Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

cruiser

Gjest
    Heh, her snakker vi frossenfisk ikke engang Remakunder vil ha, hvorfor forsvare dette?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Rimelig mat er en fordel for fattige familier, studenter, innvandrere og andre som ikke vil bruke mye penger på det de spiser. At man ikke får førsteklasses råvarer til den aller laveste prisen er en selvfølge. Det er nok uansett bedre å spise denne laksen enn mye av farse- og ferdigproduktene som folk kjøper uten å mukke.

Men det var sikkert lurt å trekke akkurat dette partiet siden folk var misfornøyde.

Mitt innlegg var forøvrig ment på mer generelt grunnlag, siden det ikke eksister noen som helst kvalitetsmerking på mat i Norge.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.372
    Satt ny pers i kortreist upasteurisert og fersk melk. Er i St. Anton på en oval skiweekend og dama jeg leier rom hos har kyr i kjelleren i huset (!) og serverer helt fersk kutemperert melk til frokosten.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.037
    Torget vurderinger
    23
    Skal det bli kortreistere enn det så må du legge deg under spenene :D

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.393
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Velsignelsen ved å bo i et land hvor all sau er melkesau er at butikkene er fulle av ferskt lammekjøtt nå. I dag blr det lammefrikassè. Et lår i skiver er såvidt nok til to personer. Dere får kose dere med geitekje i Norge, de slaktes vel nå de også.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.362
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Av alle tullete oppfinnelser er brødbakemaskiner i øverste klasse......bittesmå fjottbrød, -de fleste med hull i midten...
    Fann ut at vi sparar om lag 5000 kr/året på brødbakemaskina, og då har vi ikkje tatt med rundstykkedeigbaking, pizzadeig eller stresset ved å vaske rein kjøkkenmaskina og steikeformene i samband med vanleg brødbaking (eit alternativ som er meir konsentrasjonskrevjande) Vi gjekk frå ei relativt fancy ei til ein rimelegare variant med fast elteklo. Ikkje så elegant som dei nedfellbare, men heilt greitt. Kosta under halvparten av luksusmaskin
    Fyll opp maskina med vatn, gjær, mjøl og olje og trykk på knappen.

Eit alternativ er sjølvsagt frukostblanding og kantinemat, for dei som jobbar stadar der slikt finnest.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.189
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Av alle tullete oppfinnelser er brødbakemaskiner i øverste klasse......bittesmå fjottbrød, -de fleste med hull i midten...
    Er nok ikke helt enig, broder.

Jeg har en stor Wilfa, som tar 12-13dl mel i baksten. Den lager godt brød, og helt fantastisk god loff (den har du forresten smakt), men den blir det to hull i brødet av.

Den har bakt mye brød i sin tid, så den synger vel på siste verset...

Kantinemat er slettest ikke noe billig alternativ - Gammeljobben hadde kantine, og det var jo veldig greit, helt til jeg begynte å regne over hva som gikk i måneden på lunsj. En løsning der en betaler en fast sum, og jobben bidrar for å at det skal være brød og pålegg tilgjengelig er helt greit.

Johan-Kr

G

Gjestemedlem

Gjest
    Crumpets er en herlighet vi her på Bjerget ikke er utsatt for. Og ikke noen som er til salgs i norske kjedebutikker.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.647
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Er nok ikke helt enig, broder.

Jeg har en stor Wilfa, som tar 12-13dl mel i baksten. Den lager godt brød, og helt fantastisk god loff (den har du forresten smakt), men den blir det to hull i brødet av.

Den har bakt mye brød i sin tid, så den synger vel på siste verset...

Kantinemat er slettest ikke noe billig alternativ - Gammeljobben hadde kantine, og det var jo veldig greit, helt til jeg begynte å regne over hva som gikk i måneden på lunsj. En løsning der en betaler en fast sum, og jobben bidrar for å at det skal være brød og pålegg tilgjengelig er helt greit.

Johan-Kr
    Det er nettopp "hole-in-the-wall" som irriterer meg....:) Dessuten - med moderens metode tar det ca 15 min arbeid å slenge i hop tre brød....uten hull....
    - men man må jo passe på resten av prosessen, da....
    Jobblunsjen hos oss koster ca 300/mnd....

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.891
    Etter å ha designet og bestilt nytt kjøkken i klassisk stil har turen kommet til å velge hvitevarer. Konsulenten har en demomodell av en Miele dampovn med en vakumeringsskuff under til halv pris (15K).

Har skjønt, ikke minst her, at Sous Vide is da shit om dagen, så jeg er litt nysgjerrig. Samtidig er jeg av erfaring litt betenkt over å stappe for mange «ekstrafunksjoner» i et apparat da det ofte går utover kjernefunksjonene. For ikke å snakke om at vi alt forsøker å kutte ned på plasten som medfølger maten inn på kjøkkenet...

Har skiftet jobb og kjøpt hus og kjøkken for å ha mer tid til familie og matgleder. Men hva sier matfolket, er Sous Vide kommet for å bli eller er det et like forbigående fenomen som de fire fondue-settene jeg fikk i gave for noen juler siden?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.441
    Med fare for å fremstå som en gammel grinebiter, hvor ofte kommer man til å rote med dette sous vide greiene? Sikkert fjongt å skrive positivt om det, man fremstår jo som litt mer kultivert enn bermen da, men å gjøre det i praksis? Mæææ….
    Spør de som har fullutrustede kjøkkenapparater om hvor mye av dette de bruker. Svaret er vel kjernefunksjonene og svært lite mer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vakumkammer er gull i seg selv om du så ikke bruker den til sous vide. Det er en glimrende måte å forlenge holdbarheten til mat mange ganger, enten man har det tørt, kjølig eller i frysen. Fordelen med et kammer i motsetning til en som suger luften ut av posen er man kan bruke det til fuktige varer, supper, sauser, gryteretter etc. også siden den ikke suger vesken ut av posen men fra hele kammeret. Vakuumkammer er også dyre og tar stor plass om man skal kjøpe det separat. 5-10000 for de minste modellene til hjemmebruk.

Jeg bruker sous vide maskinene flere ganger i uken og finner det spesielt suverent til fisk og sjømat som er best når den er perfekt trukket, eller til desserter som ellers må i ovnen i vannbad (creme brulee f.eks.) Siden det er anvendelig til svært mange oppgaver og ikke kun til en rett som man sjelden lager, så er det i en helt annen kategori. Å kunne tilberede mat med så nøyaktig temperatur er veldig vanskelig å få til på andre måter.

Og det blir nok mer og mer populært også. Det er nå mange modeller til salgs og prisene er ikke avskrekkende.

Men en dampovn med et vakuumkammer er totalt verdt det alene, som sagt, selv om man ikke hadde brukt det til sous vide.

C

cruiser

Gjest
    Sous vide er nok kommet for å bli men, jeg setter en tier på at det er noe du ikke kommer til å bruke så ofte.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.372
    Jeg bruker sous viden min sånn passe ofte, men hadde også klart meg uten forsåvidt. Jeg har en separat sirkulator og en balje (ellers funker en gryte om volumet på det som skal tilberedes ikke er så stort). Når det ikke er i bruk er det stuet bort i kjelleren. For min del er det muligheten for å tilberede ting som tar lang tid mens jeg ikke er hjemme, å steke biff og lignende klarer jeg fint ute. I dag tidlig satte jeg på spareribs i sous viden, stakk på ski og når jeg kom hjem ut på ettermiddagen var de ferdige og klare for sin endestasjon på grillen.

Vakumeringsutstyr bør man uansett ha mener jeg. Da kan man speke med spesialposer, dramatisk forlenge holdbarheten på en del ting og forsåvidt også gjøre noe klart for sous vide.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.891
    Vel, med glasskyvedører ut til et utekjøkken med gass og kullgrill og spiseplass for sommerhalvåret så er jeg vel også i tvil om hvor mye jeg faktisk kommer til å bruke Sous Vide-funksjonen.

Ser samtidig Dephs poeng med vakumering og dampfunksjon for konservering av mat. Fra kjøkkenet er det dør til isolert dobbeltgarasje med plenty plass også for en stor fryseboks eller to.

Muligens litt tilbake til en oppvekst preget av å sikre sesongens forråd av grønnsaker, frukt, vilt og fisk, så tiltaler det meg å bruke mer tid på å involvere ungene mer i å forberede og lage mat basert på når råvarene er i sesong, men også gjøre det beste ut av å sikre disse gjennom forråd.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Dampovn har jeg ikke brukt selv, men liker man å bake brød så er det visstnok ganske suverent. Til Sous Vide holder det med en liten sirkulator til 1000-1500 kr, som man kan legge i en skuff når den ikke er i bruk.

tabell1.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.037
    Torget vurderinger
    23
    I kveld blir det Blinis med finhakket sjalottløk, rømme og lakserogn......

Egnet verktøy ramlet nemlig inn døra i formiddag :D

bp3.jpg bp1.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.037
    Torget vurderinger
    23
    Ikke å forvente at en Fjordlandfetishist skal vite det :cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.037
    Torget vurderinger
    23
    Steike! Dep, send over en kasse! Dette har jeg ventet på! Er de rå? Håper det...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Steike! Dep, send over en kasse! Dette har jeg ventet på! Er de rå? Håper det...
    De er rå og frosne. Så de kan faktisk sendes. Skikkelig god autentisk smak, bla a med noe jeg bestemt mener må være muskatblomme og kanskje noe salvie.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Pastyworld i Bergen har fått lokalprodusert sin egen ekte britiske frokostpølse/banger. Og den er sabla god!

Vis vedlegget 533431
    Intet er mer irriterende for en som ikke er på fjæsboka å bli tvangssendt dit. Det er nesten umulig å få noe vettugt ut av sidene da. Forstår de ikke det, de som har det som eneste kontakt med kunder?

https://en-gb.facebook.com/pastyworld/

Tillegg:

Fant til slutt ut at de hadde ordentlig hjemmeside. https://pastyworld.com
    Min feil.

Nok et tillegg: Men ingen pølser der.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.037
    Torget vurderinger
    23
    Salvie er et must til svinekjøtt i pølsesammenheng. Positivt at de selges rå - da er selvråderetten sterkt fremtredende, bl.a. kan en lage kjøttboller også. Knall.

FJESBOKA? Har konsekvent latt være å handle i butikker som tvinger deg dit. Det var som faen...

Evig eies kun det tapte! Jaja. :(

G

Gjestemedlem

Gjest
    Pastyworld i Bergen har fått lokalprodusert sin egen ekte britiske frokostpølse/banger. Og den er sabla god!

Vis vedlegget 533431
    Intet er mer irriterende for en som ikke er på fjæsboka å bli tvangssendt dit. Det er nesten umulig å få noe vettugt ut av sidene da. Forstår de ikke det, de som har det som eneste kontakt med kunder?

https://en-gb.facebook.com/pastyworld/

Tillegg:

Fant til slutt ut at de hadde ordentlig hjemmeside. https://pastyworld.com
    Min feil.

Nok et tillegg: Men ingen pølser der.
    Det står egentlig ikke så veldig mye på FB, annet enn at de tipser om ting de får inn og events. De har bla.a. chicken wing challenge a.la. Hot Ones/First We Feast. Det andre interessante produktet de har tatt inn er god cheddar. Jeg kjøpte et stykke av den godt lagrede, men jeg har ikke åpnet den ennå siden jeg har litt for mange andre oster som må spises opp først.

cheddar.jpg

og disse, kjøpte et stykke av den irske og den var ok men ganske regulær, som han også sa før jeg kjøpte den. Men ser frem til den sorte Black Bob.

irsk.jpg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.441
    Litt underlig språk på deklarasjonslappen. Minner litt om språket i diverse spam-mails. Google translate?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.037
    Torget vurderinger
    23
    Akkurat konsumert den beste youghurt noensinne - fra Holt Gård.
    Fantastisk konsistens og smak. Smaksprøvene ble levert c/o et skikkelig matvrak her på sentralen :rolleyes:

https://www.holtgard.no/

ymir.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.037
    Torget vurderinger
    23
    Skal prøve flere produkter derfra også.

Sluket