parafinoksen 2.0
Overivrig entusiast
Denne er fin til det formålet:
Problemet er bare at da blir jeg huggærn også
Problemet er bare at da blir jeg huggærn også
Mange takk! Gleder meg til å spille CD-er igjen.Denne har jeg sansen for - gratulerer.
Det ligger en del på nettet, ja, men lite på engelsk. Sjekk denne og oversett til norsk:Må innrømme at jeg ikke kjenner til det merket - finnes det noe mer info om den? Ser jo snasen ut da
Mange takk. Nei, den ser ikke så verst ut. Litt i den samme enkle, men funksjonelle gata som Rega. Skal prøve å ta noen bilder i bedre lys senere.Gratulerer med flott spiller - jeg synes designet var kult også Nå kan du bare hamstre bukte cd plater før prisene stiger igjen.
Ja, å kjøpe bare fordi det er billig er lite poeng. Da ender man opp med bunker som aldri blir spilt. Men , man kan fremdeles gjøre gode kjøp - både fra ECM og annen kvalitetsmusikk. Jeg mener når man kan få 10 brukte CD plater til prisen av 1 vinyl - da er valget lett for min del..........Mange takk. Nei, den ser ikke så verst ut. Litt i den samme enkle, men funksjonelle gata som Rega. Skal prøve å ta noen bilder i bedre lys senere.
Angående hamstring burde en kanskje være på ballen nå, ja. Samtidig har jeg egentlig mer enn nok til å klare meg lenge. Når jeg skal handle nå, skal jeg være langt mer selektiv, og det skal hovedsaklig bli «lyttemusikk». ECM, jazz og klassisk og sånn. Skjønt når jeg tenker etter, er det jo for det meste det jeg kjøper uansett
Takk, takk! Jeg skal rette det opp sporenstreksFlott spiller!! Men vi er på HFS og jeg er i pirkemodus Det heter serratert og ikke riflet (justerbare ben)
Gladiator 2. Knall. Overdøver matvrakeneSynes det høres svært så trivelig ut jeg... hvis filmen var bra også så må da dette være en vinner??
Du gikk egentlig opp til mer hi-fi . Den su-1 er bedre en regaen og veldig mye annet . «Hifi» dacer er rekord billig om dagen og du har tydeligvis fulgt litt med de som følger litt med slik du har gjort får mer for pengene. Dyrt betyr ikke nødvendigvis bra. Jeg har to stykk smsl dac , de gjør alt riktig og er ikke overdimensjonerteTesting, testing
Først ut var en sammenligning av Rega DAC-R og SMSL SU-1. Strømming fra WiiM Pro til DAC via koaks, fra DAC til Little Dot hodetelefonforsterker og til slutt AKG K702. Jeg begynte med å sjekke om nivået ut var likt: Jeg la mobilen mellom hodetelefonklokkene og kjørte en desibelmålerapp. Nivået ut var så godt som likt. Kunne jeg heller brukt et multimeter, tro, og målt spenningen på RCA-utgangene? Hm. Det tenkte jeg ikke på før nå ...
Anyway. Lyttetest fram og tilbake. Why Worry med Dire Straits (klang på gitar, romklang, stemmen til Knopfler, små detaljer i miksen), You Want It Darker med Cohen (bassriffet, grovheten i stemmen til Cohen), Månens kraft med Bremnes (dynamikken og eksplosiviteten i åpningssekvensen), Half-Life med Peter Weniger (bassen, både dybde og feithet, samt «poppet» når det spilles slapbass), I Don't Hurt Anymore med Tennessee Ernie Ford (stemmeklang).
Det var veldig likt. Av og til hadde jeg inntrykk av at Rega DAC-en var et knepp feitere i bassen og ørlite glattere, men når jeg dobbel- og trippelsjekket, synes jeg forskjellene jevnet seg ut. Jeg er nok litt forutinntatt som Rega-fan og av det jeg vet om Regas lydfilosofi (vinyl er idelaet), og av ting jeg har lest på nettet. Dessuten er jo Rega-boksen ørten ganger større og tyngre, har en stor ringkjernetrafo osv., så da må den jo ha mer punch enn knøtte-DAC-en fra Kina. Eller? Forskjellene er i så fall marginale.
Deretter testet jeg forsterkerne, Rega Elex-R, en A/B-konstruksjon på 2x72 watt i 8 ohm og 2x114 watt i 4 ohm, og Topping PA3S, en klasse D-forsterker på 2x45 watt i 8 ohm og 2x80 watt i 4 ohm. Jeg brukte desibelmålerapp til å finne to innstillinger på volumkontrollene, 60 dB og 70 dB, som er nivåer jeg stort sett lytter på. Jeg brukte bare Wiim og SMSL DAC-en her.
Igjen mye av samme musikkmaterialet som over, fram og tilbake på 60 og 70 dB. Altså jeg er ikke kar om å høre forskjell. Kanskje en anelse her og der, men ingenting som gjør at den ene eller andre utpeker seg som en soleklar vinner lydmessig. Dette er jo lytting på lydnivåer hvor ingen av forsterkerne blir presset ut av komfortsonen, og det er jo hele poenget: Jeg har ikke bruk for noe kraftmonster, ikke slik situasjonen er nå (og i overskuelig framtid). Og selv om jeg har i bakhodet at Rega-komponenter liksom skal være så organiske og musikalske, så er det ingenting ved Toppingen som gjør at jeg tenker at dette låter hardt, sterilt og digitalt. For det er jeg allergisk mot.
------
Rega-oppsettet gir helt klart større eierglede. Jeg har sans for designuttrykket, den litt sære egenrådigheten til Roy Gandy, og ikke minst at utstyret leveres med fjernkontroll. Byggekvaliteten er også heftigere, men ikke nødvendigvis bedre. SMSL og Topping er kjipe å se på. Null sjel. Men på en måte er det litt digg også. Det blir liksom ingen grunn til å bygge seg noe alter. De blir mer som prosaiske musikkavspillingsverktøy som like gjerne kan stues inn i et skap, og så kan man jo heller fokusere på [trommevirvel] musikken. Forholdet kvalitetslyd per krone er i alle fall hinsides høyt.
Rega forsvinner dermed ut, og slik forlater jeg midfiens rekker og menger meg så med billig-fi-folket
Takk for kommentar!Du gikk egentlig opp til mer hi-fi . Den su-1 er bedre en regaen og veldig mye annet . «Hifi» dacer er rekord billig om dagen og du har tydeligvis fulgt litt med de som følger litt med slik du har gjort får mer for pengene. Dyrt betyr ikke nødvendigvis bra. Jeg har to stykk smsl dac , de gjør alt riktig og er ikke overdimensjonerte