C
cosmos
Gjest
hvordan er drivkraften til f.eks 300 modulene?
matcher de 300 AB, 200 AB ?
matcher de 300 AB, 200 AB ?
Dette synes jeg er en hårreisende påstand, rett og slett.Det eneste ICE klarer like bra er detaljer/oppløsning, men hva hjelper det når det låter så umusikalsk.
Fint hvis du finner omtalene. Jeg vil også tro at det er Denon og Marantz det er snakk om, da dem har samme eier. Marantz har forøvrig gjort noe lignende før. Dem kom med et modellskifte hvor innmaten var 100% identisk med forgjengeren. Dette med Muse tror jeg nok ikke stemmer helt, tror nok heller at den er 90% Panasonic, men med diverse tilleggs/-erstattede kretsløp designet av muse. Hadde vært artig å finne ut hva som er fakta hvis du finner testen.Hei SOEDAL !
Den MUSE-saken er fra lyd&bildes årskavalkade 99/00
og den nad-denon var samme bladet hvis jeg ikke husker helt feil, men jeg skal sjekke nærmere hvilke nr. det var . Har alle så jeg skal nok greie å luke det frem. Trenger litt tid bare, det er mye å gå igjennom.
Poenget var att selv media kan la seg forføre av forutinntatthet når det kommer til produktnavn.
Jeg mener ikke herved att fagmedia er korumpert på noe vis. Og den nad-denon greia har blitt flittig diskutert blant en del i bransjen uten att det var ment direkte negativt. Kun poengtert som att det er mulig å se forbi likheter selv når bare kosmetiken er anderledes.
mvh
brand-x
Regner med at du vet hva du snakker omRør er ofte god medisin, men også gode fortrinn basert på MOSFET eller andre type FET.
Hei!Hei!
"Så i fidelity at gutta der mente du måtte halvere effekten fra ICE for å sammenlikne med transistor watt. I så fall burde det vel være ca 150 hvis begge måles i 8ohm" Er det spesielle ICE watt ut og går, halv watt eller hw.
Mvh
Bjørn
Dette er forsterkere som klangmessig som tilhører samme leiren ja.Jeg låner tråden litt...
Snickers-is; Du nevnte tidligere i tråden at at det kan trekkes paralleller mellom måten Midgard og tyske forsterkere formidler musikk.
Mitt lydideal har en gammel referanse med Adyton som forsterkning, riktignok norsk produkt det også, men kan Adyton og Midgard på noen måte sammenlignes når det gjelder musikkformidling og karakteristikk?
Andre som ev. tør si noe om dette?
Bjarte
Jeg skal ikke uttale meg om Nemo, men rent generelt er det heller ikke antall ampere man lytter på. Det man lytter på er egentlig tre ting.Hei!
Vet ikke nøyaktig hva de mente, men det er jo stor forskjell på watt også internt i transistorverdenen. Det er jo strømforsyningen og hvor mange ampere som kan leveres som kanskje er mest interessant ikke watt. Noen her burde jo vite om en 600watts ICE har mindre strømreserver og peak strøm enn en 600w, feks. EC Nemo?
Kult! Her snakker vi bra prioritering! Dette er helt etter min egen filosofi.. ikke langt unna anlegget mitt heller faktisk.Drømmestereo?
En DVD-spiller fra Obs! til 399,- og/eller en PC
En Benchmark DAC1 til 10000,-
2x200W ICEpower til 6000,-
Og disse til 275000,-
Rør har jo gjerne en såkalt "ørevennlig forvrengning". Og forvrengning låter ofte som det er høyere enn det uforvrengte signalet. Uforvrengt lyd kan man skru sinnsykt høyt uten at det blir slitsomt å lytte til. Det er først når man forsøker å kommunisere med andre gjennom lydveggen at man oppdager hvor høyt man faktisk spiller...Rørforsterkere er litt intressante i denne sammenhengig, siden de ofte låter kraftigere enn transistorforsterkere med samme effekt. Dette på tross av at rørforsterkernes "strømreserver" er ikke-eksisterende.
Vel, en DVD-spiller til 399,- kroner vil sannsynligvis ha en del svakheter som gjør den til et dårlig kjøp, som f.eks. driftstøy, treg oppstart, elendig ytelse på bildeprosessering, dårlig produksjonskvalitet, feil og "upraktiskheter".Drømmestereo?
En DVD-spiller fra Obs! til 399,- og/eller en PC
En Benchmark DAC1 til 10000,-
2x200W ICEpower til 6000,-
Og disse til 275000,-
Da gir vi resten av armen og sier 1200,-. OK?Vel, en DVD-spiller til 399,- kroner vil sannsynligvis ha en del svakheter som gjør den til et dårlig kjøp, som f.eks. driftstøy, treg oppstart, elendig ytelse på bildeprosessering, dårlig produksjonskvalitet, feil og "upraktiskheter".
(Svigermor kjøpte noe slikt, og skulle flytte på den, noe som ikke var noe problem siden den er i samme vektklasse som en MP3-spiller. Hun hadde da en DVD liggende i spilleren. Den "falt av" drivverket og seilet rundt inni spilleren. Eneste løsning var å skru av lokket. Heldigvis ble ingenting ødelagt innvendig, men det sier litt om hvor råttent designet er på disse aller billigste spillerne.)
Og sp.målet er jo da: Hva får man for pengene? Utelukkende god lyd, eller er det også andre ikke-lyd egenskaper man får med på kjøpet?En får det en betaler for. Verre er det ikke. 8)
Får man pen romtuning som passer de italienske vidunderene for 10k da?Legg til 5-10000 kr på romtuning også...
Med litt sjølmekk så gjør man nok det. Tenker f.eks man kan bruke dyre og fine akustikkplater fra Ecophon eller Rockfon, de koster 300+ kr/m2. Litt fint listverk på toppen der, så kommer man langt med 5000 kr.Får man pen romtuning som passer de italienske vidunderene for 10k da?
Jeg eier nå mitt andre sett med ICE. Blir ofte forundret når jeg ser disse omtalt som lyse eller overdetaljerte. Dette stemmer ikke med mine erfaringer overhodet. Ved overgang fra vanlig transistor eller rør har jeg alltid blitt slått av den roen og homogeniteten som ICE har gitt meg. Dette passer ikke alltid inn, på mine tidligere høyttalere (DIY med Jordan fulltone) fikk jeg bedre resultater med ASL wave 8 rørforsterkere enn med Embla Maenia. ASL er IKKE nøytral, men har en klangkarakter som passer bra til Jordan. Min erfaring er at ICE spiller stort, tørt, homogent og glatt. Hvis den heller noen vei rent klangmessig går den mer mot det mørke enn mot det lyse. Spesielt selve mellomtonen er direkte nydelig. Oppløsning, ro, og frekvenslinjæritet er nøkkelord.Ser noen synes ICEpower låter sterilt og umusikalsk. Heldigvis har denne tråden kommet seg inn på matching-sporet. For ICEpower er først og fremst presist og nøytralt. Er det noe som låter sterilt med ICEpower i kjeden, så er det etter min mening slik at steriliteten enten er oppe i hodet på lytteren eller mer sannsynlig i en annen komponent i kjeden. .
Noen spesielle produsenter i tankene her?, hvordan vil du kort beskrive "Tysk lyd"...Minner mye mer om Tyske forsterkere.
Drømmestereo?
En DVD-spiller fra Obs! til 399,- og/eller en PC
En Benchmark DAC1 til 10000,-
2x200W ICEpower til 6000,-
Og disse til 275000,-
Du mener at et drev til et femsifret beløp får Benchmarken til å lyde bedre?Da ville du fått mange aha-opplevelser når du oppgraderer signalkilden senere!
Jeg oppfatter tyske produkter som langt mer nøytrale enn amerikanske.Noen spesielle produsenter i tankene her?, hvordan vil du kort beskrive "Tysk lyd"...
Interessant siden jeg har Tyskt i alt av forsterkeri, inkl riaa + litt til....
mvh
Noen konkrete exempler?Jeg oppfatter tyske produkter som langt mer nøytrale enn amerikanske.
Takker for litt info Snickers-is, blir aldri for myeFET står for Felt Effekt Transistor, og er en type halvleder som er spenningsstyrt. Det brukes i dag i svært stor utstrekning til effektswitching og til laveffets signalbehandling. Det som imidlertid er interessant med en FET er at den er spenningsstyrt og ikke strømstyrt. Dette er ikke alene en fordel, men enkelte kretsløsninger med FET gir svært lav forvrengning og andelen av høye harmonmiske er ofte lavere enn med bipolare transistorer, på lik linje med rør. FET er også svært utbredt i integrerte kretser og de fleste velkjente operasjonsforsterkere (som jo er byggesteinene i veldig mange forforsterkere) bygger på nettop slike transistorer. Her har man imidlertid ikke alltid varmtklingene egenskaper som målsetning, men heller nøytralitet. En OPA 2134 for eksempel er, dersom den er riktig koblet med god matning, praktisk talt ikke hørbar i det heletatt i en krets.
Det er ikke alltid produsentene av slike forforsterkere oppgir hva som sitter inni. Man bør i utgangspunktet ikke være ophengt i selve teknologien, og jeg kan heller ikke ramse opp en rekke forforsterkere som har diskrete mosfet i kretsene.
I helgen kjørte vi et hifi-anlegg som PA under en jazz/blueskonsert i Glenghuset i Sarpsborg. Her hadde vi Usher 8871, Oberon 6.1, og Behringer mikser. Oppsettet ble testet med en ny Copland spiller og en Rotel spiller med EC DAC. Spesielt med sistnevnte kilde savnet vi en anelse varme. Vi hadde for anledningen med en EC4.7 som vi koblet inn, og da falt tingene på plass.
Hadde vi kunnet fjerne effekttrinnene på samme måte ville vi opplevd noe av det samme som med en velkonstruert nøytral forforsterker, man kan ikke høre om de er tilkoblet eller ikke.
Med andre ord så er man i blant på jakt etter en preamp som ikke spiller nøytralt, altså en preamp som gjør en aktiv oppgave med å tilføre noe man føler mangler.
Selv bruker jeg en Linn Unidisc SC rett i mine blokker, hvilket gjør at signalkjeden min er veldig nøytral hele veien. Det er ikke dermed sagt at det ikke låter med varme, innlevelse, autoritet osv av den grunn. Ønsket mitt med valg av utstyr var å ikke tilføre farging i det heletatt før høyttalerne slik at jeg faktisk kunne få et så ærlig som mulig svar på hvordan høyttalerne låter isolert sett.
Den preampen du har låter etter min mening (dette har jeg egentlig ikke lov til å si på forumet men) veldig godt i det rette oppsettet. Den gir jo også muligheter for rørbytte, noe som kan forandre totalt hvordan den låter. Jeg kan heller ikke si noe om hvorvidt det har vært originale rør i de jeg har hørt.
Det er meningen at det skal være enkelt å få testet Midgard-blokker. Men de fleste forhandlere ønsker jo å sikre seg ved at man faktisk betaler for varene, og heller får et par ukers returrett.
Nei.Noen konkrete exempler?
mvh
Marius på Stereofil fortalte meg i dag at han hadde testet disse to på TD10. Han var helt tydelig av stikk motsatt oppfatning. Hva kan dette skyldes?Vet at noen har testet mot McIntosh Mc252 og Mc var adskillig bedre på alle parametre.