Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    I hjemmenettverk... enda et problem vi ikke ante vi hadde.....
    Ja, på lynnedslag så har man vel forsikring som dekker slikt.. Data, nettverk og hifi er jo ikke levende organismer, så ser ingen problemer med å erstatte slikt utstyr..

    En av grunnene at jeg ikke ser bruksområde for spenningsvern på nettverk, er at idag så er fiber såpass rimelig at man heller trekker det imellom bygg og mye mer enn før. Der man før burde bruke en slik dings, så erstatter man den enkelt med fiber idag og trenger ikke tenke mer på det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde noe sånt tilbake i ISDN-tiden med kobberlinje inn til huset og kablet fra jack til PC. Men med optisk fiber inn til huset, en kort stump Cat 5e til router og wifi derfra er det heller ikke noe problem vi behøver å bekymre oss for.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde noe sånt tilbake i ISDN-tiden med kobberlinje inn til huset og kablet fra jack til PC. Men med optisk fiber inn til huset, en kort stump Cat 5e til router og wifi derfra er det heller ikke noe problem vi behøver å bekymre oss for.
    Har vært og byttet både PSU og ISDN-kort i PCen til flere naboer etter lynnedslag i en telefon-sentral for mange år siden. Da hadde en slik plugg mulig berget det utstyret, men det er til sjeldenhetene at det skal skje (tror forresten at det skjedde to ganger ila et år der og ikke skjedd siden). Er vel litt over 20 år siden ca.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Utstyret, ja, men erstattes innholdet?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Utstyret, ja, men erstattes innholdet?
    Av de tilfeller som nevnt ovenfor, så var det kun ISDN-kort og i enkelte tilfeller PSU som måtte byttes på PCer ved lynnedslag. Den ene PCn hjemme ble også berørt, tror faktisk den lever fortsatt med resten av delene.. En UPS eller bare et overspenningsvern kan også fungere bra her og har også ofte galvanisk skille for nettverkskabel, og er en billig sikring. Og har man innhold det er verdt å ta vare på, så bør man ta backup og gjerne legge den et sted der det ikke er strøm involvert. Det er en grunn til at firmaer tar backup på tape og legger denne i et annet bygg, ofte også pga. om det skulle skje en brann eller oversvømmelse etc. Og kan være grunnen til at det firmaet ikke går konkurs om det skulle oppstå en natur-katastrofe.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Sikkert et dumt spm, men er en nettverkskabel cat6 på noen måte begrensende for et datasignal fra routeren til min streamer?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    I går kveld satt jeg med DSP i Roon og prøvde å tone ned en litt i overkant oppblåst romindusert basspeak. Jeg justerte opp og ned med tildels store utslag for å finne sweetspoten og resultatet gikk fra "nå tok jeg vekk alt for mye" til "hører ikke forskjell", i takt med at jeg dro gain opp eller ned. Etter en 3-4 minutter hvor jeg liksom følte jeg aldri kom i mål så innså jeg at DSP-funksjonen ikke en gang var aktivert... Merkelig nok fikk jeg litt mer deterministisk effekt av justeringene når jeg faktisk slo på PEQen :)

    Seende testing for å vurdere lydmessige forskjeller må definitivt tas med en klype salt ja.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Så ingen behov for å gå opp til cat8, regner jeg med?
    Cat8 er utviklet for 40 gbit/s nettverk! Cat6a greier på papiret 10 gbit/s over 100m, så alt over dette er milevis over overkill i hjemmesammenheng, og i alle andre sammenhenger burde du ha valgt fiber ved slike hastigheter.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For en gangs skyld korte og presise svar :)
    Om du tåler et litt lengre: Cat 6 kan formidle ca 10 Gb/s. To-kanals CD-kvalitet er 1,4 Mb/s, to-kanals 24/96 hirez er 4,6 Mb/s.
    En stump Cat 6 har kapasitet nok til å formidle ca 4000 kanaler ukomprimert hirez audio i parallell, og så mange høyttalere har du ikke.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Cat8 er utviklet for 40 gbit/s nettverk! Cat6a greier på papiret 10 gbit/s over 100m, så alt over dette er milevis over overkill i hjemmesammenheng, og i alle andre sammenhenger burde du ha valgt fiber ved slike hastigheter.
    Cat6 10Gb over 55 meter, Cat6a er 100 meter. Bare for å flisespikke litt. :)
    Cat 8 er irundt 30 meter med 25/40Gbit.

    Det ser ut som det er havnet på 25Gbit som standard, og startet å komme endel utstyr på det i det siste året nå. 40Gbit er en slags kvasi-hastighet, og er egentlig bare 4 x 10Gbit (sees i sammenheng med bl.a port-channel) og ikke en "offisiell standard". 100Gbit er litt det samme som 40Gbit, men på 100Gbit så har man 4 x 25Gbit istedet. Så man kan si at 40 og 100Gbit er bundler med 4 kabler sammen.
    I en port-channel så kan man ha max 8 links. Kjører man 40 eller 100 Gbit så har man allerede brukt 4 av de, så da kan man bare bruke 2 kabler. Noe man legger bedre merke til når man roter i config på spesielt Nexus, der disse har hardere skille enn på kanskje en Catalyst og litt mer å knote med for å få til å fungere.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg har blant annet 2 x 40 gbit/s på min brocade switch i serverracket hjemme, opprinnelig tiltenkt stacking. Her bruker jeg 40 gbit/s QFSP+ til 4 x 10 gbit/s SFP+ breakout DAC-kabler (har ikke noe med audio DAC å gjøre) som sett fra switchen da oppfører seg som separate interface mot servere. Dette er knall fordi switchen bare har 8 x 10 gbit/s interface utover de 2 x 40 gbit/s interfacene (samt 48 x 1 gbit/s PoE porter), så jeg trenger dem for å få nok 10 gbit/s porter til utstyret i racket. Dog har ikke dette mye relevans for denne diskusjonen om et slapt hjemmenettverk for streaming.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.481
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Joda men har du erfaring med el-cheapo zyxel switch i "audiofil" utgave. Det er jo det som betyr noe og som er skrytbart.

    :alien:
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Sverger til stereo, så har bare to HT, tenker jeg greier meg bra med en 15m lang 6'er. Ingen i huset spiller spill heller.....
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Jeg har blant annet 2 x 40 gbit/s på min brocade switch i serverracket hjemme, opprinnelig tiltenkt stacking. Her bruker jeg 40 gbit/s QFSP+ til 4 x 10 gbit/s SFP+ breakout DAC-kabler (har ikke noe med audio DAC å gjøre) som sett fra switchen da oppfører seg som separate interface mot servere. Dette er knall fordi switchen bare har 8 x 10 gbit/s interface utover de 2 x 40 gbit/s interfacene (samt 48 x 1 gbit/s PoE porter), så jeg trenger dem for å få nok 10 gbit/s porter til utstyret i racket. Dog har ikke dette mye relevans for denne diskusjonen om et slapt hjemmenettverk for streaming.
    NERD :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Ooh, jeg har knapt startet. Mitt hjemmenettverk består av utstyr og moderne standarder som selv erfarne fjellfolk knapt har vært borti 😆 Det verste er at det faktisk er et lite snev av behov der i bunn. Det er ikke _bare_ for gøy! Hadde jeg hatt en egen tråd skulle jeg gjerne delt mer av hvor langt ned i hullet man kan komme når man tar den helt ut.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Siden temaet er her er nettverkskabler så kan jeg jo drive litt folkeopplysning om hvordan man i dag på praktisk vis kan ha en effektiv fiberdistribusjon i hjemmet (eller bedriften), typisk da mellom bygg eller etasjer, og egentlig bare aktuelt til hjemmebruk dersom man ser for seg å kjøre 10 gbit/s eller mer.

