Midgard Oberon, High-End?

C

cosmos

Gjest
hvordan er drivkraften til f.eks 300 modulene?
matcher de 300 AB, 200 AB ?
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Så i fidelity at gutta der mente du måtte halvere effekten fra ICE for å sammenlikne med transistor watt. I så fall burde det vel være ca 150 hvis begge måles i 8ohm
 
T

theStig

Gjest
Det eneste ICE klarer like bra er detaljer/oppløsning, men hva hjelper det når det låter så umusikalsk.
Dette synes jeg er en hårreisende påstand, rett og slett. :mad:

Jeg er selv musiker (klassisk), og vil si jeg vet en del om hva klassisk musikk egentlig er og hvordan det høres ut i virkeligheten. ICE forsterkere er det eneste jeg har hørt som virkelig får fram klassisk musikk på en ekte og troverdig måte. Har prøvd en del av det beste tradisjonelle (både rør og transistor), og synes det alltid slører til musikken til en viss grad - harmonier blir utydelige, instrumenter og stemmer tilføres et slør av "glitter" som låter kult, men som er til hinder for den musikalske kommunikasjonen.

Jeg anbefaler å lytte til selve musikken, ikke lyden av musikken, når man tester utstyr. ;D
 
B

BjornE

Gjest
Hei!

Følger spent med, har to Embla enheter i bestilling. Har ikke hørt ICE i det hele tatt før, men blir litt skremt av det som sier her.

"Så i fidelity at gutta der mente du måtte halvere effekten fra ICE for å sammenlikne med transistor watt. I så fall burde det vel være ca 150 hvis begge måles i 8ohm" Er det spesielle ICE watt ut og går, halv watt eller hw.

"Kona som normalt ikke er så interessert sa WOW da jeg koblet inn Accuphasen og syntes det låt mye vakrere! Stemmer låt mere naturlig, ikke så kantete, mer "kropp" og "sjel"" Hvordan kan det dog være så himla store forskjelle i FORSTERKERE?

Synes denne diskusjonen er spennende!

Mvh
Bjørn
 
B

brand-x

Gjest
Hei SOEDAL !

Den MUSE-saken er fra lyd&bildes årskavalkade 99/00
og den nad-denon var samme bladet hvis jeg ikke husker helt feil, men jeg skal sjekke nærmere hvilke nr. det var . Har alle så jeg skal nok greie å luke det frem. Trenger litt tid bare, det er mye å gå igjennom.

Poenget var att selv media kan la seg forføre av forutinntatthet når det kommer til produktnavn.
Jeg mener ikke herved att fagmedia er korumpert på noe vis. Og den nad-denon greia har blitt flittig diskutert blant en del i bransjen uten att det var ment direkte negativt. Kun poengtert som att det er mulig å se forbi likheter selv når bare kosmetiken er anderledes.

mvh
brand-x
 
B

brand-x

Gjest
Det er mulig som cosmos sier att det var denon og marantz. Jeg vet att denon var den ene, så jeg legger meg flat hvis jeg har referet til feil ved det andre produktet.

mvh
brand-x
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
504
Hei SOEDAL !

Den MUSE-saken er fra lyd&bildes årskavalkade 99/00
og den nad-denon var samme bladet hvis jeg ikke husker helt feil, men jeg skal sjekke nærmere hvilke nr. det var . Har alle så jeg skal nok greie å luke det frem. Trenger litt tid bare, det er mye å gå igjennom.

Poenget var att selv media kan la seg forføre av forutinntatthet når det kommer til produktnavn.
Jeg mener ikke herved att fagmedia er korumpert på noe vis. Og den nad-denon greia har blitt flittig diskutert blant en del i bransjen uten att det var ment direkte negativt. Kun poengtert som att det er mulig å se forbi likheter selv når bare kosmetiken er anderledes.

mvh
brand-x
Fint hvis du finner omtalene. Jeg vil også tro at det er Denon og Marantz det er snakk om, da dem har samme eier. Marantz har forøvrig gjort noe lignende før. Dem kom med et modellskifte hvor innmaten var 100% identisk med forgjengeren. Dette med Muse tror jeg nok ikke stemmer helt, tror nok heller at den er 90% Panasonic, men med diverse tilleggs/-erstattede kretsløp designet av muse. Hadde vært artig å finne ut hva som er fakta hvis du finner testen.
 
B

brand-x

Gjest
Hei igjen SOEDAL !

Jeg skal finne den for rett skal være rett, og
takk igjen for att noen følger med slik att det ikke blir feil når man liksom skal henvise til fakta.

mvh
brand-x
 

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Innlegg
194
Antall liker
4
Sted
Oslo
Jeg fikk meg noen nye ICE-baserte forsterkere for to uker siden, og det har vært en åpenbaring. :eek:

Jeg har aldri vært i nærheten av dette før. Detaljrikdommen og den naturlige gjengivelsen (også kalt high fidelity) gjør dette til en fantastisk musikalsk opplevelse. :D

En intressant detalj er at den største forbedringen kom med vinyl som signalkilde. Om det var bra før, lyder det helt fantastisk i mine ører nå.

Hvis jeg hadde vært i markedet for forsterkere, ville Midtgard definitivt vært på min må-høre-shortlist.

Når det gjelder ditt spørsmål ang High-End, vil jeg synse noe slikt:
Basert på min erfaring med ICE, vil jeg tro Oberon er High-End i musikkformidlingsevne, Mid-End i merke-mystisisme og Low-Fi i pris. Det er klart en Krell vil gi massivt mye mer kred her i forumet, men jeg er ikke overbevist om at forskjellen i musikkopplevelsen hjemme i din egen stue ville være verd den ekstreme prisforskjellen...
;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Det er litt interessant at man faktisk kan "lese" hva slags type komponenter ulike oppsett består av utifra hva de mener om "digitale forsterkere". Spesiellt høyttalerne.
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Oi! Nok en tråd som setter "hifikjøpelystene" på spill! :eek: Og jeg som ha høytalere som trenger litt varme:S Hva med en "varm" pre?(f.eks:rør)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Rør er ofte god medisin, men også gode fortrinn basert på MOSFET eller andre type FET.
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Rør er ofte god medisin, men også gode fortrinn basert på MOSFET eller andre type FET.
Regner med at du vet hva du snakker om :)
Kan du fortelle meg mer om MOSFET\FET, vet ikke helt hva du snakker om;)
HVordan er det med testing av Midgard blokker, så man ikke trenger å kjøpe for så å angre siden matchingen er et stort nederlag?

ShaunV
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
FET står for Felt Effekt Transistor, og er en type halvleder som er spenningsstyrt. Det brukes i dag i svært stor utstrekning til effektswitching og til laveffets signalbehandling. Det som imidlertid er interessant med en FET er at den er spenningsstyrt og ikke strømstyrt. Dette er ikke alene en fordel, men enkelte kretsløsninger med FET gir svært lav forvrengning og andelen av høye harmonmiske er ofte lavere enn med bipolare transistorer, på lik linje med rør. FET er også svært utbredt i integrerte kretser og de fleste velkjente operasjonsforsterkere (som jo er byggesteinene i veldig mange forforsterkere) bygger på nettop slike transistorer. Her har man imidlertid ikke alltid varmtklingene egenskaper som målsetning, men heller nøytralitet. En OPA 2134 for eksempel er, dersom den er riktig koblet med god matning, praktisk talt ikke hørbar i det heletatt i en krets.

Det er ikke alltid produsentene av slike forforsterkere oppgir hva som sitter inni. Man bør i utgangspunktet ikke være ophengt i selve teknologien, og jeg kan heller ikke ramse opp en rekke forforsterkere som har diskrete mosfet i kretsene.

I helgen kjørte vi et hifi-anlegg som PA under en jazz/blueskonsert i Glenghuset i Sarpsborg. Her hadde vi Usher 8871, Oberon 6.1, og Behringer mikser. Oppsettet ble testet med en ny Copland spiller og en Rotel spiller med EC DAC. Spesielt med sistnevnte kilde savnet vi en anelse varme. Vi hadde for anledningen med en EC4.7 som vi koblet inn, og da falt tingene på plass.

Hadde vi kunnet fjerne effekttrinnene på samme måte ville vi opplevd noe av det samme som med en velkonstruert nøytral forforsterker, man kan ikke høre om de er tilkoblet eller ikke.

Med andre ord så er man i blant på jakt etter en preamp som ikke spiller nøytralt, altså en preamp som gjør en aktiv oppgave med å tilføre noe man føler mangler.

Selv bruker jeg en Linn Unidisc SC rett i mine blokker, hvilket gjør at signalkjeden min er veldig nøytral hele veien. Det er ikke dermed sagt at det ikke låter med varme, innlevelse, autoritet osv av den grunn. Ønsket mitt med valg av utstyr var å ikke tilføre farging i det heletatt før høyttalerne slik at jeg faktisk kunne få et så ærlig som mulig svar på hvordan høyttalerne låter isolert sett.

Den preampen du har låter etter min mening (dette har jeg egentlig ikke lov til å si på forumet men) veldig godt i det rette oppsettet. Den gir jo også muligheter for rørbytte, noe som kan forandre totalt hvordan den låter. Jeg kan heller ikke si noe om hvorvidt det har vært originale rør i de jeg har hørt.

Det er meningen at det skal være enkelt å få testet Midgard-blokker. Men de fleste forhandlere ønsker jo å sikre seg ved at man faktisk betaler for varene, og heller får et par ukers returrett.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Hei!
"Så i fidelity at gutta der mente du måtte halvere effekten fra ICE for å sammenlikne med transistor watt. I så fall burde det vel være ca 150 hvis begge måles i 8ohm" Er det spesielle ICE watt ut og går, halv watt eller hw.
Mvh
Bjørn
Hei!
Vet ikke nøyaktig hva de mente, men det er jo stor forskjell på watt også internt i transistorverdenen. Det er jo strømforsyningen og hvor mange ampere som kan leveres som kanskje er mest interessant ikke watt. Noen her burde jo vite om en 600watts ICE har mindre strømreserver og peak strøm enn en 600w, feks. EC Nemo?
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Jeg låner tråden litt...
Snickers-is; Du nevnte tidligere i tråden at at det kan trekkes paralleller mellom måten Midgard og tyske forsterkere formidler musikk.

Mitt lydideal har en gammel referanse med Adyton som forsterkning, riktignok norsk produkt det også, men kan Adyton og Midgard på noen måte sammenlignes når det gjelder musikkformidling og karakteristikk?

Andre som ev. tør si noe om dette?

Bjarte
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Ser noen synes ICEpower låter sterilt og umusikalsk. Heldigvis har denne tråden kommet seg inn på matching-sporet. For ICEpower er først og fremst presist og nøytralt. Er det noe som låter sterilt med ICEpower i kjeden, så er det etter min mening slik at steriliteten enten er oppe i hodet på lytteren eller mer sannsynlig i en annen komponent i kjeden. Ofte er det en litt for pågående diskant eller øvre mellomtone i høyttaleren som gjør dette. Og ganske riktig: Slike høyttalere bør matches med "varmtklingende" forsterkere. Det er også slik at ved kapasitive laster, så kan ICEpower bli lett tilbaketrukket i diskanten. Hørte for en tid tilbake MA Oberon 6.1 på Martin Logan elektrostater (husker ikke modellbetegnelsen i farten), og selv om det låt bra, så var det en Doxa 140 som virkelig fikk disse høyttalerne til å skinne i detaljeringen i de høyeste frekvensene. Med en Vincent stereoeffektforsterker (husker ikke modell) så ble det lyst, slitsomt og sterilt igjen. Her var det altså Doxa som ga den rette matchen, men med andre høyttalere kunne historien blitt en annen.

Poenget mitt er at kun en komponent ikke er eller kan være definerende for lydopplevelsen fra et sammensatt anlegg. For meg er Midgard Audio sannsynligvis det mest nøytrale og presise jeg har hørt av noen effektforsterker, ihvertfall på dynamiske elementer. Min opplevelse er en uanstrengt musikkgjengivelse med tilstedeværelse og nerve. Med gode innspillinger kan man faktisk få den helt store innlevelsen i musikken der veggene i eget rom fordamper og man er tilstede i lokalet da musikken ble spilt inn og føler musikere av kjøtt og blod med instrumenter med treverk og metall samspille rett foran deg. DET er deilig, det.

PS. Når det gjelder begrepet "high end" så er det såpass sprikende definisjoner både teoretisk og i praktisk bruk av dette uttrykket at jeg velger å unngå hele begrepet så langt det er mulig. For meg er "high end" et begrep for dem som liker å fortelle omverdenen at de har det beste utstyret, ikke nødvendigvis den beste musikkgjengivelsen.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Jeg låner tråden litt...
Snickers-is; Du nevnte tidligere i tråden at at det kan trekkes paralleller mellom måten Midgard og tyske forsterkere formidler musikk.

Mitt lydideal har en gammel referanse med Adyton som forsterkning, riktignok norsk produkt det også, men kan Adyton og Midgard på noen måte sammenlignes når det gjelder musikkformidling og karakteristikk?

Andre som ev. tør si noe om dette?

Bjarte
Dette er forsterkere som klangmessig som tilhører samme leiren ja.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Hei!
Vet ikke nøyaktig hva de mente, men det er jo stor forskjell på watt også internt i transistorverdenen. Det er jo strømforsyningen og hvor mange ampere som kan leveres som kanskje er mest interessant ikke watt. Noen her burde jo vite om en 600watts ICE har mindre strømreserver og peak strøm enn en 600w, feks. EC Nemo?
Jeg skal ikke uttale meg om Nemo, men rent generelt er det heller ikke antall ampere man lytter på. Det man lytter på er egentlig tre ting.

1: Strømforsyningens utgangsimpedans.
2: Forsterkertrinnets utgangsimpedans.
3: Forsterkertrinnets impedansøkning ved reaktive laster.

1: Et forsterkertrinn som kan levere 100A må da betraktes som følger:
Ved hvilket spenningsfall i strømforsyningen? Man bruker aldri 100A, men kanskje 10. Poenget med at den har kapasitet til å levere mer fordi impedansen er under et visst nivå. Dette er et slags mål på strømforsyningens utgangsimpedans, men med en gang man har med primærregulerte power å gjøre så blir situasjonen en annen. Da er impedansen mange ganger lavere enn i selv en trafo på 20 kg, selv om de ikke klarer å levere like mange Ampere.

2: Forsterkertrinnets utgangsimpedans oppgis gjerne i dempningsfaktor. Denne justeres gjerne med motkobling så akkurat denne parameteren er i praksis vanskelig å vurdere da mange forsterkere i dag også har fått strømstyring og ikke spenningsstyring.

3: Forsterkertrinnets relative økning ved reaktive laster er også en svært interessant parameter. Dette en faktor som, når ting er på plass, er med på å gjøre gjengivelse over, og kontroll av store basselementer svært udramatisk. Dette er på mange måter Klasse D-prinsippets fordel nr en. Selve prinsippet egner seg til reaktive laster mens klasse AB rent teknisk er optimalt til å drive resistive laster, men ved reaktive laster faller evnen til å levere strøm i takt med fasevinkelen, noe som skjer i et hvert bassystem.

Når noen snakker om "Lite effekt" så bør det jo være en sammenheng med fakta. Det at uttalelsene ofte kommer når man spiller på et nivå der man kan skru opp ytterligere 10-15 dB uten antydning til klipping, mangel på kontroll eller karrakterendring befinner man seg simpelt hen på et lydnivå hvor man simpelt hen ikke kan uttale seg om akkurat det.
 
K

kbwh

Gjest
Drømmestereo?

En DVD-spiller fra Obs! til 399,- og/eller en PC
En Benchmark DAC1 til 10000,-
2x200W ICEpower til 6000,-
Og disse til 275000,-
 
T

theStig

Gjest
Å snakke om "strømreserver" mener jeg er bare tullball. Det har ingen som helst mening å ha 100 A strømreserve når det uansett er fysisk umulig å levere 100A i en vanlig høyttaler. De fleste av oss benytter høyttalere som skjelden går under 3 ohms impedans. Vi driver ikke spiker eller kortsluttede kabler.

Rørforsterkere er litt intressante i denne sammenhengig, siden de ofte låter kraftigere enn transistorforsterkere med samme effekt. Dette på tross av at rørforsterkernes "strømreserver" er ikke-eksisterende.
 
T

theStig

Gjest
Drømmestereo?

En DVD-spiller fra Obs! til 399,- og/eller en PC
En Benchmark DAC1 til 10000,-
2x200W ICEpower til 6000,-
Og disse til 275000,-
Kult! Her snakker vi bra prioritering! Dette er helt etter min egen filosofi.. ikke langt unna anlegget mitt heller faktisk.

Legg til 5-10000 kr på romtuning også... :)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Rørforsterkere er litt intressante i denne sammenhengig, siden de ofte låter kraftigere enn transistorforsterkere med samme effekt. Dette på tross av at rørforsterkernes "strømreserver" er ikke-eksisterende.
Rør har jo gjerne en såkalt "ørevennlig forvrengning". Og forvrengning låter ofte som det er høyere enn det uforvrengte signalet. Uforvrengt lyd kan man skru sinnsykt høyt uten at det blir slitsomt å lytte til. Det er først når man forsøker å kommunisere med andre gjennom lydveggen at man oppdager hvor høyt man faktisk spiller... ;)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Drømmestereo?

En DVD-spiller fra Obs! til 399,- og/eller en PC
En Benchmark DAC1 til 10000,-
2x200W ICEpower til 6000,-
Og disse til 275000,-
Vel, en DVD-spiller til 399,- kroner vil sannsynligvis ha en del svakheter som gjør den til et dårlig kjøp, som f.eks. driftstøy, treg oppstart, elendig ytelse på bildeprosessering, dårlig produksjonskvalitet, feil og "upraktiskheter".

(Svigermor kjøpte noe slikt, og skulle flytte på den, noe som ikke var noe problem siden den er i samme vektklasse som en MP3-spiller.  Hun hadde da en DVD liggende i spilleren.  Den "falt av" drivverket og seilet rundt inni spilleren.  Eneste løsning var å skru av lokket.  Heldigvis ble ingenting ødelagt innvendig, men det sier litt om hvor råttent designet er på disse aller billigste spillerne.)
 
K

kbwh

Gjest
Vel, en DVD-spiller til 399,- kroner vil sannsynligvis ha en del svakheter som gjør den til et dårlig kjøp, som f.eks. driftstøy, treg oppstart, elendig ytelse på bildeprosessering, dårlig produksjonskvalitet, feil og "upraktiskheter".

