Med rør og stativhøyttalere skal Bjørns Hi-Fi land bygges

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

utgatt25555

Gjest
    Kult å se igjen St Johns, var der for 20 år siden og vi leverte 1 mill fat Nordsjø olje, rakk en tur i land, men husker ikke like mye som deg derfra, nice med bilder! :cool:

mvh

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hørte de i stereo-oppsett på Høstpuls. Lytterommet var ikke ideelt, og det var heller ikke helt min musikk. Jeg spurte om det var brukt noen form for DSP løsning. Svaret var nei. (?) Stilige på sin måte og unektelig imponerende mye lyd som produseres av de forholdsvis små eggene. :)
    Vet ikke så mye om den appen, men etter det jeg fortolket hos What Hi-Fi? så skal de visstnok gjøre noen beregninger av akustikken når man stiller inn systemet. Men som alt annet når det gjelder slik teknologi, så krever den at man setter seg inn i hva man gjør. Jeg er fristet til å installere appen og se på hva slags oppsett det dreier seg om.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Har en mazda her nede til deg.. kom og hent :)
    Har en Mazda 323F jeg har anskaffet meg, et riktig bra eksemplar av arten, til og med. Året etter kom det vi kjenner som Mazda 3.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Kult å se igjen St Johns, var der for 20 år siden og vi leverte 1 mill fat Nordsjø olje, rakk en tur i land, men husker ikke like mye som deg derfra, nice med bilder! :cool:

mvh
    Jeg tror det blir lenge til det blir levert Nordsjø olje igjen der. 500 Km til havs ligger en av Statoils oljeplattformer og vaker. Det er store investeringer Statoil på Newfoundland har foretatt, og selskapet har store forventninger til investeringene sine noe også myndighetene har. Lokalbefolkningen, i alle fall drosjesjåførene virket delte i sine meninger om dette men de er jo ikke representative for lokalbefolkningen.

Ikke alt går på skinner økonomisk i provinsen, noe som bla. skyldes den lave oljeprisen.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Har en mazda her nede til deg.. kom og hent :)
    Har en Mazda 323F jeg har anskaffet meg, et riktig bra eksemplar av arten, til og med. Året etter kom det vi kjenner som Mazda 3.
    har en 08 mazda 6.. hatt den i snart 3år.. superfornøyd med den :)
    Kjørte en gang en Mazda 6, det må ha vært i 2005 eller 2006 med 1.8 liter. Det var en kvikk kjerre syntes jeg da. Men så klart, det finnes alltid noe med mer krefter.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.280
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Ja altids noe.. sikkler veldig på helt ny mazda 6 med 4x4 og 175hk diesel.. men men..

08modellen får holde en del år til.. 2.0 140hk turbodiesel så den er kvikk nok :)

Også drar den huset :)

IMG_20160413_192627.jpg

U

utgatt25555

Gjest

mvh
    Jeg tror det blir lenge til det blir levert Nordsjø olje igjen der. 500 Km til havs ligger en av Statoils oljeplattformer og vaker. Det er store investeringer Statoil på Newfoundland har foretatt, og selskapet har store forventninger til investeringene sine noe også myndighetene har. Lokalbefolkningen, i alle fall drosjesjåførene virket delte i sine meninger om dette men de er jo ikke representative for lokalbefolkningen.

Ikke alt går på skinner økonomisk i provinsen, noe som bla. skyldes den lave oljeprisen.

Er ute av den bransjen nu, var der som styrmann med denne, riktignok under ett annet navn da, men...

mvh

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1

mvh

Er ute av den bransjen nu, var der som styrmann med denne, riktignok under ett annet navn da, men...

mvh
    Mine foreldre seilte ute med oljetankere på 60-tallet borti der og innover i Canada og USA. De trafikkerte mellom der og Venezuela på den tiden da Cuba-krisen fant sted, og befant seg da i området. Min far var maskinist, og mor stuepike.

U

utgatt25555

Gjest
    Du har det litt i blodet du også da, farsan var også maskinist, til hans store ”sorg” gikk jeg opp på dekk og ikke ned i maskinen, men husker de historiene og bildene jeg fikk se som guttunge, det var liksom ikke noe valg, det ble ut i verden for meg også, dessverre er det ikke så mye igjen av den Norske handelsflåten med Norske igjen som seiler der ute, men...fikk da med meg noen år :)

mvh

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Det var mye romantikk rundt dette i hjemmet vårt, og det er lange fiskertradisjoner i familien. Bilder av oljetankere, fiskeskøyter og jekta til en av mine oldefedre hang og henger fortsatt på veggene der hjemme. Litt romantiske fremstillinger kanskje, men det var jo stedet de oppholdt seg i lange perioder, på godt og vondt. Jeg har noen forfedre som omkom i forbindelse med fiske også, og det er ingen solskinnshistorier, all den tid deres dødsfall fikk omfattende økonomiske og sosiale konsekvenser for resten av familien.

Hverken jeg eller søsknene mine har blitt sjøfolk, noe min mor hadde motforestillinger i forhold til. Ikke bli sjøfolk, det blir vanskelig å ha et godt familieliv var hennes holdning. For så vidt veldig forståelig da mine to eldre søsken vokste opp noen år hos mine besteforeldre. Ikke så uvanlig på den tiden.

U

utgatt25555

Gjest
    Jo det er de gode stundene og folkene man husker, og noen av de dårlige, synes som ett godt råd det med å ikke satse den veien, det har sin pris å være borte så mye/lenge som da (14 dager idag er jo nada å regne som) har vel smakt på den baksiden selv også ifht familielivet, så det var ett godt råd din mor kom med der :)

mvh

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok mye ramsalt blod i årene her på asylet vårt. Selv er jeg første landfaste generasjon akademikere i baluba-slekten på farsside. Både min far og min farfar seilte som chief, og min oldefar var los ved Kopervik losstasjon. Min farfar ble nok litt skuffet over at en med så god peiling på elektronikk ikke ble skipselektriker, men min far var vel mer bekymret for den norske sjømannens framtid til å anbefale den yrkesretningen. Nå har det jo vist seg at det ble litt mangel på norske offiserer i min aldersgruppe, men slik er livet. Små tilfeldigheter kan føre oss i en helt annen retning enn den i utgangspunktet mest åpenbare.

Men det er hevet over enhver tvil at havet og det maritime er i årene mine. :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Det er mye folk her som kommer fra sjøfartsfamilier, enten det er fiskeri, utenriksfart eller offshore ol.

Jeg er den eneste av mine søsken som nådde lengre enn teknisk fagskole, siden jeg klarte å krøyme meg til hovedfag mm. og ser på veien videre. Egentlig, så tenkte jeg også på å drive mekaniske fag og maskiner, som så mange andre i familien min, som er tungmekanikere og alt mulig annet som har med materiell å gjøre. Maskinfører vurderte jeg også, men det er vel en overforenkling å si at det ble "motarbeidet i heimen" da jeg var tenåring.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Bare tragedie. Snakket med Roar i går. Det ser ikke ut til at han ikke klarer å bli ferdig med MI 21 Kl. A forsterkeren til meg nå i november..! Det er helt jævlig. Hva slags jul skal det bli i år..?

I dag fant jeg en slags trøst, hos han statens Vinmonopol. Mack juleøl, kl. f.

IMG_20161104_203425_edited.jpg

Et godt øl som er fyldig, med markert maltsødme og en godt balansert bitterhet.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Går det mot slutten for min Squeezebox?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sitter å lurer på å ta en oppgradering/overgang fra min Squeezebox til Bluesound. Noen som har noen tanker rundt det..?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    I frustrasjonen over at min MI 21 lar vente på seg og ikke kommer i november, har jeg gått til innkjøp av mer øl. Det er så trist, atte..!

IMG_20161105_155554_edited.jpg

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.280
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Jeg sitter å lurer på å ta en oppgradering/overgang fra min Squeezebox til Bluesound. Noen som har noen tanker rundt det..?
    vet ikke hvordan klemmeboksen er, men kan anbefale bluesound helhjertet.. bluesound node 2 gjør en fantastisk jobb :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    vet ikke hvordan klemmeboksen er, men kan anbefale bluesound helhjertet.. bluesound node 2 gjør en fantastisk jobb :)
    Tenkte å prøve meg på Vault 2, så kan man smekke inn et par CD'er også. Det som frister litt, er at den får støtte for MQA. Men jeg har noen spørsmål angående dette, særlig om hvordan MQA overføres til en DAC med støtte for dette.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.280
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Til en dac overføres det vel via optisk eller coax? men for min del er dacen i node 2 så god at jeg gidder ikke prioritere dac.. :)

Vurderer et bytte opp til vault 2 selv, men enn så lenge ser jeg ikke nytten :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har forstått det slik at DAC'en er bra.

Derimot er jeg usikker på om den kan sende ut MQA digitalt.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.280
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Tja, en kjapp mail til bluesound løser nok det.. de er veldi ok på å svare :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Høres ut som en god idé.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Oljealderen beveger seg nordover.

IMG_20161106_152134_edited.jpg

Modern times.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    [video]https://www.nrk.no/nyheter/presidentvalg-i-usa-2016-1.12061195[/video]

Valget i USA er spennende å følge med på.

Trumper Donald Clinton?

Hillerister Clinton The Donald?

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.280
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Make america great again ;)

Endelig blir all amerikansks hifi made in amerika igjen ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mange som spiller Cohen i dag. Selv gjør jeg det enkelt og spiller ham live fra NYC fra 2009 på YouTube. Legger den ut i egen tråd.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må kjøpe den nye plata til Cohen.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Harstad mangler tydeligvis en Hi-fi forretning. Elkjøp skapte ikke akkurat vinner i dag.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.280
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Har de ikke spacegarden ? tilogmed narvik har jo det... ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn