Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

cruiser

Gjest
    Var en tur innom storcash idag, det var deprimerende greier, det var hyllemeter på hyllemeter med varer som var ferdig kuttet, ferdig stekt, ferdig kokt ferdig ditt og ferdig datt. Nesten alt er halvfabrikata. Hvorfor gidder man å ha et spisested hvis man ikke er interesert I å lage mat?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Likaste cheddarosten lagast på Orkenøyene. Røykt, eventuelt røykt to gongar.
    Kan vi få disse importert, privat?
    Nokon må gjere det....det vart ei stund importert mikrobryggøl frå Shetland, men Orkenøy-ost er nok vanskeleg å finne her i landet. Ta turen bort, og få med deg Magnuskatedralen, eit bygg som kan få trønderar til å føle seg uvel. Flotte øyer. Og kan du komme deg til nordre Rolandsøy må du prøve sauekjøtet der. Sauer som nesten ikkje et gras, berre tang.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.004
    Torget vurderinger
    23
    NOK en smaksprøve på Holt Gårds produkter;

Yoghurt med plomme. Fantastisk. Er dere i området, stikk innom og kjøp det dere klarer å bære!

plomme.png

G

Gjestemedlem

Gjest
    Var en tur innom storcash idag, det var deprimerende greier, det var hyllemeter på hyllemeter med varer som var ferdig kuttet, ferdig stekt, ferdig kokt ferdig ditt og ferdig datt. Nesten alt er halvfabrikata. Hvorfor gidder man å ha et spisested hvis man ikke er interesert I å lage mat?
    Ja det meste av kjøle og frysevarer der er et sorgens kapittel. Men det meste av gatekjøkken serverer jo stort sett slik grisemat uansett. Ungdom, fullemenn og drosjesjåfører, ukritiske cateringkunder etc. utgjør vel det meste av kundegrunnlaget, og den store fordelen er et man kan ansette folk som ikke kan lage mat.

Men det er gode kjøp der også. Kjøtt, ost, frosne scampi, konditorsjokolade, ymse ingredienser i store forpakninger, grønnsaker mm.

C

cruiser

Gjest
    Det er bare underlig hvorfor det er et marked for frosne stekte vafler. Dyre var de også

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er bare underlig hvorfor det er et marked for frosne stekte vafler. Dyre var de også
    Tja, vet ikke hvem som kjøper slikt. Kanskje et idrettslag som mikrovarmer en bunke på bakrommet og selger dem dyrt når juniorlaget har hjemmekamp, sammen med varm pulverbuljong og wienerpølser?

Men ja, det høres spesielt ulekkert ut... men de selger jo slike pannekaker i dagligvarebutikker også. Noen er ikke så nøye på hva de spiser.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kylling er mer enn vi er vant med. Dette var en fin gjennomgang av stykningsdeler man ikke visste eksisterte.

Atsushi Kono Makes 13 Skewers Out of One Chicken

G

Gjestemedlem

Gjest
    For de som er glade i hot sauses, og bor i Bergen er det verdt å ta turen innom Pasty World i Hollendergaten. De har etterhvert bedre utvalg enn de fleste:

pasty.jpg

Mitt tips til en virkelig sterk en, men som er god på smak og uten ekstrakter:

first.jpg

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.637
    Torget vurderinger
    2
    ^Prisen varierer gjennom året. Nordmenn vil helst ha lam og sau betales det dårlig for. Siden dette er mottak utenfor sesong er prisen på bunn. De som holder på med villsau får denne prisen året rundt, omtrent.
    Løsningen er å be om å få kjøttet tilbake og å selge det privat. Gjerne stykke det opp selv, også. Det er ikke gratis å transportere, avlive og slakte et dyr og det å få gjort det for fem dyr, i stedet for en transportbil full, er nok ikke et gevinstprosjekt for noen.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.637
    Torget vurderinger
    2
    Nam-nam!

Tradisjonelt høstlinefiske på oppdrettsfjordene er nå totalt ødelagt. Garnfiske etter pelletssei og torsk som spiser lakseskitt gir så dårlig kvalitet at svært få fiskere ønsker å drive med dette. Økt tilførsel av næringsstoffer til dypområdene i terskelfjorder med lite strømsetting i kombinasjon med massiv bruk av lusemidler som dreper de krepsdyrene som normalt skulle spise disse næringsstoffene, har sannsynligvis ført til økologisk kollaps i store områder.

For 30 år siden ble de fleste oppdrettsanleggene lagt midt i de beste gytefeltene for kysttorsk. Dette er sannsynligvis en viktig årsak til svikten i rekruttering av kysttorsk siden slutten av 90-tallet. På grunn av forurensning ble anleggene etter hvert flyttet utover i fjordsystemene til dypområder i terskelfjorder. Mye fisk trakk til anleggene for å beite på spillfor og lakseavføring. Denne fisken ble lite tilgjengelig for krokredskaper (line og juksa).
    https://fiskeribladet.no/nyheter/?artikkel=67276

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Du som er Hellstrøm Cruiser...

Kan man koke ribba i cola? ser godt ut da

Mvh

C

cruiser

Gjest
    Man kan jo selvsagt men, de hører jo hjemme i smokeren :) Har fått det servert noen ganger ettersom de selger det på meny her oppe og det smaker jo godt, kan ikke nekte for det :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Sånn er det. I den globaliserte kulturutvekslende verden oppstår nye kombinasjoner, endringer av (mat)vaner -eller at tradisjoner blir borte og erstattes med noe annet. Pizza hadde hett lefse om det hadde vært en norsk oppfinnelse.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.637
    Torget vurderinger
    2
    For hva man betaler for en liten leilighet i Oslo sentrum kan man få et flott gårdsbruk med moderne fjøs og ysteri, på Hitra. De har vunnet flere gull for sine oster. Driverne av Sansegården vurderte å overta og hadde faktisk sendt kyrne sine opp til Hitra, da sykdom kom i veien.

Seks måneders gratis opplæring, lav pris, gode driftsbygninger, godt med plass, ostelager, ysteri og gårdsbutikk.
    Distribusjon til hele landet er etablert gjennom Matcompaniet og kvaliteten er slik at det er potensial for eksport.

Sier litt om forholdene i norsk landbruk at det er vanskelig å få folk til å overta en slik gavepakke. Overskudd i fjor var 1,9 millioner.

https://www.koppanglandbruk.no/eiendom/?oppdragsnummer=39190013

3054933_1b.jpg

3054946_1b.jpg 3054956_1b.jpg

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.870
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Å drive gård, ro fiske, - eller drive eget firma, - er i stor grad en livsstil, og ikke en jobb. Blir altfor lite tid til sosiale media og Netflix i våre dager...
    Jeg har sjøl hatt en jobb med så mye periodevis irregulær arbeidstid, at det også på mange måter har vært mer livsstil enn jobb....

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Trondheim
    En ny iterasjon med ciderbrygg på gang. Jeg benytter butikkjuice (eple) som base, og tilsatte et syltetøy av fire epler, èn nektarin, og to pakker fiken.

cideraktivitet.jpg

Og viktigst av alt, en aggressiv surølsgjær.
    _20190616_224232.jpg

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Om noen av dere er i Bergen og liker pizza så gå til Hoggorm.

De lager helt åndssvakt god pizza.

https://www.hoggormpizza.no

Dette er på et nytt nivå rett og slett. Prøv om du er i byen. Du vil ikke bli skuffet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    For hva man betaler for en liten leilighet i Oslo sentrum kan man få et flott gårdsbruk med moderne fjøs og ysteri, på Hitra. De har vunnet flere gull for sine oster. Driverne av Sansegården vurderte å overta og hadde faktisk sendt kyrne sine opp til Hitra, da sykdom kom i veien.

Seks måneders gratis opplæring, lav pris, gode driftsbygninger, godt med plass, ostelager, ysteri og gårdsbutikk.
    Distribusjon til hele landet er etablert gjennom Matcompaniet og kvaliteten er slik at det er potensial for eksport.

Sier litt om forholdene i norsk landbruk at det er vanskelig å få folk til å overta en slik gavepakke. Overskudd i fjor var 1,9 millioner.
    Nåja, 6 måneders opplæring er neppe nok til å levere resultater tilsvarende forrige år. Å antyde at en hvemsomhelst kan steppe inn og eie det faget som skal til for å kunne leve av det? Nesten litt respektløst overfor de som har bygget bedriften dit den er i dag.

Jeg takker pent nei, fordi jeg vet jeg ikke klarer å utvikle meg til bondeysterforretningsdriver på et halvt år. Har mer enn nok med å justere meg innpå endringer av arbeidsoppgaver innen eget fag.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Det er tydeligvis også utrolig vanskelig å lære seg hvor mye man trenger å koke hver gang. Hva gjør egentlig folk når de koker ris? Kaster en tilfeldig mengde oppi gryta og så får det bare stå til om det er for lite eller altfor mye? Om man koker for mye ris er uansett ikke løsningen å kaste den. Da lager man bare for eksempel stekt ris dagen etterpå.

Kjuus mener på sin side at boil in bags sikrer at forbrukerne vet akkurat hvor mye ris som kokes opp, slik at sjansen for å koke for mye ris er mindre.

– Matsvinn er i dag et betydelig problem, og vi håper derfor at boil in bags kan være med på å bidra til bedre porsjonsberegning, slik at man unngår at ris kastes

Siden alle må ha opptil flere måltider mat hver eneste dag er det deprimerende hvor ekstremt inkompetente folk er. Skulle jo tro at man lærte etter hvert, men det ser ikke ut som det gjelder på kjøkkenet.

C

cruiser

Gjest
    Skjønner ikke helt hvorfor det skulle være så mye lettere å ha den plastboksen oppi gryta med ris oppi istedenfor å bare ha risen rett i gryta. Når det gjelder de posene så har jeg prøvd å fiske en slik pose opp av 100 grader varmt vann for så å åpne den og helle ut innholdet i en skål, DET var ikke spesielt gøyalt.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    En ny iterasjon med ciderbrygg på gang. Jeg benytter butikkjuice (eple) som base, og tilsatte et syltetøy av fire epler, èn nektarin, og to pakker fiken.

Vis vedlegget 544863

Og viktigst av alt, en aggressiv surølsgjær.
    Vis vedlegget 544865
    Hugsar at vi produserte ein del skumle gjæra produkt attende på 70-talet, då det var langt til pol, dyre prisar, og fritt for øl i butkkane. Det gjekk ned, den gongen også. Personleg føretrekk eg industriprodukt. Men eg har nokre flasker løvetannvin frå 80-talet liggande. Var god den gongen, vi får sjå. Skal sprette ei flaske i sommar, hadde eg tenkt.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Trondheim
    ...
    Hugsar at vi produserte ein del skumle gjæra produkt attende på 70-talet, då det var langt til pol, dyre prisar, og fritt for øl i butkkane. Det gjekk ned, den gongen også. Personleg føretrekk eg industriprodukt. Men eg har nokre flasker løvetannvin frå 80-talet liggande. Var god den gongen, vi får sjå. Skal sprette ei flaske i sommar, hadde eg tenkt.
    Har den vinen ligget kjølig alle disse årene?

For min del hadde det vært billigere å kjøpe cideren på polet. Jeg har brygget cider ni ganger før, og bare tre av disse kan regnes som suksess.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.414
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Du får håpe at det ikke har utviklet seg skumle alkoholer av type metanol eller liknende så du ikke er i stand til å se tastaturet etterpå. Hvis du ikke kommer med flere innlegg her så skjønner vi hvorfor.

C

cruiser

Gjest
    I Sverige og Danmark kan man kjøpe seg en nystekt pizza på hjørnet for 60 penger, da er det nok ganske uaktuelt å betale 50 spenn for en grandis.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.637
    Torget vurderinger
    2
    Begynt å høste inn. Veldig store i år, Valdreshvitløkene fra Hviterussland.

Her er historien bak. Satte ti rader i år, det blir ikke mangel på hvitløk.

Hvitløk2.jpg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn