Midgard Oberon, High-End?

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Tja si det, men det jeg ble fortalt var at McIntosh hadde betydelig mer kontroll i dypbassen bl.a. Elbasspill i kjelleren ble klart og tydelig hørt på Mc mens på Midgard 600w ble det hele mye mindre distinkt og "grøtete" med uklare start/stopp med urealistisk lyd som resultat. Jeg har ikke hørt det og kan derfor ikke utbasunere hva som er riktig/galt, men det viser jo at det ikke finnes fasitsvar om at ICE er løsningen for alle.
 
T

theStig

Gjest
Så vidt jeg vet er det vel mer eller mindre et "fastitsvar" (og allment akseptert) at ICEpower har stålkontroll i bassen? (vel, kanskje ikke blant de som har hang til å like EC AW250 sin buldrebass...)
 
K

kbwh

Gjest
Lurer på om ICEpower kan hamle opp med Tandbergen min jeg da...
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Hva som låter best er vel opp til envær? Selv er jeg veldig fornøyd med Icepower, men kan nok være litt enig at det kan låte litt "tynt". I forhold til amerikanere da :).

Siden de fleste som bruker Icepower i sine kontruksjoner ikke lager tilpasset preamp selv, så burde de kanskje oppgi noen som gir det resultatet de mener er best.... Istede for å komme med av VI har matcha med feil utstyr med engang vi nevner et annet merke, og av vi liker dens egenskaper.

EDIT: Selv er jeg veldig fornøyd med EC 4.7 på Midgard. Vincent sine pre amper fungerte også godt. Parasound P3 var nok den som rocka mest av de jeg testet. Har testet endel, men alle disse var med på testkveld hjemme hos kameraten min.
 
K

kbwh

Gjest
Ånei... O Heilage Tandberg kan ingen hamle opp med...  ;D
Dårlig med buldrebass der ja.
Lurer nå egentlig litt på hvordan dinosaurforsterkeriet mitt står seg i forhold til dagens utbud. Har en ide om at det klarer seg utmerket (jeg mener, det ble jo solgt under high-end fanen!).
 
O

om.s

Gjest
Nei.

For det første handler ikke diskusjonen om andre konkrete forsterkerkere.
For det andre sier retningslinjene på forumet at jeg ikke skal utbasunere mine meninger om konkurrerende produkter.
For det tredje kan jeg ikke se hvor du vil hen med dette annet enn å henge ut påstanden.
Vel der ser man hva ett enkelt lite spm kan avlede av merkelige konklusjoner.
Den relativt grove forenklingen i ett slikt utsagn (din, altså) gir rom for mange spekulasjoner og ikke minst siden du er her også som representant/produsent for det debaterte merket.

Du biter jo godt fra deg når noen kommenterer dine/deres egne blokker, og det virker jo nesten som ikke alle her er fullt klar over at du her faktisk også representerer den bransjen folk på HFS elsker å hate.......

Hvor JEG vil med det?!, det er kort og enkelt, å se om jeg kjenner igjen forklaringen/påstanden, og om det ligger en praktisk erfaring bak utsagnet, eller bare en teori, siden jeg anvender en mengde Tysk elektronikk selv for tiden og selvsagt finner den bedre enn både Engelske og Amerikanske produkter siden dette har "avløst" disse to andre lands signaturer/produkter, har jeg da motiver å henge ut "påstanden"?, dårlig retorikk!.....

mvh
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Så vidt jeg vet er det vel mer eller mindre et "fastitsvar" (og allment akseptert) at ICEpower har stålkontroll i bassen? (vel, kanskje ikke blant de som har hang til å like EC AW250 sin buldrebass...)
Ja, men uansett de jeg har snakket med har sagt det stikk motsatte. Det jeg hørte av en Embla 600w var rett og slett slapt etter min mening i det oppsettet vi testet. Det finnes vel knapt "fasitsvar" i denne hobbyen? Men uansett, med ICE så forsvant detaljer i hele frekvensspekteret og det lød som bass, mellomtone og diskant spilte hver for seg. Uansett så er dette min ene. lille erfaring og de jeg kjenner lydpreferansene godt til sier det samme. Men dette er jo kun våre erfaringer og ingen kan si at det er slik i alle situasjoner. Men mine inntrykk gjør at ICE ikke er aktuelt ennå, "Not by a long shot".
 
T

theStig

Gjest
Spørs om du opplevde ulempen med ICE-baserte forsterkere... Det er nådeløse i å avsløre hva som skjer andre plasser i kjeden.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Spørs om du opplevde ulempen med ICE-baserte forsterkere... Det er nådeløse i å avsløre hva som skjer andre plasser i kjeden.
Jeg tror ikke det, den avlørte jo ikke mer, den kamuflerte og grøtla lydbildet. ;)
 
T

theStig

Gjest
Jeg tror ikke det, den avlørte jo ikke mer, den kamuflerte og grøtla lydbildet. ;)
Merkelig, det er det helt motsatte av hva jeg selv opplever med slike forsterkere.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Merkelig, det er det helt motsatte av hva jeg selv opplever med slike forsterkere.
Der er vi enige :) Men det viser at det finnes få, om noen, fasitsvar innen hifi.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Heldig vis opplever de som bruker mye tid på teknologien å få enormt mye ut av den sammenliknet med hva som er mulig med klasse AB.

Slik du beskriver lyden Viking så høres det akkurat ut som om du beskriver et anlegg i motfase.
 
T

theStig

Gjest
Denne diskusjonen synes å ha to leire - de som tilber ICE / PWM-forsterkere, og de som hater de. Litt som vinyl kontra CD diskusjonene som var vanlige for noen år siden vil jeg si! ;D
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Heldig vis opplever de som bruker mye tid på teknologien å få enormt mye ut av den sammenliknet med hva som er mulig med klasse AB.

Slik du beskriver lyden Viking så høres det akkurat ut som om du beskriver et anlegg i motfase.
Ikke noe motfase her nei :)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Denne diskusjonen synes å ha to leire - de som tilber ICE / PWM-forsterkere, og de som hater de. Litt som vinyl kontra CD diskusjonene som var vanlige for noen år siden vil jeg si! ;D
;D
 
O

om.s

Gjest
Heldig vis opplever de som bruker mye tid på teknologien å få enormt mye ut av den sammenliknet med hva som er mulig med klasse AB.

Slik du beskriver lyden Viking så høres det akkurat ut som om du beskriver et anlegg i motfase.
Og en tredje part, de som ikke svarer på konkrete spm, hvor vil du? jeg tar gjerne kritikk om det er berettiget, men det bruker være noen annet på agendaen når det bydes til svars som her....

Og for orden skayld, jeg spør deg som bransje mann, ikke som privat person, man kan jo bli forvirret av mindre enn dine roller her, tross den lille teksten under signaturen....

mvh
 
O

om.s

Gjest
Men hva spør du om?
Ord blind var du vel ikke, LES  engang til.....

edit; merkelig hvor positiv man kan være i sitt fravær så lenge det gangner ens egne intensjoner/mål...

Stig heller frem som den rene bransje mann du blitt, glem heller ikke at andre får mye skit for det samme som du her får kredit for.......

mvh
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Denne diskusjonen synes å ha to leire - de som tilber ICE / PWM-forsterkere, og de som hater de. Litt som vinyl kontra CD diskusjonene som var vanlige for noen år siden vil jeg si! ;D
Apropos vinyl kontra cd.
Vi vet jo hvor lang tid det har tatt før cd mediet endelig begynte å gjengi musikken med den nerve og klangrikdom/ overtonestruktur som vinyl kan gjøre på det beste.
Får håpe det går litt kjappere med ICE, kontra transistor og ikke minst rør. ::)
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.221
Antall liker
861
Torget vurderinger
1
Får håpe det går litt kjappere med ICE, kontra transistor og ikke minst rør.  ::)
Vel, ICE er også transistor. Men jobber bare i en annen modus.........
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Ok, beklager. Du skjønner jeg er ikke så veldig "teknisk", er mer opptatt av det jeg hører, ;)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.942
Antall liker
4.379
Dårlig med buldrebass der ja.
Lurer nå egentlig litt på hvordan dinosaurforsterkeriet mitt står seg i forhold til dagens utbud. Har en ide om at det klarer seg utmerket (jeg mener, det ble jo solgt under high-end fanen!).
Tandberg var stort da jeg kjøpte min første forsterker, en NAD. Etter noen måneder ble jeg oppmerksom på et par lydmessige ting jeg ikke var helt fornøyd med med NAD'en. Prøvde en dobbelt så kraftig Onkyo uten at det var noen forbedring overhodet - annet enn at det spilte høyere. Fikk da klar beskjed om at jeg måtte opp på Tandberg-nivå om det skulle monne. Dessverre var Tandberg utenfor rekkevidde dengang.
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Ok, beklager. Du skjønner jeg er ikke så veldig "teknisk", er mer opptatt av det jeg hører, ;)
Derfor mange dømmer ICEpower også tror jeg, de tror det er digitalt.... Syns IcePower har mye godt. Men forbedrings potensiale er der. Men for pokker, ingen andre som leverer 2x600watt i 8ohm til 14000kr da :). Spent på Rotel versionen.

Du får iallefall en enorm "motor", så får du gjøre det beste ut av det med å matche med kabler, preamp og cdpspiller.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Min "motor" på 2x350 T watt er minst like dynamisk. Men bevares du får jo mye for pengene, hvis du liker den type forsterker.

mvh
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Det faktum at så få studioer mikser lyden med icebaserte forsterkere kan tale mot at disse er det eneste riktige for øyeblikket, selv om de slipper signalet gjennom uendret.

Observerer at stadig flere studioer har gått til anskaffelse av iceforsterkere, så vi vil kanskje få en situasjon om få år, der de fleste plater er mikset med iceforsterkere.


Er på litt tynn is her nå, men hvilken type forsterker som brukes i miksen bør vel ha noe å si? ???
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Det faktum at så få studioer mikser lyden med icebaserte forsterkere kan tale mot at disse er det eneste riktige for øyeblikket, selv om de slipper signalet gjennom uendret.

Observerer at stadig flere studioer har gått til anskaffelse av iceforsterkere, så vi vil kanskje få en situasjon om få år, der de fleste plater er mikset med iceforsterkere.


Er på litt tynn is her nå, men hvilken type forsterker som brukes i miksen bør vel ha noe å si?  ???
Egentlig har det ikke så mye å si i disse PowerMAC-tider da de fleste tar seg en runde mellom ulike hjemmeoppsett (enkelte frekventerer hifi-butikker med miksene) og mikser litt "on the fly".

En annen ting, som jo du har vært inne på et antall ganger selv, er jo det at et hvert anlegg må være tunet inn til å låte rimelig nøytralt enten det står i et studio eller i ei stue. Her bruker man ofte både målinger, andre mastrede låter og helt umastret materiale man kjenner godt, litt på samme måte som man evalurerer et hjemmeoppsett.

Dessverre låter som regel ikke platene i butikken slik de gjorde da studioet var ferdig med dem.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Ord blind var du vel ikke, LES  engang til.....

edit; merkelig hvor positiv man kan være i sitt fravær så lenge det gangner ens egne intensjoner/mål...

Stig heller frem som den rene bransje mann du blitt, glem heller ikke at  andre får mye skit for det samme som du her får kredit for.......

mvh
Ord blind? Du mener vel ordblind?
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Når ble hva som gjøres i studio relevant for audiofile??
Dette spørsmålet må du nesten forklare.....

For min del er det ganske relevant hvordan produsentene har tenkt at lyden skal oppleves. Det sier vel seg selv at en plate mikset på forsterkere fra EC vil lyde forskjellig hjemme enn en plate mikset på Ice forsterker. Dette kan være små forskjeller som gjør at en tilfeldig innspilling lyder bedre på EC enn Ice selv om den ene forsterkeren gjør mer feil enn den andre.

Det er ingen ulempe for Iceprodusenter at flere studioer mikser platene sine på dem og det er helt klart et kvalitetsstempel.

Som Snickers korrekt antyder, så betyr dette mindre nå for tiden. En har jo gode muligheter til å justere selv.
 
N

nb

Gjest
Om du luerer på hva jeg mener med det, så er det jo bare å se på innleggene som Tresko hadde og hva responsen på de var. Studiofolk og andre "profesjonelle" lydfolk synes jeg generelt får ganske lite gehør for sine erfaringer fra audiofile, til tross for at det er overveiende sannsynlig at de innhar betydelig større lydkompetanse og lytterfaring enn den jevne HiFi-dude (meg selv innkludert).
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Jeg leste innleggene deres selv med stor entusiasme.
Hadde de to spist litt mindre bråkjeks før de deltok på forumet hadde de sikkert fått mer gehør for erfaringene deres blant flere. Lydteknikere er jo faktisk profesjonelle lydfreaker. De hifientusiastene som ikke veier ordene til spesielt en person som Tresko tungt, har et problem, selv om Tresko også sikkert har et og annet å lære av enkelte hifientusiaster.

Likevel mener jeg dette ikke har noe med denne saken å gjøre...
 
B

brand-x

Gjest
Hei SOEDAL !

Fant litt om påstanden min fra lyd & bildes arskavalkade nr.1/01.

Sitat: MUSE 9-cd/dvd MUSEN som brøler ?

Før jeg hadde hørt en eneste Muse-tone, opplyste impostøren at lydkvaliteten ........
Eksperter hadde derimot avslørt spilleren som en standard Panasonic til kr.7.000,- med forbedret analogutgang..........dog pris: 40.000,-
Fikk plasering som highend-produkt.

Du hadde rett den var angivelig trimmet på analogutgangene... Da fikk vi oppklart litt mere troverdig fakta..

mvh
brand-x
 

Majesty

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.09.2005
Innlegg
79
Antall liker
0
Jeg vil ta Midagrd Oberon 6.1 som et High-End produkt. Det ser veldig bra ut, det spiller veldig bra, har masser av krefter og fullkontroll. Midagrd Oberon 6.1 liker seg veldig godt sammen med kraftige høyttalere, det har jeg oppfattet. Jeg har aldri hørt noe mer vel lydende som Midgard Oberon 6.1 og et par Usher CP8571. Usher høyttalerene er store og krever litt, men Oberon har INGEN problem med disse. Så hva er det da man kan legge som minus på Midgard? Nemlig, ingenting i mine øyne\ører.

Jeg testa for litt siden MIdagrd Oberon 6.1 opp mot en McIntosh MA6500. Dette ble min oppfatting, at McIntosh har ikke en dritt å stille opp med! Jeg som trodde McIntosh var en sikkelig kraftbox med full kontroll, krefter og god lyd, men nei, da tokk jeg nok feil. Da jeg gikk fra Oberon til McIntosh merka jeg straks at det ikke var bass igjen i høyttaleren mine! Jeg var faktisk bortpå McIntoshen for å sjekke om jeg hadde klart å skru ned bassen på forsterkeren, men neida, det var det at Oberon har stålkontroll og MYE bedre bass. Jeg hadde heller ikke så god kontroll over høyttalerene med McIntoshen. Mellomtona og bassen var rett og slett enestående med Oberon!

Dette var rett og slett utrolig!
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Har ikke du Usher Dancer 8571 ?! :).. Tror en kompis snakka angående ditt anlegg.. utrolig kult.
 
Topp Bunn