Hei Tomz: Jeg er i andre enden - har nettopp anskaffet brukte Marten Miles III, og er godt fornøyd så langt (noen timers lytting...). Et lite spm til en som har lang erfaring (?) med disse; jeg synes det kunne vært litt mer "snert" i diskanten - er det mer avhengig av resten av oppsettet/lydmiljø en selve diskanten i seg selv?
Hei hifi 1953, og gratulerer med fantastisk gode høyttalere! Selv er jeg strålende fornøyd med mine Miles, og Getz er egentlig foreløpig litt på tankestadiet. Ble litt revet med da det står et sett med riktig farge bare 15 km fra her jeg bor.....
Selv synes jeg generelt det er vanskelig å beskrive lyd. Det er lett å komme med karakteristikker, men betyr det det samme for andre, og hvilke lydpreferanser har vi? Her er vi forskjellig, og det er lett å misforstå begrepsbruken. Er ikke helt sikker på hva du mener med snert, men kan komme med noen subjektive tanker og synspunkter rundt Milesene mine.
Jeg har valgt noe som kanskje ikke er helt vanlig når det gjelder Miles III; kjører med Tannoy supertweetere og en liten Rel sub. Supertweeterne gir meg etter mitt syn mer oppløsning i toppen, og subben gir meg litt mer fylde i bunn. Er dette nødvendig? Helt sikkert ikke, men har hatt det sånn i et par år og er veldig fornøyd med lybildet.
Jeg tror ikke Miles III er mer følsom mot elektronikk og lytterom enn andre høyttalere. Etter mitt syn handler det mer om lydpreferanser. Jeg liker at det farges mot det varme, og har derfor valgt å benytte forsterkere fra Electrocompaniet. Dette fungerer veldig bra for meg. Har også hatt inne en klasse D amp fra Bel Canto og har fremdeles et par monoblokker fra Audiolab. Selv har jeg alltid funnet tilbake til min gamle AW250R fra EC. Fordet den er bedre enn Bel Canto og Audiolab? Antakelig ikke på oppløsning og detaljer, spesielt på akustisk musikk, men den passer min smak ift lyd. Med Bel Canto og Audiolab kom lyttetretthet snikende litt fortere enn ønskelig. På den annen side kan det godt hende at en med preferanser mot et klinisk og analytisk lydbilde vil påstå jeg er på ville veier. Who cares
Svarte sikkert ikke på spørsmålet
men håper mine tanker litt i farten på en fredagskveld kan være av interesse.