Mitt første hjem!

lobo

Medlem
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
0
Da skjønte jeg det! Legger parkett oppå det? No way! Det var jo så lunt og godt å stå på Osteaktig. Sprekker her og der gjorde ikke noe heller. Sjarmfullt var det også.

Endelig.Den meldingen har jeg ventet på og nå føler jeg å komme med noen råd.
Som snekker har både lagt , slipt og behandlet gulv med forskellige tresorter.
Dette er min personleg mening.

For det første, riv veggen mellom kjøkken -stue. Det vil antaglivis være et "hull" igulvet etter veggen.Det er bare å felle inn inn ny furuplank.

Få proffe til å slipe gulvet.det blir altid best resultat.

Ta behandlingen av gulvet selv for med denne oppskiften er det tidkrevende.

Jeg ville brukt olje,lettere renhold og etter min mening mye penere.

Jeg ville brukt olje tillsat hvit farge.Styrke kan du velge selv ved blande en kanne tilsatt kalkvit og en eller to naturell. Med "kalk"tillseting holder gulvet seg lys ekte.

Vanligvis heller man olje ut på gulvet og fodeler det med en svaber,men pga.av sprekkene bør du velge en annen medtode.Det antaglvis vil renne bort for mye, så jeg ville kostet det.

Det som er viktig er å mette gulvet med olje,jo mere jo bedre.
Første runde.
Verktøy:malerbøtte ,feiekost og rent fottøy.

Olje i bøtta tilsett terpentin,det gjør at oljen trenger lettere ned i treværket.
Så er det bare og koste om og om igjen,du ser det trekker seg ned.
Våt i våt kaller vi det,la det ikke tørke så olja blir sei mellom hver runde.
Når du har tatt fire,fem runder ta et par runder med utynnet olje.
Når olja begynner å bli litt sei,tørk av resternde med filler,det det bilr igjen topplag.
La det herde et døgn.Ta bonemaskin med hvit pad og poler, og du får en usynlig glasert overfate som det er lett å rengjøring .Det holder med en fuktig , ikke våt Micromopp , eventuelt med litt gønnsåpe.
Jobben tar noen timer ,kanskje en lørdag.Mye jobb?neida det er vært det.
Glem tøffler ta av sokkene og gå barbent , kjennes ut som ubehandlet treværk.

Mener ikke at dette er beste løsningen ,men de jeg jobbet for har vært veldig fornøyd.

mvh.frode

OBS.VIKTIG
Fillene som brukes til å tørke av rest oljen må dyppes vann pakkes inn i palstpose og kastes med en gang.Faren for selantenelse er stor hvis de blir liggende sammen.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.299
Torget vurderinger
1
Kanskje man skulle hatt Hifisentralen dugnad..?

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
H i f i s e n t r a l e n
Samlepunkt for hus og hjem.

U

utgatt60135

Gjest
Da er vi tilbake til min hjem & Interiør tråd ;D.

Ting skjer, men har en god del arbeid igjen.

Før;

Nå;

Veggen til kjøkkenet er revet og gulvet er slipt og lakket med matt lakk. Det ble veldig fint :).

Veldig fornøyd med sofaen fra a-møbler. Et sabla strev med å få den inn men det gikk på millimeteren.

HiFi/TV stolen. Ikke helt ideelt med et såpass markant skille mellom sofa og lenestol men det får gå. I hjørnet kommer det en peis etterhvert. Jeg gruer litt for alt støvet :-\.

Stereobenken er knallfin, men det sees ikke godt på det dårlige bildet. Sugden og Cary får plass på toppen mens en TV kommer på veggen med uttrekk slik at jeg/vi kan se TV fra sofaen.

Jeg er fortsatt åpen for nedgradering på HiFi fronten, men får vurdere lyden når den tid kommer. Jeg vil ha så få duppeditter som mulig og ønsker helst å kombinere TV lyd og HiFi lyd. Problematisk med god stereo fra sofaen. Hva ville dere gjort? 42" hadde nok holdt, men har lyst på 46" hvis det ikke blir for dyrt. Maks 8000,-. Gode tips?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.299
Torget vurderinger
1
Jeg så du hadde klint høyttalerne i bakveggen der TV'n stod. Da ble litt skeptisk. ;D

U

utgatt60135

Gjest
Jeg tror ikke den tidligere eieren var noen HiFi mann. Nå har jeg låst meg til bare én mulig høyttalerplassering :-\. Det er litt i smaleste laget med på en annen side så blir jeg sittende ganske nærme og trolig blir det bokhylle bak lenestolen. CD hyller på kortveggen (kommer nok til å "gjemme" plater jeg sjelden spiller.

Jeg skal få kjøpt meg stativ til kameraet mitt også så blir det bedre bilder i lite lys. Gadd ikke korrigere heller.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
19.878
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Lyngen skrev:
Jeg er fortsatt åpen for nedgradering på HiFi fronten, men får vurdere lyden når den tid kommer. Jeg vil ha så få duppeditter som mulig og ønsker helst å kombinere TV lyd og HiFi lyd. Problematisk med god stereo fra sofaen. Hva ville dere gjort? 42" hadde nok holdt, men har lyst på 46" hvis det ikke blir for dyrt. Maks 8000,-. Gode tips?
Så du er på nedgraderingen du også! Når det kommer til TV så hadde jeg prøvd å strekke meg til en 46". Det er jo endel av årets modeller/fjorårets modeller som selges ut nå på høsten. Hva med Samsung eller Sony! Lykke til :)

OU812

U

utgatt60135

Gjest
ou812rh skrev:
Når det kommer til TV så hadde jeg prøvd å strekke meg til en 46". Det er jo endel av årets modeller/fjorårets modeller som selges ut nå på høsten. Hva med Samsung eller Sony!
Ja, jeg tenker mest på en rimelig 46" fra Sony, Samsung eller evn.t LG. Tror ikke jeg kommer til å angre på størrelsen. Da blir det mer attktaktivt å se Tv fra sofaen også. Fra Elkøp så jeg har muligheten til å bytte også.

Så du er på nedgraderingen du også!
Mybe ..

Hvorfor nedgraderer du?

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
852
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Har du smått med plass, er kanskje Beolab 3 noe å tenke på? Og du slipper effekttrinn!

Er vel noen på bruktbørsen nå ;) (jeg bor i Bergen, og har overhodet ikke kjennskap til selger)

ou812rh

Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
19.878
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Lyngen skrev:
ou812rh skrev:
Så du er på nedgraderingen du også!
Mybe ..

Hvorfor nedgraderer du?
Ble for lite brukt til å lytte til høyoppløselig musikk! 80% av tiden blir det brukt til TV lyd og programmer som barneTV, norske talenter, Disney channel o.l. Har ikke gitt opp helt da og får nå et anlegg jeg tross alt håper skal spille meget bra :)

OU812

N

nb

Gjest
Lyngen skrev:
Ja, jeg tenker mest på en rimelig 46" fra Sony, Samsung eller evn.t LG. Tror ikke jeg kommer til å angre på størrelsen. Da blir det mer attktaktivt å se Tv fra sofaen også. Fra Elkøp så jeg har muligheten til å bytte også.
Hvorfor ikke bare gjøre det fornuftige valget og kjøpe en plasmaskjerm fra Panasonic? 46" fås fra ca 8000 kroner, 42" fra 4500. Prisene skal muligens enda litt ned siden det så vidt jeg har fått med meg kommer nye modeller til høsten.

ou812rh

Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
19.878
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
nb skrev:
Lyngen skrev:
Hvorfor ikke bare gjøre det fornuftige valget og kjøpe en plasmaskjerm fra Panasonic? 46" fås fra ca 8000 kroner, 42" fra 4500. Prisene skal muligens enda litt ned siden det så vidt jeg har fått med meg kommer nye modeller til høsten.
Oj nå fikk jeg også lyst på ny TV :)

U

utgatt60135

Gjest
nb skrev:
Hvorfor ikke bare gjøre det fornuftige valget og kjøpe en plasmaskjerm fra Panasonic? 46" fås fra ca 8000 kroner ..
Det er høyst aktuelt. Jeg klør meg litt i hodet angående TV-lyd versus HiFi. Jeg får bare koble opp anlegget sammen med ny TV etter at jeg har fått borret opp hull til peis.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Litt seint men, gratulerer så mye med et flott resultat! Det ble jo riktig flott.
Har du kommet i orden med anlegg og tv nå da? :) Som været er nå, så ser det ut til å bli mange "inne" dager på oss.

mvh
Lars

U

utgatt60135

Gjest
sclalars skrev:
Litt seint men, gratulerer så mye med et flott resultat! Det ble jo riktig flott.
Har du kommet i orden med anlegg og tv nå da? :) Som været er nå, så ser det ut til å bli mange "inne" dager på oss.

mvh
Lars
Takk!

Det er et stykke igjen til jeg er i mål. Bl.a blir det utskiftinger på el. anlegget og lyssetting. Kunst, hyller, TV, peis, gardiner, småpuss og annet gjenstår.

Jeg har satt opp anlegget og fikk tatt noen bilder, men det pøsregnet så jeg tok ikke med fotoapperatet tilbake til Mac´en. Bildene ble ikke så pene, så skal få tatt noen ordentlige med stativ senere. Kommenterer lyden når jeg får publisert bildene. I morgen skal alt over til mitt nye hi for da har jeg flytteperm.

U

utgatt60135

Gjest
Er det noen som har noen gode tips til TV? Har mest lyst på 46" og maks 10k. Min gamle 32" blir for liten.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Er det noen som har noen gode tips til TV? Har mest lyst på 46" og maks 10k. Min gamle 32" blir for liten.
Hei Lyngen!
Kanskje dette kan være noe for deg?

http://www.pixmania.com/no/no/4670314/art/sony/lcd-tv-kdl-46ex500-fjern.html

Her er et lite utdrag fra AV/forum:

"Sony KDL46EX500. Denne får du innenfor budsjettet ditt nå, men bildekvaliteten er faktisk i toppklassen selv om den er såpass rimelig

100Hz som en av få tver under 9000,-, 4 HDMI, PC-inngang, nettverksinngang for streaming og helt matt panel. Naturlig skarpt og fint bilde, god brukervennlighet og helt grei lyd."

Jeg vil påpeke at jeg ikke har noe personlig preferanse med denne. Selv er jeg Samsung "fan", men i den størrelsen du jakter på, er det litt begrenset utvalg prismessig.

mvh
Lars

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Støtter forslaget med Sony tv, har sett tv'en og den har godt bilde.

U

utgatt60135

Gjest
Sony KDL46EX500 synes jeg var litt vel dyp. Jeg vil ha et veggstativ med uttrekk og da vil jeg ikke at den skal komme for langt ut fra veggen. Tror kanskje modellen over (?), 700 kan være aktuell. 10k på elkjøp.

Eller denne Samsung; http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/tv/tv-er-storre-enn-40/UE46C6005XXE/samsung-46-led-tv?Selected=Specifications#tProductTabcontent

Noen som har erfaring med LG? Har ikke syntes de ser best ut i butikken, men det er vanskelig å vurdere dem der uten å korrigere innstillingene nøye.

Tror jeg handler allerede i dag. Visakortet får kjørt seg for tiden, men jeg lukker øynene :D.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Lyngen skrev:
Noen som har erfaring med LG? Har ikke syntes de ser best ut i butikken, men det er vanskelig å vurdere dem der uten å korrigere innstillingene nøye.
Har et LG tv som er kjøpt i år, på mitt tv er det en kalibreringsveiviser i tv'en og etter å ha fulgt den blir bildet ganske bra. LG har også egne demo modus som brukes i butikker (det meste på maks). Ved oppstart av ny tv må en velge om den skal stå i butikk eller privat.

For ordens skyld er min tv plasma.

U

utgatt60135

Gjest
Da her jeg bestillt meg en Samsung UE46C6005XXE (tror det var den iallefall) for 10 lapper:

46" LED 100hz :D. 2,9 cm tykk. Bildet virket flott i butikken i allefall. Og Get HD boks.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.047
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Grattis!
Men se å få tatt noen flere bilder nå da, ellers tar både jeg og sclalars med oss hvert vårt kamera og kommer!! :D :D

R

U

utgatt60135

Gjest
RoDa skrev:
Grattis!
Men se å få tatt noen flere bilder nå da, ellers tar både jeg og sclalars med oss hvert vårt kamera og kommer!! :D :D

R
Jeg har tatt noen bilder men kamera og Mac er på hvert sitt sted. Men de forenes i kveld.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Da her jeg bestillt meg en Samsung UE46C6005XXE (tror det var den iallefall) for 10 lapper:

46" LED 100hz :D. 2,9 cm tykk. Bildet virket flott i butikken i allefall. Og Get HD boks.
Mmm. me like, me want :D :D
Den var stilig Lyngen! Gratulerer!

mvh
Lars

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Litt seint kanskje, men jeg støttet forslaget til nb. En Panasonic G10 plasma. Er ingen LCD/LED på markedet jeg ville ha valgt framfor den. Plasma gir mer korrekte farger, bedre dypdeperspektiv og mer naturlige bilder.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.047
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
orso skrev:
Litt seint kanskje, men jeg støttet forslaget til nb. En Panasonic G10 plasma. Er ingen LCD/LED på markedet jeg ville ha valgt framfor den. Plasma gir mer korrekte farger, bedre dypdeperspektiv og mer naturlige bilder.
Hehe, så fikk jeg oppleve det også. :eek:
Vi er helt enige orso, plasma er herlig naturlig!! ;D

R

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
orso skrev:
litt sent! 3 poster opp, der har du den nye Tven til lyngen

U

utgatt60135

Gjest
sclalars skrev:
RoDa skrev:
Grattis!

R
Hint, hint ;D ;D
Klart dere får komme på besøk når jeg får landet nogenlunde ;).

Tv´n er bare bestillt så jeg kan jo endre mening. Fikk opp men nye Getboks og bildet var vel greit nok, men det taper seg altfor mye i forhold til orginalen.

U

utgatt60135

Gjest

Foreløpig bare ett enkelt blitzbilde da jeg ikke hadde stativet der.

Når jeg først satte meg inntil bakveggen ble perspektivet dårlig og det hjalp ikke med mer vinkling. Men når jeg trakk stolen mer mot høyttalerne satte fokus seg godt. Dette var bare 5 min test dog. Lyden var ikke lys eller ikke noe som helst hard, men det er klart det er for lite dempet for den virkelige gode lyden. Problemet er bare at jeg i utgangspunktet ikke ønsker masse ting og tang på veggene. Ikke noe jalling, men for mye refleksjoner. Det førte til litt lite fylde også. Det er jo gode avstander til sidevegger så førsterefleksjon er ikke noe problem.

Jeg vet fortsatt ikke hvordan jeg skal få løst problemet med god lyd fra sofaposisjonen med vendt TV ut fra veggen. Jeg liker egentlig ikke å bruke stereooppsettet til Tv bruk heller. Jeg har et rimelig minianlegg fra Denon, men har ikke lyst til å bruke det (mye pga det visuelle). Jeg skal vurdere å nedgradere med noen lavere, lett flyttbare gulvstående med kanskje en "multiboks".

Et annet problem jeg fikk var høy brummelyd når strømforsyningen til Getboksen var tilkoblet nettet. Er det ikke jordet? Det elektriske anlegg er på trynet konstruert dessverre. Noe jeg ikke la merke til før etter kjøp.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.047
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Bør kunne funke bra det der!
Høyttalerne litt tettere sammen kan gi mer fylde.
Ofte en jæla nedtur å koble opp anlegget i nytt rom første gangen.
Men du vet jo fra før at det kan låte bra, så ikke selg. ;)

Brummingen kommer av at det er et annet jordpotensiale i kabelnettet enn strømnettet. Det løser du med galvanisk skille.

Mvh
Rolf

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
RoDa skrev:
Bør kunne funke bra det der!
Høyttalerne litt tettere sammen kan gi mer fylde.
Ofte en jæla nedtur å koble opp anlegget i nytt rom første gangen.
Men du vet jo fra før at det kan låte bra, så ikke selg. ;)

Brummingen kommer av at det er et annet jordpotensiale i kabelnettet enn strømnettet. Det løser du med galvanisk skille.

Mvh
Rolf
Jeg strevde lenge med brummelyd i ene kanalen, styrte på og skifta kabler og greier. Og ble forsøkt prakka på både det ene og det andre av pusherne. Helt til jeg fikk tips her inne om galvanisk skille. Tror jeg betalte 97,- eller der omkring på elkjøp, og brummen forsvant.

Ser nå veldig bra ut så langt, Lyngen. Vent med å nedgradere til du har bodd heimen mer inn, synes jeg. Etter noen måneder ser du mer hva du trenger og hva du kan kvitte deg med.

Dag

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.299
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:

Foreløpig bare ett enkelt blitzbilde da jeg ikke hadde stativet der.

Når jeg først satte meg inntil bakveggen ble perspektivet dårlig og det hjalp ikke med mer vinkling. Men når jeg trakk stolen mer mot høyttalerne satte fokus seg godt. Dette var bare 5 min test dog. Lyden var ikke lys eller ikke noe som helst hard, men det er klart det er for lite dempet for den virkelige gode lyden. Problemet er bare at jeg i utgangspunktet ikke ønsker masse ting og tang på veggene. Ikke noe jalling, men for mye refleksjoner. Det førte til litt lite fylde også. Det er jo gode avstander til sidevegger så førsterefleksjon er ikke noe problem.

Jeg vet fortsatt ikke hvordan jeg skal få løst problemet med god lyd fra sofaposisjonen med vendt TV ut fra veggen. Jeg liker egentlig ikke å bruke stereooppsettet til Tv bruk heller. Jeg har et rimelig minianlegg fra Denon, men har ikke lyst til å bruke det (mye pga det visuelle). Jeg skal vurdere å nedgradere med noen lavere, lett flyttbare gulvstående med kanskje en "multiboks".

Et annet problem jeg fikk var høy brummelyd når strømforsyningen til Getboksen var tilkoblet nettet. Er det ikke jordet? Det elektriske anlegg er på trynet konstruert dessverre. Noe jeg ikke la merke til før etter kjøp.
Oi. Focal ja. :D

U

utgatt60135

Gjest
RoDa skrev:

Mvh
Rolf
Det har du nok helt rett i, for brummingen forsvant da jeg tok ut antennekabelen selv om Get boksen var tilkoblet. Regner med at elkjøp eller expert har en slik en. Var en liten stund redd for at det var noe galt med Sugden.

U

utgatt60135

Gjest
Lyngen skrev:

Jeg lurte på om jeg tok en for kjapp avgjørelse og tok meg god tid i butikken i dag. Og riktignok hadde den tynne tydelige svakheter. Det sorte ble bare blåsort og nyansene var ikke så bra. I tillegg virket den for mørk (justerte endel). Så den avbestillte jeg.

De som hadde best sortnivå var typisk nok de tykkeste (vil ikke ha den for tykk). En LG til 12k syntes som et godt komromiss, mens 50" plasma er mye for pengene. Men de blir litt vel store synes jeg. Sort er sort med plasma TV´ene, men de synes litt blasse. Så ble jeg mer og mer oppmerksom på en Phillips ved siden av. For en forskjell fra plasma TV éne og de aller fleste andre! For et liv i bildet! Naturlig skarphet samt at detaljene i de mørke partiene er topp. Og hvit er virkelig hvit. I tillegg bemerket jeg hvor støyfritt og mykt den fremstillte bilder av dårlig kvalitet. Nesten så jeg ble litt forelsket i den TV´n. Ok - 7000 over budjett til 17. 000,-. Ehhhhh........

Hørte litt mer på lyden i stua og utbyttingstankene ble forsterket. Valget tror jeg står mellom å akustikkbehandle rommet eller gå for noe mørkere og tilbakelendt klang. Klangen i anlegget passer ikke et rom med såpass mye nakne flater. Mitt gamle lytterom var bra dempet så der fungerte det veldig bra tross kortere avstand til vegger. Og for å få til nogenlunde brukbar høyttalerplassering til TV titting så er det en stor fordel med gulvstående som er lett å flytte på og ikke så høye. Det er lytt hos meg så det innbyr ikke til høytspilling uansett.

Så kanskje jeg senker kravet til HiFi og flytter mellomlegget over på TV budsjettet?

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.047
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Lyngen skrev:
Hørte litt mer på lyden i stua og utbyttingstankene ble forsterket. Valget tror jeg står mellom å akustikkbehandle rommet eller gå for noe mørkere og tilbakelendt klang. Klangen i anlegget passer ikke et rom med såpass mye nakne flater. Mitt gamle lytterom var bra dempet så der fungerte det veldig bra tross kortere avstand til vegger. Og for å få til nogenlunde brukbar høyttalerplassering til TV titting så er det en stor fordel med gulvstående som er lett å flytte på og ikke så høye. Det er lytt hos meg så det innbyr ikke til høytspilling uansett.
Litt tanker angående dette.
Jeg også flyttet jo fra et veldig dempet lite rom til et som var større og mer nakent.
Veldig uvant i starten, men jeg tror du gjør en tabbe ved å selge anlegget.
Du skal først få tid til å venne deg til lyden i rommet, venne deg til hvordan dagligdagse ting låter der.
Bli vant til hvordan stemmer låter når det snakkes i rommet og etterhvert kunne begynne å plassere høyttalerne slik at det låter naturlig.
Ikke akkurat the DSP way, men en måte som funker for meg.

R

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Kan hende et stort gulvteppe og litt småtterier roer ned rommet litt...

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
Philips er gode på digital signalbehandling. Snart blir de like gode som de analoge TV-ene som var skapt for å vise dårlige bilder på en jevn og fin måte.

U

utgatt60135

Gjest
Et perfekt oppsett eller finner dere noen feil?

Sett fra sofa...

Jeg har blitt vant til akustikken nå og synes det låter bra. Synes som presensområdet er mer tilbaketrukket enn ved forrige bosted grunnet større avstand til sidevegger. Jeg regner med at jeg får TV´n på et veggfeste og da kan jeg jo praktisk sett beholde anlegget da det også ser til å fungere ok fra veggen når jeg fikk satt høyttalerne litt nærmere veggen (ikke på dette litt gamle bildet).

Min Mac kapitulerte, men har i dag fått den tilbake. Harddisken var defekt, så maskinen min er helt blank. Prøvde å tilkoble back-up´en men det fungerte ikke. Kanskje fant jeg feil strømforsyning? Men er ikke dimensjonen på pluggen beregnet for én spenning?

Et annen sak er at jeg kjøpte meg en Airport Express i farta, men jeg har visst missoppfattet det hele da jeg trodde at man ikke trengte noe annet (også i følge selger). Men etter litt trøbbel med å få den til å virke slår det meg at man må ha nettverk også? Logisk? Noen som kan bekrefte dette og forklare det? det virker som det er en selvfølge da det ikke står noen advarsel om dette.

Fortsatt litt småting å rette på min nye lille gamle leilighet, men det er nær sluttførelse :) :). Det ble en 46" Samsung LED alikevel. Den er veldig god unntatt med store sorte flater, men fant ut at alle "rimelige" LCD TV´er har de samme problemene.

Topp Bunn