Hi-Fi livet til Bjørn
Watt da fu..!?
Var på min første Hi-Fi runde i 2012 (hvis man ser bort fra at jeg faktisk har vært å kikket litt på Elkjøp da...) og var innom Hi-Fi Klubben og Soundgarden. Den ene besøkte jeg primært for å reklamere på et sett AKG 912K trådløs hodetelefon, da basestasjonen (eller laderen med senderen) ikke lengre virket. Selve hodetelefonen virket men det ser ut til at basen er den store svakheten på denne modellen; den har sluttet å sende og å lade selve hodetelefonen -visstnok flere av disse har sluttet å virke. Den må nok AKG utbedre. Jeg har tilgodehavende hos Klubben, og skal ta meg litt tid på å se hva jeg egentlig hadde syntes var kjekt å ha.
Så gikk turen innom Soundgarden. Fikk faktisk en liten prøvelytt på Dynaudios nye baby; Xeo. Stativhøyttaleren Xeo 3 er en aktiv høyttaler som likner sine øvrige søsken fra Dynaudio, bortsett fra det blå lyset som viser at den er påslått, og at den faktisk egentlig ikke er trådløs... Den har to forsterkere til hvert av elementene oppgitt til 50 watt, men veier likevel 6,4 Kg. Til Xeo 3 er det en trådløssender, som jeg først trodde var i aluminium -men det er den ikke! Det er plast, og den veier ingenting. Den har RCA analog inn samt optisk, mini-jack og USB og skal støtte 24 bit/48 kHz. Kanskje den begrensninger ligger der. Trådløs? Nei..! Den må jo ha strøm, så det er en liten EURO-plugg sak til denne, ikke IEC som ville gitt muligheten til å tweake med skjermede kabler osv. Trist, men sant.
Lyden var faktisk overraskende bra, når Xeo 3 ble matet via sin trådløse sender analogt fra Hegels HD11 DAC. Det hørtes overbevisende ut. Karakteristisk Dynaudio, med detaljert topp og detaljert men forholdsvis nøytral mellomtone, virket det som. Ikke et bassmonster, men den gikk ikke av veien for å rocke litt virket det som. Via Toslink, optisk direkte inn i senderen fra Squeezebox Touch (som jeg jo selv eier) falt det sammen synes jeg når det ble spilt fra Spotify. Det hørtes tynt, flatt og kvast ut i toppen, og uten liv. Høyttalerne vil profittere på en god kilde (CD/DAC/LP). Jeg tror at dette kan være en god høyttaler for alle dem som er lei av mange komponenter, eller ikke har plass, eller skal ha god lyd andre steder enn i stua. Jeg kunne godt kjøpt dem. Men jeg håper Dynaudio oppgraderer senderen slik at den ikke føles så plastikk og med litt mer tyngde. Den veier i alle fall ikke mer enn 148 gram. Kanskje en integrert DAC/sender ville vært løsningen? -jeg tror at det svakeste leddet i kjeden må være denne. Som DAC var den ikke overbevisende i alle fall. Men, høyttalerne virket fristende. Kanskje noe å vurdere på sikt, nå jeg får meg eget hus..?
Så var jeg innom Narvesen. Der fikk jeg bladd i Watt, og må si, at jeg faktisk ble positivt overrasket. Bladet er pent, oversiktlig og inneholdt faktisk tester og artikler jeg fikk lyst å lese. Imponerende. Jeg må kanskje begynne å kjøpe det, jeg også. Ryddig layout, oversiktlighet og spennende produkter. Watt får Lyd & Bilde til å fremstå som rotete og gammeldags i forhold. Tommelen opp for Watt.