Mitt første hjem!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
F.E. skrev:
Ville først forsikret meg om at det virkelig er kablene som er defekte,dvs brudd.Det er enkelt å måle egentlig,ta ut regulator og ohm kablene,er det brudd eller veldig høy motstand er noe galt ja.Og feilen vil normalt ligge i enden av kabelen,der er det sammenkobling som skal være vanntett ::) Er dessverre ikke alle som legger kablene under membran sånn at med tida trekker det inn i denne koblinga og dermed korroderer det med dårlig kontakt som følge og etterhvert brudd :p Men har du høyde til dørstokken så kan evt nye kabler legges,de bygger ikke så mye,du får kabler ned til 4mm,så med litt avretting+ny membran og fliser trenger det ikkje bygge så voldsomt :)
Min erfaring er at skjøten mellom varmekabel og den kalde enden er mer utsatt for brudd enn enden på kabelen. Med tanke på målingene er det mest hensiktsmessig å utføre målingene du beskriver med med megger. Er man heldig kan man måle lengden til feilstedet med ekkometer.

Skjønner ikke hvorfor du snakker om avretting, ny membran og nye fliser når avansert feilsøkingsutstyr har blitt billig og relativt utbredt.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
499
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
F.E. skrev:
Ville først forsikret meg om at det virkelig er kablene som er defekte,dvs brudd.Det er enkelt å måle egentlig,ta ut regulator og ohm kablene,er det brudd eller veldig høy motstand er noe galt ja.Og feilen vil normalt ligge i enden av kabelen,der er det sammenkobling som skal være vanntett ::) Er dessverre ikke alle som legger kablene under membran sånn at med tida trekker det inn i denne koblinga og dermed korroderer det med dårlig kontakt som følge og etterhvert brudd :p Men har du høyde til dørstokken så kan evt nye kabler legges,de bygger ikke så mye,du får kabler ned til 4mm,så med litt avretting+ny membran og fliser trenger det ikkje bygge så voldsomt :)
Min erfaring er at den kalde enden er mer utsatt for brudd enn enden på kabelen. Med tanke på resultatet er det mest hensiktsmessig å utføre målingene med megger. Er man heldig kan man måle lengden til feilstedet med ekkometer.

Skjønner ikke hvorfor du snakker om avretting, ny membran og nye fliser når avansert feilsøkinsutstyr har blitt billig og relativt utbredt.
Snakker om det hvis kablene er gåen selfølgelig,har aldri sagt at han skal få lagt nye på direkten.Må seff feilsøkes først!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
F.E. skrev:
Anonym skrev:
F.E. skrev:
Min erfaring er at den kalde enden er mer utsatt for brudd enn enden på kabelen. Med tanke på resultatet er det mest hensiktsmessig å utføre målingene med megger. Er man heldig kan man måle lengden til feilstedet med ekkometer.

Skjønner ikke hvorfor du snakker om avretting, ny membran og nye fliser når avansert feilsøkinsutstyr har blitt billig og relativt utbredt.
Snakker om det hvis kablene er gåen selfølgelig,har aldri sagt at han skal få lagt nye på direkten.Må seff feilsøkes først!
Jeg snakker også om hvis kabelen er gåen.

Med kunnskap og utstyr er det en smal sak å lokalisere en feil. Dessverre har mange fagfolk for liten kunnskap og deres løsningsforslag er lik det du beskriver.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
499
Torget vurderinger
2
Hmm,det her blir for dumt;skrev da vitterlig : "Ville forsikret meg om at kablene er defekte"
Vet det er stor forskjell på fagfolk og kompetanse,det er det i alle bransjer.Jobber ikke i denne bransjen bare for å ha det sagt.Nevnte det med nye kabler,avretting og flis som siste utvei.Nok om det. Støtter alle andre her om å beholde gulvet,det blir flott med sliping og ny lakk :D Smakfull bolig,lyst og innbydene :D

mvh Filip

N

nb

Gjest
Gratulerer med residens!

Skal du slipe gulvene, så ikke finn på å gjøre det selv. Det koster ikke mye mer å bruke proffer, siden du uansett må leie utstyret. De har sannsynligvis bedre utstyr og selvsagt mye mer erfaring enn deg, så det blir penere og mindre slitasje på gulvet. Har brukt Christiania Parkettsliperi en del selv og de kan anbefales på det sterkeste, fyren virker litt fjern på telefon og i møte, men de har stålkontroll (sjekk referanselisten deres på nettsidene...). Tipper det kommer på rundt 10-12k for ca 50 kvadrat ferdig lakket. Finnes selvsagt andre som er flinke, meg jeg var i alle fall storfornøyd med jobbene de har gjort hos meg. Ta høyde for at leiligheten er ubeboelig i noen dager etterpå, det stinker noe infernalsk av lakken - du ønsker garantert ikke å sove i den dunsten der.

http://www.sliping.no/

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
Lyngen skrev:
.......
Hvitolje? Jeg får google opp bilder? Jeg skal iallefall ikke beise/lakkere mørkt. Det jeg ikke liker ved den nå er gulfargen og at den ser gammel ut.
..........
Dere mener det er furu alså?
................
Link til hvitolje: http://uk.faxedesign.dk/default.asp?Action=Details&Item=208

FAXE WOOD OIL WHITE
Product Description:
Faxe Wood Oil White is the original and well known oil which is easy to apply and that leaves the woodwork highly durable and easy to maintain.
Application:
For untreated or lye treated hard- and pine wood where a beautiful white washed finish is desired. The treatment with Faxe Wood Oil White is strong and enhances the woodworks natural structure.
.................

Ja, ut fra bildet ser det helt ut som furu. Forferdes ikke! Det er i ferd med å bli inn igjen.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Jeg tror vi snakker forbi hverandre F.E. Prøver å opplyse om muligheter snarere enn å krangle.

Jeg har relativt god førstehåndskjennskap til avansert kabelfeilsøking.

Tror en del håndtverkere vil anbefale legging av nye kabler dersom den viser seg å være defekte under flisene så hva som er "siste utvei" er ganske tilfeldig.

Hvis jeg forstått deg rett så mener du at hvis kabelen i gulvet er defekt så er løsningen å legge nytt gulv med varmekabel og der kommer feilsøkinsentusiasten i meg frem.

Det jeg mener er at selv om kabelen i gulvet viser seg å være defekt kan man slippe unna med å kun hugge opp 1-2 fliser for å reparere kabelen. Med rett utstyr vil en lett oppdage feilstedet (TDR ekkometer, alternativt støtspenningsapparat og evt mottaker). Enkelte moderne støtspenningsapparater trinner seg automatisk opp så de er meget enkle i bruk selv om en bør vite hva en holder på med. Det er mange installatører som har kjøpt inn avansert feilsøkingsutstyr nå for det koster ikke mer enn et termokamera gjorde for 10 år siden.

U

utgatt60135

Gjest
nb skrev:
Gratulerer med residens!

Skal du slipe gulvene, så ikke finn på å gjøre det selv. Det koster ikke mye mer å bruke proffer, siden du uansett må leie utstyret. De har sannsynligvis bedre utstyr og selvsagt mye mer erfaring enn deg, så det blir penere og mindre slitasje på gulvet. Har brukt Christiania Parkettsliperi en del selv og de kan anbefales på det sterkeste, fyren virker litt fjern på telefon og i møte, men de har stålkontroll (sjekk referanselisten deres på nettsidene...). Tipper det kommer på rundt 10-12k for ca 50 kvadrat ferdig lakket. Finnes selvsagt andre som er flinke, meg jeg var i alle fall storfornøyd med jobbene de har gjort hos meg. Ta høyde for at leiligheten er ubeboelig i noen dager etterpå, det stinker noe infernalsk av lakken - du ønsker garantert ikke å sove i den dunsten der.

Takk for konkret tips! Jeg skal sjekke dem når den tiden kommer. Jeg har jo to leiligheter i en måneds så trenger ikke å sove der.

Fikk nettopp se Iggy Pop i noen minutter så scenen på øya. Ble desverre for sent ute til å filme noen låter. Ble litt kaos da han ba folk opp på scenen. Ganske mange kom seg opp. Utrolig hvordan gammel´n rocker fortsatt :).

U

utgatt60135

Gjest
Anonym skrev:
Det er mange installatører som har kjøpt inn avansert feilsøkingsutstyr nå for det koster ikke mer enn et termokamera gjorde for 10 år siden.
Kjempebra med så mange gode tips. Skal høre om dette når jeg bestiller jobben. Tror jeg setter igang straks når jeg først har to hjem.

U

utgatt60135

Gjest
cash 63 skrev:
Grattis med eget boende ;D va med en barløsning benk i øppningen in til kjøkkenet.
Takk og hmm... kanskje det. Skal sjekke opp bilder av noen løsninger. Hadde vært fint med spisebord i stedet for veggen også. Eller penere uten bord og all rot på kjøkken sett fra sofaen.

S

Supertramp

Gjest
nb skrev:
Gratulerer med residens!

Tør for en gangs skyld være veldig uenig med deg, nb :)

Sliping er slettes ikke så vanskelig og dagens vannbaserte* lakktyper stinker ikke mye......

Men litt greie på tingene bør man ha....

* http://www.gulvtech.no/gulvlakk_169.html

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
499
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
Jeg tror vi snakker forbi hverandre F.E. Prøver å opplyse om muligheter snarere enn å krangle.

Jeg har relativt god førstehåndskjennskap til avansert kabelfeilsøking.

Tror en del håndtverkere vil anbefale legging av nye kabler dersom den viser seg å være defekte under flisene så hva som er "siste utvei" er ganske tilfeldig.

Hvis jeg forstått deg rett så mener du at hvis kabelen i gulvet er defekt så er løsningen å legge nytt gulv med varmekabel og der kommer feilsøkinsentusiasten i meg frem.

Det jeg mener er at selv om kabelen i gulvet viser seg å være defekt kan man slippe unna med å kun hugge opp 1-2 fliser for å reparere kabelen. Med rett utstyr vil en lett oppdage feilstedet (TDR ekkometer, alternativt støtspenningsapparat og evt mottaker). Enkelte moderne støtspenningsapparater trinner seg automatisk opp så de er meget enkle i bruk selv om en bør vite hva en holder på med. Det er mange installatører som har kjøpt inn avansert feilsøkingsutstyr nå for det koster ikke mer enn et termokamera gjorde for 10 år siden.
Tror også vi snakket forbi hverandre ;) Mente det var siste utvei og skikkelig feilsøking som du nevner bør utføres først selvsagt.Også enig at mange sikkert vil foreslå å gjøre alt på nytt før de har sjekket skikkelig.Enig(og det var det æ meinte) at ny kabel osv er siste utvei.Ville bare nevne at det nødvendigvis ikkje bygger så mye som folk trur.

mvh Filip

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
727
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Supertramp skrev:
Tør for en gangs skyld være veldig uenig med deg, nb :)

Sliping er slettes ikke så vanskelig og dagens vannbaserte* lakktyper stinker ikke mye......

Men litt greie på tingene bør man ha....

* http://www.gulvtech.no/gulvlakk_169.html
Har selv tilsvarende gulv i et rekkehus. Naboen som er skikkelig handyman skulle slipe selv, men satt det til slutt bort jobben. Det var problematisk å få slipt jevnt over hele flaten, så han mått kaste inn håndle og leie inn et firma.

Jeg valgte selv å slipe og lakke det gamle tregulvet fra 1960. Leide selv inn et firma for jobben, og ble veldig fornøyd med resultatet. Det blir jo litt retro og klassisk med å behandle det gamle tregulvet. Nå er det gulnet og er modent for en ny runde. Men det er jo spørsmål hvor mange ganger man kan slippe det.

S

Supertramp

Gjest
Furugulv sprekker, sånn er det bare. Heltre><luftfuktighet/tørrhet = sprekker

Om du ikke vil ha det så heller jeg mot at du legger en klikkparkett.
Du har to innadslående dører i stua, fra gang og soverom. Det er sannsynligvis terskel på begge dørene og du må nok hekte av dørene og kutte dem noen mm i bunnen - slettes ikke vanskelig.
Listverket må også kuttes.

Tar du så bort veggen mellom stue/kjøkken, samt terskel, så legger du den nye klikkparketten gjennomgående - det blir veldig pent.

Akustikutfordinger løser du med noen løse tepper her og der.

Utvalget i farge og mønster er enormt med klikkparkett - sjekk hos Byggmakker, Monter, Maxbo osv

N

nb

Gjest
Lyngen skrev:
Hva med sprekker? De er jo ikke særlig fine?
Ring fyren jeg anbefalte så kommer han på gratis befaring og kan si noe om hva som kan gjøres og ikke, han reparerer også.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Lyngen skrev:
Hva med sprekker? De er jo ikke særlig fine?
Gratulerer med leilighet - den så veldig trivelig ut!

M.h.t sprekker i gulvet, så er det slik furugulv normalt ser ut. Med mindre du har helt spesielle sprekker som stikker seg ut, ville jeg sett det an litt. Når du har fått hifi, møbler og tepper på plass, er det ikke sikkert at du vil oppleve dette som noe problem.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.554
Torget vurderinger
27
Det går da ikke an å vurdere mørk klikk-parkett over pene originale gulv av heltre?

S

Supertramp

Gjest
Neivel?

Jo, faktisk. Det er vel ingen stor forbrytelse......

Nå spør trådstarter om råd - har du noen råd å komme med ?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.554
Torget vurderinger
27
Supertramp skrev:
Neivel?

Jo, faktisk. Det er vel ingen stor forbrytelse......

Nå spør trådstarter om råd - har du noen råd å komme med ?
Innlegget mitt var ikke ment som et faktisk spørsmål, det var ment som et uttrykk for at jeg ville beholdt det eksisterende gulvet i en eller annen form.

Jeg er uenig i det uttrykket trådstarter ønsker, så jeg tviler på at mine råd er aktuelle.

S

Supertramp

Gjest
Det er jo helt greit, Fosse.

Nå er det ikke helt unaturlig å ville legge nytt gulv over et annet. Selv om det hevdes at furu er på veg tilbake rent motemessig, så har furugulv noen svakheter som kanskje trådstarter går og tenker på:
- det "lever", sprekker kommer og går
- det er mykt, dvs at det er alt for lett å få riper/hakk
- det gulner, til dels mye med "feil" lakk og uten lasering

Prismessig så tror jeg ikke det er veldig store forskjell på å leie en som skal slipe/lakke i forhold til å legge klikkparkett selv. Noen tusenlapper kanskje.

Og til syvende og sist så bevarer man furugulvet ved å beskytte det med parkett :)

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
Med hvitolje så holder det seg, ja faktisk, nokså hvitt!

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Gratulerer så mye med ny kåk lyngen!
Nå skal ikke jeg være noe gledesdreper, men som født og oppvokst på Golia (ikke Godlia) så bor nok du desverre på Oppsal. ;)
Her er info om Golia's grenser:

"T-banelinjen mot Tvetenveien, opp til bommen i Stordamveien, Godliaskogen til "hoppbakken", opp til bommen i Solbergliveien, Godliaveien, Damfaret (helt bort til Håkon Tvetersvei?), Låveveien bort til barnehagen. Dalbakkveien, Promenaden opp til Nordre skøyen, Høydedraget "Nordre Skøyen" bort til Fugleliveien og Thygesonsvei og ned til Hellerud T.bane stasjon."

Eiendomsmeglere elsker jo å kalle Oppsal for Godlia – en uting!

Men jeg er sikker på at du kommer til å trives like godt, selv om du "bare" bor på Oppsal ;)

Til info, så er Godlia et navn som har kommet til når en eller annen "idiot" i en eller annen etat kom til å kalle T-bane stasjonen for Godlia.

Mvh
Lars ( som bor 150 m i luftlinje fra deg)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.554
Torget vurderinger
27
Det er vel der man kommer inn på smak og behag, selv synes jeg sprekker i et slikt gulv er helt fint, det er en del av uttrykket og fremstår ikke for meg som feil. Sprekker i parkett, og da særlig klikk-parkett, fremstår derimot som feil.

Et alternativ er selvsagt å slipe gulvet og lakkere med tilsatt pigment, eventuelt såpevaske, eller olje. Grønnsåpevasket furu er ganske fint og fremstår mer grålig.

Jeg har selv hatt lignende gulv, men da i malmfuru og det var jeg svært godt fornøyd med. Slipte noen av gulvene når jeg bodde der og lakket med matt lakk.

Naboen i etasjen over beiset gulvet for å få det til å se "eksklusivt" ut, ikke min tekopp.

U

utgatt60135

Gjest
sclalars skrev:
Gratulerer så mye med ny kåk lyngen!
Nå skal ikke jeg være noe gledesdreper, men som født og oppvokst på Golia (ikke Godlia) så bor nok du desverre på Oppsal. ;)
Her er info om Golia's grenser:

"T-banelinjen mot Tvetenveien, opp til bommen i Stordamveien, Godliaskogen til "hoppbakken", opp til bommen i Solbergliveien, Godliaveien, Damfaret (helt bort til Håkon Tvetersvei?), Låveveien bort til barnehagen. Dalbakkveien, Promenaden opp til Nordre skøyen, Høydedraget "Nordre Skøyen" bort til Fugleliveien og Thygesonsvei og ned til Hellerud T.bane stasjon."

Eiendomsmeglere elsker jo å kalle Oppsal for Godlia – en uting!

Men jeg er sikker på at du kommer til å trives like godt, selv om du "bare" bor på Oppsal ;)

Til info, så er Godlia et navn som har kommet til når en eller annen "idiot" i en eller annen etat kom til å kalle T-bane stasjonen for Godlia.

Mvh
Lars ( som bor 150 m i luftlinje fra deg)
Heisann "nabo"!

Ja, nå ble du litt av en gledesdreper ;D. Godlia (for det er vel med d?) gir jo mye mer "kred" ;). Godlia er bolighus/rekkehus mens Oppsal er blokkstrøk. Fra innganspartiet sees blokker, mens balkongen vender mot bare lavhus. Tenkte det var på grensa, men legger godviljen til akkurat som der jeg bor nå. Er på grensen mellom Borgen og Vinderen men man sier jo Vinderen. Greiest å ikke vite helt ;).

U

utgatt60135

Gjest
Fosse skrev:
Det er vel der man kommer inn på smak og behag, selv synes jeg sprekker i et slikt gulv er helt fint, det er en del av uttrykket og fremstår ikke for meg som feil. Sprekker i parkett, og da særlig klikk-parkett, fremstår derimot som feil.

Et alternativ er selvsagt å slipe gulvet og lakkere med tilsatt pigment, eventuelt såpevaske, eller olje. Grønnsåpevasket furu er ganske fint og fremstår mer grålig.

Jeg har selv hatt lignende gulv, men da i malmfuru og det var jeg svært godt fornøyd med. Slipte noen av gulvene når jeg bodde der og lakket med matt lakk.

Naboen i etasjen over beiset gulvet for å få det til å se "eksklusivt" ut, ikke min tekopp.
Så litt sprekker er alså ikke så gæli med heltre da. Heller mot å slipe, men da vil jeg nok beholde strukturene uten for mye farge. Men lett hvit "røkt" olje kanskje? Vil i allafall ikke få utpreget gulfarge.

Jeg har god tid til å bestemme meg da og må se nøyere på leiligheten først.

N

nb

Gjest
Mørke gulv er for øvrig stas om du er glad i å støvsuge og vaske, støv, smuss etc viser utrolig mye bedre på mørke enn på lyse gulv...

S

Supertramp

Gjest
nb skrev:
Mørke gulv er for øvrig stas om du er glad i å støvsuge og vaske, støv, smuss etc viser utrolig mye bedre på mørke enn på lyse gulv...
+1 og vel så det

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Heisann "nabo"!

Ja, nå ble du litt av en gledesdreper ;D. Godlia (for det er vel med d?) gir jo mye mer "kred" ;). Godlia er bolighus/rekkehus mens Oppsal er blokkstrøk. Fra innganspartiet sees blokker, mens balkongen vender mot bare lavhus. Tenkte det var på grensa, men legger godviljen til akkurat som der jeg bor nå. Er på grensen mellom Borgen og Vinderen men man sier jo Vinderen. Greiest å ikke vite helt ;).
Vi som bor på Golia, liker å "kødde" litt med Oppsalfolket vettu ;D Men, du er så nær Golia, at du grenser til å bli en Goling ;D
Hyggelig forresten, at det blir litt flere med vår eminente interesse her i området.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg, som nevnt av andre tidligere her, ikke gjort annet med gulvet i stua enn å slipe og lakkere Behold husets egenhet og særpreg. Når ble de rekkehusene bygget?

Det huset som jeg bor i, er fra 1921. Min bestefar og bestemor kjøpte huset i 1929 av kommunen, (som eide nesten alt her på Golia den gang) for den nette sum av 5000 kr.
Min mor kjøpte det av dem igjen i 1970 for 50 000 kr, og jeg kjøpte det av henne igjen, i 1987 for 800 000. Så det har hatt en viss verdiøkning i løpet av disse årene.
Jeg bor forresten nesten ved siden av velhuset ved Golia t-banestasjon.

Vi snakkes sikkert i fremtiden en gang.

mvh
Lars

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.047
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
nb skrev:
Vinyl er forøvrig tungvint og bare mas med børsting og vasking, og platene må snus før du har fått satt ræva godt nedi sofaen.... ;D ;D

N

nb

Gjest
RoDa skrev:
Vinyl er forøvrig tungvint og bare mas med børsting og vasking, og platene må snus før du har fått satt ræva godt nedi sofaen.... ;D ;D
;)

Mer morro å børste plater enn å støvsuge

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.997
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
nb skrev:
RoDa skrev:
;)

Det finnes sågar de som gjør begge deler....på platene mener jeg ::) ;)

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
19.878
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
emotikon skrev:
nb skrev:
RoDa skrev:
;)

Det finnes sågar de som gjør begge deler....på platene mener jeg ::) ;)
Må jobb litt for morroa :)

By the way gratulerer med ny leilighet Lyngen. Ser frem til å se bilder av anlegget rigget opp i den nye stua!

OU812

N

nb

Gjest
Lyngen skrev:
Hva skal jeg gjøre med kjøkkenåpningen? La den stå eller rive den?
Jeg har aldri skjønt meg på folk som vil ha åpen kjøkkenløsning. Det ser sikkert fint ut på bilder på glanset papir, men i min bok er det for folk som ikke lager mat. Matlaging medfører nødvendigvis matos og dermed lukt (prøv å la en gryte med salt fårekjøtt stå å putre en formiddag f.eks) og den odøren er ikke jeg spesielt keen på å ha spredt utover hele boligen. Nå ser ikke kjøkkenet ditt ut til å være av de aller største, men jeg ville i alle fall hatt muligheten til å lukke igjen mot stuen. Skal sies at jeg lager svært mye mat hjemme, så mine behov er muligens annerledes enn hva de kan være for andre.

Også en litt jalla løsning med en ledning som går gjennom kjøkkenåpningen, men det er en smal sak for en elektriker å fikse om det mangler stikk siden du har åpent elanlegg. Pass uansett på å lage en liste over alt du vil ha fikset og si ifra så detaljert som mulig på forhånd til eventuell elektriker som skal komme, da slipper vedkommende å komme flere ganger, og med litt flaks trenger han ikke å dra på lager / til grossist for å hente ut materiell mer enn en gang heller,blir fort noen kroner av det når de må fly frem og tilbake flere ganger.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.047
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
nb skrev:
Lyngen skrev:
Hva skal jeg gjøre med kjøkkenåpningen? La den stå eller rive den?
Jeg har aldri skjønt meg på folk som vil ha åpen kjøkkenløsning. Det ser sikkert fint ut på bilder på glanset papir, men i min bok er det for folk som ikke lager mat. Matlaging medfører nødvendigvis matos og dermed lukt (prøv å la en gryte med salt fårekjøtt stå å putre en formiddag f.eks) og den odøren er ikke jeg spesielt keen på å ha spredt utover hele boligen. Nå ser ikke kjøkkenet ditt ut til å være av de aller største, men jeg ville i alle fall hatt muligheten til å lukke igjen mot stuen. Skal sies at jeg lager svært mye mat hjemme, så mine behov er muligens annerledes enn hva de kan være for andre.

Også en litt jalla løsning med en ledning som går gjennom kjøkkenåpningen, men det er en smal sak for en elektriker å fikse om det mangler stikk siden du har åpent elanlegg. Pass uansett på å lage en liste over alt du vil ha fikset og si ifra så detaljert som mulig på forhånd til eventuell elektriker som skal komme, da slipper vedkommende å komme flere ganger, og med litt flaks trenger han ikke å dra på lager / til grossist for å hente ut materiell mer enn en gang heller,blir fort noen kroner av det når de må fly frem og tilbake flere ganger.
Enig i begge punkter, åpen stue/kjøkkenløsning er relevant i små leiligheter der du vil øke romfølelsen.
Er jo litt nysgjerrig på hva det betyr å lage svært mye mat hjemme? ::)

Så også den ledningstumpen, men tenkte at det sikkert er et bevisst valg av forrige eier som fant det best lydmessig å bruke kjøleskapskursen til stereoanlegget. ;D

R

N

nb

Gjest
RoDa skrev:
Enig i begge punkter, åpen stue/kjøkkenløsning er relevant i små leiligheter der du vil øke romfølelsen.
Er jo litt nysgjerrig på hva det betyr å lage svært mye mat hjemme? ::)
;)

Driver ikke akkurat suppekjøkken for lokale trengende, men all maten konsumert i heimen blir laget fra scratch og kan også finne på å koke egen kraft o.l. Steker man en del kjøtt og fisk og har en gryte putrende i timesvis i ny og ne, så lukter det en del av det, og jeg synest det er fint å kunne unngå å spre den odøren over alt. Det hjelper selvsagt å ha en kraftig ventilator med eksternt avtrekk (noe jeg ikke hadde i min forrige residens), men uansett greit å kunne lukke til kjøkken synest jeg. Ikke så kult å åpne vinduet om det er 10 blå ute heller.

Jeg skal aldri ha en åpen kjøkkenløsning i alle fall, kjøper jeg noensinne en bolig hvor det er åpen løsning, så blir bygging av lettvegg satt høyt på ToDo-listen min.

Ad Lyngens kjøkken. Den mørke fargen på parketten må bort synest jeg. Ikke min kopp te og temmelig upraktisk. Om det er heltregulv der også, så er det forhåpentligvis bare å slipe det bort.

N

nb

Gjest
Og et tips jeg har klok av egen skade:

Om mulig, gjør ALT av home improvement FØR du flytter inn. Det er glatt verdt å betale dobbelt en måned eller to for å få gjort ting. Ellers blir det aldri gjort, og det er ikke spesielt kult å støve o.l. når du først har flyttet inn.

Siden det er din første residens,er det neppe din siste. Ikke velg de dyreste løsnignene, du får det neppe igjen når du en dag skal flytte. Også lurt å velge kanskje nøytrale og tidløse farger og løsninger slik at leiligheten blir attraktiv for flest mulig den dagen du skal flytte. Det du gjør, bør imidlertid gjøres ordentlig. Halvgjort oppussing er ikke noe særlig, verken for deg selv eller for potensielle overtagere av leiligheten om noen år.

Og ikke finn på å leke hobbyelektriker eller hobbyrørlegger selv, ikke det at det nødvendigvis er så vanskelig, men det er for det første ikke tillatt og for det andre er det ting som er veldig greit å kunne si er gjort av fagfolk den dagen du skal ut av leiligheten. Det er turn-off for en del om noen har laget bad eller koblet sterkstrøm selv.

S

Supertramp

Gjest
nb; den veggløsningen som allerede er der er like lite brukelig som helt åpen løsning om det er matos du frykter.
Da må man evt. bygge helt ny vegg og dør.

Mye enig i det du skriver med hensyn til matlaging, men det kommer jo veldig an på om man har plass/luft nok. I slike mindre leiligheter har man sjeldent den muligheten du skisserer og da er en god ventilator vegen å gå. Ikke en med aktivt kullfilter, men en som sender matosen ut av leiligheten på en god, effektiv og støysvak måte.

Topp Bunn