ved frekvensene der driverne kobler seg sammen som en linje vil buen forstyrre linjen og dermed svekke bølgefronten. At noen har sittet med linjal og tegnet, og funnet ut at dette virker intuitivt riktig gjør det ikke automatisk riktig av den grunn.
Men så er det også muligt at få 2*8*8 tommer enheder til at spille så ørerne bløder
Så absolutt, men blant det som er tilgjengelig på markedet skal man lete skrekkelig lenge for å finne god lyd, dyp bass og tilstrekkelig kapasitet fra en slik konfigurasjon.
ingen! vil have behov for mere lydtryk end det kan give, ja det er decideret farligt at lytte ved max lydtryk her.
Sludder og vås. Det kommer akkurat an på hva man har puttet inn i disse søylene, hva slags kabinettløsning man har, hvor dypt det hele skal spille osv. Dessuten er det ikke et allmengyldig svar på hvor mye lydtrykk folk behøver.
Og ingen har behov for mere dynamik.
Det kan bare uttales (skrives) av en som ikke har opplevd dynamikk. Og tro ikke at "live-kortet" trumfer her.
At vurdere disse ting er ret nemt læg en høj-effektiv PA højtaler ved siden af en godt dæmpet korrekt coated mindre effektiv hi-fi enhed, man vil ikke være i tvivl om hvad som lyder bedst.
Hvorfor skal du legge en høyttaler ved siden av en driver? Ville det ikke være mer fornuftig å ta utgangspunkt i to drivere, og i tillegg montere dem inn i optimalt kabinett og optimale arbeidsforhold?
Og hvilke enheter skulle fått oppgaven med å allmengyldig representere hhv PA-drivere og hifi-drivere?
Og det er jo entelig logisk nok, den ene type PA enheder er beregnet til at kunne høres af så mange mennesker som muligt, på et så stort areal som muligt
...og de har i utviklingsfasen gjort målinger ved høyere lydtrykk for å minimere forvrengningskomponentene som begynner å bidra ved høye lydtrykk og på den måten ivaretatt en større del av dynamikken.
hi-fi enheder og hi-fi generelt er designet/lavet til at kunne høres af en person på et begrænset areal, plus de er designet til at være så tro mod indputtet som muligt.
Nei, her tar du feil. De er laget for å passe inn i hjemmehøyttalere, og der er formålet at de skal passe i et rom der akustikken ikke er god, at prisen skal være lav, at de ikke skal være store, at designen skal være rett (også på driveren), at lyden skal være litt tilbaketrukket, med en viss heving i diskant og bass for å lyde mer troverdig ved lavere nivåer, og for å unngå at romproblemene blir for dominerende, og for å ha en viss imponatoreffekt. I tillegg til dette kommer den gode historien.
Det er ingen ting ved å redusere størrelsen på en driver som gjør den bedre egnet til å gjengi lyd i et mindre areal. Dessuten skal du lete svært lenge etter en driver som er laget for å være mest mulig tro mot signalet som kommer inn. Med alle de andre hensyn som skal tas beveger man seg langt bort fra dette.
Noen av verdens dyreste høyttalere bruker drivere som angivelig har grafen-membran. Imidlertid viser det seg at det er en helt ordinær membran med et lag av ett eller annet som godt kan være grafen. Videre har de ikke anstrengt seg en millimeter verken for å optimalisere oppheng eller motorsystem. DET er et tydelig eksempel på hva som skal til for å selge "det perfekte" i hifimarkedet, og det er den viktigste drivkraften som legger føringer for hva som utvikles inn mot dette markedet.
Det hele er en afvejning efter formålet. der som sagt er vidt forskelligt, ja direkte modsatrettet ved henholdsvis PA og hi-fi.
Det har du rett i, men du har totalt misforstått hvilke retninger de to beveger seg, og hva slags betydning det har for lyden.
Dermed siger jeg ikke trådens emne flux modulation ikke er interessant og ikke skal optimeres, det er absolut interessant, og det skal absolut optimeres, men med skyldigt hensyn til alle de andre paramenter som indgår i den samlede lyd.
Det er da ingen som har sagt i denne tråden at man skal ignorere noe annet i driveren?
Jeg tro ikke flux modulation er parameteren , den parameter som afgør det hele , problemet er jo tydeligt at tingene "modarbejder hinanden" og at det hele drejer sig om en form balance/kompromis/afvejning som typisk designes ud fra hvad enhedens primære formål er.
Poenget med hele tråden er å belyse at denne parameteren er langt større enn først antatt, og at man med de rette tiltakene kan komme utrolig mye lenger.
Ps Har man været inde på electro-magnet højtaler og en eventuel feedback koorrigering ad den vej?
Nei, det vil ikke la seg gjøre siden EM-spolen ikke er rask nok. Den får meget høy induktans og vil dermed ikke kunne endre feltet særlig raskt. I teorien kunne man kjørt en feed forward korreksjon der EM-spolen ved hjelp av store spenningsendringer igangsatte korreksjoner som dermed kunne nå frem til gapet i tide, men ser man på hvor komplekst og tungvint dette er så blir det en utopi sammenliknet med enkel korreksjon av selve signalet.