Mitt første hjem!

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.190
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Lyngen skrev:
.............
Et annen sak er at jeg kjøpte meg en Airport Express i farta, men jeg har visst missoppfattet det hele da jeg trodde at man ikke trengte noe annet (også i følge selger). Men etter litt trøbbel med å få den til å virke slår det meg at man må ha nettverk også? Logisk? Noen som kan bekrefte dette og forklare det? det virker som det er en selvfølge da det ikke står noen advarsel om dette.
.......
Airport Express fungerer til avspilling trådløst direkte fra Mac til anlegget, uten nettverk. Macen oppfatter AE som et trådløst nettverk, og kobler seg på som om det var en trådløs router. Da blir AE tilgjengelig som høyttaler-valg i iTunes. Veldig praktisk og greit når du først får det til å virke. Funker på Windows PC også.
Jeg har satt opp dette flere ganger med to eldre AE mot flere Macbook, strevde litt med å få dem konfigurert riktig, men bruker dem ikke nå så jeg husker ikke detaljene ved konfigurasjonen. Den Eplekjekke Tråden kan være stedet for tips og instrukser om Airport Express.

J.

U

utgatt60135

Gjest
ottone skrev:
Lyngen skrev:
.............
Et annen sak er at jeg kjøpte meg en Airport Express i farta, men jeg har visst missoppfattet det hele da jeg trodde at man ikke trengte noe annet (også i følge selger). Men etter litt trøbbel med å få den til å virke slår det meg at man må ha nettverk også? Logisk? Noen som kan bekrefte dette og forklare det? det virker som det er en selvfølge da det ikke står noen advarsel om dette.
.......
Airport Express fungerer til avspilling trådløst direkte fra Mac til anlegget, uten nettverk. Macen oppfatter AE som et trådløst nettverk, og kobler seg på som om det var en trådløs router. Da blir AE tilgjengelig som høyttaler-valg i iTunes. Veldig praktisk og greit når du først får det til å virke. Funker på Windows PC også.
Jeg har satt opp dette flere ganger med to eldre AE mot flere Macbook, strevde litt med å få dem konfigurert riktig, men bruker dem ikke nå så jeg husker ikke detaljene ved konfigurasjonen. Den Eplekjekke Tråden kan være stedet for tips og instrukser om Airport Express.

J.
Det var gode nyheter. Takk!

AE står bare og blinker gult, men får prøve å finne ut av det :-\. Rart det ikke står tydeligere...

U

utgatt60135

Gjest
Min Sugden ble lam på venstre side og jeg fant alle mulige kvitteringer bortsett fra ja nettopp den. Butikken i Drammen er nedlagt så da må jeg betale selv. Lite irriterende da :-[ . Et ørlite håp for at den kan ligge på et rart sted. Jeg soterte og kastet papirer da jeg flyttet inn og husker jeg så den da. Forsterkeren er sendt til Maxwell og håper det ikke er altfor komplisert.

En kollega var så snill og låne meg en forsterker, så nå bruker jeg en Audiolab 8000A. Den er god den, og spesielt på rock så savnes det lite. Derimot så er forskjellene åpenbar på gode klassiske plater. Innsikten, fokus og detaljering er på et annet nivå med mye dyrere Sugden A21SE. Bra trøkk i mellombassen på Audiolaben, noe mørkere, rundere og litt mer avrundet i diskanten. Således også mer tilgivende. Det er vel dette man kaller en musikalsk forsterker? Tja, kanskje men for meg er mer "HiFi" mer musikalsk så fremt resten er på samme nivå. Men jeg kunne helt klart levd med en slik forsterker, men kanskje ikke om klassisk/akustisk var hovedkilden. Moro å se hvordan det oppleves med en mye rimelige forsterker i bruk.

Mistet også min iPod og Shure 210Se. Skaffet meg en ny iPod og da er det iallefall moro å få siste utgave med touchscreen og dobbel plass. Jeg tror jeg skal kjøpe meg en Beyerdynamic DTX100 i dag. Eventuelt Klipsch Image4. Moro å prøve noe nytt, selv om jeg var fornøyd med Shure (men ble ikke veldig imponert).

U

utgatt60135

Gjest
Det ble et Barkan veggstativ. Solid bygget og flotte justeringsmulighetet med manuell tilt og vannrett justering. Men av en eller annen grunn så blir ikke TV´n rettnår den skyves inn eller ut. Jeg må korrigere for hver gang og jeg vet ikke hva det skyldes :-\.

Sugden er fortsatt på service (har ikke hørt et pip fra Maxwell) og Audiolab 8000A er reservespiller. Den spiller godt. Engasjerende, men litt rund om mørk i karakter. Savner Sugden tross alt.

Cary´en er like flott som alltid og den får mye god mat.

Ny LG blueray.

Er det ikke fine høyttalere?

REL´n har jeg klemt nedi her, men den trives ikke helt der. Bruker den ikke nå.

Hva synes dere om denne løsningen? Med Sugden. Ikke ideel, men ...?

Sugden ........... :'(

Mye godsaker her :) (beklager dårlig bilde).

Hygger meg med mine aller første Blueray filmer.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Lyngen skrev:
Min Mac kapitulerte, men har i dag fått den tilbake. Harddisken var defekt, så maskinen min er helt blank. Prøvde å tilkoble back-up´en men det fungerte ikke. Kanskje fant jeg feil strømforsyning? Men er ikke dimensjonen på pluggen beregnet for én spenning?
Normalt ikke, kjenner ikke Mac. Du har sikkert funnet ut av det nå, men her nå uansett litt nyttig info fra Clas Ohlson - og et tips fra meg til slutt:

fra: http://www.clasohlson.no/product/category.aspx?category=batterier%2fladere:batterieliminatorer&id=88597222&_path=251882;85177594;88597215;88597222
Batterieliminator, transformator, AC-adapter, DC-adapter, nettdel, hva er hva?

DC: Likespenning/strøm, samme som er i batterier. Vanlige symboler for DC er: = eller VDC.
AC: Vekselspenning/strøm, samme som er i vegguttak. Vanlige symboler for AC er: ~ eller VAC.
Volt: Måleenhet for spenning. Forkortes V.
Ampere: Måleenhet for strøm. Forkortes A eller mA, 1 A = 1000 mA.

Hva er forskjellen på en batterieliminator og en transformator?

• En transformator gjør om vekselspenning (230 V) til en lavere vekselspenning (f.eks. 9 V AC), kalles også for AC/AC-adapter.

• En batterieliminator gjør som uttrykket sier, eliminerer behovet av batterier. Batterieliminatoren gjør om vekselspenning (230 V) til en lavere likespenning (f.eks. 9 V DC), kallas også for AC/DC-adapter. En batterieliminator kan være lagd av en jernkjernetransformator med likeretter, eller en elektronisk transformator med likeretter. Alle våre batterieliminatorer har stabilisert likespenning.

• Iblandt forekommer også uttrykket trafo eller transing. Disse slurvette uttrykkene kan bety både transformator eller batterieliminator.

• Det er viktig att du velger rett batterieliminator eller transformator, ellers kan apparatet gå i stykker. Kontroller hva som oppgis på apparatet du skall drive. Eksempel:
12 V DC / 400 mA. Bruk en Batterieliminator som gir 12 Volt DC og som leverer minst 400 mA (0,4 A) eller mer. Husk et pluss og minus blir rett. I dette tifellet er + i midten av pluggen.
9 V AC / 1000 mA. Bruk en Transformator som gir 9 V AC og leverer minst 1000 mA (1 A) eller mer. Her finnes ingen + eller -, så det finnes ingen risk for feilkobling av polaritet.

De fleste av våre batterieliminatorer har utskiftbare kontakter som gjør att du kan tilkoble mange ulike apparater. I de tilfeller batterieliminatoren har justerbar utspenning, så må rett spenning stilles inn. I visse tilfeller kan det stå f.eks. 18,6 V DC / 2,5 A. Juster da spenningen til nærmeste nivå, f.eks. 19 V.

En vanlig missforståelse når man skal velge batterieliminator, er at noen tror de må velge eksakt strømstyrke (A eller mA) etter hva som står på apparatet man ska bruke. Regelen “minst eller mer” gjelder. Det vil si at hvis det står 500 mA, så bør man velge en batterieliminator som er merket 700 mA.
Har koblet feil og sett blårøyk/luktet svilukten noen ganger selv. Har derfor kommer fram til følgende praksis: Alle strømforsyninger merkes med en liten bit hvit bandasjetape der jeg noterer hvilket apparat de skal brukes med/hører til .... Slipper då å knote med å lese svært liten eller utydelig skrift på lite tilgjengelige steder på apparater når ting skal kobles i hop.

Ellers har jeg funnet ut at det kan være veldig kjekt å ha en justerbar batterieliminator på lur når man ikke finner/har mistet den originale. De kommer med flere utbyttbare plugger. Se lenken over for et par eksempler på slike.

Gratulerer med nytt hjem! Ser fint ut, blir nok bra.

Vedlegg

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
351
Torget vurderinger
1

Disse JM Lab er jo bare sykt flotte Lyngen :) Gratulerer masse med nytt hjem!

Du får dra Halvard Rostad i øra ang Sugden forsterkern, han annonserer jo fortsatt for salg av merket, og han pleier jo å være en hyggelig kar.

Destiny.. :)

U

utgatt60135

Gjest
zimon skrev:
Lyngen skrev:
Min Mac kapitulerte, men har i dag fått den tilbake. Harddisken var defekt, så maskinen min er helt blank. Prøvde å tilkoble back-up´en men det fungerte ikke. Kanskje fant jeg feil strømforsyning? Men er ikke dimensjonen på pluggen beregnet for én spenning?
Normalt ikke, kjenner ikke Mac. Du har sikkert funnet ut av det nå, men her nå uansett litt nyttig info fra Clas Ohlson - og et tips fra meg til slutt:
Back-up´en fungerne fint når jeg til slutt fant den riktige. Men jeg ble litt paff når jeg så siste dato for systemopprettelse. Det ble veldig mye ripping av plater på nytt. Fra nå av skal jeg lagre oftere. Transformator med mulitiuttak (mitt ord) har jeg.

U

utgatt60135

Gjest
Destiny skrev:

Disse JM Lab er jo bare sykt flotte Lyngen :) Gratulerer masse med nytt hjem!

Du får dra Halvard Rostad i øra ang Sugden forsterkern, han annonserer jo fortsatt for salg av merket, og han pleier jo å være en hyggelig kar.

Destiny.. :)
Takk Mr. Creek ;).

De låter glitrende også! PUR HIGH-END som Rognlien skrev 8). Men jeg får ikke ut det beste med Audiolab da (naturlig nok). De er kresne, men Audiolab´en ligger godt over på det sikre i så måte. Alså Focalene avslører uregelmessigheter fra elekronikk godt. A er myk, rund, mørk og behagelig men motsatt vei kommer rett ut også. Kameloner slik sett. Transparente.

Hva gjør Halvard egentlig? Skjønte at han har en funksjon i forhold til Maxwell fortsatt, men ikke mer. Ja, han virker som en kjernekar. Jeg hadde litt hjemlån fra han rett før jeg gikk for Sugden og rett før jeg ble klar over at han også solgte den. Hadde jeg visst det så hadde jeg helt klart kjøpt av han. Sugden ble sendt til Stavanger og jeg måtte gi opp å finne kvitteringen fra nedlagte Best-HiFi. Så da ble "advart" med en totalpris på 5-6 tusen. men det skal litt til å komme opp i den summen tross alt. Jeg er utdannet servicetekniker selv, så er ikke ukjent med priser og tidsbruk. Jeg er litt nervøs med tanke på utgifter og ikke minst tid hvis det må bestilles deler fra Sugden.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.364
Torget vurderinger
1
Flotte, de Focal'ene.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre