Mit højtalerprojekt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Hej @Sven_Palvig,

Har flyttet samtalen hertil. Det lyder som et rigtigt spændende forsøg. Jeg håber du vil dokumentere det videre forløb her i tråden.

Nu ved jeg ikke om der ved den lejlighed blev brugt miniDSP. Jeg går udfra at filteret ikke var implementeret som "text-book" filtre ved bare at vælge filter type i miniDSP softwaren, men designet og målt til at følge de ønskede target kurver på den akustiske side for den pågældende højttaler. Jeg antager det sidste da Duelund filteret nok ikke er til at vælge i miniDSP softwaren.

Senilix
    Man kan designe sine egne filtre, om de forhåndsvalgte ikke tilfredsstiller applikasjonen:

senilix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Antall liker
    152
    Man kan designe sine egne filtre, om de forhåndsvalgte ikke tilfredsstiller applikasjonen:
    Hei na_X,

Tak for linket. Men det var jeg nu godt klar over. Det var mere for at spørge ind til hvordan filteret var lavet. Men Sven kender muligvis ikke alle detaljer da det var en præsentation i hi-fi-klubben.

Det er ikke så kompliceret at beregne biquad coefficienterne til et Duelund filter. Men de vil næppe i praksis give det korrekte kurveforløb når man måler akustisk og det er, som du sikkert ved, det er tæller. Så man er nødt til at “fedte” lidt med det elektriske kurve forløb for at få det til at ramme rigtigt i kombination med de pågældende enheder i det valgte kabinet.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.885
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Så du mener Sven skal kastrere Duelund filtrene til fordel for digitalt? Grøss og Gru siger jeg bare.
    Jeg forstår dig godt. Det har også måtte betyde store overvejelser for mig. Men miniDSP Flex er en ny ting der påvirker meget.
    Men Drossel, du kan betragte miniDSP Flex Digital digitale indgangen som din aktive højttalere.
    Skaden er sket... og det passive vil give en ydeligere reduktion af kvaliteten. Og ja, Jens Gregersen har brugt kvalitets komponenter, og det kan nok ikke gøres meget bedre passivt.
    Det gamle... passive delefiltre får lov at blive siddende, så jeg kan gå tilbage.
    De interne kabler består af Duelund 1,6 kvadrat til diskanten og mellemtonen. Til basserne bruges der NLE højttalere kabel i rent sølv på 2 x 2,5 kvadrat. Det bliver erstattet af LessLoss og det vil nok give en tydelig bedre klang.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.592
    Du har for mange penge 😂 jeg opgraderer nok en del, når min investerings aftale i Nordea slutter om godt et år.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.885
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Den 26. december skal højttalerne opgraderes.
    Poul kommer i morgen med Loddebad mm., og så skal der skiftes interne kabler i højttalerne. Jeg har desværre kun 240 cm. liggende. Det bliver til Lessloss C-MARC hook-up kabler, og jeg har super gode erfaringer med LessLoss. Jeg tror, at vi skifter Duelund kablerne, der bruges til mellemtonen og diskanten.
    Der bruges NLE 2x2,5 sølvkabel til de to 8 tommere,

senilix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Antall liker
    152
    Hej Sven.

Har du fundet noget data på dit filter? Hvordan vil I integrere den nye diskant? Det må kræve et totalt redesign af hele højttaleren filter. Ikke noget man lige laver på en dag.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.492
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hvis dette er Dayton Audio amt2-4, så finnes det gode grunner for å kutte ved 5kHz (ikke lavere). Harmonisk forvrengning er klart forhøyet i området 2-4kHz.

senilix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Antall liker
    152
    Hej Sven,

Jeg er noget forbløffet over at I skiftede diskanten. Der skal selvfølgelig nok komme lyd ud. Men det kan ikke virke rigtigt med dit eksisterende filter. Har Modifix ikke A-værdien og center frekvens for dit filter? Han kan næppe have tilpasset mellemtonen uden at vide dette.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.885
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hvem har monteret det? Jens gætter jeg på.
    Det har en hi-fi ven der hedder Poul. Han har været direktør for Lyngdorf Steinway og meget begejstret for deres produkter. Poul lærte jeg at kende igennem en anden hi-fi ven, René, der demostrede LessLoss Power cable og feet. Poul er uddannet akustiker mm. og ville gerne lytte til mit Lytterum og var begejstret for det. Så det udviklede sig med lytning hos hinanden. Poul havde en fantastisk diskant gengivelse og som var bedre end min.
    Jeg har siddet i mange dage og lyttet til mine højttalere og jeg synes ikke, at der er noget at udsætte. Men Pouls diskant gengivelse var bedre, men naturligvis et andet rum og apparater.
    Så nu prøves det, og de interne kabler bliver gfså skiftet LessLoss.
    Nu skal der lyttes nogle dage...

Sist redigert:

senilix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Antall liker
    152
    Hej Sven,

Jeg synes du griber dette lidt forkert an. Du skifter kabler og diskant samtidig, hvilket jo gør at du ikke ved hvad som har bidraget med hvad. Og for at gentage mig selv, så undrer det mig at Poul ikke fortalte dig at du kan ikke bare kan skifte diskanter ud. Selvom du sætter samme diskant i som Poul har, vil den helt sikkert ikke spille ligesom hans, i hans højttaler med det filter den nu har.

Dit filter er lavet til en helt anden diskant, hvilket gør at den nye slet ikke følge den oprindelige target kurve og fasen for diskanten vil ikke følge de andre enheders. Altså, det helt grundlæggende i et Duelund filter. Alt dette måtte I vel også have snakket om da I renoverede dine højttalere? Ny forplade og waveguide har helt sikkert gjort det nødvendigt at fortage ændringer i filteret. Og her tænker jeg ikke på impedanskorrektion.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.874
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Her settes en ny diskant i en (for diskanten) ukjent waveguide. Lite eller ingen tilpasning i delefilter? Hvordan ser respons/målinger ut med bånddiskant og waveguide?
    Her tenker jeg Palvig kan utdype.

daniels

Medlem
    Ble medlem
    17.06.2005
    Antall liker
    36
    En måling vil sikkert kunne svare på en del ;)
    Jeg er enig i de kritiske indlæg her... Virker ikke særlig velovervejet (og slet ikke teknisk velovervejet) - desværre Sven 😐

Hvordan har du egentlig lyttet til dem, når nu alt i det aktive filter/rumkorrektion/FIR var lavet til det "gamle" setup?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn