Ser gott ut.Vet ikke om dette er Japan,en jeg skal dit
Heftig!Middag i skogen med en kamerat på onsdag.
Pinnekjøtt, vossakorv, kålstuing, sjy, kålrabistappe, poteter. Godt. Ble helt sykt mett. Par julepoløl ved siden av.
Vis vedlegget 871679
hvor får en tak i ekte vare?Forklaringen på hvorfor det meste av pinnekjøtt smaker ... (kan ikke settes på trykk).
Kjendiskokk kaller pinnekjøtt-produksjonen en skandale: – Dette forklarer den dårlige smaken
– Det skriker i hvert fiber i hele kokke-kroppen min, sier kjendiskokk Eirik Lillebø. Han har akkurat fått ny informasjon om produksjonsmetoden hos flere av landets største pinnekjøttprodusenter.www.nettavisen.no
Du må nesten gå på småprodusenter.hvor får en tak i ekte vare?
Dette er jo problemet når en tradisjonsrett blir populær hos massene. Alle skal ha det, ingen vet lenger hvordan det skal smake og ingen er villig til å betale det det koster å produsere skikkelig vare. Akkurat det samme har skjedd med rakfisken. Det er nesten umulig å få tak i skikkelig rakfisk laget på villfanget brunørret. Så og si alt som finnes vakumpakket i butikkene er laget på importert oppdrettet regnbueørret for å holde prisen lav nok og smaker nesten ingen ting.En ting er at dette hurtigtørkede pinnekjøttet ikke er laget som det skal, men mye av dette har attpåtil en sinnsvak kilopris, til tross for at halvparten av vekta (minst) ikke er spiselig. Jeg hadde forstått det, hadde det hengt på tørk i en måned.
Johan-Kr
Fikk tak i en del villfanget rak i år, fra Hardangervidda. Vi hadde rakfisklag på lørdag og jeg tok også med gullvinner i rakfiskfestivalen, Norakers. Det var, som vanlig, walkover for den villfangede. Villfanget rak får ikke lov å konkurrere mot oppdrettsfiskenunder festivalen på Fagernes, og det er lett å forstå hvorfor.Dette er jo problemet når en tradisjonsrett blir populær hos massene. Alle skal ha det, ingen vet lenger hvordan det skal smake og ingen er villig til å betale det det koster å produsere skikkelig vare. Akkurat det samme har skjedd med rakfisken. Det er nesten umulig å få tak i skikkelig rakfisk laget på villfanget brunørret. Så og si alt som finnes vakumpakket i butikkene er laget på importert oppdrettet regnbueørret for å holde prisen lav nok og smaker nesten ingen ting.
De bruker svensk oppdrettsregnbue, Ikke bra. Her har du et sitat fra nettsiden deres:^Høres troverdig ut.
Jeg har bare smakt Wangensteen. Er den ikke bra eller brukbar.?
Rådyr er fantastisk.Har hatt flere hele rådyr, og det er det beste kjøttet for min del. Mye spennende og lage.. ikke bare steik.
Jeg har kjøpt vakumpakket rakafisk fra Slidre ved er par anledninger. Hel fisk er klart bedre enn fileten, men den nådde ikke helt opp til den fisken vi henta hos Rakafiskspesialisten i hine hårde dager. Jeg tror plastikken gjør noe negativt her ift å plukke en fisk rett fra en butt.Dette er jo problemet når en tradisjonsrett blir populær hos massene. Alle skal ha det, ingen vet lenger hvordan det skal smake og ingen er villig til å betale det det koster å produsere skikkelig vare. Akkurat det samme har skjedd med rakfisken. Det er nesten umulig å få tak i skikkelig rakfisk laget på villfanget brunørret. Så og si alt som finnes vakumpakket i butikkene er laget på importert oppdrettet regnbueørret for å holde prisen lav nok og smaker nesten ingen ting.
Den er brukbar. Man kjenner igjen den smaken rakafisk skal ha, men det er et par-tre knepp opp til rakafisk på sitt beste.^Høres troverdig ut.
Jeg har bare smakt Wangensteen. Er den ikke bra eller brukbar.?
Enig i at det er best med rakfisk fra butt, som man fileterer selv før den skal på bordet.Jeg tror plastikken gjør noe negativt her ift å plukke en fisk rett fra en butt.
Hadde forøvrig gleden av å spise eksepsjonelt god rakørret på Hønefoss for noen uker siden. Vet ikke om fisken var vill eller oppdrett …. er ikke overbevist om at det er der slaget står. Den må være skilkkelig rak før speke(sild)smaken forsvinner. Det er det viktigste.
Tørrsalting funker fint, tommelfingerregel for fenalår er 0.6-1 døgn pr kilo, jeg pleier å legge meg i nedre grense for dette, men rådyr har jeg aldri speket men burde være samme greia skulle jeg tro. Du bør også la låret ligge så kaldt som mulig, men over frysetemp en uke eller to før du henger det opp.Får et helt rådyr som ble skutt i dag, og har lyst til å speke i alle fall det ene låret. Tørrsalting eller lake? Har bare brukt tørrsalting tidligere (på fenalår), så heller mot det.
Som med det meste annet her i livet lener jeg meg på far min sitt kjøkken. Har fulgt denne for rådyrlår en håndfull ganger, alle med brillefint resultat.Får et helt rådyr som ble skutt i dag, og har lyst til å speke i alle fall det ene låret. Tørrsalting eller lake? Har bare brukt tørrsalting tidligere (på fenalår), så heller mot det.
Nei, men om du skal prøve vil jeg slå et slag for spekeposer, det funker fjell - jeg har kun brukt det til å lage coppa men bør funke fint med andebryst også. Ethvert møblert hjem har vel en vakumeringsmaskin tilgjengelig.Noen her inne som har erfaring med speking av andebryst??
Jeg har fulgt denne oppskriften med stor suksess: https://www.matprat.no/oppskrifter/kos/speket-andebryst/ En alldeles nydelig forrett som jeg har servert sammen med foie gras som jeg har kort varmet på panne med en balsamico sirup til (balsamico og sukker, kok ned til sirup)Noen her inne som har erfaring med speking av andebryst??