    (Bare hopp over denne delen om du ikke er over snittet interessert i nettverk)
    Bakgrunn for 10 gbit/s behov i "backend" her hjemme
    Her hjemme er det slik at alt av servere og internett gateway står i et rack i en isolert bod som ikke er en del av huset. Internett kommer imidlertid inn i selve huset. Konsekvensen av dette er at all trafikk må ut i boden en tur til internett gateway, og så inn igjen der hvor brukerne av nettverket sitter. I tillegg har jeg jo bruk av interne tjenester som Plex, filserver, Roon osv. Kombinér dette med 500 mbit/s full duplex internetthastighet så begynner problemene å vise seg. Hos meg var det til tider så ille congestion på forbindelse mellom bod og hus at ting nærmest ikke var brukbart. Jeg kjørte en periode med plasterlappløsning via QoS, men den eneste reelle fiksen er å øke båndbredden. Det vil si 10 gbit/s hos meg. Jeg kjørte dette over kobber et års tid, men jeg hadde stadige linkutfall. Selve kabelen var Cat6 over ca 15 meter så den var ikke problemet, selv om Cat6a hadde vært bedre. Problemet lå i koblingsboksene på veggen som ikke hadde bra nok egenskaper for dette formålet. Fiber var derfor neste steg og da kan man like gjerne gjøre det ordentlig siden prisene uansett ikke er spesielt høye.

    Jeg kan jo også beskrive bakgrunnen for hva som egentlig gjorde nettverket ubrukelig under høy belastning. Hva om noe i nettverket mitt laster ned noe på 500 mbit/s og en annen kopierer en fil på filserveren i boden som hos meg da skjer med den fulle 1 gbit/s hastigheten, pluss at ungene sitter og streamer en 4K film fra f.eks Plex? Når alt dette (og mye mer med tanke på antallet enheter på nettverket) skal trøkkes inn i den ene gigabitforbindelsen på "innsiden" av gateway mellom bod og hus, og alle klientene henger på 1 gbit/s nett eller trådløst med en reell dataoverføringsthrougput på omlag 500 mbit/s per aksesspunkt (jeg har to), ja da må noe rett og slett droppes. Hos meg var problemet så ille at jeg faktisk opplevde at switchebufferet gikk så i metning med mengder av pakker tapt internt i switchens buffer (grunnet mange koblinger på høye hastigheter mot én og samme egress port) at TCPs congestion control mekanismer ikke greier å fungere skikkelig med fullstendig havarert throughput som resultat. Da vil man se rar oppførsel som at filkopieringen i stedet for å fordeles noenlunde likt over 1 gbit/s på sesjonene kapasitetsmessig datt helt ned til f.eks 10-20 mbit/s og porten bare så en total throughput på f.eks et par hundre megabit til tross for at den på papiret da hadde 800 mbit/s mer å rutte med. De fleste rimeligere switcher har også i all hovedsak globale egress buffere, så dersom én port bruker opp all bufferkapasiteten så lider trafikken på hele switchen, selv om de ikke er involvert i sesjonene mot den aktuelle egress porten! Sistnevnte er også årsaken til at det alltid anbefales å benytte separate fysiske storage switcher for f.eks iSCSI i et bedriftsnettverk, og ikke bare segmentere på VLAN på dataplan switchene. Det som var mest fascinerende var da jeg aktiverte traffic shaping på en linux server før trafikken ble sendt ut på den aktuelle porten inn til huset slik at den totale båndbredden ble redusert til f.eks 900 mbit/s i stedet for, 1 gbit/s som jo er det switchen har, og dermed lot Linux håndtere hver sesjon individuelt med mye mer intelligent queue management (fq_codel), så gikk hastigheten på overføringene rett opp til den forventede fordelingen hvor hver sesjon ble fordelt likt og hvor hele båndbredden var i full bruk. Dette fordi switchens interne egress buffer nå ikke gikk tomt og den ikke droppet pakker internt.

    Riktig løsning på dette problemet er alltid å øke båndbredden der congestionen oppstår. QoS kan være en nødløsning i en kort periode. Det er spesielt mye å hente på at switchens uplink alltid er høyere enn den maksimale båndbredden en klientport har tilgjengelig, siden man da har en innebygget fairness og stort sett alltid vil ha kjempeytelse for alle brukerne uten å innføre teknisk kompleksitet). Det sier seg selv at 10 stk 1 gbit porter ikke kan trøkkes inn i 1 x 1 gbit/s uplink. Aggregerte porter kan benyttes, men er fremdeles sårbare (dette har jeg også opplevd i nettverket mitt hjemme på serversiden), siden det uansett er slik at en enkelt sesjon hashes ut på enkeltporter og ikke fordeles ut på alle portene. Er man uheldig hashes mange krevende sesjoner ut på samme port og det samme problemet oppstår. Det beste er derfor alltid å ha f.eks 10 gbit/s uplink dersom man har 1 gbit/s klientporter, eller 1 gbit/s uplink der hvor man har 100 mbit/s klientporter. LACP (eller tilsvarende) er fremdeles gull for økt redundans og økt båndbredde selvsagt.

    Det ovennevnte er av null relevans for de fleste enkle hjemmenettverk som gjerne er uten lokale tjenester og hvor brukerne henger på switchemodulen i routeren sin og da ikke har switch til switch hopp med begrenset kapasitet.
    (nettverksnerding slutt)

    I gamle dager trakk man "pølser" med separate fiber som ble terminert for hånd enkeltvis i rackpatchepaneler. I dag finnes det imidlertid en smooth løsning i form av MPO kabler. Dette er kabler som er tynnere enn f.eks TP og en connector som også er noe mindre enn en RJ45 hvor man f.eks får 12 stk OM4 fiberforbindelser inn i én liten plugg som man så dytter inn i en kasett med breakout for hvert par til den konnektortypen du ønsker. Det trengs to fiber for hver tilknytnig (RX/TX), så man får seks forbindelser i et kabelstrekk med kompleksitet lik det å strekke en TP-kabel. For tilknytning av servere og switcher er det vanligvis LC-konnektor man ønsker.

    Selve kabelen er ferdig terminert og kan kjøpes i custom lengder ganske billig fra f.eks fs.com. Det samme gjelder breakout boksene og SFP+ moduler. Jeg husker ikke akkurat hva det kosta, men rundt 2000,- for alt tenker jeg. Kabelen ser slik ut i mitt tilfelle:

    20191218_163101.jpg


    Denne puttes da inn i en kassett/rackpatchepanel med ønsket konnektortype:

    20191218_163028.jpg


    Forside med LC connectorer:

    20191218_163012.jpg


    Med litt dobbeltsidig borrelås blir kassetten som i utgangspunktet er laget for rackmontering til en distribusjonsboks på veggen. Jeg har da to slike bokser. En i bodenden, og en inne ved distribusjonsswitchen for resten av huset:

    20191218_192613.jpg


    Alt dette med innsatsen det tar meg å trekke én enkelt TP-kabel og et par tusenlapper i kost. Sluttresultatet er 6 stk fiberforbindelser med kapasitet opp til 100 gbit/s. Det at kabelen må trekkes ferdig terminert kompliserer litt, men siden connectoren er såpass liten greide jeg meg fint med å dra ut de to TP-kablene som gikk der i utgangspunktet og borre det éne hullet litt større så jeg fikk kabelen gjennom med connector.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg husker godt at T1 var det alle fantaserte om da jeg og venner enten ikke hadde internett eller satt oppkoblet på modem. Ingen visste hva det var og ingen hadde noen sinne brukt det, men alle drømte om det :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg tror vi installerte 10Base5, også kalt "THickNet", på RG8/214, og dreiv og surret med AUI-er sånn på slutten av 80-tallet... med RG58 THinNet i begrenset innendørs fordeling.... Tidene har sannelig forandret seg.... :cool:
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    MPO kabler er genialt for distribusjon imellom rack også, enkelt å få et ryddige nettverk.

    Fiber-kabler har "uendelig med kapasitet", kjører man DWDM så har man 100Gb pr. "lyskanal" og kryptering på lag 1 med AES-256. Også kjører DWDM flere farger lys. Lurer på om det er 44 kanaler den kan kjøre om jeg ikke husker helt feil (altså 4,4 Tb total kapasitet på en link). Og avstanden er ISP-grade, det er tilnærmet slikt utstyr som brukes imellom Trondheim-Oslo.

    Også er det nesten slik at folk lurer på om fiber holder til å kjøre "High-quality Spotify", uten å få pakketap hjemme her på sentralen...?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Lurer på om jeg slutte å lage forsterkere og heller lage en fiberlink og overgang til en switch med 5 1GB porter. Hive inn noen ultra nøyaktige oscillatorer og en overdimensjonert lineær strømforyning.
    Nei disse switchene skulle visst ha switch mode power supply siden det er best for digitale signaler i følge de som har greie på det..
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Det siste en gjennomsnittlig audiofil vil er å bytte ut en middelmådig løsning med en godt designet løsning som faktisk er designet av profesjonelle til å ikke ha de påståtte problemene i det hele tatt. Man vil heller kladde på det dårlige utgangspunktet med gammel lærdom og null forståelse. Av og til får jeg inntrykk av at det aller farligste man kan komme borti er trusselen om å måtte lære seg noe nytt.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.483
    Lurer på om jeg slutte å lage forsterkere og heller lage en fiberlink og overgang til en switch med 5 1GB porter. Hive inn noen ultra nøyaktige oscillatorer og en overdimensjonert lineær strømforyning.
    Nei disse switchene skulle visst ha switch mode power supply siden det er best for digitale signaler i følge de som har greie på det..
    Du glemte et par ting her. Det behøves egnet kabinett med ditto vibrasjonsdempene ben. Kabinett dekket med custom refleksjonsdempeplate. Helst skal embalasjen emulere eskene Apple produkter typisk leveres i.

    Men til alvor, jeg leste at det innen hi-end streaming servere og streaming-klienter nå er et fenomen kalt dobbelt isolert RJ-45 interface.
    Dette er vel noe Geiren m.flere driver med på egenhånd og påstår gir hørbare forskjeller.

    Rent teknisk er det vel snakk om signal demping på minimum -1dB, med økt forvregning og mer avrundede transienter som teoretisk alle skal gi mer jitter på signalet slik jeg forstår det?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på om jeg slutte å lage forsterkere og heller lage en fiberlink og overgang til en switch med 5 1GB porter. Hive inn noen ultra nøyaktige oscillatorer og en overdimensjonert lineær strømforyning.
    Nei disse switchene skulle visst ha switch mode power supply siden det er best for digitale signaler i følge de som har greie på det..
    Når du ser på PoE nå, så er det også 60W pr port (UPoE). :) Redundante PSUer på over 1KW også. Det er fullt mulig å få til høyttalere over IP, om man kanskje bruker en raspberry pi som får strøm fra nettverket og kanskje har en liten integrert klasse D amp som man igjen kobler høyttalere til. Der har du prosjekt til klassen du har på VGS. ;) Eller USB 3.1, der har man 100W med 20V og 5A.

    Du glemte et par ting her. Det behøves egnet kabinett med ditto vibrasjonsdempene ben. Kabinett dekket med custom refleksjonsdempeplate. Helst skal embalasjen emulere eskene Apple produkter typisk leveres i.

    Men til alvor, jeg leste at det innen hi-end streaming servere og streaming-klienter nå er et fenomen kalt dobbelt isolert RJ-45 interface.
    Dette er vel noe Geiren m.flere driver med på egenhånd og påstår gir hørbare forskjeller.

    Rent teknisk er det vel snakk om signal demping på minimum -1dB, med økt forvregning og mer avrundede transienter som teoretisk alle skal gi mer jitter på signalet slik jeg forstår det?
    Hver overgang/skjøt sees på som et dempeledd innenfor nettverk og egentlig all annen elektronikk, et dempeledd = -3dB. Det er da snakk om signal-demping, ikke nødvendigvis støydemping. Godt mulig noen liker støy mer enn andre?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn