Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.306
    Antall liker
    3.651
    Torget vurderinger
    1
    Ok, men kan jeg spørre deg om du har testet ulike switch´r og nettverkskabler siden vi er på denne tråden?
    Jeg har testet veldig mye switcher og kabler. :) Men det har oftest vært fiber, og 10/40/100Gbit for det meste det har gått i de siste åra (kobber på under 1 meter). :) 1Gbit har en tendens til å ha for lite kapasitet, ender bare i congestion og pakketap..
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Kake til Psybients utrettelige evne til å stå på sitt og opprettholde en (relativt) saklig diskusjon. Versågod. 🍰
    Henger meg på den - selv om jeg nok er ganske uenig holder han høy kvalitet for en kabelfyr (y)
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det som var morsomt var att han henviste til andre og hadde tydeligvis ikke testet selv med Qobuz mot CD, som han mener att alle her skal før vi uttaler oss.
    Det har du rett i, noen ganger møter'n seg selv i døra.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg har testet veldig mye switcher og kabler. :) Men det har oftest vært fiber, og 10/40/100Gbit for det meste det har gått i de siste åra (kobber på under 1 meter). :) 1Gbit har en tendens til å ha for lite kapasitet, ender bare i congestion og pakketap..
    Du kan mye om så mangt, og jeg leser det du skriver i denne tråden og andre med interesse.
    Du må gjerne dele mer av de erfaringene. Blir bare litt irritert når du skal påpeke at andre kan mindre enn deg.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Kake til Psybients utrettelige evne til å stå på sitt og opprettholde en (relativt) saklig diskusjon. Versågod. 🍰
    Jeg pleier ikke mistenke folks motiver så jeg sier takk:)
    Har vært sykemeldt siden jul pga koronavirus.
    Jobber til daglig med mennesker med alvorlige psykisk lidelser og rusavhengighet,
    så kabelhjørnet er litt som subsitutt-trening på å containe andres crap. (ikke alltid psykiatri-humor funker på logos-folk):)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.306
    Antall liker
    3.651
    Torget vurderinger
    1
    Du kan mye om så mangt, og jeg leser det du skriver i denne tråden og andre med interesse.
    Du må gjerne dele mer av de erfaringene. Blir bare litt irritert når du skal påpeke at andre kan mindre enn deg.
    Du må ikke tolke alt på verste vis, jeg sier bare at alle har godt av litt teknisk kunnskap. Det er flere som kan mer enn meg også, tar man feil av noe så er det like greit å innrømme det (gjelder også i jobbsammenheng for min del).

    Har jobbet som sagt med nettverk de siste 10 årene, hovedsaklig med Cisco fra SG-serien (gud som jeg hater disse, de kan fås fra noen få tusenlapper og opp til 20k, fulle av bugs og noe dritt å jobbe med enkelt og greit, men funker ok når man først får de opp imot management), Catalyst 2950, 2960, 2960X (diverse forskjellige modeller av disse 29xx), 3650, 3750, 3850(x), 4500x, 9200, 9300,9500 og Nexus 3000 (her er det også mye gurba og bugs), og litt forskjellige modeller av 5000 og 9000.
    Extreme networks er også et merke jeg har fiklet litt med, men her kommer jeg ikke på modeller. De funker også helt fint. Så pris range varierer veldig og opp til grovt 250K pr. Stk. Og de dyreste står som par pga. Redundans såklart.
    Overføringer varierer fra noen få meter til 40km. Der man opplever mest trøbbel er rett i underkant av 100 meter der det er kobber, det kan fungere helt på grensen med Cat6a før det plutselig ikke fungerer en dag. Det går da igjennom noen par patchepanel på den distansen, erfaringen da er at connectorene er av dårlig kvalitet og alt blir bra etter de blir byttet og terminert på nytt med noen bedre. Da er eneste mulighet til kvalitetssjekk en Fluke kabeltester (koster irundt 80k, men betaler seg ned fort), sjekker at alt er bra og aldri hatt problem med samme kabel igjen. Man ser på switchene at det er mye feilsendte eller mottatte pakker som feiler faktisk lenge før kabelen blir såpass ille og gir en god indikasjon på hva som skjer på de nedre lagene og det før utstyret på den andre siden feiler og ikke får kontakt med switch.
    Disse feilene vises like mye på kobber som på fiber i switch, så frem til at man dropper SG serien og går for en annen serie som f.eks: Catalyst eller Nexus. Dette er dog overkill til hjemmebruk. Man betaler mye ekstra for management på de modellene fra Catalyst, da de er lagd til campus og man gjerne har mange av de. NTP, radius, tacacs, dot1x, ssh, firmware patching, VRF-støtte og management i eget VRF, authentisering og authorisering, (jada, mye av dette funker også på SGer) og fra 3000-serie så har man også mange muligheter til kryptering (macsec, ipsec) og mye mye mer funksjonalitet er det man gjerne betaler for.
    Jeg vil på ingen måte anbefale Cisco til hjemmebruk foran andre merker heller, å bruke en Catalyst 9500 eller Nexus 9000-serie til streaming er å skyte spurv med kanon og ikke minst overdøver det de fleste hifi-anlegg med viftestøy. En desktop bordmodell uten vifte vil fungere såklart, men det meste som har gigabit fungerer idag til hjemmebruk. Som oftest har man ikke behov for 10Gbit+++ backbone hjemme heller. :) Og det meste av consumer klasse elektronikk ligger på 1Gbit pr. idag.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Vanskelig dette , mystisk eller ?. Ikke i det hele tatt. Snakka med "en lydmann" jeg kjenner, svært fornøyd med sin forrige anskaffelse, digital overføring mellom mikser og stagebox (2 veis). 16 kanaler inn til mix og 8 i retur (scenemonitor) alt via en enkelt 30m lang CAT5 kabel, Slipper fortidens kabeltromleri med kjukk kabel, bunter med xlr i hver ende - kabelbrudd anyone ... ? Støy ? Jordingsløyfer - gone . Fikk en stick med et opptak av et lite band - kanonlyd, rett fra flaska.

    Dr.E
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.957
    Antall liker
    7.001
    Sted
    Kongsberg
    Å lage et apparat som tar i mot en datastrøm fra en nettverkskabel, pakker dette ut og sender korrekte data videre til en DAC uten at det lar seg påvirke av eventuell minimal støy på en nettverkskabel er ikke så vanvittig avansert. Det handler om å isolere interne kretsløp fra hverandre på en god måte i apparatet. Gjøres dette tilstrekkelig godt er det fullt mulig å gjøre det umulig for støy å forplante seg videre i systemet. Dette har nok gutta som lager pro-mixere full kontroll på.

    Det er imidlertid ikke sikkert at en del "boutique" Hi-Fi utstyr er designet på samme gode måte? Kanskje man derfor ikke kan avskrive dette som et potensielt problem på noe utstyr og at noen dermed hører forskjell både på det ene og det andre?
    Men det er jo svært avhengig av hele systemet. Her spiller alt inn. Strømforhold i installasjonen og støy på denne. Eventuell radiostøy i nærheten installasjonen. Type apparat og følsomhet for støy osv. osv. Synd det ikke blir gjort mer vitenskapelig testing av slike fenomener der det oppstår så man kunne kommet nærmere en konklusjon og god løsning.
    Jeg tror nok at FUD(*) og alle tilbyderne av "smarte" cryokjølte, linoljerullede spesialmetaller og løsninger kommer til å holde liv i slike diskusjoner i mange år enda.
    (*) Fear, Uncertainty and Doubt

    I en annen tråd har jeg en avtale om å teste strømkabler så fort Kovid har sluppet taket. Han er så tøff at han tør å bli med på en blindtest der vi skal bypasse både filtre og dyre kabler og se, nei - høre - hva som skjer. Planen er å lage hele testoppsettet fjernstyrt slik at vi kan bytte mellom oppsettene uten å måtte fysisk koble om. Da slipper jeg å utstyre han med med bind for øynene på vår første "date" også ;)
    Uenighetene er like store når det gjelder strømkabler og det blir spennende å høre hvordan det går.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Å lage et apparat som tar i mot en datastrøm fra en nettverkskabel, pakker dette ut og sender korrekte data videre til en DAC uten at det lar seg påvirke av eventuell minimal støy på en nettverkskabel er ikke så vanvittig avansert. Det handler om å isolere interne kretsløp fra hverandre på en god måte i apparatet. Gjøres dette tilstrekkelig godt er det fullt mulig å gjøre det umulig for støy å forplante seg videre i systemet. Dette har nok gutta som lager pro-mixere full kontroll på.

    Det er imidlertid ikke sikkert at en del "boutique" Hi-Fi utstyr er designet på samme gode måte? Kanskje man derfor ikke kan avskrive dette som et potensielt problem på noe utstyr og at noen dermed hører forskjell både på det ene og det andre?
    Men det er jo svært avhengig av hele systemet. Her spiller alt inn. Strømforhold i installasjonen og støy på denne. Eventuell radiostøy i nærheten installasjonen. Type apparat og følsomhet for støy osv. osv. Synd det ikke blir gjort mer vitenskapelig testing av slike fenomener der det oppstår så man kunne kommet nærmere en konklusjon og god løsning.
    Jeg tror nok at FUD(*) og alle tilbyderne av "smarte" cryokjølte, linoljerullede spesialmetaller og løsninger kommer til å holde liv i slike diskusjoner i mange år enda.
    (*) Fear, Uncertainty and Doubt

    I en annen tråd har jeg en avtale om å teste strømkabler så fort Kovid har sluppet taket. Han er så tøff at han tør å bli med på en blindtest der vi skal bypasse både filtre og dyre kabler og se, nei - høre - hva som skjer. Planen er å lage hele testoppsettet fjernstyrt slik at vi kan bytte mellom oppsettene uten å måtte fysisk koble om. Da slipper jeg å utstyre han med med bind for øynene på vår første "date" også ;)
    Uenighetene er like store når det gjelder strømkabler og det blir spennende å høre hvordan det går.
    Det har sikkert mye å si hvordan utstyret er designet, og hvordan strømforhold og annen støy virker inn.
    Hvis man tar sånne ting i betraktning, vil det åpne opp for at du og andre kan akseptere at lytteobservasjoner om forskell på kabler er reell?
    Det som gjør disse diskusjonene uinteressante for meg er at folk som ikke har hørt anlegget, og kanskje ingen av komponentene eller kablene skal forklare meg at endring i lyden er illusjoner. Det på tross av flere tusen timers lytting. At folk mener det er helt greit for meg, jeg bare syns de folka er arrogante og uinteressante.
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    167
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    1
    I en annen tråd har jeg en avtale om å teste strømkabler så fort Kovid har sluppet taket. Han er så tøff at han tør å bli med på en blindtest der vi skal bypasse både filtre og dyre kabler og se, nei - høre - hva som skjer. Planen er å lage hele testoppsettet fjernstyrt slik at vi kan bytte mellom oppsettene uten å måtte fysisk koble om. Da slipper jeg å utstyre han med med bind for øynene på vår første "date" også ;)
    Uenighetene er like store når det gjelder strømkabler og det blir spennende å høre hvordan det går.

    Det spørs om blindtest er noe som bringer deg/dere nærmere en forståelse og avklaring på spørsmålet om det lydmessige bidraget. Blindtester blir vel stort sett satt i en ramme hvor det skal ytes, en form for konkurranse-regi, hvor gamlehjernen aktivieres. Det er litt som når man er ute i mørket i skogen og fokuserer inn på et punkt/objekt i omgivelse - det fokuserte blir helt utydelig, umulig å se. Teknikken er å ikke fokusere, bringe det man ønsker å se inn i øynenes randsone, og man ser "bedre" punktet/objektet. Kanskje man får bedre testresulateter av "blindtester" hvis man man leser noe samtidig som man lytter? Lese litt i HFS tråder samtidig i 15 min økter?

    Med blindtester er tanken den at man skal følge en vitenskapelig, etterprøvbar protokoll - ikke noe galt i logikken her. Imidlertid reiser det seg et spørsmål om hva man egentlig tester i blindtester - er det effekten av kabelen eller er det et menneskes evne til å observere en forskjell? Mennesket har mange sanser, som fungere i samspill, hvor alle sanser samtidig er i et samspill med hjernens aktiviteter, som finner sted på flere plan/områder i hjernen. Hvis man tenker at "mennesket" i en blindtest oppførere seg som en "konstant", altså premisset for (vitenskapelig) å kunne isolere en eventuell endring i blindest-forsøket til en effekt fra selve kabelen, så vil man feile. "Mennesket" kan ikke modelleres inn som en "konstant" i et blindtestforsøk. De beste forutsetninger for å få et retningsgivende svar vil jeg tro er å gjøre "blindtesten" sent på kvelden, med lav puls, i mørket, slik at synet kobles mest mulig ut - for å gi sansen "hørsel" en relativt bedre "dominerende" posisjon (som kjent dominerer synet over hørselen).

    Jeg kan ikke mye om blindtester, men observerer som leser fra sidelinjen at de fleste ender ut i mynt eller kron (50/50), i ikke signifikante resutater. Altså en grå grøt: folk hører ikke forskjell på red book og komprimerte filer, bomming på rødvin-hvitvin osv. Hva sier det oss? At det "egentlig" ikke er forskjell på ting, eller at "blindtest" er en misforstått øvelse som vitenskapens orakelsvar på det faktiske? (som selvfølgelig for en stor del nettopp er menneskets tolkning via sansene sine).

    Mange har brukt noen kroner på enkeltkomponenter i anleggene sine. Jeg er sikker på at det går an å sette opp blindtester som viser at eier ikke klarer å skille den "fine" komponenten fra "lillebror fra samme produsent". Vi kan gjøre det stegvis, dette "kneppet" ned, test etter test - for musikkefiler, drivverk, dac'er, forsterkere - og hvor havner vi? Jo, til den billigste kabelen, den billigste CD-spilleren, MP3 filen osv. Har vi vunnet noe vitenskapelig innsikt?

    Dette er ikke ment som et opplegg til diskusjon av blindtester. Det er mer ment som en refleksjon over hvor valide blindtester egentlig er i vår undersøkelse og nysgjerrighet i relsjon til erfaringsbasert kunnskap.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Det har sikkert mye å si hvordan utstyret er designet, og hvordan strømforhold og annen støy virker inn.
    Hvis man tar sånne ting i betraktning, vil det åpne opp for at du og andre kan akseptere at lytteobservasjoner om forskell på kabler er reell?
    Det som gjør disse diskusjonene uinteressante for meg er at folk som ikke har hørt anlegget, og kanskje ingen av komponentene eller kablene skal forklare meg at endring i lyden er illusjoner. Det på tross av flere tusen timers lytting. At folk mener det er helt greit for meg, jeg bare syns de folka er arrogante og uinteressante.
    Hvis du sørger for jordstøy som følge av ledninger, så er det nok ingen som nekter for at det blir forskjell i lyden. Forskjellene er nok høyst reelle, spørsmålet er bare... hvorfor vil man det?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.306
    Antall liker
    3.651
    Torget vurderinger
    1
    Det har sikkert mye å si hvordan utstyret er designet, og hvordan strømforhold og annen støy virker inn.
    Hvis man tar sånne ting i betraktning, vil det åpne opp for at du og andre kan akseptere at lytteobservasjoner om forskell på kabler er reell?
    Det er vel det vi fant ut var konklusjonen for over ti sider siden(?), men da er det ikke direkte nyttetrafikken/data det er snakk om som endrer seg. Men jordingsforbindelser og støy som kan virke inn på komponentene, og at det kan utgjøre en reell forskjell.
    Om støyen er stor nok kan det såklart påvirke nyttetrafikk/data, men det skal litt til og da er det noe som er feil-design som forårsaker dette.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Det spørs om blindtest er noe som bringer deg/dere nærmere en forståelse og avklaring på spørsmålet om det lydmessige bidraget. Blindtester blir vel stort sett satt i en ramme hvor det skal ytes, en form for konkurranse-regi, hvor gamlehjernen aktivieres. Det er litt som når man er ute i mørket i skogen og fokuserer inn på et punkt/objekt i omgivelse - det fokuserte blir helt utydelig, umulig å se. Teknikken er å ikke fokusere, bringe det man ønsker å se inn i øynenes randsone, og man ser "bedre" punktet/objektet. Kanskje man får bedre testresulateter av "blindtester" hvis man man leser noe samtidig som man lytter? Lese litt i HFS tråder samtidig i 15 min økter?

    Med blindtester er tanken den at man skal følge en vitenskapelig, etterprøvbar protokoll - ikke noe galt i logikken her. Imidlertid reiser det seg et spørsmål om hva man egentlig tester i blindtester - er det effekten av kabelen eller er det et menneskes evne til å observere en forskjell? Mennesket har mange sanser, som fungere i samspill, hvor alle sanser samtidig er i et samspill med hjernens aktiviteter, som finner sted på flere plan/områder i hjernen. Hvis man tenker at "mennesket" i en blindtest oppførere seg som en "konstant", altså premisset for (vitenskapelig) å kunne isolere en eventuell endring i blindest-forsøket til en effekt fra selve kabelen, så vil man feile. "Mennesket" kan ikke modelleres inn som en "konstant" i et blindtestforsøk. De beste forutsetninger for å få et retningsgivende svar vil jeg tro er å gjøre "blindtesten" sent på kvelden, med lav puls, i mørket, slik at synet kobles mest mulig ut - for å gi sansen "hørsel" en relativt bedre "dominerende" posisjon (som kjent dominerer synet over hørselen).

    Jeg kan ikke mye om blindtester, men observerer som leser fra sidelinjen at de fleste ender ut i mynt eller kron (50/50), i ikke signifikante resutater. Altså en grå grøt: folk hører ikke forskjell på red book og komprimerte filer, bomming på rødvin-hvitvin osv. Hva sier det oss? At det "egentlig" ikke er forskjell på ting, eller at "blindtest" er en misforstått øvelse som vitenskapens orakelsvar på det faktiske? (som selvfølgelig for en stor del nettopp er menneskets tolkning via sansene sine).

    Mange har brukt noen kroner på enkeltkomponenter i anleggene sine. Jeg er sikker på at det går an å sette opp blindtester som viser at eier ikke klarer å skille den "fine" komponenten fra "lillebror fra samme produsent". Vi kan gjøre det stegvis, dette "kneppet" ned, test etter test - for musikkefiler, drivverk, dac'er, forsterkere - og hvor havner vi? Jo, til den billigste kabelen, den billigste CD-spilleren, MP3 filen osv. Har vi vunnet noe vitenskapelig innsikt?

    Dette er ikke ment som et opplegg til diskusjon av blindtester. Det er mer ment som en refleksjon over hvor valide blindtester egentlig er i vår undersøkelse og nysgjerrighet i relsjon til erfaringsbasert kunnskap.
    Veldig interesant :)
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det er vel det vi fant ut var konklusjonen for over ti sider siden(?), men da er det ikke direkte nyttetrafikken/data det er snakk om som endrer seg. Men jordingsforbindelser og støy som kan virke inn på komponentene, og at det kan utgjøre en reell forskjell.
    Om støyen er stor nok kan det såklart påvirke nyttetrafikk/data, men det skal litt til og da er det noe som er feil-design som forårsaker dette.
    Ja, men her var også strømkabler inni resonnementet, og derav blindtest på det og.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Hvis du sørger for jordstøy som følge av ledninger, så er det nok ingen som nekter for at det blir forskjell i lyden. Forskjellene er nok høyst reelle, spørsmålet er bare... hvorfor vil man det?
    Men vil ikke resultatet av den jordstøyen bli mindre klar lyd?
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.025
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Det spørs om blindtest er noe som bringer deg/dere nærmere en forståelse og avklaring på spørsmålet om det lydmessige bidraget. Blindtester blir vel stort sett satt i en ramme hvor det skal ytes, en form for konkurranse-regi, hvor gamlehjernen aktivieres. Det er litt som når man er ute i mørket i skogen og fokuserer inn på et punkt/objekt i omgivelse - det fokuserte blir helt utydelig, umulig å se. Teknikken er å ikke fokusere, bringe det man ønsker å se inn i øynenes randsone, og man ser "bedre" punktet/objektet. Kanskje man får bedre testresulateter av "blindtester" hvis man man leser noe samtidig som man lytter? Lese litt i HFS tråder samtidig i 15 min økter?

    Med blindtester er tanken den at man skal følge en vitenskapelig, etterprøvbar protokoll - ikke noe galt i logikken her. Imidlertid reiser det seg et spørsmål om hva man egentlig tester i blindtester - er det effekten av kabelen eller er det et menneskes evne til å observere en forskjell? Mennesket har mange sanser, som fungere i samspill, hvor alle sanser samtidig er i et samspill med hjernens aktiviteter, som finner sted på flere plan/områder i hjernen. Hvis man tenker at "mennesket" i en blindtest oppførere seg som en "konstant", altså premisset for (vitenskapelig) å kunne isolere en eventuell endring i blindest-forsøket til en effekt fra selve kabelen, så vil man feile. "Mennesket" kan ikke modelleres inn som en "konstant" i et blindtestforsøk. De beste forutsetninger for å få et retningsgivende svar vil jeg tro er å gjøre "blindtesten" sent på kvelden, med lav puls, i mørket, slik at synet kobles mest mulig ut - for å gi sansen "hørsel" en relativt bedre "dominerende" posisjon (som kjent dominerer synet over hørselen).

    Jeg kan ikke mye om blindtester, men observerer som leser fra sidelinjen at de fleste ender ut i mynt eller kron (50/50), i ikke signifikante resutater. Altså en grå grøt: folk hører ikke forskjell på red book og komprimerte filer, bomming på rødvin-hvitvin osv. Hva sier det oss? At det "egentlig" ikke er forskjell på ting, eller at "blindtest" er en misforstått øvelse som vitenskapens orakelsvar på det faktiske? (som selvfølgelig for en stor del nettopp er menneskets tolkning via sansene sine).

    Mange har brukt noen kroner på enkeltkomponenter i anleggene sine. Jeg er sikker på at det går an å sette opp blindtester som viser at eier ikke klarer å skille den "fine" komponenten fra "lillebror fra samme produsent". Vi kan gjøre det stegvis, dette "kneppet" ned, test etter test - for musikkefiler, drivverk, dac'er, forsterkere - og hvor havner vi? Jo, til den billigste kabelen, den billigste CD-spilleren, MP3 filen osv. Har vi vunnet noe vitenskapelig innsikt?

    Dette er ikke ment som et opplegg til diskusjon av blindtester. Det er mer ment som en refleksjon over hvor valide blindtester egentlig er i vår undersøkelse og nysgjerrighet i relsjon til erfaringsbasert kunnskap.
    Godt observert og kloke ord...for min egen del benytter seende langtidstesting for danne reelle inntrykk som ivaretar objekt tilnærming mest mulig over tid, funker som en drøm. Men bevares, andre må gjerne tviholde på blind test argumentet som retorisk virkemiddel selv om ingen benytter det praksis og sånn går nu dagan...:cool:
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.308
    Torget vurderinger
    1
    Det spørs om blindtest er noe som bringer deg/dere nærmere en forståelse og avklaring på spørsmålet om det lydmessige bidraget. Blindtester blir vel stort sett satt i en ramme hvor det skal ytes, en form for konkurranse-regi, hvor gamlehjernen aktivieres. Det er litt som når man er ute i mørket i skogen og fokuserer inn på et punkt/objekt i omgivelse - det fokuserte blir helt utydelig, umulig å se. Teknikken er å ikke fokusere, bringe det man ønsker å se inn i øynenes randsone, og man ser "bedre" punktet/objektet. Kanskje man får bedre testresulateter av "blindtester" hvis man man leser noe samtidig som man lytter? Lese litt i HFS tråder samtidig i 15 min økter?

    Med blindtester er tanken den at man skal følge en vitenskapelig, etterprøvbar protokoll - ikke noe galt i logikken her. Imidlertid reiser det seg et spørsmål om hva man egentlig tester i blindtester - er det effekten av kabelen eller er det et menneskes evne til å observere en forskjell? Mennesket har mange sanser, som fungere i samspill, hvor alle sanser samtidig er i et samspill med hjernens aktiviteter, som finner sted på flere plan/områder i hjernen. Hvis man tenker at "mennesket" i en blindtest oppførere seg som en "konstant", altså premisset for (vitenskapelig) å kunne isolere en eventuell endring i blindest-forsøket til en effekt fra selve kabelen, så vil man feile. "Mennesket" kan ikke modelleres inn som en "konstant" i et blindtestforsøk. De beste forutsetninger for å få et retningsgivende svar vil jeg tro er å gjøre "blindtesten" sent på kvelden, med lav puls, i mørket, slik at synet kobles mest mulig ut - for å gi sansen "hørsel" en relativt bedre "dominerende" posisjon (som kjent dominerer synet over hørselen).
    Forsøksdesign er en egen vitenskap og langt fra trivielt. I vår kontekst er det selvfølgelig viktig å legge til rette for at lytteren har de beste forutsetningene for å kunne høre reelle forskjeller, det være seg i valg av musikkhermetikk, i oppsettet av husalteret, og i andre omstendigheter rundt gjennomføringen av lyttetesten. Men samtidig bør lyttetesten legges opp slik at den ikke gir unødig høy sannsynlighet for uriktige resultater. Poenget med en slik lyttetest - hifi nettverk vs konvensjonelt nettverk - er dog ikke det «holistiske mennesket», men om de to oppsettene gir forskjeller som kan høres med ørene. Det er vel ganske nøyaktig ingen som postulerer at mennesket er en «konstant», og blindtester er en erkjennelse av at mennesket / lytteren / subjektet er en vesentlig (for ikke å si dominant) kompleks og uforutsigbar variabel i spørsmålet om opplevd forskjell = hørt forskjell, spesielt i de tilfellene der vi ikke har objektive holdepunkter for at det er noen forskjell å høre.

    Jeg kan ikke mye om blindtester, men observerer som leser fra sidelinjen at de fleste ender ut i mynt eller kron (50/50), i ikke signifikante resutater. Altså en grå grøt: folk hører ikke forskjell på red book og komprimerte filer, bomming på rødvin-hvitvin osv. Hva sier det oss? At det "egentlig" ikke er forskjell på ting, eller at "blindtest" er en misforstått øvelse som vitenskapens orakelsvar på det faktiske? (som selvfølgelig for en stor del nettopp er menneskets tolkning via sansene sine).
    Eller at fordommene leder til forhastede konklusjoner om forskjeller som ikke er reelle ? Det er ikke gitt at det er en hørbar forskjell mellom redbook CD og et eller annet uspesifisert komprimeringsnivå. Det er ikke gitt at en vin «smaker» «rød» eller «hvit». Jeg er ingen vinkjenner men jeg tipper det kan finnes hvitviner med en smak som kan likne på en rødvin, og tilsvarende rødviner som smaker «hvit», og dersom disse settes opp mot hverandre i en blindtest med spørsmål om å «smake» på fargen, så vil mange anerkjente vinkjennere gå på en bom - men so what det betyr null, nix og nada.

    Mange har brukt noen kroner på enkeltkomponenter i anleggene sine. Jeg er sikker på at det går an å sette opp blindtester som viser at eier ikke klarer å skille den "fine" komponenten fra "lillebror fra samme produsent". Vi kan gjøre det stegvis, dette "kneppet" ned, test etter test - for musikkefiler, drivverk, dac'er, forsterkere - og hvor havner vi? Jo, til den billigste kabelen, den billigste CD-spilleren, MP3 filen osv. Har vi vunnet noe vitenskapelig innsikt?
    Det er også en potensiell erkjennelse om at de «store» forskjellene vi lytter etter kanskje ikke er så vesentlige som vi vil ha det til. Å høre forskjell alt mellom himmel og jord er en audiofil pompøsitet som godt kan gravlegges. Det samme med den audiofile livsløgnen «jeg bryr med bare om lyden».

    Det er fortsatt mange vitenskaplige og mindre høytidelige innsikter å finne - hvor godt kjenner «du» deg selv som lytter ?:

    http://harmanhowtolisten.blogspot.com/2011/01/welcome-to-how-to-listen.html
    https://thenextweb.com/plugged/2018...kills-with-this-blind-test-on-lossless-music/
    https://www.npr.org/sections/therec...ll-can-you-hear-audio-quality?t=1610724774193
    This is Your Brain on Music

    Og apropos forhastede konklusjoner : Thinking, Fast and Slow

    mvh
    KJ
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det er også en potensiell erkjennelse om at de «store» forskjellene vi lytter etter kanskje ikke er så vesentlige som vi vil ha det til. Å høre forskjell alt mellom himmel og jord er en audiofil pompøsitet som godt kan gravlegges. Det samme med den audiofile livsløgnen «jeg bryr med bare om lyden».
    Kanskje jeg burde gå tilbake til boomblaster´n;)
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Det er lett å smake forskjell på rød og hvit vin med øynene oppe, men vanskelig med øynene lukket. Jeg har ingen anelse om hvorfor.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    I en annen tråd sier jeg at det er veldig stor forskjell på Nordost Magus og Nordost Heimdall fra vegg til strømfilter og fra strømfilter til strømpadde. Hvis jeg ikke hører forskjell på de i en blindtest er det veldig rart. Forskjell på nettverkskabler er det ikke sikkert jeg hører forskjell på i en blindtest.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.025
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Forsøksdesign er en egen vitenskap og langt fra trivielt. I vår kontekst er det selvfølgelig viktig å legge til rette for at lytteren har de beste forutsetningene for å kunne høre reelle forskjeller, det være seg i valg av musikkhermetikk, i oppsettet av husalteret, og i andre omstendigheter rundt gjennomføringen av lyttetesten. Men samtidig bør lyttetesten legges opp slik at den ikke gir unødig høy sannsynlighet for uriktige resultater. Poenget med en slik lyttetest - hifi nettverk vs konvensjonelt nettverk - er dog ikke det «holistiske mennesket», men om de to oppsettene gir forskjeller som kan høres med ørene. Det er vel ganske nøyaktig ingen som postulerer at mennesket er en «konstant», og blindtester er en erkjennelse av at mennesket / lytteren / subjektet er en vesentlig (for ikke å si dominant) kompleks og uforutsigbar variabel i spørsmålet om opplevd forskjell = hørt forskjell, spesielt i de tilfellene der vi ikke har objektive holdepunkter for at det er noen forskjell å høre.



    Eller at fordommene leder til forhastede konklusjoner om forskjeller som ikke er reelle ? Det er ikke gitt at det er en hørbar forskjell mellom redbook CD og et eller annet uspesifisert komprimeringsnivå. Det er ikke gitt at en vin «smaker» «rød» eller «hvit». Jeg er ingen vinkjenner men jeg tipper det kan finnes hvitviner med en smak som kan likne på en rødvin, og tilsvarende rødviner som smaker «hvit», og dersom disse settes opp mot hverandre i en blindtest med spørsmål om å «smake» på fargen, så vil mange anerkjente vinkjennere gå på en bom - men so what det betyr null, nix og nada.



    Det er også en potensiell erkjennelse om at de «store» forskjellene vi lytter etter kanskje ikke er så vesentlige som vi vil ha det til. Å høre forskjell alt mellom himmel og jord er en audiofil pompøsitet som godt kan gravlegges. Det samme med den audiofile livsløgnen «jeg bryr med bare om lyden».

