Politikk, religion og samfunn Mens vi venter på Brexit

Forlater de EU

• Totalt antall stemmer
    23
  • Avstemningen er stengt .

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.714
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    EU-medlemsskapet er skrevet inn i maktfordelingen mellom Skottland og UK. Det er interessant forfatningsjuss, men for meg kan det se ut til at Skottland kan:
    - påberope seg veto mot brexit ved å pukke på avtalen fra 2014
    - kreve ny folkeavstemning om UK-medlemskapet ettersom forutsetningene er radikalt endret siden 2014
    - gjennomføre en folkeavstemning i Skottland uten godkjennelse fra Westminster og erklære uavhengighet unilateralt hvis avtalen brytes fra UK's side

Siste meningsmåling viser 59 % for skotsk uavhengighet i EU og bare 32 % for å forbli i UK. Det er en radikal endring fra 45/55 motsatt vei i 2014. Et UK i EU kunne lagt ned veto mot EU-medlemsskap for et uavhengig Skottland, men et UK utenfor EU er maktesløst til å stoppe det. Det eneste gjenstående virkemidlet er militær maktbruk fra Englands side. Det er tross alt en stund siden siste krig mellom England og Skottland. (Noen av mine forfedre er Campbells som fikk det brenntravelt med å komme seg ut av Skottland i 1703.)

"Make Britain great again" - yeah, right. Fremtidens historieelever kommer til å ha mye moro med folkeavstemningen som skapte "Little Britain" bestående av bare England og Wales.

Sist redigert:

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.232
    Torget vurderinger
    1
    Virker som mange av innleggene er farget av eget syn på EU. For min del viser hele brexit-historien hvor vanskelig det faktisk er å komme seg ut av dette nå. Det er et helt annet EU Storbritannia/England vil ut av, enn det de meldte seg inn i. Veien dit har folk måttet godta uten særlig påvirkningsmulighet. Det STORE ankepunktet mot EU slik det er organisert er det store demokratiske underskuddet. Avgjørelser tas av de ulike organer i Brussel uten at dette er forankret lokalt eller nasjonalt. Dette gapet mellom de styrende og styrte er økende og veldig mange føler avmakt overfor systemet. Når det faktisk ble åpning for å si sin mening om EU så reagerte veldig mange ut fra egen situasjon. Normalt er EU-medlemskapet ikke diskutabelt i medlemslandene, på samme måte som men heller ikke vil ha diskusjon rundt EØS-avtalen eller Norges forhold til EU her hjemme heller.

Problemet er at jo lenger integreringen og maktoverføringen til Brussel går, jo mer øker trykket blant folk som føler at de blir lurt/utnyttet/bondefanget/overkjørt av systemet som er skapt.

Er det faktisk slik at brexit er en umulighet pr i dag så tør jeg ikke tenke på hva som vil skje hvis hele unionen slik den er i dag går over ende. For det kommer den til å gjøre. Tror man faktisk på et Europas Forente Stater og satser alt for å komme dit??

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.886
    Torget vurderinger
    2
    EU-medlemsskapet er skrevet inn i maktfordelingen mellom Skottland og UK. Det er interessant forfatningsjuss, men for meg kan det se ut til at Skottland kan:
    - påberope seg veto mot brexit ved å pukke på avtalen fra 2014
    - kreve ny folkeavstemning om UK-medlemskapet ettersom forutsetningene er radikalt endret siden 2014
    - gjennomføre en folkeavstemning i Skottland uten godkjennelse fra Westminster og erklære uavhengighet unilateralt hvis avtalen brytes fra UK's side

Siste meningsmåling viser 59 % for skotsk uavhengighet i EU og bare 32 % for å forbli i UK. Det er en radikal endring fra 45/55 motsatt vei i 2014. Et UK i EU kunne lagt ned veto mot EU-medlemsskap for et uavhengig Skottland, men et UK utenfor EU er maktesløst til å stoppe det. Det eneste gjenstående virkemidlet er militær maktbruk fra Englands side. Det er tross alt en stund siden siste krig mellom England og Skottland. (Noen av mine forfedre er Campbells som fikk det brenntravelt med å komme seg ut av Skottland i 1703.)

"Make Britain great again" - yeah, right. Fremtidens historieelever kommer til å ha mye moro med folkeavstemningen som skapte "Little Britain" bestående av bare England og Wales.
    Ja, det var nok ikke slik Cameron forestilte seg at han skulle komme inn i historiebøkene. Britene regner statsminister Norths tabber over koloniene i Amerika høyt på listen over "prime ministerial blunders". Der finner man også Anthony Edens idiotiske fremferd i Suez og Tony Blairs brøler da han støttet invasjonen av Irak. Det gjenstår å se hvordan man skal rangere Camerons tabbe - om man mister Nord Irland og Skottland (og kanskje Gibraltar) vil det dog ikke være tvil. Da vil hans plass i historiebøkene være sikret så lenge historie skrives.

U

utgatt25555

Gjest

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.886
    Torget vurderinger
    2
    En interessant etter analyse av en som ikke sutrer fordi han valgte ”å pisse i buksa for å holde varmen” dvs ikke valgte å stemme fordi man trodde det var umulig med brexit, eller stemte feil, jeg tror jeg legger mine 5 cent på denne analysen/oppsummeringen framfor våre lokale hfs dystopikere...

Storbritanniens val – min eftervalsanalys � Avpixlat

...og hvem er han som skriver dette....
    Avpixlat välkomnar ekonomen John Gustavsson som ny krönikör � Avpixlat
    Her holder det jo med å lese andre avsnitt, så kan man avskrive analysen, som bygger på børsutviklingen på fredag?

Smått utrolig dumt. (Og ja, jeg har lest hele). Andedammen din er for liten, musicus.

Det kan inte ha undgått någon att börserna runtom i världen sjönk under fredagen och att även pundet kraftigt försvagats. Det som har undgått många däremot, är att börserna sjönk MER i Europa än i Storbritannien. Om det nu är så att Storbritannien kommer att drabbas hårt ekonomiskt av utträdet så borde väl rimligtvis förlusten vara störst där?

I stedet for Avpixlats hobbyøkonom kan man ta en kikk på New York Times' forside (endelig en anledning til å bruke genitivsapostrof på norsk!) Og ev. lese deres bekymrede artikkel om hva dette betyr for Clintons sjanser mot Trump.

http://www.nytimes.com/2016/06/26/us/politics/brexit-revolt-casts-a-shadow-over-hillary-clintons-caution.html?

Skjermbilde 2016-06-26 kl. 15.01.56.jpg

U

utgatt25555

Gjest
    En interessant etter analyse av en som ikke sutrer fordi han valgte ”å pisse i buksa for å holde varmen” dvs ikke valgte å stemme fordi man trodde det var umulig med brexit, eller stemte feil, jeg tror jeg legger mine 5 cent på denne analysen/oppsummeringen framfor våre lokale hfs dystopikere...

Her holder det jo med å lese andre avsnitt, så kan man avskrive analysen, som bygger på børsutviklingen på fredag?

Smått utrolig dumt. (Og ja, jeg har lest hele).

Det kan inte ha undgått någon att börserna runtom i världen sjönk under fredagen och att även pundet kraftigt försvagats. Det som har undgått många däremot, är att börserna sjönk MER i Europa än i Storbritannien. Om det nu är så att Storbritannien kommer att drabbas hårt ekonomiskt av utträdet så borde väl rimligtvis förlusten vara störst där?
    Må du kutte ut å gnage på den fela di vreden, det låter jo surt allerede fra förste tone, jeg velger å legge mine fem cent på ham og ikke deg og dine kilder, du er ikke mer menings berettighet her enn andre, men du viser ganske godt hva du tror om deg selv, du tror du vet hva boken innholder ved å bedömme den på omslaget, for å si det slik, stem fela di gnaget!!

mvh

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.886
    Torget vurderinger
    2

Må du kutte ut å gnage på den fela di vreden, det låter jo surt allerede fra förste tone, jeg velger å legge mine fem cent på ham og ikke deg og dine kilder, du er ikke mer menings berettighet her enn andre, men du viser ganske godt hva du tror om deg selv, du tror du vet hva boken innholder ved å bedömme den på omslaget, for å si det slik, stem fela di gnaget!!

mvh
    Pinlig og forutsigelig.

Her gikk du rett på personangrep, sur fele og allting, mest fordi du ikke har noen argumenter å komme med, ikke sant?

U

utgatt25555

Gjest

Smått utrolig dumt. (Og ja, jeg har lest hele). Andedammen din er for liten, musicus.

I stedet for Avpixlats hobbyøkonom
    Hobbyökonom?? hehehe...om han er hobbyökonom, hva gjör det deg til? ikke en dritt er jeg redd, da svömmer jeg heller rundt i ankdammen min, og legger mine 5 cent der jeg tror de er verdt mest....

mvh

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.886
    Torget vurderinger
    2

I stedet for Avpixlats hobbyøkonom
    Hobbyökonom?? hehehe...om han er hobbyökonom, hva gjör det deg til? ikke en dritt er jeg redd, da svömmer jeg heller rundt i ankdammen min, og legger mine 5 cent der jeg tror de er verdt mest....

mvh
    Beklager, man kan være økonom i det vide og det brede. Argumentet hans bygger på kursutviklingen fredag ... så tåpelig at det blir banalt.

U

utgatt25555

Gjest

mvh
    Pinlig og forutsigelig.

Her gikk du rett på personangrep, sur fele og allting, mest fordi du ikke har noen argumenter å komme med, ikke sant?
    Så så... det går over....ikke noe å sutre over at ikke alle er like blendende import over deg som du selv...ha en fortsatt fin dag!..

mvh

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.051
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den ene gode greia med Brexit er at vi nå får avklart dette en gang for alle. At stadig flere av de som kan noe om dette nå begynner å få panikk bør kunne fortelle oss noe, med mindre man tror på dette jallaet om at dette dreier seg om at det bare er eliten som er bekymret for sine privilegier.
    Det er ikke jalla, det er eliten i Europa som tjener på Eu og globalisering. Arbeidsplasser flyttes internt i EU til land som lønner med 50,- i timen istedenfor 150,- Aksjonærer og de som er høyt oppe i økonomien ser med glede på all innvandringen. Det presser jo lønningene til de med lav eller ingen utdanning ned i kjelleren. Eliten merker jo lite eller ingenting til deg negative som dette fører med seg. Spenn sikkerhetsbeltene, det er noen veldig spennende valg vi har foran oss; USA, Storbritannia og Tyskland.
    Nå snakker vi kapitalen og ikke den politiske eliten, det er en ganske annen sak ja. En konsekvens av noen ganske grunnleggende prinsipper i den økonomiske samfunnsorden vi har valgt oss. Jeg tviler veldig sterkt på om dette avgjøres av om man er medlem av EU eller ikke, eller av om The Donald blir president i USA. Kapitalens natur er at den er grenseoverskridende. Bare se hvor stor suksess Norge har hatt med å beholde sjømannsarbeidsplasser.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.048
    Torget vurderinger
    1
    Tja det meste som sies om konsekvensene av Brexit blir jo nokså banalt foreløpig

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Nå må du bestemme deg. Skottene stemte 62% for å bli i EU. Skal de måtte trekkes ut fordi England og Wales vil ut?
    Skottene stemte for mindre enn 2 år siden om de ville bli i Storbritannia eller ikke, de valgte å bli og flertallet i Storbritannia valgte å gå ut av EU, hvis de velger å gå ut av unionen og så bli en del av EU så er det en annen sak.

Dengang ble de lovet at det å ikke bli uavhengige var en garanti for at de skulle få være i EU. Mens uavhengighet kunne bety at de ikke fikk medlemskap eller måtte vente lenge på samme. To år etter blir de altså tvangsutmeldt, og du mener det er i orden?

Ikke bare at det er i orden, men at skottene utøver diktatur, i følge deg. ;)
    Har du noen link til at de lovet Skottland at de skulle forbli i EU for alltid?

Jeg finner dette:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.886
    Torget vurderinger
    2
    På tide å "hitle" tråden. Å være andres "nyttige idiot" kan være risikosport. Her er oppskriften, på engelsk, av historiske årsaker:

The function of propaganda does not lie in the scientific training of the individual, but in calling the masses' attention to certain facts, processes, necessities, etc., whose significance is thus for the first time placed within their field of vision ...All propaganda must be popular and its intellectual level must be adjusted to the most limited intelligence among those it is addressed to. Consequently, the greater the mass it is intended to reach, the lower its purely intellectual level will have to be. But if, as in propaganda for sticking out a war, the aim is to influence a whole people, we must avoid excessive intellectual demands on our public, and too much caution cannot be extended in this direction. The more modest its intellectual ballast, the more exclusively it takes into consideration the emotions of the masses, the more effective it will be. And this is the best proof of the soundness or unsoundness of a propaganda campaign, and not success pleasing a few scholars or young aesthetes. The art of propaganda lies in understanding the emotional ideas of the great masses and finding, through a psychologically correct form, the way to the attention and thence to the heart of the broad masses. The fact that our bright boys do not understand this merely shows how mentally lazy and conceited they are. Once understood how necessary it is for propaganda in be adjusted to the broad mass, the following rule results:It is a mistake to make propaganda many-sided, like scientific instruction, for instance. The receptivity of the great masses is very limited, their intelligence is small, but their power of forgetting is enormous. In consequence of these facts, all effective propaganda must be limited to a very few points and must harp on these in slogans until the last member of the public understands what you want him to understand by your slogan. As soon as you sacrifice this slogan and try to be many-sided, the effect will piddle away, for the crowd can neither digest nor retain the material offered. In this way the result is weakened and in the end entirely cancelled out. Thus we see that propaganda must follow a simple line and correspondingly the basic tactics must be psychologically sound ...What, for example, would we say about a poster that was supposed to advertise a new soap and that described other soaps as 'good'? We would only shake our heads. Exactly the same applies to political advertising. The function of propaganda is, for example, not to weigh and ponder the rights of different people, but exclusively to emphasize the one right which it has set out to argue for. Its task is not to make an objective study of the truth, in so far as it favors the enemy, and then set it before the masses with academic fairness; its task is to serve our own right, always and unflinchingly.The receptivity of the great masses is very limited, their intelligence is small, but their power of forgetting is enormous. In consequence of these facts, all effective propaganda must be limited to a very few points and must harp on these in slogans until the last member of the public understands what you want him to understand by your slogan. As soon as you sacrifice this slogan and try to be many-sided, the effect will piddle away, for the crowd can neither digest nor retain the material offered. In this way the result is weakened and in the end entirely cancelled out. Thus we see that propaganda must follow a simple line and correspondingly the basic tactics must be psychologically sound ...What, for example, would we say about a poster that was supposed to advertise a new soap and that described other soaps as 'good'? We would only shake our heads. Exactly the same applies to political advertising. The function of propaganda is, for example, not to weigh and ponder the rights of different people, but exclusively to emphasize the one right which it has set out to argue for. Its task is not to make an objective study of the truth, in so far as it favors the enemy, and then set it before the masses with academic fairness; its task is to serve our own right, always and unflinchingly.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Lederen i SNP hadde jo allerede jugd og ville lenge før brexit valget bestemt seg for et nytt valg, her fik hun en grunn til å få det som hun ville, denne dama er et typisk eksempel på en elite politiker og hun hører hjemme i eu.
    "A year after she promised us that it would be a once-in-a-lifetime event she is now putting her party first before the country by plunging us into another protracted campaign for independence. With the police in crisis, the NHS in difficulty and educational standards slipping, we need a government focused on the challenges in our daily lives rather than their own political ideology," Rennie said.
    Scotland: Second independence referendum within five years?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.714
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det eneste som mangler hittil er at Argentina melder seg på og krever Falklandsøyene. Gi dem et par dager til å tenke seg om, så kommer nok det også.

Man kan mene hva man vil om britisk EU-medlemsskap, men hvis man ikke ser at det leverte verdens gavepakke til skotske og irske nasjonalister behøver man nye briller. Det er derfor jeg hevder at viftingen med Union Jack fra engelske (!) nasjonalisters side i brexit-kampanjen er et av tidenes største selvmål og skudd i egen fot. Det betyr i praksis slutten på den statsdannelsen som Union Jack representerer.

Om andre land velger å gå ut av EU gjenstår å se. Det er vel lite som tilsier at EU vil gi UK et såpass bra skilsmisseoppgjør at andre vil tenke at de kanskje oppnår noe ved å melde seg ut, de også. Vi får se.

Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.048
    Torget vurderinger
    1
    Aftenposten oversetter Nick Cohens kommentar til norsk.

Hvor var champagnen i nei-leiren? Gledestårene og gledesutbruddene? Skulle man tro Boris Johnson og Michael Gove, var Brexit-avstemningen øyeblikket der nasjonen endelig ble frigjort.

Du har løgnere, og så har du Boris Johnson og Michael Gove | Nick Cohen - Aftenposten

Etter valget så jeg noe i de kalde øynene deres: Frykten til noen som er blitt gjennomskuet.

Saklig........

Jeg ser også frykten.........

Frykt.jpg

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.886
    Torget vurderinger
    2
    ^ Fra artikkelen i forrige innlegg. Det gjelder å velge sine helter med et monn av omhu.

If any group in English politics is still interested in preserving the union with Scotland, they would therefore be well advised to arrange a sharp exit from the Westminster front line for that unlovely collection of opportunistic toffs, reactionary clubmen and stockbroker-belt quasi-fascists who, on Thursday, managed to bamboozle a majority of English and Welsh voters into mistaking them for friends of the people.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Det er jo en fantastisk tid vi lever i. Brexit, Trump, opprør mot elitene -- her skrives det historie.

Perspektiv fra Edinburgh, der fjernis mener de er diktatoriske:

https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/jun/26/eu-referendum-nicola-sturgeon-snp-union
    Nå er det jo slik at denne damen som de sier er den mest troverdige brøt lovnaden sin et år etter valget i 2014.

Hun har sagt at hun ikke vil akseptere brexit heller selv om flertallet sier at de vil.

Denne personen er gankes nøytral og har pustet 2 ganger før han skriver om dette:

Selv om det skulle eksistere en konstitusjonell åpning for å droppe «brexit» eller EU skulle komme med nye utspill, er det enn så lenge ikke sannsynlig at britiske politikere skal kunne overkjøre folkeavstemningen, anfører han.

Men for å få til en folkeavstemning i Skottland holder det ikke med et vedtak i det skotske parlamentet. Også den britiske nasjonalforsamlingen, Parlamentet i London, må eventuelt godkjenne slike planer.

– Og nå må SNP være 100 prosent sikre på å få flertall i en slik avstemning. Foreløpig er det ingen målinger som substansielt gir oss noen indikasjon på at det er flertall for å gå ut, sier Mustad.
    http://www.abcnyheter.no/nyheter/ve...hengighet?autoplay=1#article_comments-wrapper

Mener også at det var en stor ledelse for å melde seg ut av Unionen i 2014 men i valget var det motsatt.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.886
    Torget vurderinger
    2
    Få ting har gjort større inntrykk på meg enn denne sekvensen fra "A man for all seasons". Det slår meg at mange tror ting blir bedre om man snur ryggen til inngåtte avtaler. Det er en grunn til at de ble inngått.
    Sett i historisk perspektiv er Europa et slaktehus. EU er et forsøk på å unngå det. De har kanskje siktet for høyt, men jeg foretrekker ineffektiv plapring fremfor alternativet.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Jeg venter fortsatt på bevis på lovnaden om EU i avtalen med Skottland.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Få ting har gjort større inntrykk på meg enn denne sekvensen fra "A man for all seasons". Det slår meg at mange tror ting blir bedre om man snur ryggen til inngåtte avtaler. Det er en grunn til at de ble inngått.
    Sett i historisk perspektiv er Europa et slaktehus. EU er et forsøk på å unngå det. De har kanskje siktet for høyt, men jeg foretrekker ineffektiv plapring fremfor alternativet.

EU ledes av de 2 landene som har kriget mest i hele europa.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.051
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Nettopp derfor er det så viktig at samarbeidet dem i mellom ikke bryter sammen, skjønner du ikke det?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.755
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Eu sprekker både på arbeiderklassens arbeidsledighet og synkende levestandard, demokratisk underskudd og innvandringen til Europa. Tysklands lovnader om å ta inn 500.000 flyktninger fra midtøsten og Afrika hvert år de neste fem årene kombinert med Merkels avtale med Tyrkia om store pengeoverføringer og fri adgang for tyrkerne inn i Schengen er jo politisk selvmord. De får det de ber om.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Tyskland blir nødt til å «nyorientere» seg. Brexit og de tidligere østeuropeiske landene - som neppe har noen interesse av å forlate EU - trekker i samme retning.

Frankrike - den store initiativtager - synes å ha redusert seg til et ingenting. Merkeligste av alt.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316

Nettopp derfor er det så viktig at samarbeidet dem i mellom ikke bryter sammen, skjønner du ikke det?
    Så lenge de får bestemme alt så er det fred, er ikke det grunnen til at disse 2 nasjonene er de som har kriget mest i Europa, hadde ingen tatt til våpen mot Tyskland i 1939 hadde det heller ikke vært andre verdenskrig.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Tyskland blir nødt til å «nyorientere» seg. Brexit og de tidligere østeuropeiske landene - som neppe har noen interesse av å forlate EU - trekker i samme retning.

Frankrike - den store initiativtager - synes å ha redusert seg til et ingenting. Merkeligste av alt.
    Store deler av folket i Frankrike vil også ut, men i nær framtid er det Nederland som kan forlate.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

Så lenge de får bestemme alt så er det fred, er ikke det grunnen til at disse 2 nasjonene er de som har kriget mest i Europa, hadde ingen tatt til våpen i 1939 hadde det heller ikke vært andre verdenskrig.
    Enhver enighet jeg måtte ha med Fjernis er å anse som tilfeldig!

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.232
    Torget vurderinger
    1
    EU har gått for langt i å skulle høvle til alt og alle etter samme mal. Det som startet som et pragmatisk samarbeid rundt handel mellom en håndfull nabostater har blitt noe langt større og uhåndterlig. Det er alt for stort strekk i laget nå mellom de som skal gi og de som tar, mellom de som bestemmer og de som må adlyde, mellom øst, vest og sør med sine kulturelle og økonomiske særegenheter. Vesteuropa, typisk England, Frankrike og Nederland strever med å takle alt som ekspansjonen østover medfølger og har fått stigende behov for å si 'hold an her'. Alle har vel hørt historien om gubben som lastet stein på vogna til merra; 'greier du den, så greier du den...' Nå er det så mye stein på EU-vogna at det er like før den står bom fast.

For meg ser det ut til at EU bør gi opp tanken om et integrert Europas Forente Stater, hvor besnærende den tanken enn måtte være. Dette er Europa, ikke USA, der de kulturelle forskjellene mellom statene er minimale i forhold.. EU har med sin frie flyt snart ødelagt alt som heter ordnede lønns- og arbeidsvllkår innenfor håndverkerfagene, landbruk osv. Hele nasjoner er satt i permanent gjeld de ikke kan betjene. Sosial dumping, økte klasseforskjeller, uro. Vær så god.

Sist redigert:

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Så lenge de får bestemme alt så er det fred, er ikke det grunnen til at disse 2 nasjonene er de som har kriget mest i Europa, hadde ingen tatt til våpen i 1939 hadde det heller ikke vært andre verdenskrig.
    Det bryr jeg meg lite om, men du ser nå at det er fred i Eu så lenge du gjør det du blir fortalt du skal gjøre, stakkars Hellas og dens befolkning som lider enormt pga EU.

Sist redigert:

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.232
    Torget vurderinger
    1
    At det ligger et grusomt dårlig politisk håndverk fra Cameron sin side bak situasjonen er soleklart. At en EU-tilhenger av en statsmininster faktisk klarer å få landet utmeldt 'by accident' er smått fantastisk. Dette blir det både film og dokumentarer av etter hvert.

Den største feilen han gjorde var, i beste EU-ånd, å ikke forstå eller ville ta inn over seg hvordan vanlige folk opplever unionen. Han åpnet trykkokeren i den tro at alt var rolig, men fikk lokket i fleisen.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Det bryr jeg meg lite om, men du ser nå at det er fred i Eu så lenge du gjør det du blir fortalt du skal gjøre, stakkars Hellas og dens som lider enormt pga EU.
    Hellas sliter pga EU? nåvel.

Hellas lider, fordi de jukset seg til medlemskap i Euro-sonen, tok opp massive billige lån, og kunne følgelig ikke lenger devaluere seg ut av selvpåført krise. Den greske eliten trikser seg som normalt ut av regningen som den vanlige borgeren som alltid må plukke opp. Å skylde på EU blir litt som å skylde banken når banken tar hjem, hytte og bil for å dekke inn lånene du jukset deg til. Synd for grekeren, men sånn går det når de fyller parlamentet med pakk som kun tjener landets økonomiske elites interesser.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.591
    Torget vurderinger
    23
    Meget klønete håndtert av sittende statsminister ja. Uvisst av hvilken grunn - men uansett dårlig håndtverk. I følge min venn Clive i London så ble det f.eks. nesten ikke fokusert på hvilke eventuelle negative økonomiske konsekvenser en utmelding ville kunne få. Hadde slike ting vært mer tydeliggjort fra stay-siden så kanskje en del av grilldressfolket hadde tenkt seg litt om og øynet muligheten for at feriereisene deres til Costa Flatfyll ville blitt vesentlig dyrere - og av så enkle grunner fått de til å endre mening..

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Det bryr jeg meg lite om, men du ser nå at det er fred i Eu så lenge du gjør det du blir fortalt du skal gjøre, stakkars Hellas og dens som lider enormt pga EU.

Hellas lider, fordi de jukset seg til medlemskap i Euro-sonen, tok opp massive billige lån, og kunne følgelig ikke lenger devaluere seg ut av selvpåført krise. Den greske eliten trikser seg som normalt ut av regningen som den vanlige borgeren som alltid må plukke opp. Å skylde på EU blir litt som å skylde banken når banken tar hjem, hytte og bil for å dekke inn lånene du jukset deg til. Synd for grekeren, men sånn går det når de fyller parlamentet med pakk som kun tjener landets økonomiske elites interesser.
    Mye av den gjelden Hellas har er til Tyske og Franske banker som gjorde dårlige invensteringer i landet, men Hellas har mye av skylden det er det ingen tvil om, men pga EU så kommer de seg ikke ut av det, mener jeg leste for noen uker siden at gjelden ville øke i 40 år før det ble bedre. Du får meg ikke til å tro at de som godtok Hellas i eurosonen ikke visste at de trikset med tallene.

Ellers så ser det ikke så bra ut for sosialistene i europa og cdu i Tyskland.

Valg i Spania i dag: – Sosialdemokratene i Europa begår politisk selvmord - Aftenposten

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Meget klønete håndtert av sittende statsminister ja. Uvisst av hvilken grunn - men uansett dårlig håndtverk. I følge min venn Clive i London så ble det f.eks. nesten ikke fokusert på hvilke eventuelle negative økonomiske konsekvenser en utmelding ville kunne få. Hadde slike ting vært mer tydeliggjort fra stay-siden så kanskje en del av grilldressfolket hadde tenkt seg litt om og øynet muligheten for at feriereisene deres til Costa Flatfyll ville blitt vesentlig dyrere - og av så enkle grunner fått de til å endre mening..
    Uansett så hadde vært umulig og komme med hva kostnadene blir i lengden, men nå i starten blir det dyrt og store forandringer for britene.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.232
    Torget vurderinger
    1
    Paul Krugman (nobelprisvinner i økonomi og kommentator i New York Times) var knallhard i sin dom over særlig Tyskland som med viten og vilje har kjørt de svakere økonomiene rundt Middelhavet opp i et hjørne, der en kombinasjon av sterk valuta (Euro) og tilgang til billige lån fra Europeiske Storbanker førte landene opp i en situasjon de ikke forutså da de ble med i unionen. Uten mulighet til å devaluere eller et sterkt nok næringsliv til å kunne produsere seg ut av gjelden er de dømt til evig gjeld. Dette så tyskerne, men gjorde ingenting. Tyskland er Europas inddustrimotor og trenger markeder for biler og annet. Det fikk de på denne måten.

Har ikke link, det er et år eller tre siden den ble skrevet, men gjelder like fullt i dag. Selvfølgelig, gitt artikkelens tema.

Folk ser jo at det er en grim virkelighet som rår, og ikke EU-pampenes festtaler om unionens fortreffelighet på alle områder. Hvitsnipp (politikere, finansfolk, byråkrater) har fått det bedre, blåsnipp/kjeledress har fått det verre.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Mye av den gjelden Hellas har er til Tyske og Franske banker som gjorde dårlige invensteringer i landet, men Hellas har mye av skylden det er det ingen tvil om, men pga EU så kommer de seg ikke ut av det, mener jeg leste for noen uker siden at gjelden ville øke i 40 år før det ble bedre. Du får meg ikke til å tro at de som godtok Hellas i eurosonen ikke visste at de trikset med tallene.

Ellers så ser det ikke så bra ut for sosialistene i europa og cdu i Tyskland.

Valg i Spania i dag: – Sosialdemokratene i Europa begår politisk selvmord - Aftenposten
    Det er vel ingen som påstår at Hellas slapp billig fra det når det først raknet. Burde Tyske og Franske banker fått smekk på pungen? Helt klart! Burde grekerne fått en bedre avtale? Grekerne hadde dårlige kort på hånden. De trengte penger der og da for å holde hjulene i gang. En dårlig avtale var bedre enn ingen avtale. Så virkeligheten innhentet dem.

Så kan man stille spørsmålet, hvordan havnet Hellas i den situasjonen? Hvordan havnet UK i sin situasjon? Var det folket sin feil? Det var jo strengt tatt de som stemte frem disse løsningene. Ikke at de stemte på løsningen i seg selv, for de kjøpte jo populistenes enkle løsning om at problemene vil ordne seg bare immigranter stenges ute, og penger brukt i EU-kontigent kan brukes andre steder som på helse, og at det ikke vil være noen uheldige langsiktige konsekvenser.

Det som er interessant å vite er hvordan stemmegivningen ville sett ut om man utelot de stemmene der populistisk innvandringsfiendtlighet var tungen på vektskålen? Ville Brexit fått så mye som 35% da? Ironien i det hele er at innvandringen ikke vil synke med dagens resultat.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.968
    Torget vurderinger
    2
    Har oppholdt meg en del i England siden begynnelsen av mai, og akkurat det at det manglet opplysninger omkring økonomiske konsekvenser, finner jeg underlig. Nå ser jeg stort sett på BBC, skal jeg vel legge til, men dersom det var hovedkanal for opplysninger, manglet det ikke akkurat informasjon fra begge sider.

Daglig hadde de besøk av diverse økonomer med mer eller mindre imponerende CV, som hadde mer eller mindre godt grunngitte oppfatninger av konsekvenser av alle mulige slag.

Mvh
    Håkon Rognlien

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn