lobo
Medlem
- Ble medlem
- 03.08.2005
- Antall liker
- 0
Da skjønte jeg det! Legger parkett oppå det? No way! Det var jo så lunt og godt å stå på Osteaktig. Sprekker her og der gjorde ikke noe heller. Sjarmfullt var det også.
Endelig.Den meldingen har jeg ventet på og nå føler jeg å komme med noen råd.
Som snekker har både lagt , slipt og behandlet gulv med forskellige tresorter.
Dette er min personleg mening.
For det første, riv veggen mellom kjøkken -stue. Det vil antaglivis være et "hull" igulvet etter veggen.Det er bare å felle inn inn ny furuplank.
Få proffe til å slipe gulvet.det blir altid best resultat.
Ta behandlingen av gulvet selv for med denne oppskiften er det tidkrevende.
Jeg ville brukt olje,lettere renhold og etter min mening mye penere.
Jeg ville brukt olje tillsat hvit farge.Styrke kan du velge selv ved blande en kanne tilsatt kalkvit og en eller to naturell. Med "kalk"tillseting holder gulvet seg lys ekte.
Vanligvis heller man olje ut på gulvet og fodeler det med en svaber,men pga.av sprekkene bør du velge en annen medtode.Det antaglvis vil renne bort for mye, så jeg ville kostet det.
Det som er viktig er å mette gulvet med olje,jo mere jo bedre.
Første runde.
Verktøy:malerbøtte ,feiekost og rent fottøy.
Olje i bøtta tilsett terpentin,det gjør at oljen trenger lettere ned i treværket.
Så er det bare og koste om og om igjen,du ser det trekker seg ned.
Våt i våt kaller vi det,la det ikke tørke så olja blir sei mellom hver runde.
Når du har tatt fire,fem runder ta et par runder med utynnet olje.
Når olja begynner å bli litt sei,tørk av resternde med filler,det det bilr igjen topplag.
La det herde et døgn.Ta bonemaskin med hvit pad og poler, og du får en usynlig glasert overfate som det er lett å rengjøring .Det holder med en fuktig , ikke våt Micromopp , eventuelt med litt gønnsåpe.
Jobben tar noen timer ,kanskje en lørdag.Mye jobb?neida det er vært det.
Glem tøffler ta av sokkene og gå barbent , kjennes ut som ubehandlet treværk.
Mener ikke at dette er beste løsningen ,men de jeg jobbet for har vært veldig fornøyd.
mvh.frode
OBS.VIKTIG
Fillene som brukes til å tørke av rest oljen må dyppes vann pakkes inn i palstpose og kastes med en gang.Faren for selantenelse er stor hvis de blir liggende sammen.
Endelig.Den meldingen har jeg ventet på og nå føler jeg å komme med noen råd.
Som snekker har både lagt , slipt og behandlet gulv med forskellige tresorter.
Dette er min personleg mening.
For det første, riv veggen mellom kjøkken -stue. Det vil antaglivis være et "hull" igulvet etter veggen.Det er bare å felle inn inn ny furuplank.
Få proffe til å slipe gulvet.det blir altid best resultat.
Ta behandlingen av gulvet selv for med denne oppskiften er det tidkrevende.
Jeg ville brukt olje,lettere renhold og etter min mening mye penere.
Jeg ville brukt olje tillsat hvit farge.Styrke kan du velge selv ved blande en kanne tilsatt kalkvit og en eller to naturell. Med "kalk"tillseting holder gulvet seg lys ekte.
Vanligvis heller man olje ut på gulvet og fodeler det med en svaber,men pga.av sprekkene bør du velge en annen medtode.Det antaglvis vil renne bort for mye, så jeg ville kostet det.
Det som er viktig er å mette gulvet med olje,jo mere jo bedre.
Første runde.
Verktøy:malerbøtte ,feiekost og rent fottøy.
Olje i bøtta tilsett terpentin,det gjør at oljen trenger lettere ned i treværket.
Så er det bare og koste om og om igjen,du ser det trekker seg ned.
Våt i våt kaller vi det,la det ikke tørke så olja blir sei mellom hver runde.
Når du har tatt fire,fem runder ta et par runder med utynnet olje.
Når olja begynner å bli litt sei,tørk av resternde med filler,det det bilr igjen topplag.
La det herde et døgn.Ta bonemaskin med hvit pad og poler, og du får en usynlig glasert overfate som det er lett å rengjøring .Det holder med en fuktig , ikke våt Micromopp , eventuelt med litt gønnsåpe.
Jobben tar noen timer ,kanskje en lørdag.Mye jobb?neida det er vært det.
Glem tøffler ta av sokkene og gå barbent , kjennes ut som ubehandlet treværk.
Mener ikke at dette er beste løsningen ,men de jeg jobbet for har vært veldig fornøyd.
mvh.frode
OBS.VIKTIG
Fillene som brukes til å tørke av rest oljen må dyppes vann pakkes inn i palstpose og kastes med en gang.Faren for selantenelse er stor hvis de blir liggende sammen.