Med bassrefleksvest og kjeks on the beach

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.010
    Sted
    Polen
    I østblokkland kan alt gå an

Audiofile produkter for noen hver, altså.

1000008162.jpg

CD-spilleren ligger og ruger under et koppehåndkle på kjøkkenet for å få varmen i seg.

Bare å spenne seg fast. Her blir det festaften med dans og spillopper. Utpakkingen strømmes nanosekund for nanosekund, ved idealtemperatur og behagelig luftfuktighet. Vel møtt.​

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.010
    Sted
    Polen
    To kjappe – Block C100 CD-spiller

IMG_20250114_175044485.jpg

IMG_20250114_175106990.jpg

Veldig godt førsteinntrykk. Kraftig metallkabinett, som Rega-forsterkeren, og med tykk aluminiumsfront. Vekten er på 6,3 kg, og inni sitter det en ganske stor ringkjernetrafo. Drevet er nok et rimelig DVD-drev. Jeg var på utkikk etter en helt grei spiller til bruk som transport, og hadde tenkt å kjøpe en noen år gammel Denon eller Marantz eller noe, men spillere i den klassen er så stusselige. Tynt blikk og plast. Plutselig kom jeg over denne. Ti-tolv år gammel, konstruert i Tyskland, produsert i Østen, kvalitetssikret i Tyskland. Ikke verdens peneste design – litt sånn 90-talls boutique-hifi, men det er OK. Kjører den nå via Wiim til Rega DAC-en. Skal teste en av dagene DAC-en internt i spilleren. Firmaet heter forresten Audio Block (Block er etternavnet på eieren), og de har ganske mange snasne produkter.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.010
    Sted
    Polen
    Ga denne et nytt forsøk: Sten Sandell Trio – Standing Wave

1000008180.jpg

Jeg har spilt den én gang før. Pianotrio. Frijazz på sitt verste. Tre, helt sikkert høyt kompetente, musikere som på hver sin planet lager støy og leven. Så vidt jeg vet, skal musikk bestå av melodi, harmoni og rytme. I hvert fall snev av det. Her er det ingen av delene. Det er som om du slapp løs tre brunstige og kokainrusede gorillaer i en musikkforretning og skrek «Hit it, ladies!»

Også bare varer og varer det. Sjekk lengden på sporene.

1000008185.jpg

Langdryg kakofonisk selvpining. Den plata forsvinner ut. Den skal ikke videreselges. Den skal destrueres. Såpass kan jeg gjøre for mine medmennesker.​

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.010
    Sted
    Polen
    Tankekors før leggetid

Etter den ovennevnte frijazzfadesen har jeg lyttet gjennom tre hele album (et med Paul Simon og en dobbel-CD med Mark Knopfler). Jeg har ikke hatt behov for å hoppe over spor, spole eller sette på annen musikk. Noe jeg har lett for å gjøre når jeg strømmer. Jeg har ikke fjernkontroll til CD-spilleren, så jeg ser ikke bortfra at dovenhet er en medvirkende faktor ... Men altså dette med å sette på et album. Et helt verk, og høre det fra A til Å. Det er noe med det. Jeg har jo vokst opp med å spille musikk på den måten, så muligens er det gjenkjennelighet og nostalgi inne i bildet. Vet da søren. I tillegg er det digg å ikke være avhengig av nettet eller en æpp for å spille av musikken.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.010
    Sted
    Polen
    Gratulerer med flott spiller - jeg synes designet var kult også (y)🎶 Nå kan du bare hamstre bukte cd plater før prisene stiger igjen.
    Mange takk. Nei, den ser ikke så verst ut. Litt i den samme enkle, men funksjonelle gata som Rega. Skal prøve å ta noen bilder i bedre lys senere.

Angående hamstring burde en kanskje være på ballen nå, ja. Samtidig har jeg egentlig mer enn nok til å klare meg lenge. Når jeg skal handle nå, skal jeg være langt mer selektiv, og det skal hovedsaklig bli «lyttemusikk». ECM, jazz og klassisk og sånn. Skjønt når jeg tenker etter, er det jo for det meste det jeg kjøper uansett :ROFLMAO:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.779
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Mange takk. Nei, den ser ikke så verst ut. Litt i den samme enkle, men funksjonelle gata som Rega. Skal prøve å ta noen bilder i bedre lys senere.

Angående hamstring burde en kanskje være på ballen nå, ja. Samtidig har jeg egentlig mer enn nok til å klare meg lenge. Når jeg skal handle nå, skal jeg være langt mer selektiv, og det skal hovedsaklig bli «lyttemusikk». ECM, jazz og klassisk og sånn. Skjønt når jeg tenker etter, er det jo for det meste det jeg kjøper uansett :ROFLMAO:
    Ja, å kjøpe bare fordi det er billig er lite poeng. Da ender man opp med bunker som aldri blir spilt. Men , man kan fremdeles gjøre gode kjøp - både fra ECM og annen kvalitetsmusikk. Jeg mener når man kan få 10 brukte CD plater til prisen av 1 vinyl - da er valget lett for min del..........

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.010
    Sted
    Polen
    Fotokavalkade: Block C100

IMG_20250115_090707827_MF_PORTRAIT.jpg

Tykk aluminiumsfront

IMG_20250115_090900755_MF_PORTRAIT.jpg

IMG_20250115_090805406_MF_PORTRAIT.jpg

Kjøleribber (sitter to transistorer på høyre sidevegg)

IMG_20250115_090951840_PORTRAIT.jpg

Block-familiens våpenskjold (veldig tysk :ROFLMAO: )

IMG_20250115_091745246_PORTRAIT.jpg

Tykk topplate

IMG_20250115_091858470.jpg

Fin på innsiden. Tykke kretskort, ringkjernetrafo, metalldeksel over drev. I det hele tatt tysk grundighet.

IMG_20250115_091937823.jpg

Plastdrev. Vet ikke hva det er ennå, men det ser litt stusselig ut. Trekker ned helhetsinntrykket. Fin kabelføring, da!

IMG_20250115_091156002_MF_PORTRAIT.jpg

Justerbare føtter i metall, med tykk, riflet serratert låseskive i metall. Dæven.

IMG_20250115_093617566_HDR.jpg

Og justerbarheten kom godt med. Sjekk føttene etter vatring og justering! Sånt må jo bedre arbeidsbetingelsene for laseren og mekanikken betraktelig.

Denne spilleren kostet ny (for en ti-femten år siden) ca. 300 euro. Nesten ikke til å tro. Utførelsen er det virkelig klasse over. Har ennå ikke testet den rett i forsterkeren, så vet ikke hvordan den låter sammenlignet med via Rega DAC-en, men som transport kommer den til å gjøre en flott jobb. Displayet er forresten også veldig fint. Lettlest i dagslys, men på ingen måte blendende ved dempet eller ingen belysning. To tomler opp fra meg.​

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.010
    Sted
    Polen
    Jeg bare jatter med, jeg altså 😬 Har veldig dårlig peil på mekanikk og metall- , eh, sløyd? Men jeg er ydmyk og lærevillig.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.996
    Sted
    VestBredden
    Det viktigste er jo hva spilleren gjør, og at enn liker utseende, vi er jo tross alt litt jålete :p
    Siden du er en lite Rega-fanboy.. så skal jeg en vakker dag, se om jeg finner gamle "fotografier" av mine (solgt) gamle Rega Ela, med Rega grønn baffel... One of its kind !!

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.010
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Adam Bałdych / Krzysztof Herdzin / Adam Pierończyk / Adam Sztaba – Great Encounters

1000008204.jpg

1000008206.jpg

Med tykt hefte!

Moderne (nåtids) polske klassiske komponister og musikere. Masse flott musikk her.​

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.010
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Knut Reiersrud og Iver Kleive – Nåde over nåde

1000008209.jpg

Denne plata, altså. Mektig. Ikke så ofte jeg spiller den på «lyttenivå», av hensyn til naboene. Når Kleive trakterer orgelbassene, rystes jo omtrent blokka til grunnvollene. Selv om høyttalerne bare går ned til rundt 35 Hz og med romkorreksjon aktivert.​

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.010
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Cannonball Adderley – Phenix

1000008211.jpg

En av favorittplatene mine. Syttitallsproduksjon med oppdaterte arrangementer av flere av Adderleys klassikere. Fender Rhodes har de også fått med her. Funky og tøft. Og god lyd.​

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.010
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Chris Thile og Michael Daves – Sleep With One Eye Open

1000008227.jpg

De to platene jeg kjøpte i går, er litt i det «diffus jazz»-segmentet. Lytteintensive. Ikke sånne som umiddelbart gir fot. Kjente jeg var klar noe litt mer direkte og uslepent. Her har vi to virtuoser på mandolin og gitar som bare kjører på med bluegrass og lar det stå til. Ikke det helt enorme opptaket heller, men veldig forfriskende.​

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.558
    Torget vurderinger
    23
    Synes det høres svært så trivelig ut jeg... hvis filmen var bra også så må da dette være en vinner??

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.010
    Sted
    Polen
    Ny musikk spilt i dag morges
    Våknet tidlig, lagde meg en kopp te med melk på britisk manér, og satte meg på sofaen med hodetelefoner for å høre på de to nye CD-ene mine. Først ut var Morricone. Denne plata er en samling av hans mer mindre kjente komposisjoner, fra obskure filmer og TV-serier. Hørtes jo spennende ut, for han er jo ikke en legendarisk komponist for ingenting, men dette var sære greier. Selv for en som har tøyd grensene med frijazz i det siste, var dette ikke spesielt givende. Ikke det at det ikke var noen gullkorn inni mellom, men i det store og det hele litt for spest. Ga meg halvveis. Det sier jo litt.

Fulgte på med Coltrane. Ingen vinner denne heller. Spor 1 på henholdsvis side A og B er liveopptak. Sånn helt grei lydkvalitet. Spor A1 heter India, varer i 14+ minutter. Her er det en del å hente, og det trengs flere lytteøkter. Spor B1, Impressions, er rett og slett en 15-minutters Coltrane-solo. Det er ingen akkordprogresjon å spore, da den har en modal oppbygning, og jeg beklager å måtte si det, men selv ikke genier som Coltrane klarer å unngå gjenta seg selv når du skal improvisere over to akkorder i 15 minutter. Det mest interessante for min del, var trommingen til Elvin Jones. Et sug, en driv og en virtuositet som bare er helt fantastisk. Du skal ha superkondis for å klare å holde den driven og intensiteten så lenge. Spor A2 og B2 var to studioopptak. Litt mer konvensjonell musikk, men jeg må lytte litt mer.

Vet ikke hva det er med Coltrane. Det klaffer liksom ikke helt smaksmessig for min del. Jeg har flere CD-er med ham, fra ulike epoker. På Kind of Blue for eksempel treffer Cannonball Adderley meg på en helt annen måte enn Coltrane. Det betyr ikke at jeg ikke anerkjenner posisjonen og statusen hans, men musikk er jo så personlig. Jeg får prøve igjen.

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.010
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Ibrahim Ferrer – Buenos Hermanos

1000008325.jpg

Denne plata er aldri feil. Litt trøtt på jazz og sær musikk, og i litt dårlig humør etter en klinsj med en særdeles vrang tolvåring i kveld ... Da er det godt å få stua for seg selv, slå av lyset og sette på lindrende toner på hodetelefonene. God kveld og uke ønskes folket.​

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.748
    Sted
    Sætre
    Testing, testing

Først ut var en sammenligning av Rega DAC-R og SMSL SU-1. Strømming fra WiiM Pro til DAC via koaks, fra DAC til Little Dot hodetelefonforsterker og til slutt AKG K702. Jeg begynte med å sjekke om nivået ut var likt: Jeg la mobilen mellom hodetelefonklokkene og kjørte en desibelmålerapp. Nivået ut var så godt som likt. Kunne jeg heller brukt et multimeter, tro, og målt spenningen på RCA-utgangene? Hm. Det tenkte jeg ikke på før nå ...

Anyway. Lyttetest fram og tilbake. Why Worry med Dire Straits (klang på gitar, romklang, stemmen til Knopfler, små detaljer i miksen), You Want It Darker med Cohen (bassriffet, grovheten i stemmen til Cohen), Månens kraft med Bremnes (dynamikken og eksplosiviteten i åpningssekvensen), Half-Life med Peter Weniger (bassen, både dybde og feithet, samt «poppet» når det spilles slapbass), I Don't Hurt Anymore med Tennessee Ernie Ford (stemmeklang).

Det var veldig likt. Av og til hadde jeg inntrykk av at Rega DAC-en var et knepp feitere i bassen og ørlite glattere, men når jeg dobbel- og trippelsjekket, synes jeg forskjellene jevnet seg ut. Jeg er nok litt forutinntatt som Rega-fan og av det jeg vet om Regas lydfilosofi (vinyl er idelaet), og av ting jeg har lest på nettet. Dessuten er jo Rega-boksen ørten ganger større og tyngre, har en stor ringkjernetrafo osv., så da må den jo ha mer punch enn knøtte-DAC-en fra Kina. Eller? Forskjellene er i så fall marginale.

Deretter testet jeg forsterkerne, Rega Elex-R, en A/B-konstruksjon på 2x72 watt i 8 ohm og 2x114 watt i 4 ohm, og Topping PA3S, en klasse D-forsterker på 2x45 watt i 8 ohm og 2x80 watt i 4 ohm. Jeg brukte desibelmålerapp til å finne to innstillinger på volumkontrollene, 60 dB og 70 dB, som er nivåer jeg stort sett lytter på. Jeg brukte bare Wiim og SMSL DAC-en her.

Igjen mye av samme musikkmaterialet som over, fram og tilbake på 60 og 70 dB. Altså jeg er ikke kar om å høre forskjell. Kanskje en anelse her og der, men ingenting som gjør at den ene eller andre utpeker seg som en soleklar vinner lydmessig. Dette er jo lytting på lydnivåer hvor ingen av forsterkerne blir presset ut av komfortsonen, og det er jo hele poenget: Jeg har ikke bruk for noe kraftmonster, ikke slik situasjonen er nå (og i overskuelig framtid). Og selv om jeg har i bakhodet at Rega-komponenter liksom skal være så organiske og musikalske, så er det ingenting ved Toppingen som gjør at jeg tenker at dette låter hardt, sterilt og digitalt. For det er jeg allergisk mot.

------

Rega-oppsettet gir helt klart større eierglede. Jeg har sans for designuttrykket, den litt sære egenrådigheten til Roy Gandy, og ikke minst at utstyret leveres med fjernkontroll. Byggekvaliteten er også heftigere, men ikke nødvendigvis bedre. SMSL og Topping er kjipe å se på. Null sjel. Men på en måte er det litt digg også. Det blir liksom ingen grunn til å bygge seg noe alter. De blir mer som prosaiske musikkavspillingsverktøy som like gjerne kan stues inn i et skap, og så kan man jo heller fokusere på [trommevirvel] musikken. Forholdet kvalitetslyd per krone er i alle fall hinsides høyt.

Rega forsvinner dermed ut, og slik forlater jeg midfiens rekker og menger meg så med billig-fi-folket 🤣
    Du gikk egentlig opp til mer hi-fi . Den su-1 er bedre en regaen og veldig mye annet . «Hifi» dacer er rekord billig om dagen og du har tydeligvis fulgt litt med 👍 de som følger litt med slik du har gjort får mer for pengene. Dyrt betyr ikke nødvendigvis bra. Jeg har to stykk smsl dac , de gjør alt riktig og er ikke overdimensjonerte 👏

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.010
    Sted
    Polen
    Du gikk egentlig opp til mer hi-fi . Den su-1 er bedre en regaen og veldig mye annet . «Hifi» dacer er rekord billig om dagen og du har tydeligvis fulgt litt med 👍 de som følger litt med slik du har gjort får mer for pengene. Dyrt betyr ikke nødvendigvis bra. Jeg har to stykk smsl dac , de gjør alt riktig og er ikke overdimensjonerte 👏
    Takk for kommentar!

Lydmessig var jeg superfornøyd med, og svært positivt overrasket over, SU-1. Som nevnt i testen klarte jeg ikke høre forskjell på den og Rega-en, selv om de har rimelig ulik oppbygning og forskjellige chiper. Men grunnen til at jeg likevel valgte å beholde Rega-en, er rent praktisk. SU-1 er knøttliten og lett og må plasseres med omhu for ikke å tippe forover. I tillegg blinker LED-lampen når det ikke er noe inngående signal. Den føltes også litt skjør. Når jeg flyttet så vidt på den, ble kontakten via koaks brutt. Rega-en er langt mer solid, har en drøss med inn- og utganger og har ingenting irriterende ved seg. Dessuten gir den meg mer eierglede :) Men jeg kunne gjerne hatt SU-1 i skrivebords- eller hodetelefonoppsett. Utrolig god valuta for pengene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn