Martin Logan

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Har besøk av Martin Logan Ethos her nå, den gjør seg ikke helt bort den heller..... ;)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ahh, du har fått den på plass ja! :D
    Christian nevnte noe om dette, sist jeg var innom de nye lokalene. Venter spent på dine inntrykk!
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Takk for linken bambadoo.
    Det var en utrolig bra bildeserie. :)
     

    s-ovst

    Medlem
    Ble medlem
    23.12.2007
    Innlegg
    24
    Antall liker
    7
    Sted
    Sotra
    Hei.
    Har eid både CLS II, SL3 og nå ReQuest. Har et par Monolith III for hånden som jeg vurderer sterkt å kjøpe. Er det noen der ute som kan gi meg en god vurdering på ReQuest`ene opp mot Monolith`ene. Legger ved et bilde av anlegget mitt. OBS Dette er i et midlertidig lytterom,da jeg holder på med oppussing i mitt opprinlige lytterom.
    Stig`s bilder 014.jpg
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hei, har fået Electro Motion ESL i huset,- har haft en hel del forskellige høytaler i forskellige pris klasser, de sidste årene og må sige at jeg finde lydgengivelsen fra denne ML model helt utrolig " prisen taget i betrakning".

    Mvh.

    Hi-rex
     

    pcnr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    192
    Antall liker
    380
    Kjøpte meg Electromotion etter flere lyttinger hos OHC. Stor forskjell på lyd fra nye ut av esken. De har nå fått musikk i 4 døgn sammenhengende, mens jeg har vært ute av huset. Kom akkurat hjem og ferdig (?) innspilte spiller de(t) forrykende :)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.342
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Kjøpte meg Electromotion etter flere lyttinger hos OHC. Stor forskjell på lyd fra nye ut av esken. De har nå fått musikk i 4 døgn sammenhengende, mens jeg har vært ute av huset. Kom akkurat hjem og ferdig (?) innspilte spiller de(t) forrykende :)
    OK, kjøpe et set Vista for 1.5 mnd siden og kan ikke si at lyden har forandret seg stort siden de var nye. Nå har jeg ikke kjørt slik "burn in" som du, da personlig har jeg ikke så mye tro på slik innspilling - tror det som skjer er at folk venner seg til lyden. Forstår ikke helt hva som skulle skje ved innspilling. Opphenget av bassene skal bli løsere sies det men det burde skje nærmest momentant når man spiller litt løyt og ikke ved vedvarene spilling på lavt volum over lang tid. Dette sier jeg med bakrunn i arbeid med elastomere og plast over mange år. Papp derimot kan bli løserer i fisken over tid men det brukes normalt i mellomtone og diskant - ikke basser. Det samme som gjelder for opphenget i bassen burde gjelde for membranen i elektrostaten.

    Beskriv gjerne hva du mener har endret seg ?

    Det har og vært et par forsterkerskifte underveis hos meg, og som kompliserere det, så jeg kan selvfølgelig ta feil.:confused:
     
    Sist redigert:

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Sikker på at dine var splitter nye, og ikke spilt på før du fikk dem, bengh?

    Innspilling pleier å være raskt unnagjort på Martin Logan når det gjelder selve panelet, men de trenger noen timer før de er fulladet og spiller på sitt beste. Men jeg snakker timer, ikke døgn, etter egen erfaring.

    En annen ting er at den totale lydgjengivelsen også kan farges litt av hva basselementet gjør, og det trengs jo å spilles litt inn/mykes litt opp. Kan godt se for meg at det hjalp med litt innspilling der.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.342
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Sikker på at dine var splitter nye, og ikke spilt på før du fikk dem, bengh?

    Innspilling pleier å være raskt unnagjort på Martin Logan når det gjelder selve panelet, men de trenger noen timer før de er fulladet og spiller på sitt beste. Men jeg snakker timer, ikke døgn, etter egen erfaring.

    En annen ting er at den totale lydgjengivelsen også kan farges litt av hva basselementet gjør, og det trengs jo å spilles litt inn/mykes litt opp. Kan godt se for meg at det hjalp med litt innspilling der.
    De er nye fra leverandør - men velbevares det skjer vel noe med de da som jeg ikke forstår, har bare ikke merket stort til det - mulig jeg ikke har spilt høyt nok :D.
     

    pcnr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    192
    Antall liker
    380
    Jeg aner ikke hva som skjer. Satt opp høyttalerne omtrent der de forrige høyttalerne sto, koblet til samme utstyr som jeg har brukt i en årrekke. Lyttet en del til de før jeg dro på ferie. I mitt lytterom var det en litt lys, og tidvis skarp klangbalanse da jeg "finlyttet" til de dagen jeg satt de opp. Da jeg returnerte noen dager senere og spilte samme musikk på samme volum var lydbildet helt klart endret. Det skarpe var forsvunnet, og lydbildet minnet mer om en godt balansert vin :)
     

    monitor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    104
    Antall liker
    20
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    5
    Hmmmm. Har hørt Ascent forrige uke på nyere VTL rørforsterker og CAT forforsterker (permanente verdensmesteren!!) og det var ganske imponerende... Ser ut at det her er kun få modeller som folk beskriver. Til og med rør og ML betviles her....helt uforståelig for meg! Nå skal jeg snart hente et par ML Prodigy med nye paneler. De kan desverre ikke ordentlig testes før ut i desember (bygger lytterom på 35m2). Forventningene er dog der. Har forøvrig KT88 i mine VTL 450 MKII og skal gi en fyldig kommentar her når godsakene testes. Er det noen i Norge som eier /har eid Ascent /Prodigy og som gidder å melde seg på her?

    Har endel fartstid som lytter og mener ihvertfall at ML skal mates med rør. har hatt f.eks. Adyton, men det er jo bare pyton i forhold!
    Håper på saftige kommentarer!
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.342
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Klart rør fungere på ML, men det er ikke noe must. Dette skyldes vel at rør er mer tolerante for lav motstand enn en del transistor forsterkere. Dog er det mye annet som fungere bra og !
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    491
    Antall liker
    161
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Har fått Ethos i hus nu och jag måste säga att de imponerar stort!
    Antagligen de bästa högtalarna för mitt rum just nu,då de låter bättre än allt jag har haft här!
    Tyckte först att de såg små och mesiga ut men fan vad de låter fett:)
    Dessa får nog bo kvar här länge!
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    4.012
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jeg leser noen ganger tråder på ML forum og det er litt rart som de tenker i USA synes jeg. De fleste nevner at belastningen fra elektrostaten er ubetydelig og anbefaler surround receivere og små forsterkere hele tiden. Hva er det jeg ikke har fått med meg?
     

    monitor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    104
    Antall liker
    20
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    5
    Det er litt avhengig av hvilke ML's som skal kobles til hva slags forsterkere tror jeg. Jeg kontaktet gutta i ML før jeg kjøpte mine for å spørre om match, samt VTL, og begge mente at dette var en meget god match...første lyttetest blir senere denne uken....Top notch utstyr er uansett det ML- ene vil ha. De avslører jo alt som ikke holder mål.
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    491
    Antall liker
    161
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Hur svarar ML på att byta ut orginal strömsladd?
    jag tänkta sätta in nån bättre kabel snart då den vanliga är så trasslig och omöjlig att lägga fint..
    ska sätta in några supra så länge tills jag finner nåt annat lämpligt. Nordost kanske..?
    tips???
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.342
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tja, det skader vel ikke å prøve - kanskje mest for utseendets skyld ?

    I begge tilfeller går strømmen gjennom en transformator som filtrere det meste og bak en ML høytaler er det ikke mange signalkabler som kan påvikes av EMC fra en 220V kabel. På den annen side trenger en ML høyttaler en spenning på panelet for å fungere, som den får via denne kabelen, så kanskje det her er annerledes enn for strømkabelen til en effekt forsterker f.eks. Hva vet jeg - har aldri hørt noen som har eksperimentert med å bytte denne kabelen, så prøv du :confused:
     

    magnepan

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2011
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Heisann gutter, er det noen her inne som har fått noe videre inntrykk av ML Theos via demo eller omtale?, finner nesten ingen
    omtale e.l. på nettet, har Vista nå, "snuser" litt på arvtageren.

    Mvh.
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    491
    Antall liker
    161
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Efter att ha haft Ethos i några veckor så har jag insett att detta är ett par jäkligt bra högtalare!
    De kan spela så otroligt homogent med riktigt tryck i botten och relativt högt med bra slam om man vill...
    Kan inte fatta att dessa högtalare kan spela så bra som de gör egentligen. Det är hittills de enda som låtit riktigt bra i mitt dåliga rum.
    Plötsligt kan man spela en massa skivor som låtit skit innan:)
    Dessa får nog bli en bra stund tror jag!
    Det börjar äntligen påminna om hifi nu :)
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg kommet sålangt at jeg er blitt nysgjerrig på Martin Logan CLX og seriøst vurderer å skifte ut mine Quads til fordel for disse. Er det noen på forumet som har disse og som har erfaringer å dele? Jeg planlegger å beholde mine ML-subber som bør være skreddersydd til disse panelene. jeg er klar over at de er store og krever sitt rom men det mener jeg å ha kontroll på.

    jakr
     
    Sist redigert:

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    491
    Antall liker
    161
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Har lite problem här.
    Sitter med ett par Ethos men kan inte bestämma mig för hur jag ska driva dessa.
    Vilka förstärkare kan rekommenderas till ML?
    Har adyton 3b idag men tycker att den är overkill till dessa.Har också en EC eci2 som faktiskt kan dra dom helt ok, men jag vill ju ha det så bra som möjligt.
    Som jag ser det så är det antingen 3b och köpa nåt brukbart försteg till den (kör direkt från cd idag), eller sälja adyton och köpa nån annan i stället-integrerat kanske?
    några bra förslag?
    vill också testa streaming(sonos kanske) som jag inte kan utan pre.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.730
    Antall liker
    1.046
    Hei ML venner.
    I dag hører jeg skurring i en av mine CLS 1 B, som jeg har hatt siden -92 og de er vel sikkert fra -86 kanskje.
    Det skurrer oppe på ene siden på høyt volum og med bass.
    Jeg er nesten sikker på at statorer/membran bør byttes og da er spørsmålet hvor kan dette gjøres og hva vil det koste?
    Jeg bor i Molde og de kan ikke sendes.
    Jeg mener å ha lest en pris på ca 20 ooo,- og jeg vil ikke utelukke at det kan være verdt det, for det er noen prektige skulpturer
    og lyden er ikke å forakte.
    Alternativet er jo å kaste de ut, og det er ille. De har vel gjort sin tjeneste. Skal tro om det mange igjen av disse i landet nå. 20 stk. ??
    mvh S
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Hmm, det kan vel høres ut som om membranet i statoren har løsnet ja?
    Minner veldig om hva jeg opplevde med mine Vistaer, etter å ha "vasket ihjel" statorene.

    Om du er en smule nevenyttig, så vil jeg tro at du godt kan klare utskiftingen selv? Det finnes jo flere "oppskrifter" på dette, om du googler litt.

    Umiddelbart synes jeg en pris på 20k høres mye ut? Jeg betalte i sin tid rundt 6k for nye paneler til Vista'ene, bare som en liten sammenlikning.

    Send en mail til Audiocompaniet - Oslo - Norway så kan sikkert Olav eller Christian fortelle deg litt mer om saken.
    Lykke til i alle fall!
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.730
    Antall liker
    1.046
    Tusen takk for informativt svar.Jeg skal forhøre meg om det.
    Jeg har et sterkt ønske om å beholde og bevare disse i god stand i noen år til.Gitt mye glede.
    God jul. S
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Bare hyggelig! :)
    Man skal jo ta vare på sine MartinLogan-venner, som best man kan.
    Håper uansett at det løser seg på beste måte - slike smykker skal man jo ikke kaste!

    God Jul til deg også!:)
     

    monitor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    104
    Antall liker
    20
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    5
    Fikk endelig testet mine ML Prodigy, sammen med mine VTL og resten av utstyret. Må si jeg ble imponert. Lyden satt seg i sjelen med en gang. Dette er den beste høytaleren jeg noensinne har hørt. Trodde ikke det var mulig å kombinere en magisk utstrakthet i alt over 250 Hz, med Pondus de Luxe under 250Hz. Har alltid ment at "for mye bass ødelegger for resten av lydbildet", men må nok revurdere her. Presisjonen og oppløsthet gjenspeiler seg i en markant og veldig hørbar tredimensjonalitet, som jeg tror bare kan gjengis av gode elektrostater. På testplater som Roger Waters "Amused to Death", diverse plater fra Telarc og Kirkelig Kulturverksted var dette veldig tydelig. Det morsomme var at høytalerne heller ikke er følsomme i forhold til hvor høyt eller lavt man sitter.Det skyldes nok at flaten spektret over 250 Hz. gjengis på er så mye større enn tradisjonelle elementhøytalere. Høytaleren er SÅ avslørende, at den kun vil fungere med 1.klasses utstyr. Kombinasjonen mellom Prodigy, VTL og CAT, samt en potent lydkilde var meget vellykket; Nok kraft, presisjon, varme og sjel ble tilført høytalerne, slik at alt jeg matet disse med ble spist med hud og hår. Hardrock var knallhardrock, blues var ekstrem følsom, jazz energisk og befriende og klassisk bombastisk og definert. Bare nevn en følelse...Prodigy-ene formidlet det, nærmest uansett lydnivå!!

    Har du fått nok av alt dette hallelujapreket så les videre!!

    Selvom dette er den beste høytaleren jeg noensinne har hørt (forutsatt koblet på det rette utstyret), så har den noen ulemper: Den er IKKE passeringsvennlig: De låt adskillig bedre hos min venn,som har et ordentlig lytterom, hvor høytalerne sto omtrent 1 meter fra bakveggen og 60 cm fra sideveggen. Hjemme hos meg i arbeidsrommet(lytterommet/kino er ikke ferdig) ødela bassen alt over 250 Hz,især pga. refleksjoner fra veggene og da låt det ikke SÅ bra.Nok en ulempe: Kobler du det på dritt, så hører du dritt!
    MIN konklusjon: Ha rør i ihvertfall i fortrinnet til disse høytalere. Fordi den er så avslørende, så vil jeg ikke anbefale klinisk utstyr i hele rekken av utstyr...du må ha rør et eller annet sted i kjeden og helst i fortrinnet. Matcher du så dette med riktige rør, kabler og nok kraft, så tror jeg at du vill oppleve Valhalla.
    For 120000NOK så finner du neppe bedre høytalere. Dessuten er de gamle paneler mindre sårbare enn de nyere paneler, etter sigen.
    Har du dog et mindre rom, slik at høytalerne må stå nære hverandre gir f.eks. reQuest, Odyssey, eller Ascent ganske gode opplevelser især over 250Hz.

    De som sjekker opp meg(monitor)lurer sikkert på hvorfor jeg da selger mine ML, VTL og kilden. Svaret er ganske enkelt: Jeg skal over til både lyd og bilde og da tar ML-ene for mye plass, slik at de er i veien for lerrettet, er monoblokkene til VTL ikke egnet til flerkanals- lyd, og kilden ikke egnet til å gjengi både bilde og lyd..
    Er dog fornøyd med terje thoresens sine høytalere, som ikke er i nærheten av ML, men formidler en masse gleder til overkommelig pris, selvom jeg trykker dem opp i et hjørne!

    Ha en fin Jul alle sammen!
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Da var det kommet et par helt nye CLX 25th Anniversary innom døra. Skal bli interessant å pakke de ut og få de på plass i løpet av kvelden.
    jakr
     

    Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Hepp.
    Da legger jeg ut ut et bilde på mine stereo-greier her i ML-tråden.
    Tipper jeg har de gamleste ML på sentralen, men bare gjetter.
    Er ihvertfall veldig fornøyd med investeringen både i anlegg og høyttalere :)
     

    Vedlegg

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Noen som kan si noe om hvor lang tid det tar før ML sine panel er fullt oppladet, og hvor mange spilletimer det tar før de åpner skikkelig opp?

    jakr
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Hvordan er lyden i martin logan sine høyttalere , har altid lurt på dette. Har hørt folk som har gått over til martin logan og di sier , det er vanskelig og gå tilbake til noe anet igjen.
     

    Conv

    Medlem
    Ble medlem
    11.04.2008
    Innlegg
    19
    Antall liker
    0
    Det tar ca 1min før de er fullladet, men ca 20min før de er klare for hygge lytting :) Normalt tar det ca 30-70t før selve elektrostaten er ferdig innspilt, men selvfølgig litt lengre tid på bass element. Dette varier etter hvilken type serie man har.
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Det tar ca 1min før de er fullladet, men ca 20min før de er klare for hygge lytting :) Normalt tar det ca 30-70t før selve elektrostaten er ferdig innspilt, men selvfølgig litt lengre tid på bass element. Dette varier etter hvilken type serie man har.
    OK takk for input. Da er det en vesensforskjell på ML sine og Quad sine. 2905 endret seg i ukevis og måneder faktisk. Issuet der var at alle områdene i panelene ikke ble ladet like hurtig og at den siste resten tok lang tid. Merket det også dersom de ble satt spenningsløs en stund. Da tok det et par dager å komme opp igjen.

    30-70timer..da er det bare å ta en maratonhelg:)

    jakr
     

    Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan er lyden i martin logan sine høyttalere , har altid lurt på dette. Har hørt folk som har gått over til martin logan og di sier , det er vanskelig og gå tilbake til noe anet igjen.
    Jeg er ikke så flink med ord, som veldig mange her inne er med å beskrive lyd og slikt....
    men noen av kommentarene folk kommer med når de kommer inn i stua mi er slikt som dette:
    Utrolig gjennomsiktig lyd....
    Nydelig diskant....
    Det har jeg ikke hørt før....
    Hmm...må nok oppgradere hjemme....

    Prøv å få deg en prøvelytt hos noen...anbefales :)
    Jeg vil ikke ha annet enn ML ihvertfall...
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Hvordan er lyden i martin logan sine høyttalere , har altid lurt på dette. Har hørt folk som har gått over til martin logan og di sier , det er vanskelig og gå tilbake til noe anet igjen.
    Jeg er ikke så flink med ord, som veldig mange her inne er med å beskrive lyd og slikt....
    men noen av kommentarene folk kommer med når de kommer inn i stua mi er slikt som dette:
    Utrolig gjennomsiktig lyd....
    Nydelig diskant....
    Det har jeg ikke hørt før....
    Hmm...må nok oppgradere hjemme....

    Prøv å få deg en prøvelytt hos noen...anbefales :)
    Jeg vil ikke ha annet enn ML ihvertfall...
    Ein prøve lytting skal jeg nok klare og skaffe :)
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    4.012
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ordet er "Addictive".
    Elektrostater er vanedannende. Selvfølgelig blir man biased av å ha de, ørene venner seg til den enorme oppløsningen, den vanvittige transientvillighet, det store lydbildet, myriader av detaljer og det er som regel en stor skuffelse å lytte på dynamiske høyttalere igjen. Det å spille så lavt at det nesten er en vits og samtidig ha alle fordele i behold er magisk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn