Midgard Oberon, High-End?

C

cosmos

Gjest
Haha selv!! Jeg har en 299 kroners DVD spiller fra Elkjøp. Hva sitter inni? Jo, en vanlig data DVD-ROM drive!
har denne ram og avansert programvare som buffrer platene?
har også lest på behcmark flere steder, at denne gjør forskjellen på drivverk mindre eksisterende er mulig. men at forskjellen blir ikke eksisterende er umulig. feilkorreksjonen på billige spillere er så elendig at den minste feil blir direkte overført til dacn.
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.531
Antall liker
13.449
Greit nok, men prisen (og hastigheten) på CD-ROM-drev til datamaskiner burde være en grei indikator på at det å lese av en CD-plate feilfritt faktisk ikke er en veldig stor teknologisk utfordring.
Benekter ikke det nb, MEN leser alle CD-ROM drev av ALL informasjon feilfritt til enhver tid? Eller er det tilstrekkelig for formålet?
Stabilitet under avlesning er vel av en hvis betydning all den tid dette påvirkes kraftig under avlesning av vanlige digitale ølbrikker i spillere av varierende merke, oppbygning og kvalitet. Nei, jeg kan ikke bevise det empirisk vha. ABX tester og statistikk, men mitt erfaringsgrunnlag gir for meg greie og klare nok indikasjoner på at CD mediet er ikke halvparten så ufeilbarlig som man en gang skulle ha det til å være.
Avlesning og konvertering ER følsomt akkurat som wov og flutter hos steinkakesnurrer`n.
Dog blir det stadig bedre fra produsentens hånd, og lider sjelden under litt aktiv pleie hos eier med føtter, spikes, steinheller etc.
 
T

theStig

Gjest
har denne ram og avansert programvare som buffrer platene?
har også lest på behcmark flere steder, at denne gjør forskjellen på drivverk mindre eksisterende er mulig. men at forskjellen blir ikke eksisterende er umulig. feilkorreksjonen på billige spillere er så elendig at den minste feil blir direkte overført til dacn.
Buffer har alle CD-spillere. Det er en forutsetning for at feilkorreksjonen skal virke. Dessuten har alle spillere feilkorreksjon av samme type. Feilkorreksjonen er en del av RedBook standarden, og den er implementert i alle avspillere, og er lik på alle avspillere. At billige spillere har "elendig feilkorreksjon" stemmer ikke så vidt meg bekjent.

Løkken kan sikkert fylle på her....
 
O

om.s

Gjest
Alt lar seg ikke løse hverken med made in Taiwan til 299 kr eller made in USA for + 100 frognertiere.
Etter å fulgt denne tråden mer el mindre fra sidelinjen, holder jeg 100% med i denne "konklusjonen", og forsåvidt store deler av resonnementet rundt også....

mvh
 
N

nb

Gjest
kuntinh hadde en bra post for en tid tilbake om hvordan feilkorreksjon på CD faktisk fungerer, men som ventet så seg ikke informasjonen nevneverdig inn hos hans "motdebbatanter", finner den sikkert om du bruker søkefunksjonen litt. Moralen var noe slikt som at så lenge man ikke hører "klikk" så har feilkorreksjonsmekanismen gjort det den skal, den kan ikke resultere i "dypere bass", "mer rom", "bredere lydbilde" eller hva man nå mener noen BASE-platformer, plateklamper og magnetiske stener skulle medføre.

Min grunnholdning er at så lenge man befinner seg i det digitale domene er det ikke så mye som er mystisk. Det faktum at man har klart å konstruere kretser av ufattelig komplekisitet, som f.eks. en mikroprosessor som virker år etter år med et par milliarder operasjoner i sekundet, burde være en grei indikator på at man har skjønt ett og annet innen digitalteknikk. At det å håndetere ca 1.4 megabit båndbredde fra en CD-spiller skulle være så veldig vanskelig, stiller i alle fall jeg meg svært tvilende til.

Edit:
Les f.eks her:
http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...n=display;num=1136242784;start=0;showall=true
 
K

kbwh

Gjest
Konklusjonen må være at dersom drømmeanlegget mitt testes og spiller himmelsk:
1) ICEpower gir high end-lyd
2) En Benchmark DAC1 lyder likt uansett hva du forer den med
3) Det er fullt mulig å sette sammen et formidabelt stereoanlegg til under 300kkr, hvor høyttalerne alene koster 275kkr.
4) Man må reise seg for å justere volumet.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Hei, noen oppsummerende spørsmål før denne tråden avsporer i hviskeleken!
Til dere som etterstreber nøytral elektronikk; innebærer dette at alle må anskaffe romkorreksjon eller konsertlokale til stereoen? Hadde anlegget mitt bestått av nøytral elektronikk tvers igjennom tror jeg det ville spilt ganske j***** i stua! Ser absolutt at fra et produsentperspektiv vil nøytralitet være et etterstrebbart mål, både fordi det kan sees som et ingeniørmessig kvalitetsmål og fordi det er objektivt målbart. For forbrukeren vil det derimot være døden hvis alt blir ”perfekt”. Muligheten for å tune lyden etter rom, musikksmak og etter innspillingers kvalitet er helt avgjørende for meg. Dessuten er jeg ikke i tvil om at jeg heller vil ha et anlegg som får en sang til å høres bedre ut en ”på ordentlig” enn et som er helt nøyaktig, jeg er jo kunstelsker og ikke lydmikser.
Dette har ingen ting med ICE vs transistor å gjøre ettersom det finnes nøytralitesforkjempere innenfor begge disipliner.

Til ICE folket vil jeg spørre om følgende. Hva er MO 6.1 svakeste sider og hvor vil troligens neste versjon av denne forsterkeren (den bør vel komme) være mest forbedret?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
Hei, noen oppsummerende spørsmål før denne tråden avsporer i hviskeleken!
Til dere som etterstreber nøytral elektronikk; innebærer dette at alle må anskaffe romkorreksjon eller konsertlokale til stereoen? Hadde anlegget mitt bestått av nøytral elektronikk tvers igjennom tror jeg det ville spilt ganske j***** i stua! Ser absolutt at fra et produsentperspektiv vil nøytralitet være et etterstrebbart mål, både fordi det kan sees som et ingeniørmessig kvalitetsmål og fordi det er objektivt målbart. For forbrukeren vil det derimot være døden hvis alt blir ”perfekt”. Muligheten for å tune lyden etter rom, musikksmak og etter innspillingers kvalitet er helt avgjørende for meg. Dessuten er jeg ikke i tvil om at jeg heller vil ha et anlegg som får en sang til å høres bedre ut en ”på ordentlig” enn et som er helt nøyaktig, jeg er jo kunstelsker og ikke lydmikser.
Dette har ingen ting med ICE vs transistor å gjøre ettersom det finnes nøytralitesforkjempere innenfor begge disipliner.

Til ICE folket vil jeg spørre om følgende. Hva er MO 6.1 svakeste sider og hvor vil troligens neste versjon av denne forsterkeren (den bør vel komme) være mest forbedret?
Hmm ... jeg undres stadig vekk på hvorfor ikke forsterkere har innebygget «beauty-control» - en liten justerbar sak som kan forsjønne lydgjengivelsen med en anelse 2. harmonisk forvregning og en liten fest-kul i mellombassen. Transistoriserte effektrrinn burde forresten også ha justerbar utgangsimpedans.

mvh
KJ
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
MO 6.1 sine svakeste sider er:

Den er ikke spesiellt glad i 1 ohm laster.

Den har noe begrenset båndbredde.

Den liker ikke veldig kapasitive laster (i likhet med de fleste andre forsterkere).


"Neste utgave", altså modellen som kommer over Oberon 6.1 vil få en helt ny krets vi er i ferd med å patentere. Det er også en switchende forsterkerkrets, men ikke en klasse D. Den vil få en bådbredde liggende omkring 8 ganger så høyt som en tilsvarende klasse D, få jevnere loop gain (mye jevnere enn stort sett noen annen forsterker) og meget høy dempningsfaktor hele veien opp uten kraftig motkobling (det er heller ikke vanlig at andre forsterkere har det uansett teknologi med mindre de er veldig kraftig motkoblet). Den blir 1-ohms stabil (kanskje lavere) og får enda bedre støytall (EMI) enn typiske klasse D-forsterkere.

Vi holder på med prototypen, men den kommende forsterkeren er sånn mer eller mindre på tegnebordet. Det er veldig fristende å lage en 160-Volts utgave med 5kW nettdel. Den vil da levere omkring 1kW i 8 ohm ved relativt lav forvrengning, og følger på med dobling til 2 ohm. Forsterkerkretsen vil klare opp mot 170A kontinuerlig. Dette er nok den kraftigste forsterkeren folk flest vil ha behov for uansett hva de måtte ønske å koble på. Hvis ikke kan man i værste fall brokoble 2 monoblokker til 8kW i 4 ohm.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Vi holder på med prototypen, men den kommende forsterkeren er sånn mer eller mindre på tegnebordet. Det er veldig fristende å lage en 160-Volts utgave med 5kW nettdel. Den vil da levere omkring 1kW i 8 ohm ved relativt lav forvrengning, og følger på med dobling til 2 ohm. Forsterkerkretsen vil klare opp mot 170A kontinuerlig. Dette er nok den kraftigste forsterkeren folk flest vil ha behov for uansett hva de måtte ønske å koble på. Hvis ikke kan man i værste fall brokoble 2 monoblokker til 8kW i 4 ohm.
Effektmessig høres jo dette unektelig svært spennende ut, gleder meg allerede til Fidelity skal teste denne :D
Lykke til med utviklingen og håper at ikke prisen blir like high-end som effekten!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Husk at en forsterker som i prinsippet er 4 ganger så stor som Oberon 6.1, og som ikke skal produseres i så voldsomt store serier, vil nok koste litt uansett.
 
T

theStig

Gjest
1 kW i 8 ohm, og dobling ned i 2 ohm - det er heftig! Det tangerer faktisk Crown sin MA-5002VZ, som vel er verdens kraftigste audio-forsterker i serieproduksjon med sine 5 kW max.

Er dette ICEpower custom greier, eller noe annet?
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Angående drivverk og slikt, er det noen her i likhet med meg som har kommet i "skade" for å åpne lokket på f.eks. EMC1 eller liknende toppmatede spillere, mens cd fortsatt snurrer rundt?
Sankkes det om Woble?
Det var det så langt mitt øye klarte å registrere noe av ja ::)
Hva med de som hevder at det blir bedre med "spindelen" som ble laget til EMC (i stedet for pucken) ::)
Ikke vet jeg om denne woblingen har noe negativt å si for lyden, men jeg vil nå tro at det i hvert fall har påvirkning på lesbarheten, det går nemlig fort unna her og punktene er ikke store.
Hvorvidt de hele er tydelig hørbart eller ikke, skla jeg ikke ha for sterke meninger om.
Jeg velger uansett å gjøre et forsøk på å optimalisere forholdene for alt mitt ustyr (innenfor mine egne gitte prisrammer og begrensninger på f.eks. rom) hvorfor skal en i all verden ikke gjøre det ::)
Jeg ser i det store og det hele ikke den helt store grunnen til å bruke for mye energi på å rettferdiggjøre dette overfor de som i motsetning til f.eks. meg legger mye energi i å bagatillisere slike tiltak og komme trekkende med blindtester for f...n meg snart alt vil skal gjøre og foreta oss.
Jeg innrømmer glatt at en del av det jeg foretar meg går mye på feeling good faktoren og at ikke alt ville kunne bevises å være til det bedre i en blindtest (som da sikkert ville ta så mye av min fritid for å tilfredsstille "reglene" for en slik "ordentlig" og "godkjent" test) at jeg antagelig hadde blitt både gal og ikke minst fullstendig lei av alt som har med musikklytting å gjøre.
Jeg har mer enn nok med bare å koble ned og opp de (forholdsvis) få gangene jeg prøvelåner utstyr (selv om det må til noen ganger)

F.eks. hvorfor skal jeg bare drite i om det ikke er mest mulig (på cmeteren) lik avstand fra hvert av ørene til respektive ht. dersom det likevel blir galt hver gang jeg snur hue 2cm til den ene siden?
Hvorfor skal jeg ikke bruke litt tid på at begge ht. er likt vinklet?
Hvorfor skal ikke jeg kunne bruke en drøy tusenlapp på next gen WBT plugger til mine egenlagde signalkabler med flatvalset sølv i bomullstrømper?
Hvorfor skulle jeg ikke ha kjøpt target veggstativ til min Rega 25, i stedet for et lackbord fra Ikea (jeg hadde råd til Target og har et lackbord på loftet)
Hvorfor har jeg kjøpt noen tykke runde (sylinderformede) gummiriinger (foringer) på Torshov bilrekv. for den nette sum av 9 kroner stykke, for så å skjære de i 4 å bruke under (de avrundede) spikesene på min Cremona (som står på vinyl på betong.
Hvorfor må det på liv og død forlanges en omfattende blindtest for ethvert tiltak enhver måtte gjøre og samtidig mene er en forbedring av lydgjengivelsen for seg (og kanskje for andre som var tilstede) .
Jeg lar meg i ny og ne "tenne" litt til slike innlegg, selv om jeg finner det helt meningsløst egentlig.
Det er så absolutt sunt med en neve skepsis, men kan det være litt usunt med for mye av det? Sånn rent menneskelig sett, mener jeg ::)
Jeg synes jeg både bruker tid (og venner) på mine evalueringer jeg, men skulle jeg ved hver korsvei ha evaluert etter korrekt utførte blindtester etter gjeldende regler for slikt, så hadde jeg nok heller sett på tv, kjørt mc og gitt fuglene mine mere spiret frø, for den delen av hobbyen min relatert til dette forumet hadde nok da "kvalt" meg.
Men , bevares det kan være gøy å "krangle" litt om "uenigheter" vi nok aldri blir enige om likevel.
Ikke for det, noen snur jo tvert om i blant så det er jo muligheter for å omvende noen, for de som har det som hobby ;D

Mvh.KW
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Handlet ikke denne tråden en gang om forsterkere?

1 kW i 8 ohm, og dobling ned i 2 ohm - det er heftig! Det tangerer faktisk Crown sin MA-5002VZ, som vel er verdens kraftigste audio-forsterker i serieproduksjon med sine 5 kW max.

Er dette ICEpower custom greier, eller noe annet?

Dette har ikke noe med ICEpower å gjøre nei.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Handlet ikke denne tråden en gang om forsterkere?



Dette har ikke noe med ICEpower å gjøre nei.
Hei :-[
Beklager, men det var ikke jeg som begynte ::) å bevege meg bort fra trådens emne mener jeg :-/
Ble bare litt ivrig rundt den delen av tråden som handlet om drivverk o.l. ;)

Forsterkere ja, det må jo til for å få lyd ut av våre høyttalere og det greier de fleste forsterkere det i mer eller mindre grad og noen har forskjellige meninger om hvilke som gjør det bra og hvilke som gjør det mindre bra, alt etter hva hver enkelt vektlegger som viktig og riktig for seg.
Noen mener seg berettiget til å sitte på sannhetsfasiten om hvordan det skal lyde, og de er det tildels mange av, men det rare er jo at ofte er ikke alle disse enige seg i mellom.
Det som er nøytralt den ene dagen kan være noe ganske annet et halvår senere kan man noen ganger få inntrykk av.
Jeg er ikke utrustet med slike evner jeg og dermed vil jeg heller ikke blande meg inn i den delen av slike diskujoner på annen måte enn å si at det stort sett må dreie seg om "tilnærmet" nøytral.

Jeg har Oberon6,1 på låns og de var spillende her på onsagens "påsketreff" hos meg.
De hadde blitt koblet til ca. to hele døgn før, som snickers-is rådet meg til og den første natta ble jeg sittende oppe til kl.0700 neste morgen (hadde jo fri da ;D)
Det var for meg en opptur, mye p.g.a. at mine forventninger var noe farget av mine tidliger erfaringer med annet "digitalforstekeri" PS audio HC2a og Embla og en liten snarlytt på jeff Rowland (i uvante omgivelser).
Jeg forventet mye av det som jeg selv (tidligere) har benevnt som klinisk og lystlydende.
Akkurat dette var ikke det rette utrykket lengre, i hvert fall ikke oppe i frekvensen og heller ikke var det lystklingende, snarere tvert om.
Min første (i alle fall en av de første) tanker var at her er det filtrert i toppen, men så mente jeg å huske at snickers-is hadde sagt noe om at han er mot filtrering (kanskje han da mente utenforliggende filtrering ::) ) ikke vet jeg.
Nå har jeg vel fått med meg at selve modulene er filtrert ferdig fra fabrikk?
I alle fall så ble jeg positivt overrasket over det jeg hørte utover natta og veldig fascinert av kontrollen som dette lille "monsteret" av en forsterker kunne by på.
Ja, den lyder av varme så langt jeg evner å høre og forklare, ganske så langt fra det jeg særlig husker fra den mer tindrende fjellbekken som PS Audio HC2A representerte for noen år tilbkae, som var godt mye slankere i presentasjonsformen.
Legger til at det er noen år siden og for det meste ikke samme utstyr som jeg nå bruker (gid om alle kunne være så "ærlige" ::)
Likevel så må jeg få lov til å"kopiere" en mengde andre uttalelser om at de er noe anderledes med hele lydgjengivelsen som jeg ikke helt klarer å beskrive og få tak på, hverken på godt eller vondt.
Jeg er nok muligens litt rar på dette med lydgjengivelse og beskrivelse av det hørte, men tror sjøl at det går på klang og utklinging.
Jeg vet rett og slett ikke om jeg egentlig er alt for glad i det stramme og superkontrollerte lydbilde jeg i ny og ned får anledning til å høre.
Jeg er forsåvidt glad i denne kontrollen kontrollen i de nedre (bassfrekvensene) men synes det ofte gjør noe jeg ikke like like godt oppover i frekvensene (hjelp meg ;D med de rette ord ::)
Jeg satt og hørte på KW750 igjen dagen etter og likte det jeg hørte, også her er det skikkelig kontroll, men likevel anderledes på en måte.
Jeg har foreløpig ikke klart å bestemme meg for hva jeg egentlig likte best, så da får jeg bare fortsette å spille in Bel Cantoene mine etter at de har vært hos Ole Brum og fått mer køl energi.
Akkurat nå har de ikke tatt igjen de to andre angjeldene kontroll i bunn, men håper det i hvert fall vil nærme seg mer.
De lyder også noe lysere i klangen enn de to forannevnte, noe jeg håper og tror vil forandre seg også det.

Jeg vil til slutt si at til alle de som måtte befinne seg i samme tro som meg angående ice (i hvert fall Ice fra Midgard) om at de er lyse og sterile i klangen, bør høre de før de velger de bort.
Dette har nok noe med ASP modellene å gjøre sammenliknet med de tidlige modellene, vil jeg tro.
Den helt store og virkelige fordelen er jo størrelse,vekt og gode driftseffekten og prisen.

Dersom noen ville tro vi er i mål, så tror jeg vel ikke heller Snickers-is vil påstå det, hvorfor skulle han da konstruere noe nytt og større og dyrere?

Mvh-KW
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Jeg må minne deg på plassering av høyttalerne. Ulike forsterkere vil ta frem ulike egenskaper fra høyttalerne. Både bassen, mellomtonen og diskanten vil påvirkes, og både fysisk plassering og vinkling bør taes i betraktning. I tillegg bør man ha i bakhodet at den totale matchen i et oppsett vil forskyves når man bytter effekttrinn. Det høres ut for meg som om det blir mest liv med den forstekreren som klinger med mest fylde. Om man tuner seg frem til samme klangbalanse etter forsterkerbytte (for eksempel med rørbytte, kabelbytte eller annen pre/kilde) så får man et mer riktig grunnlag for å vurdere rene kvaliteter hos ulike forsterkere. Men du verden for en jobb ;D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Den nye forsterkeren kommer forresten også til å få nøytral klangbalanse, hvor irriterende det enn måtte være for enkelte, men det fungerer helt klart best sammen med de høyttalerne jeg konstruerer.
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Så kjedelig da Snickers ;)

Hiv på et rør på toppen, og legg på prisen slik at du matcher Jeff Rowland sine, så skal du se de kommer til å selge som hakka møkk (for et uttrykk foresten)


Jeg hørte forresten på komboen Midgard / Mirage M5si forleden. Det spilte sinnsvakt bra, selv i et meget uegnet rom. Jeezees så dypt de gikk, fantastisk. Det var en meget god match, selv om det er første gang jeg hørte M5si, så synes jeg det spilte meget fengende.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Ja, Kyrre Holm Johansen testet jo denne myten med hakket møkk, og da ble konklusjonen at vanlig møkk faktisk selger bedre enn hakket møkk. Sånn sett er kanskje myten med varmt hvetebrød mer troverdig.

Det blir nok ingen rør i den, men i forhold til JR501 så tror jeg ikke det blir lett å holde seg under den i pris. Da må nok de i såfall bli en mindre modell.
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Såpass ja... Vet du omtrentlig i hvilket prisleie den vil havne i, og hvilke produkter det vil være naturlig å sammenligne de med?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Jeg vil tippe en eller annen plass i området 60-100k/par, men det blir ren tipping.

Det er jo ikke lett å finne forsterkere med så mye effekt og som samtidig har "alt det andre". De får jo også en effektbåndbredde som man vel ikke kan gjenskape med eksisterende teknologi uten veldig kraftige korreksjoner. Den vil jo også få såpass lave høye harmoniske komponenter og kombinert med høy dempningsfaktor uten særlig tilbakekobling vil den hente litt av det uanstrengt naturlige fra små single ended klasse A-forsterkere ved siden av å ha enda bedre strømkapasitet enn store klasse D-forsterkere.

Det er ikke lett å "forklare" hvordan en forsterker kommer til å låte, og derfor er det heller ikke så lett å si hvem den kommer til å konkurrere mot, men som du sikkert skjønner vil den beholde de fordelene klasse D har i forhold til klasse AB/A, men i tillegg vil den ha så mye høyere båndbredde at mange av klasse D-utfordringene forsvinner. Den løser også naturlig en god del av de andre konstruksjonsmessige utfordringene forbundet med klasse D slik som timing, rippel på strømforsyning, fri gjennomgang av strøm fra + til -, FET maksimal switchehastighet, EMI grunnstøy og overharmoniske komponenter, virkningsgrad vs båndbredde, båndbreddeavhengig naturlig utgangsimpedans, filterrespons i audiobåndet, selvsving (ofte avhengig av filter Q), og filter fasedreining.

Mye av dette er avhengig av filter Q, men her flyttes en del av filterets Q elektronisk til et sidekretsløp der man kan tune denne verdien tilstrekkelig høyt uten å legge det inn i signalveien. Den kompenseres altså ikke bort, den bringes simpelt hen aldri inn i signalveien. Dermed forblir forsterkerens Q-verdi i toppen mye lavere enn på klasse D. Dette gjør også at den økte båndbredden ikke er et resultat av økt filter Q eller motkobling, men simpelt hen et resultat av at det effektive arbeidspunktet vil ligge langt høyere. Ulinjæritetene vil da ligge så høyt i frekvens og inntreffe så pent at den vil minne veldig om klasse AB/A-forsterkere med høy båndbredde. Effektbåndbredden vil imidlertid, som med klasse D, kun være begrenset av filteret og derfor ikke slik som i en klasse AB være gradvis begrenset av kretsens natur.

Jeg vet ikke om dette er et godt svar, men det gir deg kanskje et bilde av hvorfor det er vanskelig å si noe om hvem som er konkurrenter? Det er heller ikke lett å forklare essensen i dette med få ord da jeg har diskutert dette med flere ingeniører med mye erfaring innen audio og analoge kretsløp, og som regel går det et par timer med skisser og enkle beregninger før de begynner å lyse opp i begeistring.
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Jeg datt av underveis, men det høres veldig bra ut.

Hvordan påvirkes denne konstruksjonen av variasjoner og støy på strømnettet? Shit-in ->- shit out er jo en kjent sak, men blir en slik konstruksjon mer påvirket av slike variasjoner på grunn av teknologien som brukes i klasse D? Og er dette et tema i dine øyne når det gjelder de konvensjonelle Midgardproduktene også?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Støy på nettet kan reduseres på tre måter. Det ene er om kretsen har høy PSRR (Power Supply Rejection Ratio), det andre er om strømforsyningen undertrykker støy og det siste er om man filtrerer bort støy før poweret. I Oberon filtreres støy effektivt bort i poweret med både filter og høy undertrykkelse av avvik på nettstrømen. Selve forsterkerkretsen har ikke så veldig høy PSRR men relativt god CMRR (Common Mode Rejection Ratio) som er avvik som fremstår med samme fase, amplitude og polaritet på begge strømforsyningspolene. Dette er en følge av at de er balanserte.

Den nye kretsen vet vi ikke hvor høy PSRR kommer til å ha, men grunnet oppbygningen av kretsen vet vi at den vil bli ganske høy. Strømforsyningen kan vi imidlertid lage på samme måte som i Oberon og derved undertrykke støy på den måten.

En type støy man bør ha i bakhodet er det modulerte musikksignalet som ligger på strømnettet når man kjører en forsterker med så rask strømforsyning. Et filter på pre og kilde kan gjøre en viss forskjell. Dette gjelder også sånn som de gamle Yamaha effekttrinnene med klasse AB forsterkerdel og switchet power.

Poenget er at strømforsyningen korrigerer 200 000 halvperioder i sekundet, noe som er 10 ganger så mye som båndbredden til et normalt audiosignal. Dermed vil selv diskant kunne "skinne" gjennom strømforsyningen og ut på strømnettet, dog kraftig redusert av kondensatorer og nettfilter.
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
For å si det slik, jeg gleder meg til å prøve den :)

Har dere satt noe tidsramme på den nye? Hva skal den hete?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Navnet er ikke klart, men vi har selvsagt en del tanker.

Den første prototypen satser vi på å få ferdig utpå sommeren. Lansering håper vi å rekke i løpet av 2007.
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
"Midgard HM-Dual Ravens" (Odins ravner Hugin og Munin)
"Midgard Vane" (Vane betyr voldsomt begjær)
"Midgard Skilfing" (Et av Odins kallenavn som betyr konge, ordspill for engelske Skil (Dyktighet e.l))

:)
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Det er nok bare nesa di som sitter for nære kjeften :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Kan vel ikke være det siden Akto valgte bort Oberon til fordel for noe gammelt japse-ræl som han fant på fyllinga ;D
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Hø! Snakker som du har vett til  ;D

Bare så det er sagt, så har jeg prøvd Oberon ved flere anledninger, men det er rett og slett ikke forsterkeren for meg. Den blir for nøytral for min del, og selv om mange av de tyngste aktørene mener det er slik det bør være, så liker jeg farget lyd, så lenge jeg klarer å matche det riktig. Sånn sett er jeg vel ikke politisk korrekt, men det er en real sak for min del i alle fall.

Derfor har jeg nå lagt min elsk på PA7EII, den driver mine elektrostater på en fantastisk måte. Men når det er sagt gjennstår en siste test. Jeg kunne tenkt meg å teste ut den minste Oberon for å drive bassmodulene i bunn på mine Vantage, for siden sub-ampen kun "tapper" ut signalet fra forsterkeren, bør dette signalet være så nøytralt og uforvrengt som overhodet mulig. En feil her, og dette forsterkes til de grader i resten av kjeden. Nå bruker jeg en PA7EII for kun å gi linjesignal for submodulene, og dette kan vel, med sine 2 x 225 W, sies å være en anelse overkill!?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Hvor vidt forsterkeren er nøytral og hvorvidt lyden totalt sett er nøytral er jo to veldig forskjellige ting.
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Selvsagt. Men for oss som kjører stereo med en flerkanalprosessor er det ikke mange steder å tweake med lyden bortsett fra i effektforsterker, og tildels CD-spiller. Det finnes ikke mange 7.1 rørprosessorer på markedet i dag ;)
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Jeg må minne deg på plassering av høyttalerne. Ulike forsterkere vil ta frem ulike egenskaper fra høyttalerne.  Både bassen, mellomtonen og diskanten vil påvirkes, og både fysisk plassering og vinkling bør taes i betraktning. I tillegg bør man ha i bakhodet at den totale matchen i et oppsett vil forskyves når man bytter effekttrinn. Det høres ut for meg som om det blir mest liv med den forstekreren som klinger med mest fylde. Om man tuner seg frem til samme klangbalanse etter forsterkerbytte (for eksempel med rørbytte, kabelbytte eller annen pre/kilde) så får man et mer riktig grunnlag for å vurdere rene kvaliteter hos ulike forsterkere. Men du verden for en jobb ;D


Det du skriver her er et godt argument mot at blindtesting ikke fungerer. Komponenter må jobbes med og samkjøres for å få best resultat av hver enkelt komponent!

Litt avsporing fra tråden, men men
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Det er jo forsåvidt ikke sant. Blindtesting er jo bare egnet til å stadfeste om det er forskjel på to ulike produkter eller ikke. Dersom to effekttrinn krever ulik plassering av høyttalerne så er det definitivt forskjell på dem, og det kan man finne ut av en blindtest.

En blindtest er ikke en metodikk for å finne ut hvordan man skal få best mulig lyd.
 

ssnht

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2004
Innlegg
457
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
Re: Regler for folk tilknyttet bransjen
« Svar #1 Legg inn: 05/02/04 klokken 22:03:52 » Meld fra til admin | Svar med quote

--------------------------------------------------------------------------------
Det har vært mange spørsmål i det siste angående vår regel om at bransjen ikke har lov til å reklamere på forumet (med unntak av Hjørnet for Bransjen), og det har oppstått mange misforståelser angående dette.

For å prøve å forklare dette så enkelt som mulig - bransjen og mennesker tilknyttet bransjen er hjertlig velkommen til å delta i alle diskusjoner på forumet, men vi har satt et lite unntak som sier at bransjen ikke får bruke annet enn Hjørnet for Bransjen når de skal reklamere for et sine egne produkter. Hvis en bruker av forumet f.eks. spør om en anbefaling av en god integrert forsterker til f.eks. kr. 10.000 så har ingen i bransjen lov til å anbefale et produkt som vedkommende selv er selger av. Det vil også bli lite objektiv og til tider slitsomt hvis en selger bruker alle mulige innlegg for å fremheve et av sine egne produkter. Bransjen har på lik linje ikke lov til å rakke ned på andres produkter eller andre forretninger.

Utenom dette kan bransjen diskutere alt mellom himmel og jord, og det er helt klart at bransjen må få lov til å svare på konkrete hendvendelser og spørsmål vedrørende deres produkter så lenge det skjer på en "ikke-reklamerende" måte.

Det er ikke lett å lage en kort og presis regel for dette, og derfor må vi vurdere hvert "gråsone-tilfelle" med skjønn.

Det har vært noen tilfeller hvor personer tilknyttet bransjen har forsøkt å omgå reglene ved å opprette falske brukernavn, og oppdagelse av slik snikreklame vil bli straffet med 3-6 måneders utestengelse. I tillegg vil alle aktuelle innlegg bli fjernet.

Mvh
Lille-Høvding
 
Topp Bunn