(Svigermor kjøpte noe slikt, og skulle flytte på den, noe som ikke var noe problem siden den er i samme vektklasse som en MP3-spiller.  Hun hadde da en DVD liggende i spilleren.  Den "falt av" drivverket og seilet rundt inni spilleren.  Eneste løsning var å skru av lokket.  Heldigvis ble ingenting ødelagt innvendig, men det sier litt om hvor råttent designet er på disse aller billigste spillerne.)
Da gir vi resten av armen og sier 1200,-. OK?
Vi må vel legge på et par lapper til godt terminerte ledninger også.
Selvfølgelig er det greit at det er en viss mekanisk stabilitet i en platesnurrer. Poenget mitt er at i dette oppsettet er drivverket egentlig irrelevant så lenge det klarer å levere gjenkjennelige nuller og enere til DACen
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
En får det en betaler for. Verre er det ikke. 8)
Og sp.målet er jo da: Hva får man for pengene? Utelukkende god lyd, eller er det også andre ikke-lyd egenskaper man får med på kjøpet?

Vidar
 
T

theStig

Gjest
Artig opplevelse med DVD-spiller. Jeg kjøpte denne fra Elkjøp:

Prisen var før jul 299 kr. Inni sitter det faktisk en vanlig CD-ROM drive, slik man finner i PC'er! Kvaliteten synes jeg var helt ok... bedre enn min Philips DVD-spiller til 1500 spenn.
 
C

cosmos

Gjest
tror ho isåfall var max uheldig med den 300,- spilleren. f.eks pioneer 380 til 600kr duger som bare juling.
 
T

theStig

Gjest
Får man pen romtuning som passer de italienske vidunderene for 10k da?
Med litt sjølmekk så gjør man nok det. Tenker f.eks man kan bruke dyre og fine akustikkplater fra Ecophon eller Rockfon, de koster 300+ kr/m2. Litt fint listverk på toppen der, så kommer man langt med 5000 kr.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
504
Ser noen synes ICEpower låter sterilt og umusikalsk.  Heldigvis har denne tråden kommet seg inn på matching-sporet.  For ICEpower er først og fremst presist og nøytralt.  Er det noe som låter sterilt med ICEpower i kjeden, så er det etter min mening slik at steriliteten enten er oppe i hodet på lytteren eller mer sannsynlig i en annen komponent i kjeden.  .
Jeg eier nå mitt andre sett med ICE. Blir ofte forundret når jeg ser disse omtalt som lyse eller overdetaljerte. Dette stemmer ikke med mine erfaringer overhodet. Ved overgang fra vanlig transistor eller rør har jeg alltid blitt slått av den roen og homogeniteten som ICE har gitt meg. Dette passer ikke alltid inn, på mine tidligere høyttalere (DIY med Jordan fulltone) fikk jeg bedre resultater med ASL wave 8 rørforsterkere enn med Embla Maenia. ASL er IKKE nøytral, men har en klangkarakter som passer bra til Jordan. Min erfaring er at ICE spiller stort, tørt, homogent og glatt. Hvis den heller noen vei rent klangmessig går den mer mot det mørke enn mot det lyse. Spesielt selve mellomtonen er direkte nydelig. Oppløsning, ro, og frekvenslinjæritet er nøkkelord.
 
O

om.s

Gjest
Minner mye mer om Tyske forsterkere.
Noen spesielle produsenter i tankene her?, hvordan vil du kort beskrive "Tysk lyd"...

Interessant siden jeg har Tyskt i alt av forsterkeri, inkl riaa + litt til....

mvh
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Drømmestereo?

En DVD-spiller fra Obs! til 399,- og/eller en PC
En Benchmark DAC1 til 10000,-
2x200W ICEpower til 6000,-
Og disse til 275000,-

Da ville du fått mange aha-opplevelser når du oppgraderer signalkilden senere!
 
K

kbwh

Gjest
Da ville du fått mange aha-opplevelser når du oppgraderer signalkilden senere!
Du mener at et drev til et femsifret beløp får Benchmarken til å lyde bedre?

Eller er det DACen du vil bytte?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Noen spesielle produsenter i tankene her?, hvordan vil du kort beskrive "Tysk lyd"...

Interessant siden jeg har Tyskt i alt av forsterkeri, inkl riaa + litt til....

mvh
Jeg oppfatter tyske produkter som langt mer nøytrale enn amerikanske.
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
FET står for Felt Effekt Transistor, og er en type halvleder som er spenningsstyrt. Det brukes i dag i svært stor utstrekning til effektswitching og til laveffets signalbehandling. Det som imidlertid er interessant med en FET er at den er spenningsstyrt og ikke strømstyrt. Dette er ikke alene en fordel, men enkelte kretsløsninger med FET gir svært lav forvrengning og andelen av høye harmonmiske er ofte lavere enn med bipolare transistorer, på lik linje med rør. FET er også svært utbredt i integrerte kretser og de fleste velkjente operasjonsforsterkere (som jo er byggesteinene i veldig mange forforsterkere) bygger på nettop slike transistorer. Her har man imidlertid ikke alltid varmtklingene egenskaper som målsetning, men heller nøytralitet. En OPA 2134 for eksempel er, dersom den er riktig koblet med god matning, praktisk talt ikke hørbar i det heletatt i en krets.

Det er ikke alltid produsentene av slike forforsterkere oppgir hva som sitter inni. Man bør i utgangspunktet ikke være ophengt i selve teknologien, og jeg kan heller ikke ramse opp en rekke forforsterkere som har diskrete mosfet i kretsene.

I helgen kjørte vi et hifi-anlegg som PA under en jazz/blueskonsert i Glenghuset i Sarpsborg. Her hadde vi Usher 8871, Oberon 6.1, og Behringer mikser. Oppsettet ble testet med en ny Copland spiller og en Rotel spiller med EC DAC. Spesielt med sistnevnte kilde savnet vi en anelse varme. Vi hadde for anledningen med en EC4.7 som vi koblet inn, og da falt tingene på plass.

Hadde vi kunnet fjerne effekttrinnene på samme måte ville vi opplevd noe av det samme som med en velkonstruert nøytral forforsterker, man kan ikke høre om de er tilkoblet eller ikke.

Med andre ord så er man i blant på jakt etter en preamp som ikke spiller nøytralt, altså en preamp som gjør en aktiv oppgave med å tilføre noe man føler mangler.

Selv bruker jeg en Linn Unidisc SC rett i mine blokker, hvilket gjør at signalkjeden min er veldig nøytral hele veien. Det er ikke dermed sagt at det ikke låter med varme, innlevelse, autoritet osv av den grunn. Ønsket mitt med valg av utstyr var å ikke tilføre farging i det heletatt før høyttalerne slik at jeg faktisk kunne få et så ærlig som mulig svar på hvordan høyttalerne låter isolert sett.

Den preampen du har låter etter min mening (dette har jeg egentlig ikke lov til å si på forumet men) veldig godt i det rette oppsettet. Den gir jo også muligheter for rørbytte, noe som kan forandre totalt hvordan den låter. Jeg kan heller ikke si noe om hvorvidt det har vært originale rør i de jeg har hørt.

Det er meningen at det skal være enkelt å få testet Midgard-blokker. Men de fleste forhandlere ønsker jo å sikre seg ved at man faktisk betaler for varene, og heller får et par ukers returrett.
Takker for litt info Snickers-is, blir aldri for mye ;)

Anngående Oberon erdet lite aktuelt å kjøpe blokker før jeg får testet de, da jeg også trenger å selge de jeg har for finansiering... Noen forslag?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Noen konkrete exempler?

mvh
Nei.

For det første handler ikke diskusjonen om andre konkrete forsterkerkere.
For det andre sier retningslinjene på forumet at jeg ikke skal utbasunere mine meninger om konkurrerende produkter.
For det tredje kan jeg ikke se hvor du vil hen med dette annet enn å henge ut påstanden.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Vet at noen har testet mot McIntosh Mc252 og Mc var adskillig bedre på alle parametre.
Marius på Stereofil fortalte meg i dag at han hadde testet disse to på TD10. Han var helt tydelig av stikk motsatt oppfatning. Hva kan dette skyldes?
 
Topp Bunn