    Det er fortsatt mange vitenskaplige og mindre høytidelige innsikter å finne - hvor godt kjenner «du» deg selv som lytter ?:

    http://harmanhowtolisten.blogspot.com/2011/01/welcome-to-how-to-listen.html
    https://thenextweb.com/plugged/2018...kills-with-this-blind-test-on-lossless-music/
    https://www.npr.org/sections/therec...ll-can-you-hear-audio-quality?t=1610724774193
    This is Your Brain on Music

    Og apropos forhastede konklusjoner : Thinking, Fast and Slow

    mvh
    KJ
    @KJ...hvor mange aktive på forumet kan du vise til og som jevnlig dokumentere sine blindtester på en vitenskapelig og repeterbar metode?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Det spørs om blindtest er noe som bringer deg/dere nærmere en forståelse og avklaring på spørsmålet om det lydmessige bidraget. Blindtester blir vel stort sett satt i en ramme hvor det skal ytes, en form for konkurranse-regi, hvor gamlehjernen aktivieres. Det er litt som når man er ute i mørket i skogen og fokuserer inn på et punkt/objekt i omgivelse - det fokuserte blir helt utydelig, umulig å se. Teknikken er å ikke fokusere, bringe det man ønsker å se inn i øynenes randsone, og man ser "bedre" punktet/objektet. Kanskje man får bedre testresulateter av "blindtester" hvis man man leser noe samtidig som man lytter? Lese litt i HFS tråder samtidig i 15 min økter?

    Med blindtester er tanken den at man skal følge en vitenskapelig, etterprøvbar protokoll - ikke noe galt i logikken her. Imidlertid reiser det seg et spørsmål om hva man egentlig tester i blindtester - er det effekten av kabelen eller er det et menneskes evne til å observere en forskjell? Mennesket har mange sanser, som fungere i samspill, hvor alle sanser samtidig er i et samspill med hjernens aktiviteter, som finner sted på flere plan/områder i hjernen. Hvis man tenker at "mennesket" i en blindtest oppførere seg som en "konstant", altså premisset for (vitenskapelig) å kunne isolere en eventuell endring i blindest-forsøket til en effekt fra selve kabelen, så vil man feile. "Mennesket" kan ikke modelleres inn som en "konstant" i et blindtestforsøk. De beste forutsetninger for å få et retningsgivende svar vil jeg tro er å gjøre "blindtesten" sent på kvelden, med lav puls, i mørket, slik at synet kobles mest mulig ut - for å gi sansen "hørsel" en relativt bedre "dominerende" posisjon (som kjent dominerer synet over hørselen).

    Jeg kan ikke mye om blindtester, men observerer som leser fra sidelinjen at de fleste ender ut i mynt eller kron (50/50), i ikke signifikante resutater. Altså en grå grøt: folk hører ikke forskjell på red book og komprimerte filer, bomming på rødvin-hvitvin osv. Hva sier det oss? At det "egentlig" ikke er forskjell på ting, eller at "blindtest" er en misforstått øvelse som vitenskapens orakelsvar på det faktiske? (som selvfølgelig for en stor del nettopp er menneskets tolkning via sansene sine).

    Mange har brukt noen kroner på enkeltkomponenter i anleggene sine. Jeg er sikker på at det går an å sette opp blindtester som viser at eier ikke klarer å skille den "fine" komponenten fra "lillebror fra samme produsent". Vi kan gjøre det stegvis, dette "kneppet" ned, test etter test - for musikkefiler, drivverk, dac'er, forsterkere - og hvor havner vi? Jo, til den billigste kabelen, den billigste CD-spilleren, MP3 filen osv. Har vi vunnet noe vitenskapelig innsikt?

    Dette er ikke ment som et opplegg til diskusjon av blindtester. Det er mer ment som en refleksjon over hvor valide blindtester egentlig er i vår undersøkelse og nysgjerrighet i relsjon til erfaringsbasert kunnskap.
    Den pragmatiske tilnærmingen blir om jeg skal kjøpe 3 meter nettverkskabel til 2.600,- eller en lysegrå til 79,-

    Om det er slik at jeg ikke klarer skille dem i en blidtest har jeg nå 2.521,- å kjøpe musikk for. For meg gir det en større verdi enn godfølelsen av å kaste i søppla en fin embalasje.

    Om det er slik at i en blidtest at CD spiller A låter så likt CD spiller B at man lett kan leve med hvilke som helst av dem har man nå tre parameter som kan evalueres uavhengig av lydkvaitet. Utseende, byggekvalitet og pris.

    Poenget er at blidtest ikke eksluderer kosmetisk pent eller kostbart utstyr. Men disse parameter kan velges på mer riktig premiss. Gitt at det er lydkvalitet man prioriterer.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.306
    Antall liker
    3.651
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det er veldig merkelig at de med "gullører" skal tvile såpass på sine ører når det kommer til testing, det blir jo bare unnskyldning på unnskyldning...
    Om ting er hørbart forskjell, så hører man jo forskjell enkelt og greit. Trenger vel ikke vitenskapelige og repetarbare metoder for det om det er såpass store forskjeller som mange mener?

    Jeg for min del hører forskjell på ca. 5 sekunder om jeg liker lyden eller ikke enkelt og greit, å gå oppover i kvalitet merker jeg lite forskjell på og er vanskelig å finne utav. Men det er når kvaliteten går nedover det er enkelt og avsløre og da er det umiddelbart, da blir det enklere å finne utav om man bytter fort frem og tilbake noen ganger.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg synes det er veldig merkelig at de med "gullører" skal tvile såpass på sine ører når det kommer til testing, det blir jo bare unnskyldning på unnskyldning...
    Om ting er hørbart forskjell, så hører man jo forskjell enkelt og greit. Trenger vel ikke vitenskapelige og repetarbare metoder for det om det er såpass store forskjeller som mange mener?

    Jeg for min del hører forskjell på ca. 5 sekunder om jeg liker lyden eller ikke enkelt og greit, å gå oppover i kvalitet merker jeg lite forskjell på og er vanskelig å finne utav. Men det er når kvaliteten går nedover det er enkelt og avsløre og da er det umiddelbart, da blir det enklere å finne utav om man bytter fort frem og tilbake noen ganger.
    Tok vel omtrent 30 sekunder å høre at standard nettverkskabel låt mer sammenpresset og smalt i forhold til den kjeden jeg bruker. 30 sekunder for å komme frem til partier i låter som uttrykker holografi best. Folk vil gjerne dokumentere dette med blindtest. Da sier jeg skaff utstyret, test selv og legg ut resultater fra blindtest. Ingen som stopper den dokumentasjonen.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Den pragmatiske tilnærmingen blir om jeg skal kjøpe 3 meter nettverkskabel til 2.600,- eller en lysegrå til 79,-

    Om det er slik at jeg ikke klarer skille dem i en blidtest har jeg nå 2.521,- å kjøpe musikk for. For meg gir det en større verdi enn godfølelsen av å kaste i søppla en fin embalasje.

    Om det er slik at i en blidtest at CD spiller A låter så likt CD spiller B at man lett kan leve med hvilke som helst av dem har man nå tre parameter som kan evalueres uavhengig av lydkvaitet. Utseende, byggekvalitet og pris.

    Poenget er at blidtest ikke eksluderer kosmetisk pent eller kostbart utstyr. Men disse parameter kan velges på mer riktig premiss. Gitt at det er lydkvalitet man prioriterer.
    Prøv en blindtest på rød og hvit vin så vil du skjønne at det er mer enn bare smaken som har noe å si :)
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    167
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    1
    Eller at fordommene leder til forhastede konklusjoner om forskjeller som ikke er reelle ? Det er ikke gitt at det er en hørbar forskjell mellom redbook CD og et eller annet uspesifisert komprimeringsnivå. Det er ikke gitt at en vin «smaker» «rød» eller «hvit». Jeg er ingen vinkjenner men jeg tipper det kan finnes hvitviner med en smak som kan likne på en rødvin, og tilsvarende rødviner som smaker «hvit», og dersom disse settes opp mot hverandre i en blindtest med spørsmål om å «smake» på fargen, så vil mange anerkjente vinkjennere gå på en bom - men so what det betyr null, nix og nada.
    Takk for mange gode kommentarer i hele innlegget ditt.

    Mitt erfaringsståsted er nå bare slik at jeg hører forskjell på mye (men ikke på alt). Jeg er ikke i tvil om at jeg hører forskjell på kabler, rør, ny komponent... noe forklarbart, noe vissnok ikke....men det er allikevel ikke poenget i det jeg skriver. Jeg prøver å se dette på en helt konseptuell og vitenskapelig måte, bruker vitenskapens tenkemåte, helt stringent: Når Armand skifter i sitt beskrevne oppsett, og gitt at selve switchen ikke har fotavtrykk, og alt annet like, er det to faktorer som blir forklaringsvariablene: i) kabler/strømoppsett eller ii) lytteren. Hvis ikke lytteren er en konstant (slik jeg har argumentert for at lytteren ikke er), hvordan kan man da konkludere at en erfart endring (eller "ikke erfart" endring) i lyden i testen, kun kan attribueres (tilhører) kabel/strømoppsett - dvs. gi deg en "vitenskapelige" påstand om at "endring", eller "ingen endring" for saken skyld, skyldes kabel/strømoppsett? - i denne konteksten at kabler ikke har betydning for lyden? Se det kan man rett og slett ikke, med mindre lytteren er tenkt å utgjøre en "konstant" under forsøket. Merk at hvorvidt jeg måtte være en "god" eller "dårlig" lytter ikke endrer på denne konseptuelle forståelsen av problemstillingen.

    Mvh, tom-a
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Takk for mange gode kommentarer i hele innlegget ditt.

    Mitt erfaringsståsted er nå bare slik at jeg hører forskjell på mye (men ikke på alt). Jeg er ikke i tvil om at jeg hører forskjell på kabler, rør, ny komponent... noe forklarbart, noe vissnok ikke....men det er allikevel ikke poenget i det jeg skriver. Jeg prøver å se dette på en helt konseptuell og vitenskapelig måte, bruker vitenskapens tenkemåte, helt stringent: Når Armand skifter i sitt beskrevne oppsett, og gitt at selve switchen ikke har fotavtrykk, og alt annet like, er det to faktorer som blir forklaringsvariablene: i) kabler/strømoppsett eller ii) lytteren. Hvis ikke lytteren er en konstant (slik jeg har argumentert for at lytteren ikke er), hvordan kan man da konkludere at en erfart endring (eller "ikke erfart" endring) i lyden i testen, kun kan attribueres (tilhører) kabel/strømoppsett - dvs. gi deg en "vitenskapelige" påstand om at "endring", eller "ingen endring" for saken skyld, skyldes kabel/strømoppsett? - i denne konteksten at kabler ikke har betydning for lyden? Se det kan man rett og slett ikke, med mindre lytteren er tenkt å utgjøre en "konstant" under forsøket. Merk at hvorvidt jeg måtte være en "god" eller "dårlig" lytter ikke endrer på denne konseptuelle forståelsen av problemstillingen.

    Mvh, tom-a
    Dette er nok årsaken til at måleapprater er så gunstig som verktøy innen hifi da det tar rollen som lytter ;)

    Man har vitenskapelig målte grafer både fra måleapparater og kassaapparater som viser hva majoriteten av folk liker. F.eks. brosjyrer på glanset papir har større inntrykk på leseren enn sort/hvit kopi av prislisten. Og selv om vi alle sier vi hater reklame fungerer det.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.306
    Antall liker
    3.651
    Torget vurderinger
    1
    F.eks. brosjyrer på glanset papir har større inntrykk på leseren enn sort/hvit kopi av prislisten. Og selv om vi alle sier vi hater reklame fungerer det.
    Når innpakningen blir viktigere enn innholdet. :)

    Kabelstrømper er også en form for innpakning. ^^
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.306
    Antall liker
    3.651
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan ikke mye om blindtester, men observerer som leser fra sidelinjen at de fleste ender ut i mynt eller kron (50/50), i ikke signifikante resutater. Altså en grå grøt: folk hører ikke forskjell på red book og komprimerte filer, bomming på rødvin-hvitvin osv. Hva sier det oss? At det "egentlig" ikke er forskjell på ting, eller at "blindtest" er en misforstått øvelse som vitenskapens orakelsvar på det faktiske? (som selvfølgelig for en stor del nettopp er menneskets tolkning via sansene sine).
    Nå er ikke rødvin og hvitvin sammenlignbart fra en kabel til en annen.
    Man smaker ikke farge, man ser den. Når man skal smake på en vin så fører man den gjerne opp imot lyset for å se fargen på den, det er skallet på druene som lager fargen og dette blir det sekrementer av. Synet er første del av en test her, for å avgjøre kvaliteten og hvor jevn fargen er. Estetisk altså, man spiser jo med øynene også og maten smaker bedre når den ser god ut (kan vel sammenlignes med kabler?).
    Skal man blindteste vin, så er det at man finner to (eller gjerne flere viner :) ) og smaker blindt og sammenligner og finner den man liker best. Da har man et sammenligningsgrunnlag, dette gjelder også ved kabler. Hvis man ikke smaker forskjell på to viner, hvilken vil man da velge? Den som ser finest ut fra etiketten eller den dyreste? Hva om den dyreste vinen er død? Det kan jo være greit å ha en referanse.

    Blindtest av konjakk er også mulig, bare ved å lukte på den så kan man si hvor gammel den er og hvilket merke det er og trenger ikke å smake engang. Bonusen er at man får smake. ;)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    1610743801396.png


    Denne pølsa hvor merkelappen deklarer akevitt smakte helt identisk til den hvor det på lappen stod rødvin.
    Gitt at jeg ikke kan fordra verken akevitt eller vin er jeg trolig ikke best til å stemme frem vilken av dem som smakte best. Men i min munn. med mine smaksløker smakte de helt idendisk fårepølse uten antydning til smaker av alkohol de var deklarert med.
    Heller ikke fruen som fikk disse i julegave klarte smake forskjell.

    Jeg var ikke første rundt frokostbordet som konkluderte med at dette trolig var samme fårepølsen med egnet juleembalering.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.306
    Antall liker
    3.651
    Torget vurderinger
    1
    Denne pølsa hvor merkelappen deklarer akevitt smakte helt identisk til den hvor det på lappen stod rødvin.
    Hvis du leser etiketten, så står det:
    Gourmet-pølse
    med akevitt
    Altså, at det blir gourmetpølse om man drikker akevitt? :p Nachtpøls/nattpøls som man sier i Trøndelag, kan tolkes på flere måter..
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Wienerpølse i wienerbrød? Juletallerken i pita? Det går ned.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.308
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje jeg burde gå tilbake til boomblaster´n;)
    Kanskje går nostalgien opp i en høyere enhet med musikken så hvorfor ikke. På den andre siden er det nok av reelle kvalitets-parametre der boomboksen fra 80 tallet kanskje ikke er helt på høyden.

    @KJ...hvor mange aktive på forumet kan du vise til og som jevnlig dokumentere sine blindtester på en vitenskapelig og repeterbar metode?
    Det er kanskje ingen. Å gjennomføre stringente blindtester er ganske mye jobb med heller laber underholdningsfaktor.

    ...
    Mitt erfaringsståsted er nå bare slik at jeg hører forskjell på mye (men ikke på alt). Jeg er ikke i tvil om at jeg hører forskjell på kabler, rør, ny komponent... noe forklarbart, noe vissnok ikke....men det er allikevel ikke poenget i det jeg skriver. Jeg prøver å se dette på en helt konseptuell og vitenskapelig måte, bruker vitenskapens tenkemåte, helt stringent: Når Armand skifter i sitt beskrevne oppsett, og gitt at selve switchen ikke har fotavtrykk, og alt annet like, er det to faktorer som blir forklaringsvariablene: i) kabler/strømoppsett eller ii) lytteren. Hvis ikke lytteren er en konstant (slik jeg har argumentert for at lytteren ikke er), hvordan kan man da konkludere at en erfart endring (eller "ikke erfart" endring) i lyden i testen, kun kan attribueres (tilhører) kabel/strømoppsett - dvs. gi deg en "vitenskapelige" påstand om at "endring", eller "ingen endring" for saken skyld, skyldes kabel/strømoppsett? - i denne konteksten at kabler ikke har betydning for lyden? Se det kan man rett og slett ikke, med mindre lytteren er tenkt å utgjøre en "konstant" under forsøket. Merk at hvorvidt jeg måtte være en "god" eller "dårlig" lytter ikke endrer på denne konseptuelle forståelsen av problemstillingen.
    ...
    Det er ikke alltid en kan være helt sikker på årsakssammenhengene og nettopp derfor er forsøksdesignet og prosedyrene/protokollene for gjennomføring av testen viktig, for å redusere påvirkningen fra forklaringsmekanismer som ikke er relevante for det testen prøver å svare på. Blant annet er det viktig å formulere hypotesen en ønsker å teste og designe forsøket slik at det er best egnet til å svare på hypotesen. I den aktuelle testen i regi av Armand er vel hypotesen «det er hørbar forskjell mellom 1) hifi strømkabel og strømfilter, og 2) std strømledning». Dersom hypotesen bekreftes så er det interessant og det er grunn til å sjekk hva som faktisk skjer i utstyret under test. Dersom hypotesen avkreftes så betyr det egentlig ingen ting. Sikre svar fins kun i matematikk og logikk, og det er ellers spørsmål om sannsynlighet. Med mange nok forsøk/repetisjoner kan en også få en god signifikans også på relativt marginale tilfeller, men det kan være litt deprimerende å gjøre mange nok forsøk.

    Som nevnt finnes det alltid muligheter for «svarte svaner», rosa elefanter finnes det også menge rapporter om, og vi kan aldri utelukke ting vi ikke har kjennskap om.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.957
    Antall liker
    7.001
    Sted
    Kongsberg
    Dersom hypotesen avkreftes så betyr det egentlig ingen ting.
    Jo. Hvis vi orker å lytte så lenge at man med sikkerhet ikke finner noen statistisk overvekt på at lyden er bedre med ekstra remedier tilkoblet, må jo dette bety at remediene ikke virker. Betyr ikke det noe da? Han kan bruke disse pengene på noe annet.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jo. Hvis vi orker å lytte så lenge at man med sikkerhet ikke finner noen statistisk overvekt på at lyden er bedre med ekstra remedier tilkoblet, må jo dette bety at remediene ikke virker. Betyr ikke det noe da? Han kan bruke disse pengene på noe annet.
    En ting jeg finner interessant er begrepet " nøytralt". Hvordan måler en nøytralt? Vil det ikke være graderinger ifht begrepet all tid rom og høyttalere tillegger sin signatur? Og hvorfor skal en gitt nøytralitet bety mer enn en annen?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn