Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.259
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har prøvd seg på ysting selv? Det fremstår som noe problematisk, først og fremst basert på det faktum at en god del "lokalost" egner seg absolutt best i søppelbøtta. Småskala spekemat o.l. skal det tydeligvis mye mer til å ødelegge.
    I nærområdet er det en familie med melkekyr som kanskje får det til annethvert år, og de har holdt på lenge. Andre ystere mener at det ikke er kaldt nok der de lagrer ostene etter ysting og at disse overmodnes. Lagringsforholdene og hva som finnes av mikrobiota i området har mye å si, sistnevnte bidrar til gjæring og muggsoppdannelse. Enkelte løser dette ved å tilsette bestemte fermenteringskulturer for å få lik utvikling på ostene. Ysting er noe alle gårder holdt på med før, for å ta vare på melken over tid og er slett ikke så vanskelig som man vil ha det til. Å skille ostemassen fra mysen er enkelt.

Ferskoster er enklest, oster som skal lagres en tid krever noen steg, og hygiene er fokus. Om man ønsker å arbeide med upasteurisert melk må man ha godkjenning om denne skal ut til forbrukere, og det er strengt. Til privat bruk er det lov å dra til en melkebonde og kjøpe rå melk. (Råmelk i ett ord er melken som kalven får av kua etter fødsel; rå melk er melk som ikke er pasteurisert).

Det viktigste er å komme på lag med muggsopp og å få til god fermentering i osten. Og så skal den klappes og vendes ofte om det er en fastost. Som nevnt før kan det være du har gode soppsporer i området.

Sammen med Pascale har denne boken hatt mye å si for "osterevolusjonen". Gudheim intervjuet mengder av tidligere budeier og samlet tradisjonsoppskrifter. Mange av dagens ystere kikker i boken, som er et best på over 500 sider.
    https://www.haugenbok.no/Generell-l...,-bresting-og-ysting-i-Valdres/I9788299926409

Dengang var ystingen upasteurisert.

;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hadde store plener en stund men det ble med det. Løype får man kjøpt på apoteket, men er der verre å få tak i god melk.Spesielt sau og geit er bortimot umulig. Paneer er vel der nærmeste jeg har kommet. Det er i alle fall enkelt nok, og og en grei plass å starte. Den brukes vel mer som en tofu enn som en ost, og er spesielt aktuelt om man vil ha mer vegetar i kostholdet.

Paneer - Hjemmelaget indisk ost - Indisk Vegetarmat

---

Ellers som privatperson uten for mye osteressurser så er vel det greieste man kan gjøre å lagre/foredle ost selv. Ha et skap med grei temperatur, eller en blindkjeller etc. og ha vanlige fastoster til lagring der et år eller så. Edamer og Gouda er gode plasser å starte, men enhver nyere fastost kan brukes.

Det er virkelig natt og dag å ha en edamer liggende 1/2 år pluss i boden.

Ikke legg listen for høyt i starten, da går man bare lei!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.371
    Jeg gjorde noe jeg normalt aldri gjør - kjøpte en Norvegia. Gikk for den vellagrede varianten (18 måneder eller hva det nå er den er lagret). Var også ganske nærme "best-før" - datoen. Tenkte å ha den liggende et års tid og se hva som skjer.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.259
    Torget vurderinger
    2
    Hadde store plener en stund men det ble med det. Løype får man kjøpt på apoteket, men er der verre å få tak i god melk.Spesielt sau og geit er bortimot umulig. Paneer er vel der nærmeste jeg har kommet. Det er i alle fall enkelt nok, og og en grei plass å starte. Den brukes vel mer som en tofu enn som en ost, og er spesielt aktuelt om man vil ha mer vegetar i kostholdet.

---

Ellers som privatperson uten for mye osteressurser så er vel det greieste man kan gjøre å lagre/foredle ost selv. Ha et skap med grei temperatur, eller en blindkjeller etc. og ha vanlige fastoster til lagring der et år eller så. Edamer og Gouda er gode plasser å starte, men enhver nyere fastost kan brukes.

Kjøp et hjul Bufar og la det ligge i et par år. Du vil bli meget glad. Det er lagringstiden som gjør gode oster dyre, siden det tar opp plass og låser kapital.

Vinkjøler med temperaturregulering (mellom 13-18 grader), noe fuktig (sett inn en vannbolle og sjekk at det holder seg rundt 65-70% luftfuktighet) og så vender du osten en gang i blant og vasker hyllene med eddik.

G

Gjestemedlem

Gjest

---

Kjøp et hjul Bufar og la det ligge i et par år. Du vil bli meget glad. Det er lagringstiden som gjør gode oster dyre, siden det tar opp plass og låser kapital.

Vinkjøler med temperaturregulering (mellom 13-18 grader), noe fuktig (sett inn en vannbolle og sjekk at det holder seg rundt 65-70% luftfuktighet) og så vender du osten en gang i blant og vasker hyllene med eddik.
    Jepps, og følg med på finn så finner du stundom noen gode kjøp. Ikek trekker de all verden med strøm heller om man plasserer dem i en bod. Den samme kan man bruke til spekemat, spesielt om man bruker spekeposer til vakummaskinen.

Dette er overkommelig for de fleste, og jeg vil tro det han en liten ekstra appell til oss utstyrsfikserte tilårskomne gubber. Hvis man vil gjøre noe ekstra ut av det kan man spille Dovregubbens Hall 24/7 fra Spotify til osten de første og mest kritiske måneder.

Og ja, Bufaren er usaklig god.

Men nå blir det en tur til Amsterdam til helgen, og jeg har fått med et oppdrag om å ta med masse god ost hjem. Slikt pleier å fylle meg med entusiasme, men akkurat nå synes jeg vi holder å på å ta dem igjen.

Tror jeg skal ta med et par stykker Fana nedover og se om en ostebutikk vil bytte i noe spennende. Det er slik jeg synes er moro.

Sist redigert av en moderator:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.371
    Billigste måten å få grei temepraturkontroll hjemme er som følger:

- Brukt kjølekap fra finn.no
    - STC-1000 fra eBay.com (koster en hundrelapp eller to)
    - Litt bokser, støpsler og deler fra Clas Ohlson / Biltema
    - Evt frostvakt fra Biltema.

Sistnevnte trengs kun dersom skapet skal kunne holde en temeratur som er høyere enn omgivelsene.

Dette oppsettet er mye brukt blant ølbryggere. STC-1000 er en temeraturkontroller som styrer nøyaktig temperatur i 0.1 graders intervaller. Setter gjerne et intervall temperaturen kan svinge innen før kjølingen/oppvarmingen slås på (feks 15.0 grader +/- 0.3 grader), da slipper man at kompressoren går av og på hele tiden. Kan evt kombineres med en PC-vifte for kontinuerlig luftsirkulasjon og jevnere temperatur i hele skapet.

Jeg bruker dette til gjæring og oppbevaring av øl, spekemat, som ekstra kjøleskap eller hva det nå måtte være behov for. Bruksområdet er betydelig større enn et vinskap siden temepraturen kan styres innenfor et større område.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.259
    Torget vurderinger
    2
    ^ Egentlig ikke. Fuktighet, temperatur og luftsirkulasjon - i kombinasjon med hva som er av mikroorganismer i omgivelsene - er nøkkelen til vellykket affinage på en ost. Å ha kontroll med temperaturen er ikke tilstrekkelig og det ideelle er å ha en litt fuktig kjeller med jevn temperatur. Man skal også ha tid til å "klappe" osten, vende den, vaske den, osv.
    Kjøper man et ostehjul som er satt inn med voks vil osten ikke lenger være i kontakt med omgivelsene og da kan man gjerne tørke den ut i et slikt skap, men du får ikke positive lagringseffekter.

Ideelt sett vil du ha levende kultur mot luft, dvs en overflate der melkesyrebakterier og sporer trives og holder på. Disse steller du så med, ved å vaske osten, eller la dem vokse. Inne i et kjøleskap vil du kunne få overutvikling av disse, det er derfor vinskap er å foretrekke, siden det er lett å følge med på hva som foregår inne i dette. Enkelte har også luftutveksling mot omgivelsene.

Slik jeg smitter matjord med matjord fra biodynamiske gårder, for å få fart i mikrobiota i mulden med gode arter, kan man også smitte "ostehulen" med muld fra en klasseost, om man vil. For eksempel en eldre ost fra et merke, som er ferdigutviklet. Så kjøper man yngre oster fra samme, som er langt billigere, og har fordel av muggfloraen på overflaten av denne osten når de yngre ostene skal eldes.
    Det mest spennende er selvsagt å forsøke å oppdage hva som skjer når ostestoffet utsettes for hva man har av sporer der man bor, med god gjennomlufting.

Proteolysen osten gjennomgår når den modnes, innenfra ved hardoster og utenfra ved mykoster (med unntak av blåoster som også modnes innenfra), består av en samhandling mellom det som er av mikroorganismer inne i osten, pluss hva som angriper osten fra omgivelsene. Å få til dette i et kjøleskap er en utfordring (samme i et vinskap). Å tørke ut osten, så den blir smaksrikere og hardere og mer smuldret, er derimot lett i slike skap.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.371
    Joda, som nevnt antar jeg at å lage god ost er vanskelig. Har aldri prøvd selv og tviler på jeg skal prøve. Men registrerer at en del "gardsost" er lite å skrive hjem om, derfor antar jeg det ikke er trivilet. Har et skrekkeksempel i området der svigers har hytte, for eksempel. På fjellet, ren, fin luft, dyr som beiter ute osvosv, men osten er av svært lav kvalitet. Og konsistent lav. De skal forresten begynne med spekemat nå sist jeg sjekket - får tro de har større hell der.

For hjemmelagring er uansett anbefalingen kjølig, gjerne i kjøleskap og med originalemballasjen intakt eller vokslaget helt.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.259
    Torget vurderinger
    2
    Gjelder også ved lagring.

Som sagt, ved ysting er man helt avhengig av hva man har av muggsporer der man yster og modner osten, samt hvilken kontroll man har med temperaturen. Overmodning pga for høy temperatur gir sur og vond ost.

Men disse faktorene har også mye å si om man vil utvikle osten videre, ved langtidslagring, og spesielt luftsirkulasjon er avgjørende. Det får man ikke til i et lukket kjøleskap. I dag kan man enkelt ha styr på temperatur- og fuktighetsutvikling i en kjellerbod, om man har tilgang til en slik. Eller man kan grave seg en ostegrotte, om man er gal. Begge med det for øye å ha luftsirkulasjon rundt lagret ost. Det finnes også lagringskabinett for ost, om man ikke har plass til et større rom.

Det mest spennende er å ta sjansen på lagring i et rom der det er muggsporer og faenskap, for å se hva dette tilfører osten av "personlighet". Uttørking av ost gir en sterkere smaksopplevelse, men er egentlig ikke å forstå som affinage.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Nå må du slutte å boikotte Nortura/Gilde, Deph :) :)

"Konsernsjefen i Nortura slutter

Konsernsjef Arne Kristian Kolberg i Nortura går av på grunn av manglende resultatoppnåelse.

I en pressemelding skriver Nortura at resultatene ikke har stått til styrets forventninger, ifølge Dagens Næringsliv.

– I det siste er det dessverre for mange piler som peker i feil retning, og vi har ikke tid til å vente for lenge på betydelige forbedringer. Styret ser seg derfor nødt til å gjøre denne endringen nå, sier styreleder Trine Hasvang Vaa.

Hun sier at hun er takknemlig for den innsatsen Kolberg har gjort gjennom 20 år for Nortura og de siste fem som konsernsjef."

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har prøvd meg på Mozzarella, gikk rett til he***. Men fersk smøreost har jeg laget med hell flere ganger.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.259
    Torget vurderinger
    2
    Nam-Nam!

Fra forfatteren av Havboka:
    https://www.facebook.com/mstroks/posts/2060919850617897

Norsk oppdrettslaks har:

Amøbegjellesykdom
    Bakteriell nyresjuke (BKD)
    Flavobacterium psycrophilum
    Francisellose
    Furunkulose
    Hjerte og skjelettmuskelbetennelse (HSMB)
    Infeksiøs hematopoetisk nekrose (IHN)
    Infeksiøs lakseanemi (ILA)
    Infeksiøs pankreasnekrose (IPN)
    Kaldtvannsvibriose
    Kardiomyopatisyndrom (CMS)
    Kronisk gjellebetennelse
    Kveis
    Lakselus
    Laksepox
    Nodavirus
    Pankreassykdom (PD)
    Parvicapsula pseudobranchicola
    Proliferativ nyresyke (PKD) og Tetracapsuloides bryosalmonae (PKX)
    Saprolegniose
    Viral hemoragisk septikemi (VHS)
    og svulster.

Men tenk, den går ikke på antibiotika, reklamerer Norges Sjømatråd til stadighet med (fordi det ikke hjelper mot de alvorligste sykdommene). Mye av den dødelig syke fisken slaktes ned og selges på tilbud i butikker nær deg.
    https://seafood.no/aktuelt/nyheter/norsk-laks-er-helt-fri-for-antibiotika/?

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Gjelder også ved lagring.

Som sagt, ved ysting er man helt avhengig av hva man har av muggsporer der man yster og modner osten, samt hvilken kontroll man har med temperaturen. Overmodning pga for høy temperatur gir sur og vond ost.

Men disse faktorene har også mye å si om man vil utvikle osten videre, ved langtidslagring, og spesielt luftsirkulasjon er avgjørende. Det får man ikke til i et lukket kjøleskap. I dag kan man enkelt ha styr på temperatur- og fuktighetsutvikling i en kjellerbod, om man har tilgang til en slik. Eller man kan grave seg en ostegrotte, om man er gal. Begge med det for øye å ha luftsirkulasjon rundt lagret ost. Det finnes også lagringskabinett for ost, om man ikke har plass til et større rom.

Det mest spennende er å ta sjansen på lagring i et rom der det er muggsporer og faenskap, for å se hva dette tilfører osten av "personlighet". Uttørking av ost gir en sterkere smaksopplevelse, men er egentlig ikke å forstå som affinage.
    Ikke så viktig for de fleste av oss. Støtter meg til weld her, bra forslag til lagring og gir et ypperlig resultat på ost og speking.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.259
    Torget vurderinger
    2
    Enig i at det er greit med et kjøleskap for oppbevaring, men man bør tenke på lufting. Og det er unødvendig å legge opp til kontakt med lokale sporeforekomster for ost som har fått sin karaktér der de er laget.
    Min erfaring er likevel at mange "langtidslagrede" oster primært er blitt uttørret. Det konsentrerer smaken, men blir et knudrete resultat. Derfor er gode osteskap og ostekjellere også steder med god fuktighet og det er ikke like lett å få til i et moderne kjøleskap. Så det er verdt å tenke på.

Man trenger egentlig en ostehumidor. ;)

C

cruiser

Gjest
    Enig i at det er greit med et kjøleskap for oppbevaring, men man bør tenke på lufting. Og det er unødvendig å legge opp til kontakt med lokale sporeforekomster for ost som har fått sin karaktér der de er laget.
    Min erfaring er likevel at mange "langtidslagrede" oster primært er blitt uttørret. Det konsentrerer smaken, men blir et knudrete resultat. Derfor er gode osteskap og ostekjellere også steder med god fuktighet og det er ikke like lett å få til i et moderne kjøleskap. Så det er verdt å tenke på.

Man trenger egentlig en ostehumidor. ;)
    Det var vel ikke det det var snakk om her, mer lagring av emballert "vanlig ost". Ett år over utløpsdato selv på en vanlig norvegia gjør underverk uten at den blir tørr og knudrete(i et vanlig kjøleskap med jevn temperatur)
    Ostegrotter, sporer, affinage og whatnot er et helt annet tema som er helt uoppnåelig for vanlige folk.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.371
    Var det ikke det å produsere egen ost som var tema?
    Konklusjonen er vel at det bør man holde seg langt unna, men kan eksperimentere en del med lagring av i utgangspunktet ganske kjipe oster i kjøleskapet hjemme. Bare å kjøpe og la den ligge i originalemballasjen et år eller to og se hva som skjer. Kan imidlertid - som nevnt tidligere - anbefale å speke litt. Men spekeposer og vakummaskin er det veldig enkelt å få gode resultater. Kjøp nitrittsalt fra en slakter/pølsemaker/ferskvaredisken hos en velassortert dagligvareforretning så er man good to go. Det blir veldig godt og er veldig enkelt.

Samme posene kan brukes til tørrmodning av biff.

C

cruiser

Gjest
    Viktig med god ventilasjon og å unngå krysskontaminering ved lagring av den osten der

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.301
    Denna jævla storkapitalen!! grrrr :mad:
    Denne gangen er det Knorr og Unilever.

Jeg vet at den beste béarnaise lager du fra grunnen av.
    Men den klassiske pose varianten fra Knorr har vært temmelig god, rik på smak av estragon, fin fylde. Men fikk meg en real overraskelse. Har hatt en del poser i skapet på kjøkkenet, kjøpt for 5-6 år siden. Pulveret blandes med smeltet smør og melk.
    Men den jeg kjøpte i butikken nå skulle blandes med smør og vann. Javel, tenkte jeg...dette kan umulig bli en smaksmessig opptur. Helt riktig; den er nedstrippet så inni helsikes på smak og konsistens. Smaker akkurat like lite som denne gørja man får til biffsnadder på veikroa!

At det er mulig å drive med mat og ha så lite stolthet over de produkter man lager. Men stolthet for Knorr og Unilever i 2018 er nok kun synonymt med max utbytte til eierne.
    Her skal det boikottes.

C

cruiser

Gjest
    Hvorfor ikke bare lage seg en bernaise ordentlig, tar kortere tid en det poserælet

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.371
    Her er hva Knorr sier pakken inneholder:

Stivelse, salt, MELKEPROTEIN, HVETEMEL, dextrose, palmefett, gjærekstrakt, mysepulver (MELK), maltodekstrin, surhetsregulerende middel (sitronsyre), løk, MELKESUKKER, estragon 1,3%, sukker, aroma, emulgator (SOYALECIITHIN), krydder, hvitvinsekstrakt. Kan inneholde spor av egg/æg, selleri og sennep.Unilever fremmer bærekraftigt palmeolje

Stilig med en Bernaise som kan inneholde spor av egg...

C

cruiser

Gjest
    Stort sett det samme man har sett i andre land. Danmark f.eks gikk gjennom det samme for et par år siden. Craftbeer er drikkevarenes svar på fidgetspinnere

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.371
    Kunne muligens vært lagt inn i en av øltrådene, men hvorfor ikke her. Tunge tider blant mikrobryggerier for tiden, men Norbrew-konkursen vil vi få lese mye om i tiden som kommer.

Det står en-og-førti øl... : Smånyheter uke 47/2018
    Etter hvert går det nok opp for folk at ganske så mye mikroøl er direkte dårlig. At noe er laget i små kvanta av et bryggeri i nærleiken er ikke det samme som at det er godt. Har drukket ganske mye øl ute jeg ville vært misfornøyd med om jeg brygget det selv på kjøkkenet. Har også inntrykk av at realtivt mange småbryggerier er mer å betrakte som en hobby/ekstrajobb enn et levebrød for de som driver med det og da spørst det hvor lenge de gidder.

At det har fått status som «lokalmat» er kanskje det rareste. Eneste som er norsk i et norsk mikroøl er vannet. Alt annet er importert og det kunne like gjerne vært brygget i sør-amerika, i Japan eller på New Zealand.

Fra linken din:

Ægir Bryggeri søker laborant, se stillingsannonsen på finn.no med søknadsfrist «snarest». Det ryktes at de relativt nylig har hatt infeksjon i ølet som har medført tilbaketrekning fra butikkene. Sånn sett er Ægir ikke veldig spesielle, bare litt mer uheldige. Forøvrig sier personer som har tilbrakt atskillige timer med et mikroskop mellom seg selv og ølbunnslam at det er bakterier i forbausende mye av det kommersielle craft-ølet i Norge. Bryggerier som mener de aldri har hatt infeksjoner mangler trolig et laboratorium.

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.301
    Denna jævla storkapitalen!! grrrr :mad:
    Denne gangen er det Knorr og Unilever.

Jeg vet at den beste béarnaise lager du fra grunnen av.
    Men den klassiske pose varianten fra Knorr har vært temmelig god, rik på smak av estragon, fin fylde. Men fikk meg en real overraskelse. Har hatt en del poser i skapet på kjøkkenet, kjøpt for 5-6 år siden. Pulveret blandes med smeltet smør og melk.
    Men den jeg kjøpte i butikken nå skulle blandes med smør og vann. Javel, tenkte jeg...dette kan umulig bli en smaksmessig opptur. Helt riktig; den er nedstrippet så inni helsikes på smak og konsistens. Smaker akkurat like lite som denne gørja man får til biffsnadder på veikroa!

At det er mulig å drive med mat og ha så lite stolthet over de produkter man lager. Men stolthet for Knorr og Unilever i 2018 er nok kun synonymt med max utbytte til eierne.
    Her skal det boikottes.
    Her er svaret fra Knorr forbrukerkontakt:
    Det var trist å høre at du ikke liker vår nye oppskrift, men vi takker for at du tok deg tid til å skrive til oss.
    Vi har endret oppskriften til en med mer naturlige ingredienser og uten smaksforsterkere og palmeolje, i henhold til ønskene til våre forbrukere.

Det var akkurat et svar som forventet; at forbrukerne egentlig har etterspurt den nye og flatere smaken som sikkert er litt billigere å produsere.
    Og gudene vet hva slags unaturlige ingredienser som var i den gamle varianten... :rolleyes:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.371
    Prisene på moroølet er i tillegg hinsides. Jeg har sluttet å handle det av rent prismessige grunner.
    Tja, bryggeriene tjener ikke særlig med penger så sånn sett kan man si at prisen er for lav. Det er småskala produksjon i Norge og slikt koster. Øl er relativt billig å lage selv - ingrediensene koster et sted mellom 5 og 20 kroner pr halvliter når man kjøper råvarer i småkvanta til himkok. Men når man skal ha lønn, leie av lokale, avskriving på utstyret, arbeidsgiveravgift, pensjonsavtaler, sykelønn og alt det andre som følger med ser det helt annerledes ut.

Selv et brød koster 30-40 kroner i butikken, men der er det dyr logistikk siden alle butikker i hele landet skal ha levering hver eneste morgen.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.441
    Legg også til at microbryggeriene må tømme ut mye øl fordi smaken ikke blir lik forrige batch. Store bryggerier har mye større kvanta slik at de kan homogenisere de forskjellige batchene slik at smaken blir stabil

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.371
    Legg også til at microbryggeriene må tømme ut mye øl fordi smaken ikke blir lik forrige batch. Store bryggerier har mye større kvanta slik at de kan homogenisere de forskjellige batchene slik at smaken blir stabil
    Rent anekdotisk burde de tømt ut mye mer, har fått servert en del jeg ikke synest holder mål.

De store har først og fremst mye bedre kontroll på prosessen sin og de har laboratorium for å teste sakene grundig. Mikrobrygg må ofte endre smaken fordi bestemt humletyper ikke er å oppdrive så vidt jeg har forstått.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.259
    Torget vurderinger
    2
    Også et problem for de små når ølstyrken blir for høy og ølet ikke kan selges i butikk ... men det er mye kvalitetsvariasjon og jeg har selv stusset over å se paller med sekker fra Kina med det som skal til for å lage "autentisk norsk øl".

Den bloggen er forøvrig en liten gullgruve om man vil vite hva som foregår i bransjen.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.259
    Torget vurderinger
    2
    Hvitt, utkokt vann på kartong. Nam-nam.

Sansegården Olavsbråten og Skarrbo leverer lavpasteurisert og uhomogenisert melk på flaske, med fløtesnerk og høyt fettinnhold. TINE har klart å perfeksjonere produksjonen av hvitt vann, der man først tar alt fettet ut av innlevert melk, for så å "dyse" fett inn i det hvite reststoffet igjen, etter lavest mulige prosentsatser for de ulike "melketypene". Målet er å sitte igjen med nok fettstoff til annen meieriproduksjon.

Det er godt med plass i den norske utmarka. For melkekuer er den ikke næringsrik nok lenger.

– Norsk melkeproduksjon foregår nå så intensivt at utmarksfôret ikke har høy nok kvalitet, sier seniorrådgiver Yngve Rekdal ved Nibio – Norsk institutt for bioøkonomi.

Han har i en årrekke kartlagt utmark og beitemuligheter over hele landet.

– Bøndene må supplere med kraftfôr for å få den ytelsen som dagens melkekyr skal ha, og kyrne blir stående mer og mer i industrihaller, sier Rekdal til forskning.no.

Han mener utmarksbeite er viktig for omdømmet til norsk landbruk.

– Mange tror fremdeles at dyra går ute på beite. Hvis mer og mer av husdyrholdet blir flyttet innendørs, mister landbruket mye av omdømmet sitt.

– For å vise at dyra går ute i norsk utmark, kan kjøttfe være med å supplere eller overta for melkekua, sier Rekdal.
    https://www.abcnyheter.no/nyheter/n...N7yqcanY2vgsn4j-UDtE7954ikpE0NBWiS5BhWDSLJEqw

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.259
    Torget vurderinger
    2
    Redzepi og Zilber var på besøk hos Helen Rosner i The New Yorker et par uker tilbake og satte i gang fermentering av sopp, blåbær og valnøttmel/koji, i tre ulike potter.

Resultatet ble bra.

The chefs couldn’t stick around to see our projects come to fruition—for all its relative simplicity, fermentation requires a serious investment of time. But, as Zilber had promised, after a week or two on my kitchen counter, the industrious bacteria had done their magic. The mushrooms gave up a phenomenal amount of liquid, a densely savory, fibrous mush floating in an earthy, cider-scented elixir. The mixture of hazelnut flour and koji had turned into a proper miso, pungent and savory with a nutty crunch.
    And the berries had transformed into something else entirely: salty, sour, and densely fruity. For several glorious mornings, I ate them for breakfast as the book suggested, spooned over yogurt (fermentation atop fermentation!) with a drizzle of honey. But I saved enough to bring a sample in for The New Yorker’s editor, David Remnick, who is something of a fermentation skeptic. We also tried the mushrooms, the hazelnut miso, and a few dishes I’d put together using the ferments, including an attempt at the miso cookies, which—c.c. Redzepi—even Remnick admitted were oddly addicting. “This is the saltiest cookie I’ve ever had,” he said. “Therefore, one of the best.”

https://www.newyorker.com/culture/kitchen-notes/how-to-ferment-blueberries-like-rene-redzepi

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn