Mit højtalerprojekt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.671
    Procenter
    LessLoss | Hifisentralen
    Og det vil faktisk klæde jeg folk fra Storkøbenhavns hifiklub, ikke at blive så fornærmet når i får lidt modstand.
    Tiden er løbet fra både Duelund og den klub, da stort set alt kan efterprøves/måles i dag af enhver
    Så han får procenter ved køb i Litauen? Mener det er der de skal købes. Ihvertfald et østland. Jeg har selv 3 stk lessloss strøm kabler intet andet.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.671
    Igen kvajer du dig, da den ene fil er en ren urørt kopi, så den kan kun lyde som på din CD plade. Men som sagt før så tvivler jeg på at du i det hele taget kan lytte.
    Jeg sviner ingen til, det er bare noget du føler fordi du ikke får ret.
    Det hedder debat
    En diskant i et andet setup, i en anden højttaler, i et andet rum kan du sku da ikke bare lige vurdere som god i dit eget meget anderledes setup.
    Hold nu op !
    Jeg skal nok undlade dine tråde fra nu af, for dit seneste skriveri her fortæller mig at du ikke ved bedre.
    Rosen skal være der, man skal ikke bilde sig ind at der er en rose på en losseplads

Billedet herunder er heller ikke at svine til, det er bare fakta

Vis vedlegget 1097549
    Jeg er istand til at genkalde mig lyden fra et tidligere liv da jeg bare var 18 år. Det må være en gave fra Gud? Ironi kan forekomme.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    45.999
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er istand til at genkalde mig lyden fra et tidligere liv da jeg bare var 18 år. Det må være en gave fra Gud? Ironi kan forekomme.
    Ja, korttidshukommelsen din er vel gået heden sammen med hørelsen?

Tipper dette hovedsakelig er årsaken til at dere i det hele opplever forbedringer?!

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.573
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes Sven skal ha cred for å tenke helt på nytt, med høyttalere med drivere som passer sammen bedre og kjøre aktiv deling.
    Så han har jo startet å se lyset i tunnelen og kanskje skjønne litt hva andre snakker om også, for å forbedre lyden til et helt annet nivå uten disse tullete små tweaksene.
    Fra en helt skakk kjørt frekvens respons til noe helt annet, som kan tweakes på igjennom elektroniske bokser istedet som man faktisk ønsker det.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.531
    Sted
    Polen
    Jeg synes Sven skal ha cred for å tenke helt på nytt, med høyttalere med drivere som passer sammen bedre og kjøre aktiv deling.
    Så han har jo startet å se lyset i tunnelen og kanskje skjønne litt hva andre snakker om også, for å forbedre lyden til et helt annet nivå uten disse tullete små tweaksene.
    Fra en helt skakk kjørt frekvens respons til noe helt annet, som kan tweakes på igjennom elektroniske bokser istedet som man faktisk ønsker det.
    Det skal han ha.

Men det er jo litt spesielt at det har blitt tweaket og tweaket over en lav sko, og for hvert tweak har lyden bare blitt bedre og bedre. Helt til den ikke var bra lenger. Hva skjer liksom?

Ask4me22

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Antall liker
    845
    1739624954138.png

Nå bør vel ikke slike skisser som dette leses som apsolutte sannheter. Leste litt i en studie der denne skissen er brukt, og det er en gjennomsnittelig trend som vises her, og det finnes til dels store individuelle forskjeller pga arv og miljø syktom medisinering etc.

Har ingen formening om trådstarters hørsel og tegn på aldring.(virker som om det fungerer bra og nytes maksimalt.), Nå er det vel litt slik at det er hjernen som bearbeider sanseintykkene og alle dataene som ingår i opplevelsene rund hifi lytting. Tweaks som LessLoss kan vel tenkes å gi imaginære forskjeller og forbedringer der hjernen mangler info fra en redusert hørsel. Da blir vel spørsmålet, er dette en riktig vei å gå for å forbedre lytteopplevelsen, eller bør man fåreta målinge og blintester for å få mer objektive svar rundt dette.

Vil også som na_X gi Sven cred for den senere utviklingen rundt aktiv deling og bruk av DSP,
    Stå på Sven, mye god underholdning og interessant lesing i trådene dine her på forumet. (y)

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.331
    Torget vurderinger
    96
    Vis vedlegget 1097697
    Nå bør vel ikke slike skisser som dette leses som apsolutte sannheter. Leste litt i en studie der denne skissen er brukt, og det er en gjennomsnittelig trend som vises her, og det finnes til dels store individuelle forskjeller pga arv og miljø syktom medisinering etc.

Har ingen formening om trådstarters hørsel og tegn på aldring.(virker som om det fungerer bra og nytes maksimalt.), Nå er det vel litt slik at det er hjernen som bearbeider sanseintykkene og alle dataene som ingår i opplevelsene rund hifi lytting. Tweaks som LessLoss kan vel tenkes å gi imaginære forskjeller og forbedringer der hjernen mangler info fra en redusert hørsel. Da blir vel spørsmålet, er dette en riktig vei å gå for å forbedre lytteopplevelsen, eller bør man fåreta målinge og blintester for å få mer objektive svar rundt dette.

Vil også som na_X gi Sven cred for den senere utviklingen rundt aktiv deling og bruk av DSP,
    Stå på Sven, mye god underholdning og interessant lesing i trådene dine her på forumet. (y)
    Den der kan umulig stemme for de fleste? Den viser ekstremt fall fra 4 til 8 kHz, noe som ville gjort at alle 50-60 åringer gikk rundt og sa HÆ hele tida.
    Selv er jeg 55 og hører f.eks. gresshopper når jeg kjører bil med åpent vindu på sensommeren. Det største fallet er over 11 kHz, der har det gått bratt nedover de siste årene. Men jeg merker at det er litt vanskeligere å skille ut stemmer i bråkete miljøer nå, og jeg må dra opp nivået noe fra 2 kHz og oppover når jeg justerer EQ på anlegget.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Du skriver her
    Vis vedlegget 1097594
    da forventer vi litt mer enn synsing og en erindring om hvordan ting hørtes ut for mange år siden.
    Jeg fik et spørgsmål jeg har prøvet at svare på så godt som muligt. Det ligger mange år tilbage, så hvad forventer du?
    Du kan også spørge Håkon Rognline, jeg havde inviteret til at lytte i Danmark!
    Det blev kaldt en "Danmarks turne". Håkon Rognline kom først til mig og vi lyttede og spiste frokost. Mere lytning og derefter til København. Først hos Steen Duelund og derefter Jens Gregersen, Modifix, for til sidst at runde af hos mig igen.
    Steen Duelund spillede musik med naturlige lyde f.eks. en mand der går på et vådt fortov med læder såler. Håkon Rognline var utilfreds med, at Steen Duelunds højttalere ikke kunne gengive de dybe lyde fra en hval.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.876
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    @Håkon_Rognlien kan fortelle detaljert hvordan det låt?
    Da venter vi på hvordan han tolker dybdeperspektiv, klarhet og dynamikk i det anlegget han hørte den gang. Hadde han hørt ditt anlegg nå så kunne det vært gøy å høre hva han tenker om disse anleggene mot hverandre.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    @Håkon_Rognlien kan fortelle detaljert hvordan det låt?
    Da venter vi på hvordan han tolker dybdeperspektiv, klarhet og dynamikk i det anlegget han hørte den gang. Hadde han hørt ditt anlegg nå så kunne det vært gøy å høre hva han tenker om disse anleggene mot hverandre.
    Nu er det mange år siden. Men Håkon Rognlien vil være meget velkommen igen! Helt afgjort. :) :coffee:

22 år er der gået, siden artiklen var i Fidelity, som hed Linolje-Pion'eerene. Det var en hyggeligere tone dengang. Håkon Rognlien omtale mig som: "Sidstnevnte er vår alles venner og trofast disippel av hi-fi guruen Steen Duelund med sin sterke overbevisning om linoljens magi og plastens forbannelser"

Tiden er en anden i dag... Nogle sætter bare grine smiley på, når jeg skriver noget.
    Ikke særlig opbyggeligt...

20250215_173849.jpg

Et billede fra dengang jeg var ung og smuk. Nu er jeg ikke ung mere... 😀

20250215_164204.jpg

Mine ombyggede Kef 105,4. Man kan se det karakteristiske plastik hus som var drejeligt for mellemtonen og diskanten.
    Artiklen er i Fidelity.

20250215_163631.jpg

Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Du har lite energi i den AMTen du har under 3000Hz, så det er ikke en overaskelse. Får du hevet delingen opp til 4000Hz, så vil høyttaleren bli en helt annen.
    Bruker du aktiv deling så får du både endret på delingen og hvor bratt den skal være, samt endre frekvens responsen. "Tidskorrigering" får du også gjort..
    Jeg har hængt fast i det passive delefiltre fordi der er brugt gode komponenter.
    Tak til dig og andre for at opfordre til at gå over til aktiv drift! Det var en stor beslutning, men jeg lyttede og afprøvede det! Hvor er det godt. Det står så knivskarpt. Rummet var stort før, men nu er det kjempe stort. 😀🎶
    Mange ting er gjort undervejs som er godt for den gode lyd.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Sven den Dual core antimode DSP jeg har købt egner sig udelukkende fra 16 Hz og op til 80 Hz såvidt jeg har læst. Jens Gregersen syntes også det lød dårligt her. Så jeg må have en subwoofer og dele omkring 80 Hz. Evt sælge den til en som har subwoofer. Jeg har læst en test som var temmeligt dårlig.
    Det er godt at bruge subwoofere og jeg deler ved 150 hertz. Det nedsætter forvrengning fra de små surround højttalere med deres 7 tommere bas/mellemtone enheder. De kan sagtens spille bas, men så stiger forvrengning.
    Jeg kender ikke Antimode DSP. Hvis du havde spurgt mig, havde jeg foreslået miniDSP Flex.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    25.486
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    "Sidstnevnte er vår alles venner og trofast disippel av hi-fi guruen Steen Duelund med sin sterke overbevisning om linoljens magi og plastens forbannelser"
    Ved godt, det er længe siden, men er det gået op for dig, at selv dengang var der noget,
    der hed "godmodigt, humorfyldt ironi" ??

Sist redigert:

phaselineær

Medlem
    Ble medlem
    16.01.2025
    Antall liker
    66
    Sted
    Sjælland
    Jeg har hængt fast i det passive delefiltre fordi der er brugt gode komponenter.
    Tak til dig og andre for at opfordre til at gå over til aktiv drift! Det var en stor beslutning, men jeg lyttede og afprøvede det! Hvor er det godt. Det står så knivskarpt. Rummet var stort før, men nu er det kjempe stort. 😀🎶
    Mange ting er gjort undervejs som er godt for den gode lyd.
    Sagt på en anden måde; Det passive filter var ikke særligt godt

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.671
    Det er godt at bruge subwoofere og jeg deler ved 150 hertz. Det nedsætter forvrengning fra de små surround højttalere med deres 7 tommere bas/mellemtone enheder. De kan sagtens spille bas, men så stiger forvrengning.
    Jeg kender ikke Antimode DSP. Hvis du havde spurgt mig, havde jeg foreslået miniDSP Flex.
    Thomas Tived har min Dual Core Antimode på prøve. Mit rum har ikke meget behov for det. Især ikke når jeg også får akustik plader på den venstre væg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn